В TINQIN вярваме, че менторството предоставя възможност опитът и знанията в една компания да се „предадат“ на новите колеги, както и възможност да се формира следващото поколение IT професионалисти и лидери.
Менторите в TINQIN не само предоставят техническа експертиза, те се ангажират със своите екипи, за да ги подкрепят в личното и професионално развитие. Освен това, като ментори, те осигуряват наставничество и подкрепа, които помагат на специалисти да се адаптират към динамичната среда на IT сектора.
В света на застраховането, където качественият софтуер е от първостепенно значение, разрастването на R&D и QA екипи може да повлияе негативно върху продуктите ни, ако не интегрираме правилно новите членове на екипа. През изминалата година за нас в TINQIN, този процес беше предизвикателен. В периода на непрекъснато разрастване на компанията, ние се изправихме пред предизвикателствата в управлението на новосформирани екипи и тяхната ангажираност.

Повече за менторската програма в TINQIN, споделянето на опит, онбординг процеси и подбор на кадри, ще научим от Стефан Антов – QA Automation Team Leader с над 15 години опит в индустрията.
Какви са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате при подбора на нови технически специалисти?
Най-голямото предизвикателство и при двете роли – manual and automation QA, бе да намерим опитни хора, които ще се впишат успешно в Scrum екипите и ще допринесат за доизграждането на QA общността в TINQIN. Компанията би се развивала успешно, когато всички продукти са с високо качество, а не когато конкретен човек си е приключил задачата навреме. Бихме желали да привлечем хора с такова мислене. От изключително значение е всеки един QA да подхожда проактивно към ежедневните си задачи и да е ангажиран с QA общността. Когато всеки допринася с технически умения, знания или споделя решения на проблеми, с които се е сблъскал, ежедневната работа на QA-те ще бъде подпомогната.
Към момента смело мога да кажа, че успяхме да привлечем доста отговорни и опитни специалисти. Някои от тях активно се включват в развитието и поддръжката на собствените ни инструменти за автоматизирано тестване, други доста успешно допринесоха за вдигане на качеството в тестваните от тях продукти. Освен това, към по-опитните кадри имаме очаквания да заемат основна роля в обучението на manual QA към автоматизирано тестване и да са ангажирани с воденето на целият тестинг процес в Scrum екипа си включително: тестови среди, интеграция с development процеса, тестово покритие и други KPIs. Това налага по-опитните колеги да притежават не само силни технически умения, но и да имат желание и умения да обучават и менторстват по-неопитни колеги.

Каква е твоята стратегия за развитие на текущите членове на екипа и как се ангажираш с тяхното професионално развитие?
Фокусиран съм върху крайните резултати и дългосрочните цели. Считам, че ключова роля играе работната обстановка, в която действа всеки от нас. Усилията, енергията и времето, които всеки член на екипа прилага, се ценят и имат влияние върху качеството на продукта. Вярвам, че само в такава стимулираща среда всеки QA специалист може да развие пълноценно своите умения и качества.
Моята ангажираност с този подход включва няколко основни етапа. Тя започва с установяване на тестовата стратегия в компанията, за да бъдат ясни целите, които ние си поставяме. Продължава с подпомагането на колегите във всеки проект, като им предоставяме необходимите знания за продукта и решения за автоматизирано тестване, както и помощ за изграждане на основи в новите проекти. На последен етап, моят ангажимент е да помагам в решаването на всякакви проблеми, с които се сблъскват колегите. За тази цел организираме срещи и дискусии както вътре в екипа, така и с колеги от други роли в компанията. Считам, че когато човек участва в целия процес от идентификация на проблема до неговото разрешаване, той обогатява и трупа професионален опит. Освен това, поддържаме редовни срещи, свързани с всички аспекти на тестването. Някои от нашите колеги участват и в процеса на подбор на нови кандидати, където също могат да придобият допълнителен опит.

Каква е визията за ролята на менторството в развитието на новите членове на екипа и как се ангажираш лично в процеса на насърчаване на техния професионален растеж?
Менторството е продължителен процес, който преминава през различни етапи, като всеки от тях изисква специфични насоки и ръководство. Новите служители в компанията трябва да се запознаят с начина на работа, използваните технологии, бизнес информацията за проекта и други аспекти. С течение на времето, те ще се нуждаят от насоки за развитие и напредък.
Вярвам, че един добър ментор трябва да може да оцени индивидуалните нужди на хората и да им предложи персонализирано ръководство. В момента в екипа на QA инженерите сме над 35, разпределени в две роли (manual and automation). С разнообразието от опит и личности, подходът трябва да бъде индивидуализиран. Лично за мен е от значение да разбера силните страни на всеки специалист, за да го насоча към проект, където ще е най-полезен и ще се чувства най-комфортно. Също така е важно да открия и слабите страни, за да мога да помогна на всеки да ги преодолее. При някои хора помощта може да се сведе до чисто технически умения, при други до архитектурни и по-стратегически напътствия.

Как внедрените от теб практики и процеси за автоматизирано тестване, повлияват качеството на продуктите в TINQIN?
Тестинг стратегията ни се базира на това да предотвратяваме възможността за възникване на бъгове, а не да ги хващаме в последствие. Два са основните аспекта за постигането й:
-> Единият е техническото решение, което е реализирано чрез две нива на автоматизирани тестове – integration и end-to-end. С първия вид тестове имаме възможност да валидираме кода за регресии на възможно най-ранния етап от неговото развитие. С втория вид тестове се уверяваме, че всички функционалности в даден продукт, работят по очаквания начин без аномалии.
-> Вторият аспект е да има пълна видимост за всички участници в Scrum екипа относно тестовете, които се изпълняват. Опитът ми е показал, че това помага най-вече на програмистите да предвиждат и недопускат потенциални слабости в кода, като имат предвид валидациите, които се извършват. Еднакво успешно, този подход може да допринесе и за по-прецизна документация за нови имплементации.
Какви са използваните от automation екипа инструменти за валидиране на софтуер с automation решения?
За целите на автоматизираното тестване сме разработили собствени тестови frameworks, базирани на доказани и широко използвани tools за автоматизирано тестване като Selenium WebDriver, REST Assured, TestNG и други. Вградени са всякакви валидационни и помощни методи, използвани за верификации, вдигане на тестови среди, управление на бази данни, връзка с test case management системата и други. В поддържането им всеки QA може да се включи с предложения и технически решения. По този начин значително се спестява времето за създаване на автоматизиран тестов проект, а също и дава възможност на по-опитните QA да се сблъскват с по-интересни предизвикателства.
Explore more

Пламен Петков – manual QA:
От колко време си в компанията и как премина онбординг процесът при теб?
Присъединих се към TINQIN в края на юни 2023 на позицията Manual QA Specialist. Една от причините да избера да продължа професионалното си развитие в тази компания беше именно възможността с времето да навляза в автоматизираното тестване и да натрупам опит в реална работна среда.
Десет месеца по-късно мога да кажа, че съм изключително доволен и очакванията ми в някои аспекти бяха дори надминати. Онбординг процесът при мен, както в компанията, така и в проекта, премина леко и безпроблемно и същевременно получих цялата информация и набор от инструменти, нужни за един гладък старт.
Разкажи за помощта и подкрепата, които получаваш от твоите ментори?
Благодарен съм както на QA automation lead-а, така и на QA automation в моя проект. С техните напътствия и споделен опит, успях сравнително бързо да вникна в изградения automation framework и да започна да пиша автоматизирани тестове. Признавам, че в началото, както всяко ново нещо, е малко трудно, но винаги, когато се изправям пред някой проблем, мога да се обърна към тях. Най-ценното е, че освен разрешаването му, получавам и разяснение къде е причината, за да мога да се справя сам в бъдеще. Благодарение на цялата помощ и подкрепа, вече от няколко месеца автоматизирам самостоятелно. Разбира се имам още много да уча и съм радостен, че съм заобиколен от професионалисти, които с удоволствие споделят своя опит.

Теодор Димов – automation QA:
От колко време си в компанията и как премина онбординг процесът при теб?
Стартирах 7-я си месец като част от компанията. В първите седмици получих начални инструкции и обучение за дейността на компанията. Процесът беше добре структуриран и добре обяснен. Цялата необходима документация е достъпна в системата на компанията, а ако възникне някакъв проблем, HR екипът винаги е на разположение за помощ и пояснения.
Разкажи за помощта и подкрепата, които получаваш от твоите ментори?
Започването на работa по проект също е лесен процес. Провежда се обучение от запознат с бизнес логиката човек, за да може по-лесно да се навлезе в материята. Разбира се има и ментор, който винаги помага при нужда или при възникнали въпроси. Винаги се насърчават въпроси за неясни неща и когато е необходимо се обяснява отново. Много добре се приемат идеи за подобрение в процеса на работа и винаги се изслушват всички гледни точки.

Делян Делев – automation QA:
От колко време си в компанията и как премина онбординг процесът при теб?
Станах част от TINQIN в началото на септември 2023г., заемайки позицията Automation QA Specialist. Впечатлих се още по време на техническото интервю, което беше изключително интересно и протече под формата на беседа за стратегиите на екипа за качество, използваните технологии и тяхната имплементация. Също така обсъдихме, къде и как мога да използвам моите умения и опит най-ефективно. Онбординг процесът мина гладко и спокойно и в двете направления, които поех – като част от Automation QA екипа и като част от дистрибутиран Scrum екип.
TINQIN се оказа компания, предлагаща много широко поле на развитие: като Automation QA, в ежедневната си работа, имам възможността да работя много от близо с dev екипа и tech lead-a, с Manual QA, с който представляваме Quality Assurance звеното в дистрибутирания екип, а същевременно и с наистина талантливите и способни членове на Automation QA екипа и неговия ръководител. Това ми дава възможност ежедневно да обогатявам, както техническите си умения, така и soft-skills-a си.
Разкажи за помощта и подкрепата, които получаваш от твоите ментори?
Останах приятно изненадан, когато разбрах за менторската програма на TINQIN, имплементирана в Quality Assurance звеното. Тази програма позволява обогатяването на уменията и знанията на всеки, имащ желание да учи и да се развива. В дистрибутираните Scrum екипи, по стандарт QA звеното е съставено минимум от един Automation QА и един Manual QA. Automation QA-a поема ролята на ментор и помага на Mаnual QA, постепенно да изучава In-house изградените Automation testing frameworks, като целта е в даден момент Mаnual QA-ът да може самостоятелно да автоматизира тестовите сценарии, които изготвя. Процесът е плавен и спокоен, а резултатите са доста сериозни.
В ролята си на ментор се старя да осигуря необходимата основна и странична литература за подготовка, да отговоря на всички въпроси и да правя периодично демонстрации на това, което аз самият правя в ежедневната си работа. Смятам, че този процес е двупосочен и ползи има, както за обучаващия се, така и за ментора – защото вярвам, че човек се учи докато е жив, и винаги има какво ново да научиш.