+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

70-34 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Тech Titans: Динко Русев в сърцето на машината

© Специален проект на DEV.BG

Те продължават напред там, където другите спират. Създават възможности там, където липсват, и винаги са готови да положат титанични усилия, които да изведат бизнеса и екипа им от всяка криза. Затова лидерите, за които ви разказваме в следващите седмици, са част от специалната ни поредица Tech Titans.

Пътят им невинаги е бил лек, но с аналитично мислене и непрекъснато търсене на решения са успявали да прескочат и най-големите пропасти. И са готови да говорят открито не само за успехите, но и за провалите в борбата към крайната цел, защото те също ги оформят като предприемачите и мениджърите, които водят напред българската IT индустрия.


През 80-те години един апартамент в Бургас може да се похвали едновременно и с детска стая, и с паркинг за колички. Сред тях за техния собственик – 10-годишния Динко Русев, изпъква футуристичен златистожълт Lotus Europa. Докато играе с него обаче, планира не толкова как да го управлява, а как да застане начело на компания от тези мащаби в автомобилната индустрия.

Вдъхновено от книгите на Артър Хейли, малкото момченце знае, че един ден ще може да бъде човек, който се изправя пред кризи, взема решения и умее да носи цялата отговорност.

Десетилетия по-късно Динко Русев все още пази колекцията си (и от колички, и от книги), но вече е пораснал мъж, управител на Роберт Бош България и инженеринг директор на Бош Инженеринг Център София. „Не съм си мечтал да бъда космонавт или пожарникар, а мениджър“, разказва той за DEV.BG.

Газ към мечтите

Пътят му дотук е последователен, дълъг и не ускорява от 0 до 100 км/ч за десет секунди, подобно на любимата му кола от детството. Стартовата линия е малък офис на компания, която през 2004 г. тепърва навлиза у нас с няколко души екип, а сред тях е и Динко Русев.

В първия си работен ден като тест инженер се налага сам да сглоби работния си компютър, а после веднага получава папката с документи за първия си проект… но на френски език, който тогава не знае. „Всичко трябваше да бъде преведено на български и за да стане по-бързо, по документите работеха едновременно двама преводачи от двата края на папката. Така известно време имах само началото и края на заданието“, спомня си той. 

Това е само един от примерите, които говорят как изглежда аутомотив секторът у нас преди 20 години. По онова време чуждестранните компании тепърва откриват българския пазар, а вече има и няколко неуспешни опита за навлизане и производство на коли и компоненти в страната.

„Тогава се учехме с правенето. Нямаше тренинги и обучения – директно ти дават проект и започваш да се учиш, питаш колегите в офиса и в чужбина и се научаваш какво да правиш стъпка по стъпка. Отнема повече време, но наученото остава за цял живот“, разказва Динко Русев. Още оттогава за него краят на работния ден не е в 18:00 ч., а когато работата е свършена. „Имало е безкрайни съботи и недели, всички работехме, защото го приемахме като кауза. Най-голямата награда беше завършеният проект, който влиза в производство и всички са доволни.“

Всичко това го кара да се втурне в смелото пътуване, което предлага автомобилната промишленост, въпреки трудностите и спецификите. Тъй като човешкият живот зависи пряко от всичко, което се случва в индустрията, тя е една от най-строго контролираните на европейско ниво. В сила са над 150 регулации и около 30 директиви на ЕС, с които компаниите трябва да се съобразяват. 

В същото време обаче според Русев веднъж когато влезеш в този свят, излизаш трудно. „Магията да работиш за бъдещето и за нещо, което харесваш, е много силна и не те оставя да поемеш по различен път“, смята той. В световен мащаб се очаква броят на автомобилите да се удвои до 2 млрд. още преди средата на десетилетието. А това означава още много работа за него и екипа му. 

Днес те питаме…

Как настоящият ИТ пазар влияе на желанието ти за смяна на работа?
Loading ... Loading …

Заедно зад волана

Днес Динко Русев е изградил силен отбор от професионалисти, на който може да се довери напълно, дори ако случайно самият той реши да мине на автопилот. „За нас няма толкова технически трудни проекти, тъй като инженерите ни са едни от най-добрите в света и се справят с всичко“, твърдо заявява той. 

Динко Русев.
Снимка: Лилия Йотова

За него стабилността на екипа е определяща, затова се е случвало да „натисне спирачката“, когато е имало призиви за по-бързо разширяване на екипа. „Ние не растем по дадени цели, а на база на възможностите да намерим правилните хора.“ А когато ги намерят, самите те остават за дълго в инженеринг центъра, който е сред компаниите с най-малък процент напускащи хора в сектора.

Затова и в офиса витае усещането, че не просто си част от група хора с общи професионални цели, но и част от едно семейство от над 700 души. „Тук много рядко има „аз“. Обикновено винаги сме „ние“. Всички работят и за човека до себе си. Такива хора опитваме и успяваме да привлечем – със сходна нагласа към живота като цяло.“ В тази среда Динко Русев вярва, че е едновременно като бащата, който опитва „да пази къщата“, за да е сигурна за всички, но и като синът, който е готов да учи нови неща всеки ден. 

Често споделя с част от колегите и времето си извън работа, а дори и извън държавата, защото обичат да пътуват заедно. И понеже носи морето в кръвта си, това е един от критериите, по които избира дестинациите си. Другият е желанието да опознава света и хората. „Най-различното и най-екзотично място, което ме впечатли силно, е Камбоджа. Хората са с много добра себеоценка, толерантни са и са мотивирани да изправят страната си на крака след дълги въоръжени конфликти. Не бях виждал досега толкова силно обединена нация, която да има кауза и всеки да работи и да допринася за това.“ 

Следващата спирка е Куба, отново заради интереса към хората. Преди това обаче – първо е планирането, защото няма място и време за спонтанни пътувания. „Обичайно имаме един любим ресторант, събираме се там, изваждаме календарите и решаваме кога е най-добре за всички да пътуваме. Другият начин е онлайн – в общия ни чат подлагаме на гласуване различни предложения за дестинации“, разказва Динко Русев.

Да пренесеш колите на бъдещето… в настоящето

Когато е извън офиса, екипът е готов да се забавлява, но когато е време за работа – работи здраво и неуморно. Един от най-трудните проекти е централният компютър Gateway, който трябва да бъде създаден за голям немски производител. В един автомобил това устройство служи като хъб, който събира информация от всички останали устройства и след това я предава до отделните системи. 

Екипът на Бош Инженеринг Център София, преди да се разшири до близо 700 души.

Например ако се движим с 50 км в час, с помощта на Gateway това достига до навигацията, която ни показва къде сме, както и до вратите на колата, които трябва да се заключат при движение с над 20 км в час. „Ако приемем, че информационната мрежа на автомобила е неговата кръвоносна система, то Gateway е неговото сърце“, разяснява Динко Русев.

Информацията се предава за части от секундата и колкото и просто да звучи сега, всъщност по проекта работят повече от 100 инженери в най-тежката му фаза. Тогава работата е 24/7, включват се и екипи от други държави. Проблемите идват най-вече от кратките срокове и от факта, че екипът наследява проекта след изминали две години активна работа по него. 

„След толкова много усилия наградата за нас беше, че от проект, който никой не вярваше, че ще види бял свят, се превърна в успех. Днес се произвеждат стотици хиляди такива устройства“, отбелязва Динко Русев. 

Въпреки че инженеринг центърът е само на 5 години, това е един от общо над 70 реализирани продукта, всеки създаден с мисъл за сигурността на хората в колата. Освен това амбицията е те да се увеличат десетократно, до цели 700.

Екипът на инженеринг центъра се разраства.

Тук изкуственият интелект (AI) може да има роля, но може ли да измести софтуерните инженери? „В колата отпреди 20 години и тази, която управляваме днес, има около 1000 пъти повече софтуер. Изкуственият интелект ще е просто един инструмент, който да даде възможност в повече устройства да влезе повече софтуер“, мисли Русев. По думите му AI все още не е на ниво, което му позволява самостоятелност.

Explore more

Виж
Swagger обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Informatica обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
LangChain обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Microsoft Dynamics 365 обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Мениджърът с митовете

Динко Русев пристига в конферентната зала на Bosch за разговора с DEV.BG с точност до минутата. Едно от първите неща, които се забелязват, е масивна гривна на едната му ръка. Отблизо се вижда, че това е Jörmungandr – морската змия, която в скандинавската митология е дете на Локи, враг на Тор и обвива цялата земя с тялото си. Така разбираме, че Динко Русев често обича да се впуска в страниците с тези истории.

Начело с Динко Русев през 2024 г. Бош Инженеринг Център София отбелязва 5 години от създаването си.
Снимка: Ивайло Петров

Затова и ни споделя любимия си мит за трите норни, които определят съдбата на света – старата Урд (миналото), зрялата Верданди (настоящето) и младата Скулд (бъдещето), която е сред любимите образи на Динко Русев.

Скоро, много скоро жаждата за злато ще проникне в сърцата на хората и тогава ще свърши златния век” – казала Урд. „Хората ще се убиват и мамят заради златото. Много славни герои ще бъдат заслепени от блясъка му и ще загинат заради него – добавила Верданди.
„Да, всичко ще бъде така, но ще мине време и златото ще изгуби властта си над хората и тогава те ще бъдат отново щастливи.– казала Скулд.
„Жаждата за злато ще завладее не само хората, но и боговете и те също ще проливат кръв и ще нарушават клетвите си” – отново заговорила Урд. „Великаните ще започнат война с боговете. Тази война ще продължи много години и ще завърши с гибелта на боговете и великаните. – казала Верданди.
„Да, така ще бъде, но не всички богове ще загинат. Техните деца и онези от тях, които не са убивали и не са престъпвали клетвите си, ще оживеят и ще управляват новия свят, който ще възникне след гибелта на стария.– възразила Скулд.

А каквото и да вещае бъдещето, за Динко Русев „двигателят“ е един и същи от ден 1 в работата му – стабилен екип от хора, които ходят на работа с желание, предизвикателни проекти, които мотивират развитието напред, визия за бъдещето и, не на последно място – колеги, които могат гордо да казват на децата си: „Това съм го правил аз.“


Повече за Динко Русев

Динко Русев е роден през 1978 г. в Бургас. След като завършва Природо-математическата гимназия в родния си град, се мести в София, за да учи Електроника в Техническия университет.

Днес има 23-годишна кариера в IT сектора, която започва от позицията тест инженер. Той е сред първите служители на Johnsons Controls у нас, а с опита и експертизата си постепенно достига до мениджърската позиция в Бош Инженеринг Център София.


В момента отговаря за портфолиото от проекти и продукти, както и за управлението на инженерните отдели. От януари 2022 г. е и управител на Роберт Бош България.

Повече за Бош Инженеринг Център София

Бош Инженеринг Център София е част от Група Бош, водещ световен доставчик на технологии и услуги, който е на българския пазар от 1993 година. 

Едва пет години след създаването си инженеринг центърът вече работи по над 70 международни проекта и по десетки технологии, които подобряват живота на шофьорите у нас и по целия свят. Екипът на свой ред се разраства около 7 пъти – от 100 до над 700 инженери и специалисти, които разработват софтуер и хардуер за автомобили и работят по асистенти за шофиране и паркиране (ADAS), считани за ключови за бъдещето на мобилността. 

С впечатляващите си постижения и непрестанните амбиции за разрастване Бош Инженеринг Център София бързо се утвърди като иновационен хъб в аутомотив сектора. От създаването си през 2019 г. центърът е инвестирал над 20 млн. лв. в модерно оборудване и в подобряване на работната среда, като разполага със специални помещения за тест на автомобили в реална среда.