VMC on AWS е иновативна хибридна облачна услуга, която може да се ползва върху Amazon Web Services от клиентите на VMware локално в техните data центрове. За нейната поддръжка се грижат множество инженерни екипи, съставени от специалисти в най-различни области и сфери на IT технологиите.
Какво е да работиш в един от най-иновативните екипи на VMware, както и ежедневната работна динамика в тях, за това ще ни разкаже Станислав Паскалев, Staff Engineer във VMware от 11 години. Той е и сред хората, които отговарят за безпроблемното функциониране на VMC on AWS.
Здравей, Станислав. Разкажи ни повече за видовете екипи, които работят по VMC on AWS.
Започваме със звеното за бизнес услуги – това е екипът, който се занимава с функционалността на VMC on AWS услугата. Тя е видима за клиентите, които се възползват от нея. Този екип е ориентиран към потребителите съответно там има както UI, така и back-end част.
Освен тях имаме и звено (PoP, point of presence) отговорно за създаването на компонент, с чиято помощ VMC on AWS може да управлява всякакви хибридни облаци, независимо от това къде са инсталирани.
Имаме и платформен екип, който разработва платформата ни за микросървиси, която е доста развита и има над 100 различни микросървиса построени върху нея. Нашата цел е тя постепенно да се превърне в стандартен инструмент, който да се използва от цялата компания, а не само от нашия екип. Платформата предоставя общ набор от възможности, които да се използват от останалите услуги.
Четвъртият екип, който работи по VMC on AWS е SRE звеното (site reliability engineering), чиято роля е поддръжка на услугите ни в production средите. Този екип има огледални екипи в Индия и Щатите. Това ни позволява да предложим 24-часова поддръжка за клиентите ни.
Имаме и DevOps/инфраструктурен екип, който изпълнява ключова роля в конфигурацията и управлението на цялостната инфраструктура за работата на съответните микросървиси – това са хората, които отговарят за настройките в AWS, мрежовите настройки и системните приложения.
В софийския офис има и capacity екип, занимаващ се с определяне и планиране на необходимия облачен капацитет за услугите ни. Повече за него може да прочетете в предишния материал.
Какви са взаимодействията между всички тези екипи?
Тези пет екипа работят с продуктови мениджъри, чиято отговорност е да дефинират цялостните бизнес изисквания към тях. Различните специалисти от своя страна са свободни да си дефинират допълнителни технически изисквания. Процесът на работа на екипно ниво обикновено се състои от двуседмични спринтове с планиране по класическа scrum методология.
А може ли да кажеш повече как протича работата в един екип?
След като пандемичните ограничения отпаднаха, офисът ни е напълно отворен и всеки, който иска да работи от него и да се види с колегите си вече може да го прави. Един работен ден обикновено протича по следния начин – има дневни общи срещи, които може да са сутрешни, а може и да са следобедни. Всеки един от инженерите обикновено има по-дългосрочни задачи от област, по която трябва да работи и да се развива, така че да може да направи нещо по-сложно, по-комплексно и технически издържано. Тук е важно да споменем, че работим доста близко и с колегите ни в САЩ, съответно подобна екипна организация, каквато имаме тук, съществува и при тях.
Стараем се да движим все по-сложни и важни инициативи от България, като за тази цел имаме процеси и възможности за постоянно обучение на хората ни. Добър пример за това е Talent Boost академията на VMware, която ни помага да намираме стажанти. Винаги търсим да дадем възможност на всеки да се развива и да може да поема все по-сложни и по-отговорни задачи.
Технологиите са ни винаги любима тема. С какви технологии най-често работят инженерните ви екипи?
Започваме с Kubernetes – върху тази технология работят микросървиси, които обикновено са разработени на Java и Spring Boot (съответно целият spring framework като технологичен стек). Автоматизацията на инфраструктурните и SRE екипи най-често е на Python и Terraform. Те са сравнително стандартни за индустрията, което ни помага по-лесно да си намерим кандидати с познания по тях.
Ако говорим за най-новите технологии, в момента имаме инициатива да започнем да поддържаме микросървиси, написани с нашата платформа на Go Language, имаме и machine learning екип. Стараем се да бъдем водещи в най-модерните практики.
Какъв е професионалният профил на един специалист, работещ при вас?
Обикновено с висше образование, най-често от ФМИ на СУ. Държим и на две много важни качества – любопитство и желание за учене. Тъй като технологичният стек е много обширен, винаги се налага човек да учи нещо ново, съответно това е необходима предпоставка за развитие.
Освен Talent Boost академията на VMware, имате ли други възможности за развитие на вашите служители?
Имаме вътрешни обучителни програми, които се организират постоянно – през период от 3 до 6 месеца обявяваме какви курсове имаме и хората могат да се запишат. Освен това имаме и програма, наречена Take One, която всяка година предоставя определен бюджет за лично обучение на служителите. Да кажем, че служител си е харесал професионален курс – може да е технически, свързан със soft skills, презентационен и т.н – той има възможност да отиде на този курс и след това фирмата да му възстанови разходите. Даваме възможност също така да се посещават конференции, като всяка година този бюджет се подновява и единственото условие е служителят да е бил на работа във VMware от поне една година.
Имаме и собствена академична конференция, която е изцяло за R&D и се казва RADIO. Провежда се всяка година и в нея участниците са само колеги от компанията, които пишат академични и изследователски разработки. Има доста стриктно жури, което класира техните проекти, след което най-добрите представят идеите си на живо.
Кое според теб мотивира хората да идват с желание на работа?
Смятам, че това, което мотивира голяма част от хората, е възможността да си избират върху какво точно искат да работят. Още по време на интервю процеса те знаят доста за позицията, за която кандидатстват и какви ще бъдат задълженията им. По време на работа човек може да реши, че иска да работи в друга област или в друг екип и мениджърите се стараят да предоставят такива възможности. За мен изборът, който имат нашите служители да работят по проекти избрани от самите тях е много ценен и действа мотивиращо.
Имате ли отворени позиции в екипите на VMC и може ли да ни разкажете малко повече за тях?
Имаме доста отворени позиции – откъм профил търсим програмисти, DevOps. Дори да няма пълно технологично съвпадение при даден кандидат, това обикновено не е проблем, стига той да може да покаже правилен подход към решаването на проблемите и желание за работа. Освен това имаме програма за осъществяване на партньорство с университетите, от които предпочитаме да наемаме хора. Имаме позиции, подходящи както за завършили студенти, така и за все още учащи. Обикновено намираме стажантите си през Talent Boost академията, а отделно имаме и отворени стажантски позиции, по които може да се кандидатства.
Най-често стажантите работят по определен проект, който е непряко свързан със самия продукт – например, да направят прототип на нова функционалност, или да интегрират нещо ново в съществуващо решение. По този начин те могат да се учат практически, докато работят, а след това ние можем да интегрираме техния проект към вече готов, краен продукт или услуга на VMware.
Ако и ти искаш да станеш част от екипите на VMC във VMWare и да допринасяш за развитието на проекти в световен мащаб – научи повече за отворените позиции на компанията в Job Board-a на DEV.BG.