Image: simone impei, unsplash.com
Тази седмица две реплики доста често звучат в ушите ми – “беше много яко” и „ще има ли записи“. И двете са отзвук от годишна конференция на DEV.BG, която случихме миналата седмица. Та реших, че е нужен малко по-дълъг отговор.
ВИДЕА ЩЕ ИМА
Едно момче ни помоли да публикуваме видеата, защото сватбата му е била на 29.08 и е нямало как да присъства. Горчиво! Това е само една от разнообразните причини, поради които много хора не са успели да присъстват на конференцията. Естествено, че искаме мъдростта и опитът на нашите лектори да заразят и тях.
Затова в следващите месеци ще публикуваме редица кратки клипчета с някои от акцентите на конференцията. Кратки откъси, които съм сигурен ще ви провокират, замислят, надъхат и обогатят.
НЯМА ДА ИМА ВИДЕА
Както обявихме многократно преди конференцията, целите видеа от събитието няма да бъдат публикувани със свободен достъп. Това пък защо?
Имаме 2500 причини
Запознай се с Цецо. Той щеше да ходи на море, но отложи тръгването с ден, за да гледа конференцията – все пак DEV.BG са обявили, че или гледаш на 28 и 29.08, или гориш. Ако сега публикуваме видеата, е все едно да напиша на Цецо писмо „Благодаря ти за доверието и подкрепата. Между другото, ние те излъгахме!“
Над 2500 Цецо-вци отделиха от времето си и посетиха конференцията през петъчния и съботния ден. Без тях нямаше да се случи магията!
Магията на събитието
Ако Мечо пух организираше събития, сигурно щеше да каже нещо от сорта: „За да имаш добро събитие, трябва да събереш много хора на едно място по едно и също време.“ Само когато сме заедно, се запалва искрата. Онлайн е много по-трудно. Но хората споделиха, че са усетили тази тръпка и колективна енергия с помощта на networking зоната, stage chat-a и expo зоната.
За да събереш много хора по едно и също време, трябва да има нещо, което се случва само там и само тогава. Това са правилата на играта, която играем.
С поглед към утрешния ден
В момента чувстваме натиск да публикуваме видеата – молби и преговори отвсякъде. И не ни е лесно да отказваме на лектори, спонсори и хора от общността, които са ни подкрепяли през годините. Краткосрочно е най-добре и за нас да пуснем всичко в YouTube – ще си засилим ефекта от конференцията, ще си „вдигнем бранда“ и subscriber-ите, ще си начешем егото (ако щете).
Но догодина Цецо ще предпочете да тръгне на море в събота (и е прав за това). И лекторите и спонсорите няма да са щастливи да участват на събитие с двойно по-малко хора. С двойно по-малко хора няма да се получи магията (да не навлизам в подробности и теорията на социалните интеракции, но за да имаш магията ти е необходима определена критична маса). Тогава никой няма да говори колко е било яко събитието. И ще сме си решили проблема – защото никой няма да ни моли да публикуваме видеа 🙂
„Икономиката, глупако“
Ще си позволя да използвам този прословута фраза от кандидат-президентската кампанията на Бил Клинтън (с уточнението, че глупакът съм аз).
За да е устойчиво дадено начинание, то трябва да има бизнес логика. Ние сме си избрали да сме в събитийния бизнес. Тук правилата са следните – трябва да имаш спонсори, които в общия случай плащат, за да се позиционират пред посетителите на събитието и да взаимодействат с тях. Няма голямо събитие, което разчита на продажбите на билети (когато ги има), като основен приход.
Онлайн събитията са нещо ново за спонсорите. Затова за голяма част от събитийния бизнес 2020 е като ледниковия период за динозаврите. Ние се справяме добре и благодаря на всички партньори, които ни подкрепят. Длъжни сме да оправдаем и тяхното доверие. И се радвам, че усилията на колегите ми в тази посока дават страхотни резултати. Но без 2500 човека на събитието, всичката ни съвместна работа с партньорите щеше да е на вятъра.
Факторът „АМА“
Знам, че много хора няма да са съгласни с гледната ми точка. „ама бъдете по-иновативни и направете формат, който да съчетава събитие + публикуване после на съдържание“, „ама ако публикувате видеата, хората ще ви се кефят повече и догодина всъщност ще дойдат повече хора“, „ама никой Цецо няма да ви се сърди, защото и Цецо иска да гледа видеата пак“ са само част от АМА-тата в дискусиите последните дни.
Мога да ви оборвам до безкрай и да ви говоря, че през 2020 не е като да не сме били адаптивни – променихме голяма част от дейността си в рамките на 24 часа; че въпреки всичко направихме най-голямото IT събитие за годината до момента; че ние с Цецо си говорим всеки ден…
Но истината е, че въпросът „Ще има ли видеа от конференцията?“ няма еднозначен верен отговор. Може би сте прави. Благодаря за всички предложения и ще се радвам да продължим дискусията. Диалогът ще ни помогне да имаме по-силно издание DEV.BG All In One 2021.
Светослав Димов
CEO, DEV.BG
Малко сте простички.
Така догодина няма да имате нито читав лектор нито чак толкова спонсори.
Пенчо, благодаря ти за споделеното мнение. Различните гледни точки ни помагат
Добра статия! Харесва ми, че поглежда нещата и от двете стани. Според мен, правилен отговор няма и също така всички отговори са правилни 🙂 Важното е да има обратна връзка и израстване и до година да стъпим на наученото от тази година и нещата да са още по-добре! Благодаря на организаторите и уважавам решението ви, независимо на мен кой вариант ми се иска 🙂
Христо, благодаря ти. До момента има няколко доста интересни идеи за 2021.
Здравейте,
Какво мислите за вариант да направите платен достъп до видеата? Така хората, които не искат да имат излишни разходи пак ще са мотивирани да присъстват на самото събитие, а организаторите, спонсорите и лекторите ще имат допълнителна печалба от тези, които искат да ги гледат отново или за първи път.
Здравейте,
Благодарим за обратната връзка. Обмисляме идеите, които ни споделихте. При промени ще Ви информираме.
Поздрави!