Те продължават напред там, където другите спират. Създават възможности там, където липсват, и винаги са готови да положат титанични усилия, които да изведат бизнеса и екипа им от всяка криза. Затова лидерите, за които ви разказваме в следващите седмици, са част от специалната ни поредица Tech Titans.
Пътят им невинаги е бил лек, но с аналитично мислене и непрекъснато търсене на решения са успявали да прескочат и най-големите пропасти. И са готови да говорят открито не само за успехите, но и за провалите в борбата към крайната цел, защото те също ги оформят като предприемачите и мениджърите, които водят напред българската IT индустрия.
Според официални данни почти 90% от стартъпите по света фалират, като само миналата година 3200 от тях са се превърнали в „зомбита“ въпреки наличен рисков капитал. Провалът им не се ограничава до началния стадий на развитие, а причините за него са различни — неадекватно бюджетиране, лошо планиране, неправилно таргетиране, хаотичен маркетинг.
От другата страна на монетата са успелите 10%, в които влиза и българската продуктова IT компания StorPool Storage. За трета поредна година тя се нареди сред най-бързорастящите бизнеси в Европа в класацията FT 1000 на Financial Times благодарение на софтуерно решение, което я превърна от непознат стартъп в глобален storage вендор на 100-милиарден пазар.
За успеха на компанията научаваме от първо лице в следващите редове.
Лесно на теория, трудно на практика
Когато през 2011 г. Боян Иванов съосновава компанията с приятели, вече имат няколко неуспешни бизнеса зад гърба си. Стъпват на болезнените уроци и чак тогава са наясно какво искат да постигнат. „Нашата визия беше и продължава да бъде създаването на продукт на международно ниво, започвайки от България. Иновация, която ще се продава в целия свят и ще бъде най-добрата в своя клас“, казва Боян.
Започват да градят тази визия от малък гараж в столичния квартал Слатина със собствени средства, след което привличат финансиране от VC фондове и други играчи в екосистемата. В целия процес ключов лайтмотив остава устойчивостта като антипод на американските конкуренти на StorPool, които рядко излизат на печалба заради финансови затруднения.
По онова време компанията предлага продукт в областта на мрежите, но големият проблем на бизнеса се оказват не те, а съхранението на лавините от данни. Боян & Co сядат пред „бялата дъска“ и започват да обмислят как тези данни могат да се съхраняват максимално качествено в облака. Ражда се дистрибутираният storage софтуер на StorPool. „Той се инсталира на съществуващите сървъри, агрегира голям масив за съхранение на данни и го виртуализира. Така всеки data център става по-бърз, по-ефективен и по-евтин“, обяснява Боян.
С една крачка пред другите
Въпреки че идеята за софтуерно дефинирано съхранение на данни е изглеждала възможна на теория, реализирането ѝ масово е било посрещано с вдигнати вежди, защото преди 13 години има и други фирми, които я обмислят, но нито една от тях не успява да предложи работещо решение. „Теоретично е било възможно човек да излезе в Космоса, но практически не, докато технологията не се е развила достатъчно, за да могат да се комбинират различни иновации и това да стане факт. Нашият случай е подобен“, допълва Боян.
StorPool се възползва от възможностите на вече по-мощните сървъри и по-големите мрежи и разработва интелигентен софтуер, който с лекота да поеме съхранението на огромни обеми от трансакционни данни като вируални десктопи, e-commerce платформи, приложения и много други. „Това означава, че е нужен сравнително голям мащаб, на който клиентите да го инсталират. В този случай системата ни е по-добра във всяко отношение — като бързина, надеждност, скалируемост и ефективност на управлението на целия бизнес“, обяснява Боян.
Предвид че конкуренцията в областта на съхранението на данни е безмилостна, StorPool следват максимата на Сенека — „Който е навсякъде, е никъде“. Фокусират се върху конкретен пазар, за да не изпаднат някой ден в незавидното положение на например провалилата се социална мрежа на Google или неосъществената електрическа кола на Apple. Продуктът на StorPool е готов още през 2012 г., но им отнема три години да спечелят първия си клиент.
Днес портфолиото им включва имена като Atos Нидерландия, Namecheap и NASDAQ Дубай, както и милиони индиректни клиенти. Например голяма част от уеб хостинг компаниите в България използват софтуерния им продукт, така че има вероятност и вие да сте клиент на StorPool, без да го знаете. А, ако не го знаете, това означава само едно — че няма „счупени“ или бавни данни по пътя към смартфона ви. Както казва Боян, капацитетът на системата им е толкова голям, че дори 1 млрд. потребители в България да се логнат по едно и също време в една и съща платформа с тяхното решение, тя ще продължи да работи, без дори да се замисли.
Да атомизираш успеха
За разлика от много tech предприемачи, Боян Иванов не е програмист. Въпреки интереса му към сферата от ранна детска възраст и всички компютърни курсове, които преминава като ученик, осъзнава, че иска да бъде бизнесмен, както е модерно да се казва по онова време.
За целта завършва финанси и индустриален мениджмънт, като не спира зорко да следи развитието на технологиите. Този фокус и стремежът да успее му помагат да изгради нужната самоувереност, защото смята, че, ако тя липсва, вероятно човек не трябва да стартира какъвто и да било бизнес. „В началото бяхме толкова млади и зелени, че все едно се намирахме в пика на кривата на Дънинг-Крюгър — имахме огромни амбиции и никакво разбиране с какво се захващаме и затова сме били доста самоуверени“, шегува се той.
Друго задължително качество на успешния предприемач е желязната упоритост заради рисковете и минималния шанс за успех. За Боян това означава години наред да получава в пъти по-малка заплата, отколкото ако работи за някой друг, много по-голям риск от провал и работно време 24/7/365. Той подчертава, че тази упоритост изисква сериозна пренастройка на отношението към отказите и пораженията, които съпътстват всеки бизнес експеримент.
И, ако се окаже, че липсват нужните ресурси — финансови, времеви или други, е необходимо да се преосмисли цялата стратегия спрямо конкретните обстоятелства. В такива ситуации според Боян трябва да се прецени как нещата ще се случат, а не как няма да се случат.
За да измине пътя до реалния успех, Боян следва метода на първите принципи, познат от времето на Аристотел и станал особено популярен с Илън Мъск. Микромеханиката на този метод представлява разбиване на даден проблем до най-базовите му компоненти, анализ какво е възможно и какво не е възможно да бъде постигнато, както и създаване на ново решение от нулата. „За каквото и да става въпрос, то може да бъде декомпозирано на кой, какво, как и защо трябва да направи нещо, така че да има позитивен резултат. Ако някой от тези компоненти липсва, няма да се получи“, обобщава Боян.
Тази микромеханика позволява да бъде контролирана за разлика от макро обстановката, на която трудно може да се влияе, като например свързаната с военни конфликти. „Отражението върху индустрията е негативно, както може да се очаква от всеки конфликт в близост до нашите граници. До някаква степен това, което предпази екосистемата от значителен спад, е, че по същото време американските фондови пазари капитулираха, особено в сегмента на рисковото кредитиране“, коментира Боян.
Това означава, че част от големите IT фирми с офиси в България компенсираха съкратени бройки на запад с разширяване, макар и скромно, на местните екипи, докато други се наложи да освободят специалисти. В същото време StorPool не спира да се разширява с експерти, които се интересуват не само от собствения си успех, но и от този на фирмата и на държавата.
Explore more
„300“, но с 50
Правенето на успешен бизнес е екипен спорт, а към днешна дата екипът на StorPool наброява 50 специалисти. За сравнение някои от основните им конкуренти имат хиляди служители. Тогава как българският стартъп постига растеж на приходите от 42,4% за три години с „шепа“ хора?
„Шеговитият отговор е, че ние сме като спартанците, професионални воини. По подобен начин 50 души, които са фокусирани да правят нещо с цялата си енергия и с цялата си ефективност, могат успешно да се конкурират с много по-големи компании, които не са особено ефективни — многобройни, но неспециализирани армии“, казва с гордост Боян. И допълва, че за ядрото на една иновация не са нужни много хора, а правилните професионалисти с правилната мотивация в правилното време и с правилните ресурси, които работят успешно в екип и си помагат.
И тъй като от StorPool продължават да вървят към голямата си цел — да станат част от най-добрия 1% в света в областта на съхранението на данни, те няма да спрат да правят повече от същото. Затова екипът им ще става все по-опитен, което ще се отрази на бизнеса, а клиентите — ще стават все повече, което ще доведе до още по-високи приходи.
Амбицията е да продължат да отговарят и на нуждите на всички клиенти, за да носят още по-висока стойност на пазара. „До голяма степен няма никаква магия. Има постоянство в усилията да ставаш по-добър, по-умен и по-можещ с фокус върху пазара и клиента. Това е нашата простичка стратегия“, обобщава Боян.
Целият му екип е твърдо решен да преобърне традиционната индустрия за съхранение на данни, така че има много голяма вероятност някои от data storage системите на Марс да се задвижват от София, а потребителите по света да започнат да говорят не за съхранение, а за „storpool-ване“ на данни.
Повече за Боян Иванов
Боян Иванов е роден през 1982 г. в гр Силистра. Има магистърска степен по „Индустриален мениджмънт“ от ТУ-София и „Финанси“ от Българска академия на науките, а през 2022 г. завършва Stanford University Graduate School of Business в САЩ.
От 2011 г. е съосновател и изпълнителен директор на StorPool Storage — софтуерна компания, която се превръща от startup с иновативна идея в проспериращ scaleup. Заедно с екипа на компанията Боян успява да създаде световна иновация от България и да нареди StorPool до големите имена на международния пазар за сторидж решения като Dell/EMC, HPE, IBM, NetApp и Pure Storage.
Повече за StorPool Storage
StorPool Storage е платформа за съхранение на данни, предназначена за мащабни облачни инфраструктури. Тя отговаря на всички изисквания на модерните приложения и бизнеси по отношение на скорост, гъвкавост, мащабируемост и цена/производителност.
Клиентите на StorPool включват доставчици на IT услуги, изграждащи публични, частни и хибридни облаци. StorPool Storage е Storage-as-a-Service (STaaS) решение, което комбинира софтуер и Fully Managed услуга за съхранение на данни и трансформира стандартния хардуер в бърза, високодостъпна и мащабируема система за съхранение.
Днес StorPool Storage предоставя блоково съхранение на данни и управлявани услуги за data центрове в над 30 държави по света.