Пускаш нов продукт? А клиенти? Не, стъпка назад – лийдове (потенциални клиенти), които да превърнеш в реални? Kак да достигнеш до тях и да си успешен, особено ако имаш ограничен бюджет на конкурентен пазар, в който множество бизнеси се борят за вниманието на клиентите?
Това попитахме Елена Пунджева, маркетинг директор на OfficeRnD и водещ лектор на 2-седмично обучение на тази тема, разработено от Телерик Академия. Елена научава отговорите по трудния начин – от собствения си опит. Но точно в такава среда успява да постигне нужните резултати – девет пъти увеличение на трафика към страницата на новия продукт на компанията и 45% увеличение на лийдовете.
Тя е готова да сподели знанията си, така че да ви спести време в търсене на работещи бизнес стратегии. Знания, които са полезни както за хората от маркетинг екипа, така и за всеки, който развива собствени продукт или услуга, или обмисля да го направи.
Представи се и ни разкажи за твоя опит в областта на demand generation (генериране на интерес) и маркетинга на съдържанието.
Започнах моята маркетингова кариера в Telerik, около 2-3 години преди да бъде придобита от Progress. През този период както компанията, така и аз изживяхме значителен растеж.
Преминах последователно от ролята на бранд мениджър към продуктов мениджър, а след това започнах да се занимавам с demand generation и управление на различните фази на маркетинг фунията. Тези роли ми предоставиха богатство от знания и опит.
След седем години в Telerik потърсих ново предизвикателство и се присъединих към OfficeRnD в началото на 2020 г. Там отново бях част от огромен растеж. От 40 служители в началото сега сме над 130, а маркетинг отделът нарасна от трима до 12 души. Осигурихме няколко рунда финансиране, пуснахме нов продукт и значително разширихме обхвата на нашите маркетингови усилия.
Съвсем скоро ми предстои да се включа и като водещ лектор в новата Sprint програма на Телерик Академия на тема генериране на качествени лийдове и трафик за кратко време. Целта, разбира се, е успехът на даден продукт или услуга. Всъщност те ме поканиха да споделя опита, който съм натрупала през годините, и заедно формулирахме темата и фокуса на Sprint курса.

Доколко е важно създаването на успешна стратегия за demand generation и какво включва тя?
За много бизнеси inbound маркетингът (привличане на потребители чрез качествено и полезно съдържание) формира основата на техните стратегии. Успешната стратегия за генериране на търсене (demand generation) гарантира, че вашият продукт или услуга са видими и привлекателни, когато потенциалният клиент най-много се нуждае от тях. Това включва присъствие с правилното послание в правилното време и в правилните канали.
От твоя опит кои са най-често срещаните грешки, които бизнесите правят в своите demand geneneration стратегии, и как могат да бъдат избегнати?
Една обща грешка е свързана с очакванията – липсата им или задаване на много нереалистични такива.
От ключова важност е ясно да се разбере как изглеждат успехът, очакваният ROI (Return on Investment – възвръщаемост на инвестицията) и конкретните цели на компанията. Например само стремежът към 100 лийда е недостатъчен; трябва да знаете каква е приемливата цена на лийд и кои други KPI са важни във вашия бизнес контекст.
Разкажи ни повече за грешките, които си допускала. На какво те научиха?
Има толкова много, от които да избирам, че мога да говоря с часове! Най-скъпите често са стратегически, като например липса на достатъчно време, за да разберем целта или потенциалния ефект на определени инициативи, преди да пристъпим към изпълнение.
Като маркетингови професионалисти често се стремим нещата да се случат бързо, но ако нямаме ясно разбиране на нашите цели и причини, рискуваме по-скоро да изгубим време. Понякога смятаме, че незабавното действие ще донесе по-бързи резултати, но отделеното време за по-голямата картина може да доведе до значително по-добри и по-ефективни резултати в дългосрочен план.
Explore more
Трябва ли да се фокусираме върху платени или органични канали при пускането на нов продукт? Как да зададем цели, ако нямаме исторически данни?
Зависи от контекста. За OfficeRnD фокусът върху платени и органични канали беше логичен, тъй като адресираше нашите краткосрочни и дългосрочни цели. Не можехме да постигнем видимост чрез органични канали достатъчно бързо, но искахме да започнем изграждането на органично присъствие отрано, тъй като този процес отнема време. Платените канали бяха от съществено значение за бързото генериране на лийдове и в „борбата“ за висококонкурентни ключови думи.
Въпросът за целите е труден. Изисква обширни изследвания, използване на benchmarks и често оценка, базирана на предположения. Ключът е да останем гъвкави и да коригираме целите с натрупването на данни.
Можем ли да увеличим броя на новите посетители на уебсайта до десет пъти в рамките на една година? Кои са трите най-важни неща, които трябва да се вземат предвид по време на този процес?
Да, можем! Очевидно зависи откъде започваме. Ако имаме десетима посетители на уебсайта, достигането до 100 ще бъде лесно. Ако започваме от по-голямо число, тази задача ще бъде по-предизвикателна.
Бих казала, че трите неща, от които се нуждаем, са добра експертиза в SEO (за изследване, анализ и оптимизация), добре написано, уникално и интересно съдържание, което се отличава, и малко тестване (плюс малко късмет), за да видим какво кореспондира най-добре с нуждите на аудиторията.
За още съвети от Елена как да генерирате повече качествени лийдове вижте новата Sprint програма на Телерик Академия.