+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

111+1 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Traveltech секторът — кариерно пътуване с отворен край

Fintech, edutech, healthtech, proptech, agritech… От модерни чуждици всички те бързо влязоха в ежедневния речник не само на job board-а на DEV.BG, но и на милиони потребители по света. Бурното развитие на технологиите не подмина и туристическата индустрия. Тази революция се нарича traveltech и обединява дигиталните инструменти, с които с нетърпение планираме, резервираме и изживяваме нашите пътувания.

Решения, които се променят със скоростта на технологиите

Според Statista глобалният туристически сектор не спира да расте, като само през 2023 г. е достигал внушителната стойност от 1,9 млрд. долара. Въпреки това индустрията дълго време беше в технологичен застой, което се превърна в голямо предизвикателство в цифровата ера.

„В условията на дигитални пазари и потребители технологичната реалност се оказва и пречка пред иновациите като динамичното ценообразуване, базирано на изкуствен интелект, от които се възползват други браншове“, казва Станислава Йорданова, старши мениджър „Продуктов маркетинг“ в PROS. Американската компания специализира в IT решения за авиоиндустрията. „Тя търпи бурни технологични промени през последните години, защото голяма част от технологиите, които поддържат оперативната и търговска дейност на авиокомпаниите, са разработвани преди повече от половин век.“ 

Станислава Йорданова, старши мениджър „Продуктов маркетинг“ в PROS

Станислава казва, че технологиите вече променят начина, по който авиокомпаниите продават. Т.нар. стандарт NDC (New Distribution Capability) им помага да предлагат персонализирани продукти на клиентите си. По-модерен става и процесът по продажба на авиопродукти, като фокусът се измества от традиционните резервации към оферти за цялостно изживяване. И не на последно място — компаниите все по-често залагат на изкуствен интелект (AI), за да подобрят обслужването си и да направят служителите по-ефективни. 

Не само новите технологии движат сектора напред. Сходен ефект имат и кризите през последните години, включително пандемията от COVID-19. Гъвкавите работни модели например доведоха до появата на нови практики като workcation и „дигиталните номади“, поради което много държави адаптираха своите визови и насърчителни схеми и инфраструктурата си. „Секторът обаче е изправен пред нови предизвикателства, свързани с глобални тенденции и събития, като например здравни кризи, геополитика, икономически растеж, правни ограничения, отпадане на посредничеството и гъвкави модели на работа“, предупреждава Свилен Бъчваров, мениджър „Софтуерни разработки за България“, Cytric Travel, в Amadeus Sofia

Иновативните traveltech модели и ползите от тях

Отдавна свикнахме да решаваме различни проблеми с един-единствен клик, но как отговаря на нуждите ни туристическата индустрия, която години наред беше сред технологично консервативните? Един от примерите за промяна са биометричните камери на Amadeus, които позволяват безконтактна проверка на летищата. „С нашите нови решения пътниците ще могат да проверяват паспортите си и в цифров вид, преди да стигнат до летището, а след като са на място, да спестят време и да избегнат опашките, които се образуват при ръчна проверка на документите, предаване на багажа и качване на борда“, споделя още Свилен Бъчваров. 

Свилен Бъчваров, мениджър „Софтуерни разработки за България“, Cytric Travel, в Amadeus Sofia

Тези пътници включват и служители в корпорации от цял свят, които пътуват по работа чрез Cytric Easy — друго решение на Amadeus, част от стратегическото им сътрудничество с Microsoft. То позволява управление на всички дейности, свързани с бизнес пътуванията, директно от интерфейса на Microsoft Teams. По този начин потребителите спестяват часове за организиране, администриране и управление на разходите, свързани с пътуванията им. Решенията на Amadeus помагат и на хотелиерския сектор да управлява по-ефективно всичките си ресурси, като анализира ситуацията, предвижда бъдещи тенденции и се адаптира към промените на пазара.

От друга страна, авиоиндустрията не печели толкова много от нас, колкото вероятно предполагаме. По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) за 2023 г. тя прави средно по 6,09 долара на пътник при 3% марж. В някои държави това се равнява на цената на чаша кафе. „Затова и технологичните решения на PROS са фокусирани върху оптимизиране на ценообразуването и приходите. Всеки наш продукт се разработва с цел авиокомпанията да продава по-ефективно“, коментира Станислава Йорданова. За крайния потребител това означава, че авиокомпаниите ни предлагат оптималната цена — тази, от която правят максимална печалба, но и която пътникът е най-склонен да плати, и то за оферта, доставена за секунди на сайта на превозвача, и без разлика в цената по време на търсене и на резервация.

Георги Йорданов, ръководител на технически екип (Repricer/OneSearch team), PROS

Какви специалисти предпочитат traveltech сектора и защо?

Динамиката и свързаните с нея технологични казуси са един от основните мотиватори IT талантите да изберат traveltech сектора. „Индустрията се развива бързо и ежедневно се сблъскваме с предизвикателни задачи по имплементиране, интегриране и тестване на новите промени по стандартите на ATPCO (The Airline Tariff Publishing Company)“, споделя Георги Йорданов, ръководител на технически екип (Repricer/OneSearch team) в PROS. И допълва, че клиентите на компанията са различни по големина, всеки със своите изисквания и правила.

Мартин Иванов, ръководител на технически екип (Availability team) в PROS

Като един от „магнитите“ на сектора колегата му Мартин Иванов, ръководител на технически екип (Availability team), определя работата с най-различни специалисти. „В travel индустрията има много интересна симбиоза между технически хора и такива с много задълбочени познания за самата индустрия. Това прави работата наистина интересна и разнообразна и дава възможност за придобиване на много нови умения“. 

Алекс Колачев, софтуерен инженер (Revenue management team) в PROS

За други като Алекс Колачев, софтуерен инженер (Revenue management team), основният мотиватор да се присъедини към екипа на PROS, е страстта да пътува.

„Исках да разбера как работи всичко при ценообразуването на билетите и как мога да пътувам по-изгодно“, споделя той.

Ивайло Иванов, старши софтуерен инженер (Merchandising team) в PROS

А Ивайло Иванов, старши софтуерен инженер (Merchandising team), се вълнува от сектора, защото съчетава света на пътуванията със софтуерното инженерство: „Представете си, че помагате на милиони пътници по света, като разработвате ефективни софтуерни решения. Този домейн разполага с огромни количества данни и изисква създаване на силно оптимизиран код, който работи със светкавична скорост.“

Мащабът на индустрията несъмнено е друг мотиватор за кариерна реализация и развитие. Amadeus разработват технологични решения за всяка част от глобалната туристическа екосистема. „Само през 2023 г. над 1,9 млрд. пътници са се качили на борда на различни авиокомпании, използвайки наши софтуерни решения, и повече от 450 млн. резервации за самолетни пътувания са били обработени с помощта на платформата на Amadeus“, споделя Свилен Бъчваров. Посочва и още една причина, поради която специалистите избират traveltech сектора — опазването на околната среда, което компанията също взема предвид при проектите си.  

За твърдите умения Полина Йотова, мениджър „Човешки ресурси“ в PROS, споделя, че палитрата от технологии зависи от екипа и ролята, както и от самите продукти. „Платформата ни обработва големи масиви от данни, които се анализират в реално време, и това прави задачата на техническите ни екипи изключително сложна и интересна“, допълва тя. Голяма част от софтуерните решения на PROS са разработени на C++ (за бързодействие на search engine-а), Java (за управление на приходи), Python (за разработването на in-house automation), ReactJS/TypeScript (за вътрешно уеб админ приложение), като всичко това се случва в Linux среда. 

Полина Йотова, мениджър „Човешки ресурси“ в PROS

Компанията има и свой Cloud екип, който ежедневно използва модерни технологии за контейнеризация като Docker и Kubernetes, управлява различни бази данни, автоматизира процеси чрез скриптови езици (Bash, Python) и ги внедрява в облачните среди. „Интересите на нашите „човеци“ също са най-различни — хубава книга в ръка, пътешествия, hiking, спортни дейности, експерименти в кухнята, доброволчество и още много други“, добавя Полина.

В Amadeus Sofia работят близо 320 експерти с технически, бизнес и оперативен профил. „Освен специфични технически компетенции нашите специалисти притежават добри комуникационни умения и умения за сътрудничество с гъвкави и многофункционални екипи и с външни партньори и заинтересовани страни. За нас са важни умения като критично и аналитично мислене, управление на времето, способност за решаване на проблеми, желание за постоянно учене и развитие“, казва Свилен Бъчваров. А чрез личните интереси, които включват планински преходи, гребане и бойни изкуства, traveltech талантите показват колко важен е балансът между професионалния и личния живот.

Днес те питаме…

Как разбра за Job Board-а на DEV.BG?
Loading ... Loading …

Explore more

Виж
Azure обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
New Relic обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Nagios обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Azure DevOps обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Кариерен полет

На тези от вас, които все още се двоумят дали да станат част от traveltech сектора, можем да кажем, че той не дава никакви признаци скоро да удари спирачката, дори напротив. „Очакваме браншът да се модернизира технологично с голям интензитет през следващите 5-10 години. Това ще доведе до навлизането на много нови практики от дигиталните продажби, както и до много нови роли, свързани с използването на машинното обучение и изкуствения интелект, обработването на големи по обем и разнородност данни, както и роли, подкрепящи трансформацията на сектора от IT архитектурна гледна точка“, прогнозира Станислава Йорданова от PROS.

От Amadeus проучват и прилагат нови тенденции като облачни услуги, GenAI, платформени екосистеми, разширена реалност и метавселена с помощта на своите AI и data science специалисти. Всичко това, както казва Свилен Бъчваров, ще доведе до повече интелигентни, безконтактни и свързани решения за пътуване, както и до пътувания, които ще използват възобновяема енергия и компенсиране на въглеродните емисии. За IT специалистите това означава да развиват умения като адаптивност, иновативност, предприемачество и устойчивост.

„Не на последно място, за да разбират и оценяват разнообразието и сложността на индустрията, те трябва да познават глобалните тенденции и културни особености, да имат добра лична и работна етика и да бъдат отговорни, за да се гарантира, че решенията са етични, справедливи и прозрачни и че допринасят за социалното и екологичното благосъстояние на индустрията и обществото“, допълва Свилен.

Несъмнено traveltech секторът радикално променя начина, по който (ще) пътуваме. Със своите технологични иновации не само повишава комфорта на потребителите, но и насърчава добрите практики за устойчивост. И докато в индустрията продължава да се иновира, тя обещава летящ старт за кариерно развитие в сектор, който няма да спре да оформя бъдещето на глобалните пътувания.