Image: simone impei, unsplash.com

Тази седмица две реплики доста често звучат в ушите ми – беше много яко” и „ще има ли записи“. И двете са отзвук от годишна конференция на DEV.BG, която случихме миналата седмица. Та реших, че е нужен малко по-дълъг отговор.

ВИДЕА ЩЕ ИМА

Едно момче ни помоли да публикуваме видеата, защото сватбата му е била на 29.08 и е нямало как да присъства. Горчиво! Това е само една от разнообразните причини, поради които много хора не са успели да присъстват на конференцията. Естествено, че искаме мъдростта и опитът на нашите лектори да заразят и тях.

Затова в следващите месеци ще публикуваме редица кратки клипчета с някои от акцентите на конференцията. Кратки откъси, които съм сигурен ще ви провокират, замислят, надъхат и обогатят.

НЯМА ДА ИМА ВИДЕА

Както обявихме многократно преди конференцията, целите видеа от събитието няма да бъдат публикувани със свободен достъп. Това пък защо?

Имаме 2500 причини

Запознай се с Цецо. Той щеше да ходи на море, но отложи тръгването с ден, за да гледа конференцията – все пак DEV.BG са обявили, че или гледаш на 28 и 29.08, или гориш. Ако сега публикуваме видеата, е все едно да напиша на Цецо писмо „Благодаря ти за доверието и подкрепата. Между другото, ние те излъгахме!“

Над 2500 Цецо-вци отделиха от времето си и посетиха конференцията през петъчния и съботния ден. Без тях нямаше да се случи магията!

Магията на събитието

Ако Мечо пух организираше събития, сигурно щеше да каже нещо от сорта: „За да имаш добро събитие, трябва да събереш много хора на едно място по едно и също време.“ Само когато сме заедно, се запалва искрата. Онлайн е много по-трудно. Но хората споделиха, че са усетили тази тръпка и колективна енергия с помощта на networking зоната, stage chat-a и expo зоната.

За да събереш много хора по едно и също време, трябва да има нещо, което се случва само там и само тогава. Това са правилата на играта, която играем.

С поглед към утрешния ден

В момента чувстваме натиск да публикуваме видеата – молби и преговори отвсякъде. И не ни е лесно да отказваме на лектори, спонсори и хора от общността, които са ни подкрепяли през годините. Краткосрочно е най-добре и за нас да пуснем всичко в YouTube – ще си засилим ефекта от конференцията, ще си „вдигнем бранда“ и subscriber-ите, ще си начешем егото (ако щете).

Но догодина Цецо ще предпочете да тръгне на море в събота (и е прав за това). И лекторите и спонсорите няма да са щастливи да участват на събитие с двойно по-малко хора. С двойно по-малко хора няма да се получи магията (да не навлизам в подробности и теорията на социалните интеракции, но за да имаш магията ти е необходима определена критична маса). Тогава никой няма да говори колко е било яко събитието. И ще сме си решили проблема – защото никой няма да ни моли да публикуваме видеа 🙂

„Икономиката, глупако“               

Ще си позволя да използвам този прословута фраза от кандидат-президентската кампанията на Бил Клинтън (с уточнението, че глупакът съм аз).

За да е устойчиво дадено начинание, то трябва да има бизнес логика. Ние сме си избрали да сме в събитийния бизнес. Тук правилата са следните – трябва да имаш спонсори, които в общия случай плащат, за да се позиционират пред посетителите на събитието и да взаимодействат с тях. Няма голямо събитие, което разчита на продажбите на билети (когато ги има), като основен приход.

Онлайн събитията са нещо ново за спонсорите. Затова за голяма част от събитийния бизнес 2020 е като ледниковия период за динозаврите. Ние се справяме добре и благодаря на всички партньори, които ни подкрепят. Длъжни сме да оправдаем и тяхното доверие. И се радвам, че усилията на колегите ми в тази посока дават страхотни резултати. Но без 2500 човека на събитието, всичката ни съвместна работа с партньорите щеше да е на вятъра.

Факторът „АМА“

Знам, че много хора няма да са съгласни с гледната ми точка. „ама бъдете по-иновативни и направете формат, който да съчетава събитие + публикуване после на съдържание“, „ама ако публикувате видеата, хората ще ви се кефят повече и догодина всъщност ще дойдат повече хора“, „ама никой Цецо няма да ви се сърди, защото и Цецо иска да гледа видеата пак“ са само част от АМА-тата в дискусиите последните дни.

Мога да ви оборвам до безкрай и да ви говоря, че през 2020 не е като да не сме били адаптивни – променихме голяма част от дейността си в рамките на 24 часа; че въпреки всичко направихме най-голямото IT събитие за годината до момента; че ние с Цецо си говорим всеки ден…

Но истината е, че въпросът „Ще има ли видеа от конференцията?“ няма еднозначен верен отговор. Може би сте прави. Благодаря за всички предложения и ще се радвам да продължим дискусията. Диалогът ще ни помогне да имаме по-силно издание DEV.BG All In One 2021.

Светослав Димов

CEO, DEV.BG

Share This