+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

84-1 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Успешен IT бизнес в България: Трима tech предприемачи разказват как се прави

Според статистика в аналитичната платформа what’s the BIG DATA 63% от технологичните стартъпи фалират, като едва 10% от тях успяват да се превърнат в устойчиви бизнеси. За България толкова конкретни данни липсват, но, с оглед на това, че страната ни отдавна е част от глобалната екосистема, можем да заключим, че ситуацията не е много различна.

Освен че е „червена лампа“ за бъдещите предприемачи обаче, тази статистика превръща успешните компании и техните истории в особено важни примери за екосистемата на стартиращите предприятия.

Част от тези примери са от България, но за работата им се знае и извън пределите на страната. Особено на технологичната сцена, където общоприетото мнение е, че от всеки ъгъл дебнат фондове за рисков капитал, инвеститори и въобще доброжелатели, които са готови да подкрепят стартиращите компании в техния път от белия лист към пазара.

Digital Lights – да „блеснеш” отвъд трудности и граници 

„Стартирахме Digital Lights с амбицията да създадем софтуерна компания, която да бъде от най-добрите примери за родната технологична индустрия“, споделя основателят Димитър Димитров, който винаги е бил воден от това да твори, а софтуерната индустрия му дава още един шанс да го прави

Но още в началото предизвикателствата се превръщат в ежедневие. След като успява да събере екип и да привлече първите си клиенти на полето на корпоративния софтуер през 2018 г., година по-късно Digital Lights трябва едновременно да се разраства и да навлезе в нова ниша – дизайна на софтуерни инструменти за автомобилната индустрия. 

Точно тогава неотложно и неочаквано идва пандемията от COVID-19, което допълнително усложнява нещата. Но Димитров вижда възможност. Затова с мисъл, труд и саможертви резултатите тръгват нагоре и през 2023 г. компанията бележи 50% ръст на приходите. 

Digital Lights на Димитър Димитров успешно преминава през неизбежни предизвикателства като пандемията от COVID-19 и дори се разраства.

„Постоянният фокус върху иновациите също беше част от решението“, акцентира той. По думите му когато има най-много предизвикателства, човек трябва да ги използва, за да създава нещо ново – нови линии на бизнеса, нови продукти и тотална реинвестиция в знание, екип и иновации.

Преминала през теста на пандемията, днес Digital Lights вече има екип от над 140 души, а натрупаните опит и знания водят към следващата крачка в еволюцията на компанията – обединение с Bianor Holding и Prime Holding под общата шапка Wiser Technology.

Обединената компания работи с някои от най-големите банки у нас и с лидери в автомобилната индустрия като BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen. Тя навлиза и в космическата индустрия и високите технологии, където нейни клиенти са Европейската космическа агенция и Европейската агенция по отбрана.

„Ние показахме как обединяването на подобен тип компании може да доведе до нещо още по-солидно. Това е добър пример и за останалите бизнеси в региона, защото има страхотни стартъп компании и малки и средни предприятия (МСП), но ако потърсим примери за по-големи бизнеси, такива няма толкова много“, споделя още ръководителят на Digital Lights

Амбицията е Wiser да се превърне в глобална компания, а тя вече върви по този път. В момента разполага с 500 софтуерни инженери в България, Гърция и Сърбия, които работят с клиенти от Близкия изток, Европа и САЩ. Тя е най-голямата местна софтуерна компания, търгувана на българската борса, и обмисля излизането си на някои по-големи борси. Но, както винаги, за Димитър Димитров това е само началото.

Днес те питаме…

Kаква нетна месечна заплата получаваш в IT сектора?
Loading ... Loading …

LimeChain – да поемеш по неотъпкана пътека

Ако се върнем към статистиката, то процентът на успешните стартъпи в блокчейн сферата е още по-малък – едва 5 на сто, а от позитивната страна на тези данни застава българският блокчейн разработчик LimeChain, който Николай Тодоров и трима негови приятели – Владислав, Георги и Крис, създават с общи усилия и желание през 2017 г.

Историята започва две години по-рано, когато се обединяват около създаването на софтуерен инструмент за продуктивност на екипи, базиран на LIME (Local Interpretable Model-Agnostic Explanations) методологията.

По това време всеки от тях работи на пълен работен ден някъде, но въпреки това успяват да намерят финансиране и започват да предлагат своя собствена услуга. Междувременно се запознават с блокчейн технологията и, което е по-важното, осъзнават колко значима може да бъде тя. 

През 2017 г. Николай Тодоров и трима негови приятели успешно създават бизнес в сравнително нова ниша.

„По това време бяхме едни от първите в България и в топ 5 на компаниите в Европа, които започнаха да предоставят блокчейн услуги. Тогава посланието на всички наши партньори беше: „Не се занимавайте с това, вършите си добре нещата във вашата област, фокусирайте се, а ние ще ви помогнем да си разраснете бизнеса.“ Ние обаче решихме да го направим“, връща се назад в историята Николай Тодоров, който към днешна дата е CEO на LimeChain.

Най-голямото предизвикателство в началото е намирането на клиенти, тъй като на практика подобна индустрия към онзи момент не съществува. Но, както става понякога, дефектът се превръща в ефект – екипът започва да мисли глобално и да търси възможности там, където ги има – Азия, Англия, Германия, Северна и Южна Америка.

„Когато стартираш нещо, което някой вече е правил, има някаква пътека, която да следваш. При нас такова нещо нямаше и това създаваше много трудности. От една страна, трябваше да сме изключително креативни. Да сме много гъвкави, като едновременно си имаме червените линии, които никога да не пристъпваме“, разказва Тодоров. 

Но който търси, намира. LimeChain получава шанса да работи с партньор, който среща случайно в Германия, и първите проекти са факт. Това превръща компанията в една от малкото с някакво портфолио в свят, в който все още никой няма опит.

„В началото се изискваше въобще да си работил по някакви проекти и продукти, след това стана да си работил по определени продукти, а сега вече започна да е малко по-традиционно – с колко големи компани си работил, кой може да те препоръча“, описва развитието на сектора основателят на LimeChain.

Липсата на развита индустрия обаче има и още един негативен аспект – не съществуват подготвени специалисти. И тук компанията взима нещата в свои ръце – след като с времето създава утвърдени процеси на работа и екипът се разраства до над 130 души, съвместно с Телерик Академия основава и място за развитие на кадри – първата блокчейн академия у нас.

С това LimeChain затваря кръга от страните, на които може да е полезна като компания – на клиентите си, на екипа си, на развитието на блокчейн технологиите и на цялата индустрия. За да може в бъдеще всеки да се възползва от това, което са създали. 

„Опитът, който сме придобили за тези седем години, както и работата с различни модели, ни позволяват да предоставяме знания, които не могат да бъдат намерени на друго място. Днес компанията е сред водещите в блокчейн индустрията и работи с най-големите мрежи, пророколи и dApp-ове (decentralized applications) като Ethereum, Hedera, Polkadot и Solana“, допълва още Николай Тодоров.

Explore more

Виж
Hive обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Oracle обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Jasmine обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Magento обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

CENTIO – да бъдеш в ядрото на киберсигурността 

Създадена преди повече от 20 години, CENTIO започва да се занимава с киберсигурност далеч преди тази дисциплина да се превърне в жизненоважен фактор за бизнеса, какъвто е днес.

„Идеята за създаването на компанията дойде оттам, че исках да завися от резултатите – ако се справям по-добре в бизнеса, да печеля повече. Докато работих на заплата, това невинаги се отразяваше“, спомня си Константин Веселинов, основател и управител на компанията.

Водени от това разбиране, той и екипът му първоначално започват с асемблиране на компютри, след което се превръщат в една от първите компании у нас, занимаващи се с поддръжка на IT системите на други компании – компютри, мрежи, принтери, периферия. 

Но как да бъде защитена цялата тази инфраструктура? В търсене на най-доброто решение за клиентите си от CENTIO се спират на тогава неизвестната антивирусна програма NOD32 на ESET. Тестват я и, очаровани от резултатите, започват да я инсталират на своите клиенти. Тогава, логично, идва въпросът: „Защо да не я предлагаме на още клиенти?“.

Със CENTIO Константин Веселинов навлиза в сферата на киберсигурността, още преди компаниите да започнат да ѝ отдават нужното внимание.

„Покрай NOD32 се концентрирахме върху бизнеса със сигурността. В един момент нуждите на нашите клиенти започнаха да нарастват – поискаха firewall, някой трябваше да се занимава със сървърите им и т.н. Затова трябваше да разширим нашите компетенции, нашия екип и това се превърна в наш основен бизнес“, разказва Константин Веселинов. 

Така се стига до изграждането на първия частен Security Operations Center в България, а CENTIO се преориентира към предлагането на завършени услуги за защита. По този начин компанията остава в крак с критичните нужди на индустриите, които с времето стават все по-зависими от технологиите.

„Преди години, когато започвахме, много малко хора обръщаха внимание на киберсигурността, но сега те са ядрото – ако им източат данните, спрат доставките или някоя поточна линия, това се превръща в огромен проблем. Компютрите може да са едни нули и единици, но те влияят на целия ни бизнес, на живота ни. Така че ние не защитаваме компютрите, а бизнеса и хората“, категоричен е основателят на CENTIO.

Към днешна дата, благодарение на партньорската си мрежа, компанията има хиляди клиенти. За Константин Веселинов обаче решението е да гледаш в бъдещето – в противен случай може да се окажеш неподготвен за него и дори излишен.

„Ако не се съобразяваш с пазара, ако не се съобразяваш с клиентите, ако не си достатъчно бърз и не взимаш правилните решения – гориш. И ние сме бъркали, но като паднеш, ставаш и продължаваш… Трябва да виждаш не само настоящия момент… а да разбереш какво занапред ще генерира повече бизнес“.

Другият основен аспект е сформирането на екип, който да има компетенциите, човешките и професионалните качества, „за да можете да реализирате идеите по начин, който да е по-добър от конкуренцията“.

След като тези две основни съставки на рецептата са налице, идва ред на третата – ясно определяне мисията. В този момент Веселинов припомня за масовия срив на CrowdStrike през лятото, когато един update блокира работата на над 8,5 млн. компютъра. 

„Те дадоха син екран и спряха да работят банки, летища, болници. Това киберпроблем ли е? Ако самолетът не може да излети, киберпроблем ли е? Ако ви източат сметката, това киберпроблем ли е? Не, това не са проблеми, които остават в киберпространството. Това са реални проблеми, свързани с него“, коментира той. И допълва, че хората и бизнесите трябва да възприемат киберсигурността не като единичен акт, а като постоянен процес, който ги подготвя за утрешния ден. 


Тези три примера показват, че България е място, където идеите може да успеят, стига да бъдат подкрепени от много труд, желание и знания. От друга страна, ясно демонстрират как трудностите в един момент могат да се превърнат в конкурентни предимства в друг. И това далеч не е всичко, но останалите изводи оставяме на вас.