Те продължават напред там, където другите спират. Създават възможности там, където липсват, и винаги са готови да положат титанични усилия, които да изведат бизнеса и екипа им от всяка криза. Затова лидерите, за които ще ви разказваме в следващите седмици, са част от специалната ни поредица Tech Titans.
Пътят им невинаги е бил лек, но с аналитично мислене и непрекъснато търсене на решения са успявали да прескочат и най-големите пропасти. И са готови да говорят открито не само за успехите, но и за провалите в борбата към крайната цел, защото те също ги оформят като предприемачите и мениджърите, които водят напред българската IT индустрия.
Кой е първият ни участник? Ще разберете в следващите редове.
Миналата година най-престижното състезание по трейл рънинг в света – UTMB, обхвана 172 км и около 10 хил. м изкачвания по Монблан, преминавайки през Франция, Италия и Швейцария. Обилните дъждове и ниските температури по пътя към върха не спряха близо 2500-те ентусиасти да продължат към финала в гр. Шамони. Един от тях е Ангел Кънчев, основател и главен изпълнителен директор на софтуерната компания BRIGHT.
Преди да стигне до Шамони обаче, той участва в квалификации в продължение на една година, след което се подготвя за финалното състезание още една година, или всеки ден тича поне по 10 км, независимо от времето и настроението.
„Успехът не идва лесно. Както в бизнеса, така и в спорта постоянството е най-важният елемент. Да имаш силата и волята да продължиш, дори когато е трудно“, казва Кънчев със сигурността на предприемач, чийто бизнес надживява две финансови кризи, пандемията от COVID-19 и няколко технологични трансформации. Днес вече 18 години BRIGHT има място в глобалното IT състезание.
Срещу течението
Успешните бизнес истории често оставят впечатлението, че са писани под индиго заради няколко повтарящи се елемента. Първият е „Уау!“ моментът в крехка възраст. За Кънчев той се случва, когато е на десет. Тогава чака часове наред, за да се добере до 8-битово „чудо“ и да поиграе на „Каратека“, „Лунен патрул“ или „Морска битка“.
Следва първият личен 16-битов компютър и всички останали след него, които му помагат да е в крак с технологичните новости на времето. По-късно записва „Телекомуникации“ в ТУ-София и започва да трупа професионален опит — втората безценна предпоставка за успех.
Подобно на много други студенти, той също се учи от практиката. „Образователната система беше адаптирана към морално остарели технологии, но основата от фундаментални знания беше изключително добра и ми помогна за цялата кариера“, спомня си Кънчев. Стажува в офисите на едни от първите интернет доставчици и вижда с очите си „прощъпулника“ на интернет в България, след което се присъединява към компания за IT обучения и консултации. Там имплементира някои от големите проекти на Microsoft в страната, там го намира и нова бизнес ниша.
По онова време Кънчев вижда голямо разминаване между целите, които компаниите искат да постигнат с внедряването на някаква технология, и неразбирането от страна на IT специалистите, че бизнес резултатите трябва да са с приоритет пред инструментариума. „Технологията сама по себе си е нещо невероятно, но ако не се приложи по правилния начин, от нея няма абсолютно никакъв смисъл. Дори може да има вреди“, категоричен е той.
Ангел Кънчев интегрира технологичния аспект в голямата картина и така се ражда идеята за нов консултантски модел, който поставя на първо място бизнес перспективата. Но, колкото и да е новаторска една идея, тя е като лодка без платна, ако не бъде реализирана. Тогава предприемачът се оказва на кръстопът — или да приеме едно от предложенията за работа в чужбина, с които го заливат, или да даде шанс на идеята си тук, в България.
„Решението дойде само. Опцията човек да работи за някой друг винаги е на разположение, но възможността да направи нещо на базата на своите идеи и визия не се появява толкова често в живота“, спомня си Кънчев. Нарича решението си BRIGHT, защото вярва, че подходът „бизнесът преди технологията“ е по-умният.
A BRIGHTer Future
Новият модел се налага бързо. BRIGHT започва да консултира големи организации от различни сектори в страната, а в разгара на финансовата криза през 2010 г. излиза на външния пазар благодарение на експертизата си и препоръките от партньорите у нас. Така компанията стартира работа по първия си международен проект, свързан с един от най-големите телекоми във Великобритания.
След това BRIGHT открива офиси в Лондон (2019 г.) и Варшава (2021 г.), за които Кънчев прави важно уточнение: „Това са дъщерни дружества на BRIGHT. Въпреки че бизнесът минава през тях, цялата печалба и съответните данъци, които плащаме, идват в България.“ Заедно с компанията расте и екипът, някои служители стават съдружници на Кънчев, а за останалите има план за придобиване на дялове, които да се превърнат в акции в случай на евентуална продажба на компанията.
За да продължи да постига целите на своите клиенти в контекста на постоянно остаряващите технологии, BRIGHT прави ключов преход към облачната платформа ServiceNow, а през 2018 г. става официален партньор на Splunk за България и Централна и Източна Европа (ЦИЕ), за да може да събира, анализира и визуализира огромни масиви от често неструктурирани данни.
Преходът се случва плавно, защото, както казва Кънчев, когато една компания е фокусирана върху бизнес ползите, е по-лесно да смени инструментариума и да запази добавената си стойност за клиентите.
Всички тези стратегически стъпки носят висока възвръщаемост и на BRIGHT, защото от създаването си компанията винаги е на печалба и реинвестира в развитието на екипа. Но за да покори нови пазари, ѝ е нужен достоен съотборник. „Конкуренцията в нашата индустрия е голяма, особено на пазарите, на които искаме да оперираме — Великобритания, САЩ, както и региона на Австрия, Германия и Швейцария. Беше ни ясно, че ще можем да постигнем това развитие много по-бързо и в по-голям мащаб, ако имаме партньор“, обяснява Кънчев. Стартират процес по търсенето му.
В допълнение на пазарно разширяване BRIGHT включва в списъка си от цели и работа върху още по-големи проекти, за да приложи опита си с размах и да осигури нови възможности за развитие на екипа. От друга страна, задължителните условия, на които трябва да отговаря най-подходящият бизнес партньор, са съвместимост на фирмените култури, споделяне на общи ценности и следване на близки стратегии за напредък.
След щателна селекция между 30 заинтересовани компании в началото на февруари тази година BRIGHT става част от американския глобален играч Virtusa. Разликата в мащабите им е огромна, напр. Virtusa има 35 хил. служители в 25 държави, докато екипът на BRIGHT се състои от 130 специалисти в три държави.
„Гордеем се най-много с факта, че Virtusa оцениха ноу-хауто, което развихме през годините, възможността да работим с международни клиенти на високо ниво и да доставяме решения, които използват най-новите технологии, както и че разбираме в дълбочина бизнес перспективата и предизвикателствата“, казва Кънчев и подчертава, че постигнатото до момента се е случило и благодарение на мениджърския екип на BRIGHT. Нарича ги „единомишленици, а не изпълнители на чужда воля“ и вярва, че това им помага да бъдат устойчиви във всяка ситуация.
Explore more
За човека, кучето и лидерите на бъдещето
Колкото и да е труден за опитомяване технологичният прогрес, за Кънчев човекът и взаимоотношенията с хората продължават да бъдат най-голямото предизвикателство, защото за тях невинаги може да се намери решение, както е в точните науки. „Когато една компания израства толкова динамично като нашата, идва момент, в който развитието ѝ изпреварва развитието на някои от хората в нея. И тогава двете страни трябва да се разделят, въпреки че дълго време са гледали в една посока. За мен това са едни от най-тежките моменти“, споделя Кънчев.
Подобни раздели са пряко свързани с производителността, която винаги е била ябълката на раздора в дискусията „Човекът срещу машината“. Как например може да се повиши тя за единствения служител в изцяло автоматизираната „Фабрика на бъдещето“ на Уорън Бенис, която има нужда само от него и от едно куче — служителят да храни кучето, а кучето — да пази служителя да не натиска бутоните? И трябва ли изобщо да се повишава, предвид че производителността на фабриката е максимална?
Според Кънчев отговорът трябва да се пречупи през всички технологии, които съществуват и които тепърва ще се появят: „Така хората да бъдат по-продуктивни, което ще отвори и нови възможности за реализация, както и ще повиши качеството на живот. И точно това трябва да е нашият стремеж — да повишаваме производителността на хората, което ще направи предприятията по-ефективни.“
И тук е ключовата роля на лидерите, защото за Кънчев предизвикателството днес е да няма голям времеви диапазон между появата на една технология и разпределянето на благата от нея между всички в обществото, както е било по време на индустриалната ера.
„Нашата задача и като лидери, и като технократи е да скъсим това време и да направим разпределението бързо, равномерно и максимално справедливо. Трябва да говорим много повече за това, което ни предстои, за да направим прехода и да бъдем адекватни. И това няма как да се случи, ако темата не е в дневния ред на обществото“, обобщава Кънчев.
Темата трябва да включва не само „Какво?“, но и „Как?“, защото младите хора в България разполагат с различни академии и университети за целта, но по-възрастните кадри рядко могат да се обърнат към образователни институции, които да им предложат квалификация през целия кариерен път.
Но най-важният фактор, който ще ни помогне да бъдем адекватни в дигиталната ера, е отношението ни към технологиите. „Ако не сме готови да се адаптираме и да бъдем агенти на промяната, за да знаем как да използваме технологиите в ежедневието си и да бъдем по-продуктивни с тях, няма да сме в крак с времето“, съветва Кънчев. И както в бизнеса и в спорта, за целта също ще е нужна огромна доза постоянство, ако държим да стигнем до хоризонта.
Повече за Ангел Кънчев
Той е роден на 23 април 1976 г. в София. През 2003 г. завършва Технически университет-София със специалност „Телекомуникации“, а три години по-късно основава софтуерната компания BRIGHT. В периода 2010-2017 г. завършва няколко програми в Harvard Business School, включително Executive MBA по „Бизнес администрация и управление“, за да разшири познанията си за бизнес ефектите от внедряването на най-новите технологии.
През февруари тази година заедно със своите съдружници взима стратегическото решение BRIGHT да стане част от глобалната американска компания Virtusa Corporation.
Повече за BRIGHT
Основана през 2006 г., компанията имплементира комплексни IT решения в областта на дигитaлизaцията, ĸибepcигypнocтта, бизнec aнaлизите, изĸycтвeния интeлeĸт и др.
През 2017 г. слага началото на партньорстовото си с облачната платформа ServiceNow и има най-високо ниво на сертификация – ServiceNow Elite Partner, а на следващата година започва да си партнира и със Splunk като първия Splunk Professional Services Capability Practice в EMEA и официален елитен партньор.
Компанията има 130 служители в София, Варшава и Лондон, по-голямата част от които са базирани в страната. През февруари тази година. BRIGHT беше придобита от глoбaлния дocтaвчиĸ нa ycлyги в oблacттa нa дигитaлнитe тexнoлoгии и инжeнepинг Vіrtuѕа Соrроrаtіоn.