+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

73+36 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Капацитет, гъвкавост, експертиза, или за социално значимите решения на Beetroot

Финансовата нестабилност и мрачните икономически прогнози са сериозен стрес тест за всяка компания, но ако две трети от колегите ти работят в бомбоубежища (когато има ток), този стрес тест много бързо може да се превърне в crash тест. Това обаче не се случва в Beetroot, основана през 2012 г. от двама приятели шведи, както разбираме от разговора ни с лидера на българското дружество Камен Бочев. Към този момент компанията има близо 500 служители в Украйна, които не само че отказват да потеглят към България, Румъния и съседните държави, както правят много техни колеги от други IT компании, но и упорито продължават да работят върху нова HealthTech платформа, за да решат още един социален проблем. Междувременно българският екип разработва друг предизвикателен проект — изкуствен интелект, който ще одитира и оценява AI системи дали например са неутрални или взимат дискриминационни решения. Точно навреме, предвид предстоящото въвеждане на строгата AI регулация в Европа.

Историята на Beetroot започва преди десет години, когато Андреас Флодстрьом пише магистърската си работа на тема как социалното предприемачество може да сработи в държавите от ОНД. Търсенето на отговора го отвежда в Украйна, където идеята се превръща в компания, а компанията — в технологична екосистема от консултантски и обучителни услуги и над 600 IT експерти, които фокусират усилията си върху индустрии с директно влияние върху живота на хората.

Защо Beetroot се превръща в предпочитан софтуерен партньор на HealthTech (и не само) иноватори?
Камен Бочев

Да кажем, че сте предприемач, който се вълнува от огромния потенциал на телемедицината. В същото време постоянно четете, че диабетът засяга все повече и по-млади хора по света заради повишените нива на стрес, заседяването и нездравословния начин на живот. Решавате да разработите високотехнологично решение за ранна диагностика на това заболяване чрез дистанционно сканиране на ириса, използвайки камерата на мобилно устройство. Валидирате идеята си на пазара и намирате инвеститори, но нямате много време до следващия рунд на финансиране или да докажете, че хрумката ви наистина съществува. Започвате да сформирате екип: 10 инженери с нужните умения и експертиза точно в този сектор — шест месеца (крайно пожелателно); HR, който да продължи да търси недостигащия брой IT специалисти — минимум четири месеца; маркетинг човек — още три месеца…Годината си отива, финансите свършват, а идеята, която би подобрила живота на милиони хора по света, просто умира.

За да избегнат този сценарий, HealthTech стартъпи (към момента предимно от скандинавските държави и Израел) се обръщат към Beetroot: „Ние решаваме няколко проблема. Основният е капацитетът, защото в рамките на два-три месеца можем да предложим екип за разработката на продукта или част от него, например data engineering или machine learning консултиране. През това време клиентите разчитат на нашата гъвкавост, защото, ако преценят, включват и изключват допълнителни услуги и разработки — нещо, което не се управлява лесно с вътрешни ресурси. Не на последно място се възползват и от експертизата и опита, който сме натрупали в сектора на здравеопазването и телемедицината.”

Така идеята за ранна ирисова диагностика на диабет се превръща в реалност и то с точност над 90%. За други проекти Beetroot помага с опита си в обработката на изображения от камери и данни от сензори, структурирането на ДНК секвенции в бази данни за визуализация и сканиране на биопараметри чрез пулс през гърба на камера. В началото на тази година екипът започва да работи върху HealthTech платформата Eshmun. Тя позволява на медицинския персонал, пациентите и роднините, които се грижат за тях у дома, да следят в реално време здравословното им състояние, да комуникират през различни канали и да реагират навреме в случай на нужда. Зад интуитивния интерфейс на Eshmun се крие комбинация от API програми, базирани на Google JSP микро услуги, пълно съответствие с всички регулации (HIPPA, GDPR), обезпечаване на сигурността и личната информация на пациентите. Този R&D проект е дългосрочен и цели да предложи високотехнологично решение в помощ на всички, които са или ще бъдат засегнати от неизбежните здравословни проблеми, свързани с напредването на възрастта.

Outsourcing компания? И да, и не

Тъй като в профила на Beetroot пише „аутсорсинг и консултантска компания”, смело питаме Камен Бочев каква част от работата е класически аутсорсинг и каква — резултат от креативността и експертизата им. „Проектите ни са изнесени само от гледна точка на това, че не се случват в офиса на клиента. Тъй като разработваме продуктите като услуга, основната tech lead роля поемат нашите програмисти. Те сами избират технологията на продукта, неговата архитектура и пътя му напред. По този начин добавяме опит, зрялост и бизнес стойност”.

Днес те питаме…

Как предпочиташ да комуникираш с колегите си на работа?
Loading ... Loading …

Голяма част от проектите на Beetroot са свързани с разработка на нови функционалности и продукти от нулата, затова много рядко нещата вече са издълбани в камък, а програмистите просто сядат да кодят. Това е причината да сформират отделни продуктови екипи и всеки от тях решава съответния бизнес проблем чрез технологии от последно поколение, защото клиентите им търсят иновативност, производителност и скалируемост. Фактът, че не работят върху legacy проекти, отваря допълнителни професионални възможности: „Опциите за кариерно развитие при нас са богати и обективни. Ако днес си JavaScript програмист и имаш желание да овладееш C#, това често не е възможно в една продуктова компания, защото технологичният стак е избран за години напред, докато нашите проекти предоставят професионални възможности за всички технологични и други свързани роли като product и project management или бизнес анализ.” А когато приключи проектът, програмистите не започват да преглеждат трескаво обявите за работа, а си избират следващото предизвикателство от дълъг списък с проекти, които чакат своя старт и екип.

Този дълъг списък е и една от причините Beetroot да влязат на българския пазар и макар местният екип да наброява около 30 експерти, той е нарастнал двойно през скромните си шест месеца на съществуване: „Освен невероятни инженери в България има и много хора с голям бизнес опит и поглед върху целия свят. Това е ключово за нас, защото решаваме бизнес проблеми чрез технология.” Перспективите за разширяване на българския офис са сериозни, но Камен подчертава, че това не е самоцел, защото търсят хора не само с технически умения като C#, .NET, React, JavaScript, HTML и SASS, но и със силен бизнес нюх и най-вече смелост да застанат пред белия лист и да започнат да творят.

Устойчивостта не е маркетинг, а видим показател за по-добра среда

Създаването на качествени продуктови екипи за специфични проекти е само една от съставките на Beetroot културата, която се пренася и у нас. Друг ключов елемент е свободата: „Управленската ни структура е плоска, колегите ни са равни. Всеки продуктов екип работи директно с клиента и не е част от вътрешна йерархия. Нямаме фиксирано работно време и локации, защото работата при нас е креативна и изисква свобода на мислене и свобода на действие. Ако ограничаваш хората в някакви рамки и параметри, не всеки би бил еднакво продуктивен. Така че винаги стартираме с доверие към служителя и той има възможност или да го оправдае, или да го опровергае.” Неслучайно през 2019 г. Beetroot става първата компания в Украйна, отличена като едно от най-демократичните работни места в света — награда, чиято значимост днес е повече от актуална.

Друг ключов акцент във философията на Beetroot е да връщат обратно на обществото, което ги е изградило, и тази социална отговорност стои в основата на самото създаване на компанията. Цифрите говорят най-добре — над 60% от консултантите на Beetroot в Украйна са базирани в малки и средно големи градове. По този начин имат директен досег до международни клиенти, без да се налага да мигрират към големите градове, което, от своя страна, подпомага благосъстоянието на малките общности. Това вече се случва и в България, защото половината от колегите на Камен се намират в малки градчета.

2021 Sustainability Report, Източник: Beetroot

Beetroot оставя позитивен отпечатък на местата, в които развива дейност, и чрез своята академия за подготовка на следващото поколение IT специалисти. „Към момента общите ни курсове са достъпни на английски език, но активно подготвяме новата вълна от обучения на български за хората, които искат да се преквалифицират и да навлязат в сфера на по-високи доходи и по-добри условия на труд, както и за специалисти с желание и нужда да надградят познанията си по конкретни технологии и специалности.” В Украйна около 40% от завършилите академията са хора от най-различни индустрии, 5% от новите попълнения в технологичния сектор са нейни възпитаници, а цялата екосистема на Beetroot е генерирала близо 5 000 нови работни места през изминалата година.

Не на последно място тази екосистема е и екологична. Beetroot е 100% карбонно неутрална компания, която успява да компенсира целия използван в офисите си въглероден диоксид, като засажда дървета — 3 000 според плана за 2021 г., но с избухването на военния конфликт същите тези колеги от бомбоубежищата засаждат още 7 000 дръвчета, за да помогнат за по-бързото възстановяване на страната си и причинените щети върху природата.

И докато Beetroot са напът да спечелят следващия си социално значим проект, прегледай отново какви актуални възможности за реализация са обявили в job board-а на DEV.BG — кой знае, може да се окаже, че цвеклото е точно по твоя вкус!