Даниела Димитрова е Senior Manager Software Engineering в Progress и отговаря за екипите разработващи публичните уебсайтове на компанията. Има и над 10 години опит в разработването на софтуер. С нея си поговорихме за това какви са нейните топ 3 правила за изграждане на екип и най-запомнящият се момент в работата й. Отговорите може да ви изненадат!


Как започна да се занимаваш с управление на екипи?

Случи се естествено – като програмист, с времето започнах да помагам на колегите с по-малко опит или по-новите в екипа. Хареса ми това да имаме повече комуникация, което в същото време ме изправи и пред нови предизвикателства – да открия правилния подход към всеки индивидуално, за да бъде отворен да чуе както позитивните неща, така и критиките и грешките. Видях на практика как за разлика от математиката, при хората няма една формула, която да работи за всеки – има много правила, които ако спазваш, можеш да получиш приблизителен резултат. Или пък точно обратното на това, което си очаквал. При програмирането, с достатъчно време и усилия, можеш да научиш на прилично ниво всяка нова технология или език, които решиш. При работата с хора не е така – и цял живот да се учиш и подобряваш, пак може да се появи някой, при когото изпитаните методи не работят. Тук вероятностите са безкрайни – затова и ми е толкова интересно.

Какво те мотивира в работата ти?

Истински ме мотивират екипът и хората, с които работя. Когато съм заобиколена от хора, които горят в работата си, които са умни, позитивни и виждам с какво желание и ентусиазъм подхождат дори и към предизвикателствата, това ме мотивира да влагам 10 пъти повече усилия. То е нещо като „задължение“ към екипа – да положа поне толкова усилия, колкото и останалите, за да успеем заедно. Интересното е, че се получава нещо като резонанс – колкото повече влагаш ти, толкова повече влагат и те, взаимно се усилвате. В такава среда се раждат истински креативните идеи.

Разбира се, мотивират ме и интересните и предизвикателни проекти – тези, в които има нещо неизвестно, които те карат поне лекичко да ти е дискомфортно, да не знаеш дали ще се справиш, но да си решен на 100% да опиташ. Но и най-добрият проект с неподходящ екип не би ми донесъл същото удовлетворение, колкото тривиална задача, реализирана по-интересен начин след колаборация с хора, с които си пасваме.

Кои са твоите Топ 3 правила за изграждане на успешен екип?

На първо място е общата цел. Дори и най-несъвместимите хора могат да са успешен екип, когато са движени от обща цел. Всичко друго може да се изгради с времето – напасване, начин на комуникация, доверие, уважение. Но не вървим ли в една посока, няма как да стане истински екип. И тук е ролята на лидера да дефинира и комуникира тази цел – целта на компанията, целта на екипа, как двете се свързват, как това което правим ежедневно, малките стъпки, ни доближават към голямата цел.

Второто важно нещо за мен е да има комуникация и доверие в екипа. Постоянната и отворена комуникация позволява да се чувстваме свободни да говорим за всичко – най-вече за грешките и проблемите си. За да сме успешен екип, трябва да можем както да се забавляваме и поздравяваме за успехите си, така и да се изправим лице в лице и да говорим за грешките. И тези разговори се получават градивни, само когато се водят по правилния начин – подхождайки открито, с уважение и изслушване. А за да се „чуват“ хората, трябва да има доверие – да можеш да разчиташ и да приемеш някой да ти каже кои са слабите ти страни или грешки по такъв начин, че да те накара да се замислиш, вместо да се обидиш или почувстваш нападнат, изисква доверие. Доверието в екипа се изгражда като държим на обещанията и уговорките си и си помагаме в трудните моменти.

И третата ключова съставка е развитието – за да сме успешни, трябва винаги да работим над себе си и да се подобряваме, да се стремим към kaizen*. Технологично, личностно, творчески и т.н. Важно е хората да се развиват в различни посоки, да придобиват знания от по-широк спектър, за да се получи по-добре подготвен и „балансиран“ екип. Например, това че си програмист означава ли, че не трябва да научиш нещо за sales процесите, ако работата ти има досег с тази сфера? Технологията, колкото и важна да е, обогатява само в един аспект, а добър и сплотен екип се получава от хора, които се допълват в знанията и уменията си, и които могат да комуникират опита си към останалите. Често се случва т.нар. „superstars“ – изключително умните и развити технологично хора да са силни индивидуалисти и да имат затруднения в комуникацията си с останалата част от екипа, било то заради его или чисто поведенчески проблеми. И при такъв човек има много други неща над които да се работи, защото колкото и знания да има, ако не може да ги предаде към останалите или не си сътрудничат добре, в дългосрочен план не е особено полезен за екипа.
*kaizen – от японски, означава „постоянно усъвършенстване“

Кой е най-запомнящият се момент от работата ти като Team Lead през годините?

Не бих казала, че имам един отличаващ се момент. За времето досега, в което съм мениджър, преминах през повечето по-значими събития, които може да ти се случат в тази роля (да наемеш, да повишиш, някой да си тръгне, ти да трябва да освободиш някой и т.н) и всяко едно от тях ми е оставило различен отпечатък и опит. Това, което и до днес обаче има огромен ефект върху мен е, когато човек от екипа ми благодари за нещо, което съм направила за него.  Не говоря за нещата от ежедневието, ами за такива, свързани с кариерата или цялостното му развитие и усещане в екипа – тогава наистина се чувствам щастлива и удовлетворена. Понякога в тази роля е трудно да разбереш дали си на прав път, да прецениш успешно ли се справяш или не. Резултатите от работата на team lead-а идват след повече време (например, да изгради сплотен екип) и човек може да се „изгуби“ или обезсърчи по този път, ако няма междинни знаци, които да го насочват. Моменти като този обаче ми дават увереност, че усилията ми са в правилната посока и ме зареждат за много време напред.

Какво би посъветвала всички, които сега започват да се занимават с ръководене на екипи?

Да ръководиш екип предоставя една страхотна възможност – и от вас зависи как ще я използвате. Дали ще изберете просто да „координирате“ група хора, които трябва да произведат даден резултат, или ще бъдете този, който им помага да се развиват, да постигат своите лични цели и резултати, постигайки целите на екипа. Дали ще бъдете просто мениджър или ще изберете ролята на лидер (lead). Да си лидер (lead), значи да вдъхновяваш – с визия, с идеи, с пример, с подкрепа. И не забравяйте – хората следват този, в чийто идеи вярват, а не този с най-голямото его или позиция.


Стани част по потребителската група IT Team Leads. Абонирай се и ще ти изпращаме информация за всичко, което предстои в групата.

Визия: Личен архив

Прочети още:
Георги Данов: „Победите в екип са много сладки и се помнят много дълго време“
Кога и как да интегрираме автоматизация с Postman

Share This