Георги е производител на етикети и един от контракторите на местния пазар на международна компания за газирани напитки. Успял е да се пребори за договор с престижния клиент, но е изправен пред проблем – клиентът му има политика да изплаща фактури с тримесечно отлагане, което пък затруднява Георги да превежда навреме заплати на работниците си.
Ситуацията е хипотетична и опростена, но илюстративна за казусите, които се решават в домейна на Working Capital Management (управлението на оборотен капитал) и важността на решения, отключващи оборотни средства за малките и средни предприятия – гръбнака на съвременната икономика. Именно с това се занимава американската fintech компания Taulia, чийто най-голям екип и основно R&D звено се намират в София.
“Преди седем години, компанията търси локация, чрез която да стъпи и в Европа. Основателите ни са имали предишен положителен опит с България и така е стартиран нашият офис като support и engineering организация.
Днес сме най-големият офис на компанията, като тук се вземат значителна част от важните инженерни решения, но имаме и почти всички други оперативни роли,” обяснява Яна Първанова, един от двамата Director of Engineering в София.
Към днешна дата шест от дванайсетте инженерни екипа на компанията са в България, като тук работят 83 души. Останалите около 200 души са в САЩ, Австралия, Сингапур и няколко европейски града. “Бизнесът ни се увеличава с огромни темпове, а с това и нуждата ни да растем. Taulia e в отлична позиция да се наложи като световен лидер в сферата на решенията за управление на оборотен капитал и затова работим усилено по диверсифицирането на продуктовото портфолио.
Над половината от инженеринговата сила на Taulia e в България и когато става дума за разрастване, София е първата дестинация, където се инвестира,”
споделя другият Director of Engineering Мартин Атанасов.
През 2020 екипът пораства с 40%, а тази година вече има 15 отворени позиции, половината от които инженерни (виж ги тук). Освен инженерите, в България има и специалисти, които се занимават с интегриране на решенията, data екип, до трето ниво поддръжка, финансови и маркетинг експерти. Последното свидетелства за голямото доверие към местния офис.
На мисия да “отключат” жизненоважен капитал
Най-общо казано, основаната през 2009 г. в Сан Франциско Taulia разработва SaaS платформа и услуги в сферата на управлението на оборотен капитал. Чрез различните си решения компанията улеснява корпорации да се разплащат по-рано и при облекчени условия със своите снабдители, или пък спомагат финансови институции да се включат в процеса и да предоставят по-ранно разплащане с контракторите, част от веригата на доставки.
Сред клиентите на компанията са десетки глобални брандове като Vodafone, Nissan, Airbus, Sasol, AstraZeneca и много други. Taulia не спира да привлича и инвеститори. Последният кръг на финансиране, който компанията затваря през 2020, е на стойност 60 млн. долара и в него се включват водещи имена като JP Morgan, Ping An и Prosperity 7 Ventures.
“Ключово за нас като екип е да знаем, че продуктите, които разработваме, имат огромен смисъл за много бизнеси по целия свят. Мисля, че това е привлякло повечето от нас в компанията,”
обяснява Яна.
“Всъщност тук изграждаме не само технологично, но и продуктово знание и държим хората ни да разбират бизнес смисъла на платформата, да са наясно с нуждите на потребителите й, затова и следим и вземаме предвид много метрики,” допълва я Мартин. По думите им, на никого не се спускат технически задачи, а решения се вземат съвместно и се процедира при пълно съгласие на екипа и когато е сигурно, че всеки разбира напълно обсъждания казус.
А интересни казуси за разискване и разрешаване не липсват. От една страна Taulia се бори с типични SaaS предизвикателства като постоянния надежден достъп на много потребители в облака и голямото количество данни, които трябва да се обработват. За илюстрация – компанията има 135 клиенти, които от своя страна имат 2 милиона клиенти и всички те са си разменили над 430 милиона фактури през платформата. Всички тези документи освен обект на съхранение, са и обект на анализ, свързан с някои от функционалностите в платформата. “Освен това като всеки стартъп и Taulia в началото е била притисната да пусне нещо бързо на пазара и са взети съответните технически решения.
От днешна гледна точка, когато ни се налага да скалираме платформата, те вече не са актуални и в момента се налага да разбием архитектурата на microservices и да актуализираме платформата. Разбира се, това паралелно с разработването на нови продукти,”
обяснява Мартин.
В компанията не се робува на конкретни технологии. Сега например се пише основно на Groovy, но “нищо чудно след две години да е нещо различно”. Затова и в инженерните екипи не се търсят хора с определено технологично знание, а по-скоро с ентусиазъм да решават проблеми и желание да се развиват. Мартин с усмивка споделя, че никой от екипа не е писал на Groovy преди да решат, че това ще е основният език на платформата.
Работещ agile в една бързо растяща компания
“Все още сме млада компания. Много активно разработваме нови продукти според нужди, които идентифицираме, много бързо се реорганизираме, добавяме нови технологии, експериментираме, и съответно често се случва да сгрешим,” споделя Яна каква е динамиката в компанията. По думите й грешката е основен инструмент за учене в културата на компанията, няма страх от нея и хората не се наказват за това. “И все пак никога не действаме in a rush”, добавя Мартин.
Директорите се гордеят, че са постигнали работеща agile организация без хаос. “Като инженерна структура гледаме да ни е подредено,” категорична е Яна. Екипите в компанията не са разпределени на географски принцип, а по ownership върху определени продукти и функционалности в платформата. Дванайсетте инженерни екипа на компанията са разпределени в няколко трайба (кросфункционални екипи; структура, позната от модела на Spotify). Например networking tribe се грижи за инфраструктурата на платформата, working capital management tribe e ангажиран с функции на по-високо ниво – например оркестрация на плащания и т.н. Има и един екип, който работи с всички останали – архитектурният.
Всички екипи са изцяло дистрибутирани по различните локации и офиси на Taulia. Поради историческите особености на компанията обаче инженерните са основно в Сан Франциско и София. Както в момента, така и преди пандемията, дистанционната работа винаги е била опция, но с уговорката, че все пак се поддържа и личен контакт, споделят директорите.
“За нас да се виждаме и познаваме и лице в лице е много важно. Преди пандемията поне веднъж годишно пътувахме между офисите, за да се срещаме и да поработим над някои по-заплетени казуси заедно,”
казва Мартин.
Яна пък споделя пример с един от екипите, който преди две години решава, че ще използва почти целия си годишен бюджет за развитие, обучения и пътувания, за да се събере от различните локации и да си направи тиймбилдинг в Тексас.
Екип с чувство за отговорност и без излишно его
Голяма част от инженерния екип е тук от началото на компанията в България. Яна и Мартин мислят, че се дължи на основно две неща – хората и организацията на процесите.
“Смятам, че ни отличава възможността за цялостност на работата, отговорността, която всеки един от нас усеща към продукта, към клиента и към екипа си, и не на последно място доверието, което си имаме,”
коментира Мартин.
“Няма хора с твърде голямо его, никой не е твърде велик и няма надпревара за постижения,” допълва го Яна. До момента всички решения в офиса – от стратегически до битови – се вземат без излишна суета и след общо обсъждане с колегите.
С такъв тип хора искат да продължат да попълват екипа си двамата директори. И ако в началото е било ключово да изградят сърцевината на местния офис от хора с опит и задълбочено знание в домейна, както и технологична експертиза, то вече са отворени и към хора с по-малко опит. “Най-важни за нас са зрелостта от гледна точка на работна етика, това да си паснем културно и не на последно място ентусиазма към това, което правим,” категоричен е Мартин. Тъй като Taulia расте плавно, поне що се отнася до екип, се отделя голямо внимание на подбора на правилните хора.
“Напоследък все по-често и аз си задавам въпроса ‘какво ние можем да предложим на хората?’ От една страна това опира до средата, добрите практики и културата. Но е важно да има и професионално предизвикателство. Някои много опитни професионалисти вече са загубили апетита към технологичните предизвикателства, а за нашата сфера това е ключово. Затова и приемайки нови колеги, искаме да сме убедени, че има какво да им дадем в следващите поне 5 години,” обобщава Яна Първанова.
Стана ли ти интересно? Запознай се с подробности около Taulia като разгледаш профила на компанията и отворените позиции в нашия job board.