В началото на годината американската компания Virtusa Corporation придоби българската BRIGHT Consulting, чиято дейност е свързана основно с внедряване на продукти на базираните в Калифорния ServiceNow и Splunk.
От създаването си през 2015 г. българската консултантска компания е изградила мрежа от над 140 клиенти, за които са изпълнени повече от 600 проекта. Начело със своя основател и СЕО, Ангел Кънчев, от BRIGHT бележат 250% ръст за последните пет години. Всичко това от Virtusa отчитат като ключови предимства на колегите си у нас. Затова решават да финализират сделката, с което приветстват и нови 150 души в екипа си от над 35 хил. служители на няколко континента.
За всичко това DEV.BG разговаря с Прадип Баскаран, Head of HR на Virtusa за Европа. Компанията планира да отвори на BRIGHT вратите към своите клиенти, да помогне на новите служители да се адаптират към глобалния бранд и да инвестира в tech образованието у нас. Междувременно мениджмънтът проучва и други пазари в Източна Европа, включително румънския.
Прадип, Virtusa стъпи на българския пазар преди няколко месеца. Какво прави страната ни привлекателна за компаниите, базирани в САЩ?
Прадип: Нашата идея е да засилим присъствието си в Европа. Наблюдаваме глобалните ни клиенти – те създават хъбове на континента, виждаме техните основни бизнес процеси. Вече имаме присъствие в Германия, Швейцария и част от скандинавските държави. Докато предприемаме това разширяване, осъзнаваме, че е много важно да имаме nearshore център в Източна Европа заради часовата разлика, а и от езикова гледна точка.
Културата и езикът са важни, за да гарантираме дълбоки връзки с клиентите ни. И мисля, че това е залегнало в ценностите както на BRIGHT, така и на Virtusa. Имахме нужда от голям център извън Индия и Шри Ланка.
И се спряхме на Източна Европа. А защо България? Докато проучвахме, разбрахме, че България има огромен потенциал от гледна точка на таланти. Произвеждат се STEM професионалисти. Имате пет страхотни университета, включително Софийския, Пловдивския, Американския, Университета по архитектура.
Освен това градове като София, Пловдив и Варна са подходящи за създаването на стартъп и tech среда. Ако се вгледате в стратегията на Virtusa, не искаме да създаваме център от хиляди професионалисти. По-скоро се стремим да бъдем много нишови. Искаме да сме сигурни, че можем да създаваме решения за клиентите ни.
България е привлекателно място. Също и от гледна точка на ефективност на разходите, когато я сравняваме с други европейски страни. В допълнение много местни професионалисти работят за световни компании, но заради COVID пандемията се върнаха в България, защото осъзнаха, че могат да преследват кариера и в родната си страна.
Близо 30 международни компании са били заинтересовани от сделка с BRIGHT. Как Virtusa успя да изпъкне и да си осигури това придобиване? Разказа ни защо сте избрали BRIGHT, но как от BRIGHT избраха вас?
Прадип: Един от най-важните аспекти е стратегическото напасване. Сред нашите клиенти има компании от Fortune 100, както и такива, които са в топ 100 на Nasdaq. BRIGHT получава една глобална платформа. Компанията е фантастична от гледна точка на европейския пазар и има дълбоки връзки с клиенти от целия континент. Сега стават част от „кораба майка“, така да се каже. Така получават достъп до клиенти в много по-голям мащаб. Освен това BRIGHT е водеща в работата със ServiceNow и Splunk, а Virtusa също има глобални екипи. Това ще доведе до обмен на полезни знания, компаниите се допълват. Брандът има и солидно присъствие в България.
Virtusa разполага с 35 хил. служители, достъп до cross-domain проекти в сферата на банкирането, здравеопазването и науките за живота. Днес виждаме какво се случва в Европа. Когато клиентите търсят партньори с умения. BRIGHT може да използва марката Virtusa на глобално ниво и да покаже уменията на своите клиенти, а това може да стимулира растежа.
Имаме тестова група, с която изпробваме решенията и разбираме дали са правилни за талантите в България, дали имат смисъл, вместо да подхождаме като други големи корпорации, които казват: „Това е планът от десет стъпки, който да следвате“, без много консултации и подкрепа.
Как сделката между BRIGHT и Virtusa ще се отрази на възможностите за работа в IT сектора у нас? В момента в него са заети около 58 хил. души.
Прадип: Да, близо 60 хил. души, от които мисля, че половината са част от общността на DEV.BG. Ще се уверим, че продължаваме да наемаме хора от местния пазар. Не искаме да създаваме център с хиляди IT специалисти, това не е нашата идея. Ще продължим да се фокусираме върху ServiceNow и Splunk консултирането. Но когато фазата на интеграция приключи, ще отворим nearshore център в България и ще го разрастваме. Това ще даде на IT специалистите в страната много възможности.
Силните страни на Virtusa със сигурност са облачната инфраструктура и сигурността. Работим с гиганти в това отношение – AWS, Azure, Google Cloud. Ще има възможности от тази гледна точка. Има и големи инвестиции в AI и GenAI. Известни сме и с експертизата в big data, data science, Snowflake, дигитално инженерство.
Explore more
BRIGHT специализира във внедряване на продуктите на ServiceNow и Splunk. Но кои други технологии са част от портфолиото ви? Планирате ли да наемате IT професионалисти, свързани с различните технологии?
Прадип: Планираме да стартираме програми в някои водещи университети и колежи в страната, надяваме се така да въздействаме на екосистемата. Освен това искаме да подкрепим редица стартъпи във вашите градове.
А от гледна точка на технологиите, обхватът е много широк. Още един важен момент – нашият екип е engineering first, което резонира много добре с IT специалистите в България. Очакваме STEM инженерите да се включат в създаването на стойност за нашите клиенти. Имаме и водещи практики в дигиталното осигуряване. И, разбира се, в платформи като ServiceNow и корпоративни приложения. Има и някои инвестиции от гледна точка на потребителско изживяване, например Adobe.
Това са възможностите, докато развиваме нашия nearshore център в България. И в зависимост от нуждите на клиентите бавно ще разширяваме този център. Не търсим център с хиляди професионалисти, подобно на някои конкуренти. Създаваме наша собствена ниша. Искаме да сме сигурни, че работата ни носи добавена стойност.
Прадип, как би обобщил ключовите ползи за служителите в компанията и какво да очакват от работата си за Virtusa?
Прадип: Технологиите променят света все по-бързо. Когато говоря с младите таланти и утвърдените професионалисти, един от най-големите им страхове е да не станат излишни.
Те търсят организации, които имат достъп до работа с различни технологии и клиенти. Отминаха дните, в които един служител ставаше част от компанията и работеше с една технология в продължение на две до пет години. Днес продължителността на проектите драстично намаля, което също означава, че талантите ни трябва да са подготвени. Отминаха и дните, в които компаниите поглеждаха към служителите и казваха: „Това са програмите за обучение, които трябва да направиш.“ Сега трябва да им предоставим платформа с различни възможности и право да избират в зависимост от това с кои технологии искат да се занимават.
Трябва да сме сигурни и че имаме страхотни проекти. На всеки три до шест месеца някои хора искат да преминават от един към друг проект. Имаме страхотен ноухау за обучение и развитие, който ще внедрим и в BRIGHT.
Достъпът до клиенти също е важен – със своите 150 служители компанията има достъп до определени клиенти в Европа, но Virtusa разполага с 50 големи клиенти, до които дава достъп на BRIGHT. Полето и възможностите са огромни. Ще разгърнем някои от нашите глобални планове, защото във Virtusa вярваме в реинвестирането в общностите, в които работим. Така служителите ще се чувстват като у дома си.
Ти си част от Virtusa от около година, но имаш и предишен HR опит – както в Европа, така и в някои арабски държави. Как помагате на новите служители да се адаптират и да бъдат част от международен екип? В случая с BRIGHT става дума за 150 нови служители в голямото семейство в глобална мрежа с десетки хиляди специалисти.
Прадип: Много е лесно един екип от 150 души да се „изгуби“ във Virtusa. Имаме солиден план, с който ще избегнем това. Опитваме да набележим проекти, групи и бизнес единици, които ще взаимодействат тясно с BRIGHT. Днес нещата са малко по-сложни от културна гледна точка, защото повечето разговори са виртуални. BRIGHT има практика по-голямата част от работната ѝ сила да работи виртуално и успешно да постига резултати с клиентите си. Работим по план за цялостното ни адаптиране.
Комуникационните ни канали са много отворени. Искаме да сме сигурни, че тези 150 души разбират, че те също трябва да положат усилия, за да проработи интеграцията им. Мислим за това всеки ден.
Човек трябва да разбере културата, да се увери в стабилния процес по адаптация. Културата трябва да остане непокътната. Винаги се уверяваме, че компаниите, които придобиваме, отговарят на добрата култура. Искаме да сме сигурни, че BRIGHT е компанията, която е, заради своята уникална култура. Искаме да остане такава, затова полагаме много усилия. Всяка седмица организираме редица срещи. Комуникираме и с мениджмънта.
След придобиването на BRIGHT какви нови възможности и проекти са на хоризонта?
Прадип: Инвестираме в Европа. Едно от най-важните неща е прекарването на време с клиента. Виждаме страхотна симбиоза. Всъщност на моменти мислим, че компетенциите на BRIGHT в ServiceNow и Splunk може би отчасти са по-добри от тези във Virtusa. Затова отваряме път към Северна Америка, както и към Европа, за да си партнираме. Когато клиентите видят какъв път е извървяла BRIGHT, нашите разговори стават много по-смислени.
Това отваря много врати за нас. Придобиването и особено сертификатите, които BRIGHT има, подобряват нещата за Virtusa. Клиентите са много по-възприемчиви. Те търсят и експертни решения. И точно тук идва BRIGHT – с опит, с компетентност, с дълбоки познания, които можем да предадем на клиентите.
За финал, ако трябва да погледнеш по-голямата картина – кой е следващият европейски пазар, към който ще се насочи Virtusa?
Прадип: България със сигурност влиза в плановете ни. Наскоро приключихме сделка в Полша с компанията ITMAGINATION. Придобихме я преди около три месеца. Опитваме да разширим нашия център в Полша, включително в град Вроцлав.
От стратегическа гледна точка се стремим да се разраснем в Източна Европа. Обръщаме внимание на Румъния и на Балтийските държави. Мисля, че по отношение на България придобихме страхотна компания. BRIGHT е чудесен бранд, що се отнася до местния пазар. Проучваме също и Обединеното кралство, както и други части на света.