*Текстът е предоставен от OpenTag
OpenTag е продуктова компания, която изгражда платформа за онлайн залагания.
Платформата ни се използва на много сайтове за залагания из цял свят, като днес искаме да Ви запознаем с Григор Григоров – Head of UX в OpenTag.
Здравей, Григор! Ще започнем с въпроса как се става UX дизайнер, като малък надали си мечтал да станеш такъв?
Привет! По-важният въпрос е защо, а не как се става UX дизайнер. Започнах работа като програмист и дълги години, когато се налагаше да вървя кариерно напред си задавах следния въпрос ‘’Кои са нещата които искам да правя повече и кои по-малко?’’.
Така с времето позицията ми се променяше, докато се позиционирах в UX средата.
В нея имам възможност да работя с истинските потребители и да влияя на това как ще изглежда крайният продукт. Като малък исках да стана космонавт, но за съжаление българската космическа програма приключи отдавна.
В момента си Head of UX в OpenTag. Ще ни разкажеш ли малко повече какво върши човек на твоята позиция?
Основната разлика между Head и мениджър е възможността да създаваш проблеми из цялата организация и да започваш инициативи на високо ниво. Имаш възможност да комуникираш със C-level мениджмънт и да моделираш процеси.
Най-важната задача на един Head е да изгради топ екип от дизайнери, които да балансират в себе си артистично его и умения за екипна работа. В това отношение се чувствам голям късметлия, тъй като имам един от най-добрите дизайн екипи в България.
Ти си UX дизайнер вече повече от 10 години. Как се промени според теб дизайн културата в България през това време?
Преди 10 години UX тъкмо стартираше по света и в България. Първоначално всичко, което се случваше в тази сфера се „внасяше“ едно към едно от САЩ. Това бяха времената на Дивия Запад в дизайна. Постепенно започнаха да се връщат българи от чужбина, които донасяха добрите практики с тях. С времето все повече западни компании започнаха да инвестират в дизайн екипите си в България.
Към момента нивото на добрите български дизайнери се доближава до това на американските им колеги, което е огромен напредък като погледнем назад. Пред нас като експертиза в Европа са само Прага, Амстердам, Берлин и Лондон, което е супер.
Кое е важното нещо, за което един дизайнер трябва да се бори?
UX дизайнерът е адвокат на потребителите си. В тази му роля, най-важната му борба е да се инвестира в качеството на продуктите, които изгражда. По подразбиране аутсорсингът и стартъпите се борят за количество, а не за качество, което прави борбата му огромно предизвикателство. Необходими са много опит и отлична аргументация, за да се постигне успех в тази битка. Най-важното обаче, за да бъдеш успешен, е да не загубиш емпатията на начинаещия.
Какво би препоръчал на тези, които нямат много опит или пък тепърва започват своята кариера?
Най-важното е да намерят компания и екип с богата UX култура, от които да се учат. Ако трябва да се избира между по-висока заплата или по-добър екип, моят съвет е първите няколко години винаги да избират екипа. В България това не е лесна задача, тъй като повечето фирми имат само един или двама дизайнери.
Що се отнася до литература, порталът на Нилсън Норман ( NN group ) е най-доброто място, от което да започнат и да се развиват.