+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

109+55 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Светлин Наков: Използването на AI става задължително умение редом с дигиталната грамотност 

По данни на платформата AIPRM към 2022 г. пазарът на изкуствения интелект (AI) в сферата на образованието се оценява на 2,5 млрд. долара, а прогнозата е тази цифра да достигне 6 млрд. долара со 2025 г. В допълнение от Световния икономически форум отбелязват, че, “ако бъде внедрен добре”, AI може да направи обучението по-персонализирано. 

В тази посока мислят и от Софтуерния университет (SoftUni), който стартира нова образователна програма, посветена на изкуствения интелект. За предимствата и ползите ѝ разказва Светлин Наков, който тази седмица проведе и специален семинар по темата. А освен към него, от DEV.BG отправихме въпроси, свързани с инициативата, и към три GenAI модела.

Светлин, изкуственият интелект (AI) все повече навлиза в ежедневието ни през устройствата и приложенията, които използваме, но с какво темпо навлиза в образованието?

AI навлиза в образованието на различни нива. На ниво ученици наблюдавам две групи – по-напредничавите ученици вече го ползват като помощник за домашни, съчинения и проекти в училище. По-изостаналите ученици дори не са чували, че съществува.

При учителите наблюдавам подобно явление – много учители вече ползват AI инструменти за ежедневни учителски задачи, например генериране на тестове, домашни, планове за уроци и други ежедневни занимания. Една част от учителите все още не са са осмелили да се докоснат до ChatGPT и подобните инструменти.

На ниво училища и университети все още тече дебат какво да правим с тези AI инструменти – кога да се разрешават, кога да се забраняват, как да се дават задачи и проекти, така че да се стимулира ползването на AI, но без да се преписва. Трябва ли да учим да правим на ръка това, което AI прави за секунди с просто запитване? На световно ниво няма консенсус в научната и в образователната общност по тези въпроси.

Един добре работещ подход за използване на AI в училища и университети е следният:

Драги ученици / студенти, имате да разработите ето този проект (дава се заданието). Можете да ползвате ChatGPT и други AI инструменти, за да завършите проекта си при следните условия: 

1. Трябва да документирате стъпките през които преминахте, за да стигнете до финалния резултат и междинните резултати на всяка стъпка; 

2. Трябва защитите проекта си на живо пред преподавателя – да отговаряте аргументирано на всякакви въпроси по изготвения от вас проект, доклад или решение в устна форма и оценката ви се пише на базата на отговорите и разсъжденията, които давате по време на устната защита.

Този подход работи отлично, защото хваща веднага учениците, които преписват и са предали текст, който по същина не разбират (или пък не са чели дори условието на задачата, което са копирали в ChatGPT). Минус на този подход е, че е бавен и трудно приложим за големи групи ученици или студенти, тъй като изисква индивидуална интеракция с всеки от тях.

На ниво наука AI вече се превръща в незаменим помощник при научните изследвания и разработките в научната сфера – от търсене на научна информация, обобщаване на научни резултати и обработка на данни до обучение на специализирани машинни модели за проучване и изследване на конкретни научни проблеми и научни симулации.

В нашата гимназия СофтУни БУДИТЕЛ за умения на бъдещето и AI ние лека полека внедряваме в ежедневния обучителен процес съвременните AI инструменти и стимулираме учениците да ги ползват осъзнато за разширяване на способностите си и подпомагане на интелекта си, а не като негов заместител. Това е трудна задача, но с малки стъпки всеки ден напредваме.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

Тази седмица организира онлайн семинар за AI, по време на който разказа за мястото на AI в съвременния свят, както и за новата специализирана AI програма на SoftUni. Какво ви вдъхнови да поемете в тази посока?

SoftUni AI е проект, по който работим вече повече от година. Трябваше ни време и мисъл, за да проучим AI технологиите и начина на тяхното преподаване, да ги внедрим вътрешно в СофтУни, да се научим кое работи и кое – не, а след това да формулираме и структурираме стройна образователна програма за приложение на AI, която да адресира нуждите на масовия човек. Успяхме да създадем цяло направление в СофтУни, което да образова обикновения човек (независимо от професия, възраст или занимания) как да използва масовите инструменти с изкуствен интелект, за да е по-ефективен в работата и ежедневието си.

Можете да се запишете за безплатен курс по основи на използването на изкуствен интелект в ежедневието и бизнеса чрез този линк.

Образователната програма SoftUni AI е подходяща за ученици, студенти, служители, мениджъри и предприемачи. Всички те ще могат да научат как да използват AI, за да бъдат по-продуктивни, по-ефективни и по-бързи в работата и ежедневието си.

Каузата ни е да достигнем до цяла България, за да помогнем на развитието на българите като общество чрез образование и използване на технологичния прогрес. Да се научим да използваме AI всеки ден и да станем по-умни, по-информирани, да вършим повече за по-кратко време. Затова и предоставяме безплатни базови AI курсове и специализирани по-задълбочени обучения. Искаме да достигнем голяма масовост – стотици хиляди млади хора.

Ще използвате ли AI в самото преподаване по време на програмата? Какво ще научат курсистите и защо е полезно да се запишат?

По време на преподаването ще използваме AI инструменти ежеминутно. Обученията в SoftUni AI са преди всичко практика и взаимодействие с AI инструменти на живо с реални житейски и работни казуси, примери и проекти. Винаги съм бил привърженик на концепцията учене чрез правене, защото само чрез голяма доза правене учащите усвояват практически умения, а не само се информират по даден тема. 

В СофтУни измерваме резултатите и ефективността от дадено обучение чрез придобитите в крайна сметка умения, създадените проекти, изпълнените задачи и решените практически казуси.

Образователната програма на SoftUni AI е разделена на три етапа:

  1. AI Basics – безплатно въвеждащо обучение, което осигурява базови познания за AI инструментите и примери за тяхното приложение. Това включва работа с ChatGPT, както и инструменти за генериране на аудио и видео. 
  2. AI Fundamentals – надграждащият модул се състои от два курса (Prompt Engineering & AI Tools и AI Adoption) и продължава 4 месеца. Тук курсистите могат да овладеят по-задълбочено създаването на работещи и успешни инструкции и запитвания за AI инструменти. Курсовете включват работа с Copilot, ChatGPT, Gemini и Midjourney, създаване на ефективни AI запитвания и още много.
  3. Специализирани AI курсове – те осигуряват още по-специализирани умения в прилагането на AI инструменти в различни професионални сфери и са подходящи за хора с разнообразни професии и занимания.

Всеки може да се запише за цялостната програма за развитие на AI умения в SoftUni AI. Началният курс AI Basics е безплатен и достъпен за всички, които имат интерес да се докоснат до изкуствения интелект – от любопитство, или за да станат по-ефективни в работата и ежедневието си.

Explore more

Виж
Mockito обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Spark обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Pydantic обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Kafka обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Споделихме с ChatGPT, че ще те интервюираме и той ни каза, че разговор за AI с теб би било доста интригуващ“. 🙂 Затова помолихме да ти зададе и въпрос. И той е следният: 

Според теб кои са най-обещаващите области, в които AI може да подобри човешките способности, вместо да ги замени, и върху какви умения трябва да се фокусират професионалистите, за да успяват в една такава среда?

Готино е да видиш на практика как AI интервюира човек. Това е нещо ново и интересно и очевидно работи. Очаквам скоро AI да интервюира AI, а трети AI да оценява качеството на интервюто. Накрая това се публикува в автономна AI медия, която се движи без човешка намеса. Интересни времена дойдоха. Сега да се върнем на въпроса.

Днес AI или елементи от AI се ползват ежедневно от почти 100% от специалистите в определени сфери като маркетинг и дизайн. В други области като бизнес, финанси, продажби и програмиране AI се ползва от болшинството от практикуващите. Тенденцията е AI да навлиза първо в дигитализираните професии (където се работи предимно на компютър), а постепенно да обхване и останалите. Това е дълъг път, но скоростта на развитие е голяма и притиска всички – от обикновените хора до бизнес лидерите и политиците.

Уменията на бъдещето са свързани със способността да мислиш и разсъждаваш логически, да осмисляш и анализираш информация и да решаваш проблеми, а използването на AI става задължително умение редом с дигиталната грамотност и ползването на английски език. 

Благодарение на AI владеенето на езици постепенно губи стойност, но все още английският е важен за просперитета в съвременните професии и общества. Професионалистите от всички сфери на бизнеса и живота трябва да се научат да прилагат ефективно съвременните инструменти с изкуствен интелект и да ги интегрират в ежедневните си работни процеси и навици, за да се възползват от предимствата им.

SoftUni AI помага на всички да овладеят тази съвременни AI инструменти чрез добре структурирана учебна програма, с много практика и реални проекти и задачи.

Докато светът е фокусиран върху GenAI модели като ChatGPT, пропуска ли някое друго откритие, свързано с AI, което е важно за бъдещето ни?

AI модели има от десетилетия. Преди години за всяка задача се разработваше специфичен модел, който решава директно точно тази задача и е много добър в нея, но само и единствено за нея. С появата на големите езикови модели (LLMs) и големите генеративни модели за генериране на изображения, видео и музика и тяхното комбиниране в по-сложни универсални модели с множество модалности (multi-modal models) стремежът е да се разработи един модел за всички задачи

Именно в тази насока работят и вече имат забележим напредък модели като ChatGPT и Claude. Tе получават като вход задача и данни и генерират като изход решение на задачата.

В бъдеще очаквам да се появят модели, свързани с други области на съвременния технологичен напредък, които не са просто обработка на текст, картинки и видео, като например роботика, автономни роботи, хуманоидни роботи, роботизирани работници в строителството, в земеделието, в производството и в много други области от икономиката, подобрение на автономните самоуправляващи се автомобили и революция в транспортната индустрия, нови AI модели в медицината, AI модели за специализирани научни задачи и много други.

Тенденцията в AI индустрията е от генератори на текст и LLMs (големи езикови модели) да се преминава към по-умни AI модели, които са способни да разсъждават логически (с много добър reasoning като например ChatGPT o1 модела), да решават задачи, да действат автономно по по-големи проекти и да вадят по-цялостни резултати, използвайки както знание, натрупано по време на обучение, така и информация в реално време от интернет, документи и данни, с които са захранени по време на запитването.

Концепцията AI агенти и AI помощници доста се развива в последно време и ще продължи да постига все по-впечатляващи резултати. Например в програмирането AI агентите (като Cursor AI и GitHub Copilot) толкова много напреднаха, че станаха по-добри от човек за малки ежедневни задачи и вече са неизменен сътрудник на по-напредничавите програмисти и софтуерни фирми.

Бележка: Светлин Наков споделя, че не е ползвал AI, за да напише текста за това писмено интервю, защото иска да е неговият текст, с неговия автентичен изказ и неговите мисли, не някакъв generic отговор на въпросите“.

Попитахме GenAI за Светлин Наков…

Зададохме на три GenAI модела – ChatGPT, Copilot и Perplexity – един и същи въпрос: Светлин Наков организира семинар за AI. Мислиш ли, че ще говори за теб?

Ето и отговорите в оригинал на английски език, без редакционна намеса.

ChatGPT сметна онлайн семинара за „отлична възможност“

Copilot показа и снимка на Светлин Наков

Perplexity помисли, че информацията за AI семинара е невярна