Някои компании се появяват на небосвода с големи цели и завиден ръст, други пък завършват своето съществуване като се сливат с конкуренти или с по-големи корпорации, които търсят начин да навлязат в нови пазари. А само за изминалата година, над 300 IT работодатели се присъединиха към Job Board-a на DEV.BG. Във втората част от статията за случилото се през 2022г., ще обърнем внимание на още някои успехи и постижения на българските tech компании.
Кой още привлече капитал
През изминалата година в страната заработи платформата SeedBlink, която цели улесняването на съвместните инвестиции в европейски стартъпи. Благодарение на нея, български компании успяха да мобилизират над 2 и половина милиона евро, като сред по-големите имена в списъка бенефициенти са компании като Dronamics и Alcatraz AI. SeedBlink разшири присъствието си в Централна и Източна Европа и вече упражнява своята дейност в европейски мащаб. Платформата е достъпна и за родни инвеститори с информация и ресурси на български език.
В сферата на смесената реалност и VR инфраструктурата пък има една много обещаваща българска компания – КуаркЕксАр (QuarkXR), която успя през ноември месец да си осигури над 1.7 млн. лева финансиране от български, румънски и други европейски инвеститори. Основен сред тях е българският фонд “Витоша венчър партнърс”, който подкрепя компанията с над 700 хиляди евро. Освен това, отново през ноември, QuarkXR, заедно с друг български стартъп, Efemarai, чиято дейност е в сферата на тестването и разработката на модели за machine learning, влезе в престижната акселераторска програма на Bosch – Bosch Startup Harbour. Сферите, които тази програма обхваща са смарт термо технологиите, иновативните решения, базирани на свързани смарт сензори, зелените технологии с фокус върху енергийната ефективност, кръгова и водородна икономика, метавселената и физическите продукти с внедрени AI & ML технологии.
А отвъд пределите на България, но отново с родно участие, Calliper, лондонски стартъп съоснован от Коста Колев, получи 1 милион долара от един от най-големите и известни фондове за рисково финансиране в Щатите и света – Sequoia Capital. Компанията получава подкрепа и от български фонд за рисков капитал LAUNCHub Ventures.
Петър Груев, съосновател на Tapline, също изпраща успешна 2022г. Дигиталната финансова платформа Tapline, която дава на прохождащи SaaS компании начален капитал в замяна на предстоящи продажби, привлече финансиране в размер на 31.7 млн. евро в първичен seed рунд. В тази сума влиза и българският фонд Impetus Capital, който влиза в проекта с около 100 хил. евро.
Родният стартъп SAT Health, който работи в сферата на анализа на данни и дигиталните решения в здравеопазването, успешно привлече финансиране за растеж в размер на 3 млн. евро от InvenioPartnersFundISCSp, фонд за рисково инвестиране в Югоизточна Европа. SAT Health ще използва инвестицията да навлезе в нови пазари в региона, както и да развие нови линии от продукти и услуги.
Сливания, рокади, новобранци
Една определена сделка може да се каже, че засенчи всички останали в сектора през изминалата година. Една от най-големите родни IT компании, СТЕМО, през май месец претърпя метаморфоза – небезизвестният телеком оператор A1 Group придоби 100 процента от дяловия капитал на компанията с цел да развие портфолиото си за корпоративни клиенти в сферата на системната интеграция на IT инфраструктура, мрежова свързаност, киберсигурността и разработката и внедряването на софтуер.
Американската компания MarketStar пък закупи родната агенция за продажба на технологични продукти Out2Bound. Нейната дейност е свързана с изнесени продажби, като технологични компании с продукт се обръщат към нея и използват под наем нейния екип от търговци. Конкретната им сфера на работа е софтуер.
А когато става дума за нови проекти, не е нужно винаги да говорим и за нови лица. Някои от утвърдените имена в IT сектора на България, като Стефан Бумов, съосновател на HeleCloud, Александър Станков от Paysafe и Пламен Цеков, член на управителния съвет на ScaleFocus, се обединиха в края на октомври, за да поставят основите на проекта GigsRemote – платформа за отдалечена работа, която ще свързва freelance специалисти с компании от цялата страна.
Български пръст има и в една много голяма продажба отвъд океана. Става въпрос за Enview, съоснована през 2015г. от Красимир Пиперков и Сан Гънауардана, която се занимава с анализ на триизмерни геопространствени данни. Тя става част от американската Matterport срещу 71 млн. долара.
Друга българска следа имаше в Leanplum, компания за облачни услуги, която беше съоснована от Момчил Кюркчиев и чиито най-големи офиси се намират именно в София. Тя беше придобита от своя основен конкурент, CleverTap, а новата слята компания се очаква да генерира над 100 млн. долара печалби през следващата година. Заедно с това се очаква и сериозно разрастване на българския екип на компанията, като планът по думите на Кюркчиев е превръщане на София във втори по големина инженерен център след Мумбай.
По същото време пък Sciant, създадена през 2016 г. от Ангел Митев и Евлоги Георгиев и занимаваща се с разработване на IT решения за бизнеса, придоби албанската софтуерна компания ReSolutions, като очакването е това да доведе до мащабно разширяване на екипа и разгръщане на набора от предлагани услуги.
Българската IT консултантска компания TBI Info пък скоро ще има ново име – Sirma InsurTech, след като през 2022г. беше закупена от SIRMA Group Holding поради растящия интерес към проекти за дигитализация на застрахователния бизнес в регионален и световен мащаб. Двете фирми, вече обединени под една шапка, имат за цел да се възползват от споделени дейности като разработка на софтуер и внедряване на иновативни технологични решения за застрахователите и оптимизация на цялостната услуга.
Шведският доставчик на софтуерни услуги Beetroot AB, подразделение на Beetroot Ecosystem, обяви покупката на българската компания за разработка на софтуер South Gate Tech. South Gate Tech е създадена от Камен Бочев през 2018 г. и дейността ѝ е в сферата на управлението на масиви от данни, дигиталната трансформация и софтуерното консултиране. България вече е вторият по значимост и мащаб обслужващ център в екосистемата на Beetroot в Европа.
И за финал, Американската компания ResultsCX, която е доставчик на CXM (услуги за управление на клиентското изживяване), обяви своето навлизане в европейския пазар чрез придобиването на българската аутсорсинг компания 60K, която предоставя услуги в сферата на дигиталната търговия, финансовите услуги и застрахователните технологии на американски, британски и европейски клиенти и има над 1200 служители в офисите си в Пловдив и София.
Кой дефилира на родната сцена
Има и международни компании, които през изминалата година направиха своята първа крачка към навлизането в родния пазар. Такава е например глобалната платформа за електронна търговия Sellavi, която е създадена в Израел и оперира в 27 страни, обслужвайки над 70 милиона потребители месечно. Компанията прави начална инвестиция в размер на 7 милиона евро с цел да се установи в България и разшири своите услуги.
Още в първото тримесечие на 2022г. имаше добра новина: еднa oт нaй-гoлeмитe плaтeжни инcтитyции в ĸoнтинeнтaлнa Eвpoпa, fintech ĸoмпaниятa іВаnFіrѕt, обяви откриването на своя пъpви oфиc в България като част от инициативата си за разширяване в посока Югоизточна Европа. іВаnFіrѕt разработва плaтфopмa зa oнлaйн бaнĸиpaнe, чpeз ĸoятo фиpмитe мoгaт дa извъpшвaт бъpзи oпepaции в нaд 30 вaлyти, както и да се предпазват от валутни рискове чрез опция за хеджване.
Украинската софтуерна компания Sigma Software пък откри цели два офиса в България през 2022г. Първият изникна в Бургас през лятото на миналата година, като негова основна цел беше да даде удобно място за работа на служителите на компанията, които бягат от военните действия в Украйна, докато вторият беше създаден в края на август като класическо разширение, което си постави за цел да привлече 50 нови служители. Българските центрове се управляват от Николай Пенев.
През октомври и втора украинска софтуерна компания откри своя първи български офис. AcademyOcean разработва платформа за корпоративни обучения и с цел разширяване на своя бизнес, тя основа офис в София и започна да търси служители. Компанията е основана през 2017г. от Владимир Поло и нейният продукт вече се употребява в 30 страни по целия свят, като той представлява нещо като персонализирана алтернатива на умни платформи като Coursera.
Merkle, една от най-големите компании в сектора на технологиите за потребителско преживяване, навлезе на българския пазар през април месец. Технологичният гигант е част от групата агенции на dentsu с повече от 13 хиляди служители и офиси в над 50 страни. В България, Merkle ще обедини екипите на Isobar Commerce и Live Area, където над 300 служители ще работят за създаването на стратегии за потребителско преживяване на най-високо ниво. Компанията планира да разрасне екипите си поне с една трета през настъпилата 2023г.
А през август месец пък стана ясно, че навлязлата съвсем наскоро на родния пазар румънска компания за маркетинг на съдържание ProductLead поставя началото на ексклузивно партньорство с водещата българска медийна компания Sportal Media Group. Заедно те ще генерират инфлуенсърско съдържание с ново поколение таргетиране на целеви аудитории посредством новия продукт Social Display, който дебютира за първи път в България.
Информационните технологии се оказват своеобразно убежище от големите икономически сътресения в Европа и по света. Хроничният недостиг на свежи кадри, както и регионалната несигурност, представляват източник на притеснения за сектора, но за момента изглежда българският IT свят е готов да посрещне предизвикателството и да излезе от тях по-здрав и по-успешен от всякога. Предстои да видим дали непредвидимата политическа обстановка в страната ще повлияе на темповете, с които нови световни бизнеси навлизат на родна територия и спомагат за развитието на пазара. Едно е ясно – каквото и да се случва по света и у нас, маршът на технологиите продължава, а иновативните решения никога не спират.
Виж първа част тук: Какво се случи в IT сектора през 2022? (част първа)