По данни на платформата AIPRM към 2022 г. пазарът на изкуствения интелект (AI) в сферата на образованието се оценява на 2,5 млрд. долара, а прогнозата е тази цифра да достигне 6 млрд. долара со 2025 г. В допълнение от Световния икономически форум отбелязват, че, “ако бъде внедрен добре”, AI може да направи обучението по-персонализирано.
В тази посока мислят и от Софтуерния университет (SoftUni), който стартира нова образователна програма, посветена на изкуствения интелект. За предимствата и ползите ѝ разказва Светлин Наков, който тази седмица проведе и специален семинар по темата. А освен към него, от DEV.BG отправихме въпроси, свързани с инициативата, и към три GenAI модела.
Светлин, изкуственият интелект (AI) все повече навлиза в ежедневието ни през устройствата и приложенията, които използваме, но с какво темпо навлиза в образованието?
AI навлиза в образованието на различни нива. На ниво ученици наблюдавам две групи – по-напредничавите ученици вече го ползват като помощник за домашни, съчинения и проекти в училище. По-изостаналите ученици дори не са чували, че съществува.
При учителите наблюдавам подобно явление – много учители вече ползват AI инструменти за ежедневни учителски задачи, например генериране на тестове, домашни, планове за уроци и други ежедневни занимания. Една част от учителите все още не са са осмелили да се докоснат до ChatGPT и подобните инструменти.
На ниво училища и университети все още тече дебат какво да правим с тези AI инструменти – кога да се разрешават, кога да се забраняват, как да се дават задачи и проекти, така че да се стимулира ползването на AI, но без да се преписва. Трябва ли да учим да правим на ръка това, което AI прави за секунди с просто запитване? На световно ниво няма консенсус в научната и в образователната общност по тези въпроси.
Един добре работещ подход за използване на AI в училища и университети е следният:
Драги ученици / студенти, имате да разработите ето този проект (дава се заданието). Можете да ползвате ChatGPT и други AI инструменти, за да завършите проекта си при следните условия:
1. Трябва да документирате стъпките през които преминахте, за да стигнете до финалния резултат и междинните резултати на всяка стъпка;
2. Трябва защитите проекта си на живо пред преподавателя – да отговаряте аргументирано на всякакви въпроси по изготвения от вас проект, доклад или решение в устна форма и оценката ви се пише на базата на отговорите и разсъжденията, които давате по време на устната защита.
Този подход работи отлично, защото хваща веднага учениците, които преписват и са предали текст, който по същина не разбират (или пък не са чели дори условието на задачата, което са копирали в ChatGPT). Минус на този подход е, че е бавен и трудно приложим за големи групи ученици или студенти, тъй като изисква индивидуална интеракция с всеки от тях.
На ниво наука AI вече се превръща в незаменим помощник при научните изследвания и разработките в научната сфера – от търсене на научна информация, обобщаване на научни резултати и обработка на данни до обучение на специализирани машинни модели за проучване и изследване на конкретни научни проблеми и научни симулации.
В нашата гимназия „СофтУни БУДИТЕЛ“ за умения на бъдещето и AI ние лека полека внедряваме в ежедневния обучителен процес съвременните AI инструменти и стимулираме учениците да ги ползват осъзнато за разширяване на способностите си и подпомагане на интелекта си, а не като негов заместител. Това е трудна задача, но с малки стъпки всеки ден напредваме.
Тази седмица организира онлайн семинар за AI, по време на който разказа за мястото на AI в съвременния свят, както и за новата специализирана AI програма на SoftUni. Какво ви вдъхнови да поемете в тази посока?
SoftUni AI е проект, по който работим вече повече от година. Трябваше ни време и мисъл, за да проучим AI технологиите и начина на тяхното преподаване, да ги внедрим вътрешно в СофтУни, да се научим кое работи и кое – не, а след това да формулираме и структурираме стройна образователна програма за приложение на AI, която да адресира нуждите на масовия човек. Успяхме да създадем цяло направление в СофтУни, което да образова обикновения човек (независимо от професия, възраст или занимания) как да използва масовите инструменти с изкуствен интелект, за да е по-ефективен в работата и ежедневието си.
Можете да се запишете за безплатен курс по основи на използването на изкуствен интелект в ежедневието и бизнеса чрез този линк.
Образователната програма SoftUni AI е подходяща за ученици, студенти, служители, мениджъри и предприемачи. Всички те ще могат да научат как да използват AI, за да бъдат по-продуктивни, по-ефективни и по-бързи в работата и ежедневието си.
Каузата ни е да достигнем до цяла България, за да помогнем на развитието на българите като общество чрез образование и използване на технологичния прогрес. Да се научим да използваме AI всеки ден и да станем по-умни, по-информирани, да вършим повече за по-кратко време. Затова и предоставяме безплатни базови AI курсове и специализирани по-задълбочени обучения. Искаме да достигнем голяма масовост – стотици хиляди млади хора.
Ще използвате ли AI в самото преподаване по време на програмата? Какво ще научат курсистите и защо е полезно да се запишат?
По време на преподаването ще използваме AI инструменти ежеминутно. Обученията в SoftUni AI са преди всичко практика и взаимодействие с AI инструменти на живо с реални житейски и работни казуси, примери и проекти. Винаги съм бил привърженик на концепцията „учене чрез правене“, защото само чрез голяма доза правене учащите усвояват практически умения, а не само се информират по даден тема.
В СофтУни измерваме резултатите и ефективността от дадено обучение чрез придобитите в крайна сметка умения, създадените проекти, изпълнените задачи и решените практически казуси.
Образователната програма на SoftUni AI е разделена на три етапа:
- AI Basics – безплатно въвеждащо обучение, което осигурява базови познания за AI инструментите и примери за тяхното приложение. Това включва работа с ChatGPT, както и инструменти за генериране на аудио и видео.
- AI Fundamentals – надграждащият модул се състои от два курса (Prompt Engineering & AI Tools и AI Adoption) и продължава 4 месеца. Тук курсистите могат да овладеят по-задълбочено създаването на работещи и успешни инструкции и запитвания за AI инструменти. Курсовете включват работа с Copilot, ChatGPT, Gemini и Midjourney, създаване на ефективни AI запитвания и още много.
- Специализирани AI курсове – те осигуряват още по-специализирани умения в прилагането на AI инструменти в различни професионални сфери и са подходящи за хора с разнообразни професии и занимания.
Всеки може да се запише за цялостната програма за развитие на AI умения в SoftUni AI. Началният курс AI Basics е безплатен и достъпен за всички, които имат интерес да се докоснат до изкуствения интелект – от любопитство, или за да станат по-ефективни в работата и ежедневието си.
Explore more
Споделихме с ChatGPT, че ще те интервюираме и той ни каза, че разговор за AI с теб би било „доста интригуващ“. 🙂 Затова помолихме да ти зададе и въпрос. И той е следният:
Според теб кои са най-обещаващите области, в които AI може да подобри човешките способности, вместо да ги замени, и върху какви умения трябва да се фокусират професионалистите, за да успяват в една такава среда?
Готино е да видиш на практика как AI интервюира човек. Това е нещо ново и интересно и очевидно работи. Очаквам скоро AI да интервюира AI, а трети AI да оценява качеството на интервюто. Накрая това се публикува в автономна AI медия, която се движи без човешка намеса. Интересни времена дойдоха. Сега да се върнем на въпроса.
Днес AI или елементи от AI се ползват ежедневно от почти 100% от специалистите в определени сфери като маркетинг и дизайн. В други области като бизнес, финанси, продажби и програмиране AI се ползва от болшинството от практикуващите. Тенденцията е AI да навлиза първо в дигитализираните професии (където се работи предимно на компютър), а постепенно да обхване и останалите. Това е дълъг път, но скоростта на развитие е голяма и притиска всички – от обикновените хора до бизнес лидерите и политиците.
Уменията на бъдещето са свързани със способността да мислиш и разсъждаваш логически, да осмисляш и анализираш информация и да решаваш проблеми, а използването на AI става задължително умение редом с дигиталната грамотност и ползването на английски език.
Благодарение на AI владеенето на езици постепенно губи стойност, но все още английският е важен за просперитета в съвременните професии и общества. Професионалистите от всички сфери на бизнеса и живота трябва да се научат да прилагат ефективно съвременните инструменти с изкуствен интелект и да ги интегрират в ежедневните си работни процеси и навици, за да се възползват от предимствата им.
SoftUni AI помага на всички да овладеят тази съвременни AI инструменти чрез добре структурирана учебна програма, с много практика и реални проекти и задачи.
Докато светът е фокусиран върху GenAI модели като ChatGPT, пропуска ли някое друго откритие, свързано с AI, което е важно за бъдещето ни?
AI модели има от десетилетия. Преди години за всяка задача се разработваше специфичен модел, който решава директно точно тази задача и е много добър в нея, но само и единствено за нея. С появата на големите езикови модели (LLMs) и големите генеративни модели за генериране на изображения, видео и музика и тяхното комбиниране в по-сложни универсални модели с множество модалности (multi-modal models) стремежът е да се разработи един модел за всички задачи.
Именно в тази насока работят и вече имат забележим напредък модели като ChatGPT и Claude. Tе получават като вход задача и данни и генерират като изход решение на задачата.
В бъдеще очаквам да се появят модели, свързани с други области на съвременния технологичен напредък, които не са просто обработка на текст, картинки и видео, като например роботика, автономни роботи, хуманоидни роботи, роботизирани работници в строителството, в земеделието, в производството и в много други области от икономиката, подобрение на автономните самоуправляващи се автомобили и революция в транспортната индустрия, нови AI модели в медицината, AI модели за специализирани научни задачи и много други.
Тенденцията в AI индустрията е от генератори на текст и LLMs (големи езикови модели) да се преминава към „по-умни“ AI модели, които са способни да разсъждават логически (с много добър reasoning като например ChatGPT o1 модела), да решават задачи, да действат автономно по по-големи проекти и да вадят по-цялостни резултати, използвайки както знание, натрупано по време на обучение, така и информация в реално време от интернет, документи и данни, с които са захранени по време на запитването.
Концепцията „AI агенти“ и AI помощници доста се развива в последно време и ще продължи да постига все по-впечатляващи резултати. Например в програмирането AI агентите (като Cursor AI и GitHub Copilot) толкова много напреднаха, че станаха по-добри от човек за малки ежедневни задачи и вече са неизменен сътрудник на по-напредничавите програмисти и софтуерни фирми.
Бележка: Светлин Наков споделя, че не е ползвал AI, за да напише текста за това писмено интервю, защото иска да е „неговият текст, с неговия автентичен изказ и неговите мисли, не някакъв generic отговор на въпросите“.
Попитахме GenAI за Светлин Наков…
Зададохме на три GenAI модела – ChatGPT, Copilot и Perplexity – един и същи въпрос: Светлин Наков организира семинар за AI. Мислиш ли, че ще говори за теб?
Ето и отговорите в оригинал на английски език, без редакционна намеса.