Какво е да стартираш консултантска компания месеци преди голямата Covid криза, повлияла на бизнеса в световен мащаб? Как не губиш нито един служител, а няколко месеца по-късно дори удвояваш броя на екипите си? Макар и да звучи като една доста оптимистична история, всъщност създаването и развитието на технологичната компания, предлагаща e-commerce решения – AIOPSGROUP, е точно такава.
AIOPSGROUP стъпва на пазара през 2019, наемайки на два тура общо 50 служители, но едва няколко дни по-късно голяма част от планираните проекти са замразени, а за половината от вече наетите работа няма. Въпреки това, компанията запазва всеки един свой специалист и концентрира цялата си сила и потенциал към необходими в дългосрочен план вътрешни разработки, които не след дълго се оказват изключително успешни.
AIOPSGROUP помага на гиганти като IKEA, Rossignol, Globetrotter, Puma и други, като създава и оптимизира онлайн магазини и платформи. Техен ангажимент е и 24/7 поддръжката на всичко това.
„Няма правилно време, в което да стартираш бизнес“
„Мислихме си, че стартирахме в перфектния момент и 3 месеца по-късно ситуацията ни изненада и доказа, че не е точно така. Още 3 месеца след това пък ни показа, че е повече от перфектния момент,“

разказва Слави Славов, който е в ролята на VP Delivery за AIOPSGROUP.
След като клиентите им осъзнават, че не биха оцелели без своята онлайн търговия, работата в компанията се оказва двойно повече, отколкото при самото й стартиране. „Клиентите ни разбраха, че тази реалност ще се задържи за дълго и потенциално за постоянно. Започнаха да стартират нови проекти и да мислят за реинвестиране, за по-стратегически неща,“ допълва Слави Славов.
Така някои от клиентите им бързо успяват да повишат онлайн продажбите си двойно. Не след дълго компанията получава допълнително стабилност и с един от най-големите си клиенти – IKEA, малко преди това Rossignol и Acne Studios също им се доверяват.
Всичко това спомага за растежа на AIOPSGROUP, като към този момент тя има над 80 служители, а до края на 2021 се очаква екипът да порасне с още 30 души. Паралелно се стартират и няколко други бизнес инициативи, които ще бъдат под шапката на същото холдингово дружество.
“Консултирането на големи клиенти дава възможност веднага да видиш резултата от работата си”
Световният локдаун и първоначалното замразяване на клиентските проекти създава възможности на компанията да направи няколко много важни вътрешни разработки като Headless Commerce и Big Data Monitoring.
Например Big Data Monitoring, според Слави, помага за много по-бързото намиране и поправяне на бъгове. По този начин, ако даден инструмент за плащане спре да работи, екипите го разбират на петата минута, а не на петия ден. “Tова което ние правим е да събираме всички данни отвсякъде т.е. системи за плащане, Salesforce, Front-end, системи за мениджмънт на поръчките. Най-често това са между 5 и 20 GB данни на ден, които се обработват през Big Data система и всички данни от един неструктуриран вид, стават вече структурирани, могат да се управляват и анализират. На база тези анализи слагаме thresholds. Използваме готов продукт, за Big Data Management – Splunk, като имаме разработено собствено решение върху него,“ разказва Слави.
Компанията работи с „едва“ 8 на брой клиенти, но имената им са известни по цял свят. Някои от тях правят над 50 млн. евро онлайн оборот, а други генерират приходи в диапазон на 7-8 милиарда. Клиентите им са в три основни направления – модна индустрия и главно висша мода (сайтовете на Acne Studios, MCM Worldwide), клиенти в спортния сектор (Fenix Outdoor, Puma, Rossignol) и мебелния гигант IKEA.
„За голяма част от клиентите разработваме решения, базирани на Salesforce, а в някои случаи работим и с Magento. Това, което се прави за IKEA, е къстъмизирани разработки, които са базирани на Java и Microservices и на Google Cloud. Реално технологичният ни стак е Javascript, PHP и Java/Microservices,“
обяснява Слави.
Той споделя, че въпреки понякога тежката комуникация с големи клиенти да отнема време, работата с тях е изключително удовлетворяваща, защото предоставя възможността мигновено да видиш резултата от свършеното. „Ако работиш в продуктова компания, много често или не виждаш директния резултат от работата си или го виждаш след няколко години. Аз лично съм бил в голяма корпорация от 17 000 човека и въпреки ръководната си позиция и екипите, които имах в 4 държави, ефектът от моята работа беше незабележим. Ти си една брънка от веригата.
Когато работиш в компания като нашата, правиш някаква промяна и само след седмица виждаш как тази промяна е допринесла например за 5% увеличение на онлайн бизнеса на клиента ти,“
разказва Слави.
Като друго преимущество на работата Слави отчита възможността да определяш технологичния стак и вземането на решения как трябва да изглежда архитектурата на системите на една компания, как да бъде организирана, какви технологии да използва. “Представи си че можеш да дефинираш технологичния стак на IКЕА, което е не много различно от това ти да си в графата вземащ решения за много от нещата в Amazon. Консултантската роля, в която сме за тези клиенти, понякога ни дава дори повече влияние от тези на вътрешни служители,“ допълва той.
„Едно от най-големите технологични предизвикателства – да направиш скалируемо решение“
Част от клиентите на компанията имат десетки хиляди поръчки на ден и генерират близо 1 млрд. евро онлайн оборот, а справянето с такъв огромен обем от данни е истинско предизвикателство. „Каквото и да правим като решение, то трябва да работи с наистина големи обеми от данни и да няма прекъсвания. Имахме клиент, чиято система за плащане падна за конкретна локация за близо час и само за това време изгубиха около 110 хил. долара,“ разказва Слави.
Промяната на регулации и интеграции също е нещо, което се оказва интригуващо и недотам елементарно за управление. Работата с клиенти с различни инструменти за плащане, връзка с външни системи, това как действа обработката на потенциални измами и кога се случва реалното плащане, се превръща в нелесно решение.
„Имаме клиенти, които на Black Friday само в рамките на ден правят 15 млн. евро онлайн оборот. Ако пропуснеш бъг и нещо се обърка, загубите от един такъв проблем биха били наистина сериозни,“
обяснява Слави.
Предизвикателство се оказват и многото и различни интеграции на системи – особено с мултинационални клиенти, тъй като всяка държава използва различни инструменти за плащане, а понякога дори документацията не е налична на английски. „Много често имаш платежен инструмент, който обработва огромно количество поръчки в Китай, но липсва документация на английски и трябва да се интегрираш с такава система. Случва се да наследиш клиент, който идва с неговите интеграции, примерно голям италиански клиент, но когато отвориш документацията тя се оказва само на италиански. Да накараш тази машина да работи и то без загуби определено е интересно занимание,“ коментира Слави.
„Никога не подвеждай хората си“
„Миналата година покрай кризата част от компаниите съкратиха хора, но за нас е важно, когато си поел някакъв ангажимент, да го изпълниш, без значение дали това ще ти коства нерви, пари усилия или друго – обещанията са, за да се изпълняват. Не след дълго видяхме, че тези усилия и решения се отплащат обратно и като форма на лоялност и като форма на комуникация,“ казва Слави.
Екипите в компанията работят от цяла България – София, Пловдив, Шумен, Русе и Варна, като са ориентирани по клиенти или по инициативи. Така всеки един клиент има обособени екипи, които работят само за него. Екипите следват Agile и Scrum методология и варират между 5-15 човека (в зависимост от клиента) като тези с по 12-13 човека са разбити на подекипи.
Специфично за компанията е, че разполага с екипи, които работят по вътрешните разработки, като споменатите вече Big Data Monitoring, като те не се асоциират с конкретен клиент, а в тях се създават разработки за всички клиенти.
„При нас има много отворена комуникация и нивата в екипите са сравнително опростени, имаме Junior, Regular, Senior, Архитект и нивата се изчерпват, не е като в големите корпорации, където имаш по няколко Junior-а на различни нива и т.н.
Mного често младшите специалисти се съветват с ръководители и хора от различни нива. Липсва усещането за строга йерархия. Ясно е кой е ръководителят и кой е архитектът, но като цяло комуникацията вътре в екипите е много отворена,“ разказва Слави.
Всъщност тази отворена комуникация се прилага успешно и при общуването с клиенти, тъй като в AIOPSGROUP целенасочено няма чуждестранни мениджъри на проектите, за да могат хората от българските екипи по-лесно да движат работата за клиента. „Много от компаниите, особено международните, гледат да не представят инженерния екип на клиента. Това обаче нерядко създава ситуация на развален телефон и също така се получава, че инженерите се държат в балон,“ обяснява Слави. Въпреки риска, който поемат в компанията с директната комуникация към клиенти, според него, това е нещо високо ценено, тъй като се предоставя възможността клиентите директно да обсъждат със специалистите конкретните казуси и проекти.
Липсващите e-commerce програмисти
С увеличаване проектите на компанията и предвидения растеж от 30 човека до 2021, търсенето на подходящи специалисти не спира. „Най-трудно е да се намерят програмисти, особено старши. Оказва се, че специалистите по е-commerce платформи в България изобщо не са много. Продължаваме да наемаме също така QA и специалисти с малко опит. Периодично наемаме и хора за техническа поддръжка, за да обезпечим обещанието си за 24/7 support,“ разказва Слави за ролите, които предстои да наемат. Единият от технологичните стриймове, в които ще бъдат наемани хора са Java, Spring, Microservices и Google Cloud, другият е Salesforce и Java Script, a Magento и PHP е третият.
В компанията се провеждат и стажантски програми, като се цели тази тенденция да се запази и да се правят различни обучения. След завършването на последната стажантска програма (за Salesforce проекти), която е била с продължителност от 3 месеца, всички обучавали се в нея са продължили работа на дългосрочни договори.
AIOPSGROUP провежда и обучения по комуникация и работа с клиенти за специалистите си от отдел техническа поддръжка, тъй като се стремят общуването с всички клиенти да протича гладко, а проблемите да бъдат разрешавани максимално бързо.
Един от предстоящите проекти на компанията е създаването на e-commerce академия, в която инженерите ще получават повече и по-задълбочени знания за сектора и за това какви възможности крие той. Инициативата ще бъде осъществена съвместно с няколко други компании от бранша.
Ако намираш работата в AIOPSGROUP за интересна и предизвикателна, можеш да разгледаш всички отворени позиции тук.