*Текстът е предоставен от Sirma
Интервю на Цветан Алексиев, Изпълнителен директор на Сирма Груп АД и Сирма Солюшънс АД
Цветан Алексиев започва работа в Сирма като софтуерен инженер през 1993 г. Завършил е магистърска степен по “Компютърни системи” в Техническия университет София. Преди присъединяването си към Сирма работи като freelancer за различни научно-изслeдователски проекти, включително софтуер за Българската космическа програма, инсталации за йонно азотиране, високотемпературни пещи, медицински съоръжения и др.
Любопитен факт от биографията е, че още през 90-те години на миналия век Сирма стартира като Сирма Артифишъл интелиджънс (Sirma AI) – компания, създадена за разработване на софтуер в областта на изкуствения интелект. След присъединяването си към компанията, Цветан Алексиев преминава през различни позиции – ръководител на екип, мениджър проекти, ръководител на отдел. Той има водеща роля в създаването на Сирма Солюшънс, Сирма Медия, Сирма Бизнес Кансълтинг, Датикум и придобиването на Сирма АйТиТи.
От 2002 г. става изпълнителен директор на СГХ АД, преименувано по-късно в Сирма Груп Холдинг АД. Той инициира преструктурирането на Сирма в холдингова организация и префокусирането на дейността от чисто service ориентирана компания към холдингова структура, която управлява инвестиции в различните бизнеси на групата, инкубира и създава нови продукти и успуги, привлича инвестиции и придобива нови компании.
През 2015 г. Цветан Алексиев инициира и извежда до успешен край кампанията по първичното публично предлагане на акции Сирма Груп Холдинг на Българската фондова борса, а дружеството е сред първите технологични публични компании, чиито акции са търгувани на БФБ. Цветан Алексиев отговаря за цялостното управление на холдинговата структура и бизнес развитието на най-голямата компания в групата – Сирма Солюшънс АД.
„Сирма“ вече осъществи няколко придобивания тази година и планира да инвестира 50 млн. лв. в такива в региона до 2026 г. Какво ви дава увереност, че това е подходяща стратегия в настоящите условия?
Всички придобивания, настоящи и бъдещи, допълват капацитета на Сирма – било то в географски аспект, било то в достъп до клиентски групи, било то технологично. С всяка такава сделка ставаме по-силни и по-устойчиви.
Ако и следващите ни придобивания са правилни, това ще подсили специализираните ни екипи от разработчици, предложенията ни към клиентите. Целим също така да създадем възможности за допълнителни продажби към увеличената клиентска маса, да решаваме по-пълно все по-сложни проблеми. Заради увеличения си мащаб ще бъдем по-видими на пазара и все повече клиенти от ентърпрайз сегментите ще ни се доверят.
Научените уроци от предишните кризи ни показаха, че различните индустрии и географски пазари не се повлияват едновременно и в еднаква степен, а и посока, т.е. по-голямата организация има повече инерция, вътрешни ресурси и пазарни възможности, да премине по-лесно през кризата.
Компанията е сред основателите на „Зеления център“ за популяризиране на ESG практики. Как продуктите ви помагат в тази насока и в каква степен тези практики са застъпени във вашата дейност?
Нашите продукти и услуги са насочени към това клиентите ни да стават по-ефективни, т.е. с единица ресурс да вършат повече работа. Това, само по себе си, е зелена практика. Вярваме, че „зелените“ ефекти трябва да се следят и отчитат и да дават преимущества на тези, които произвеждат, пряко или косвено, повече такива. Това помага на всички да вървят във вярната за обществото ни посока.
Основните ESG практики при нас, по обективни причини, са насочени към създаване на по-добра социална среда и по-добро управление. Ние се грижим доста за нашите хора да се чувстват добре на работното място, интегрирани в екипа и привързани към компанията, в която работят, да познават колегите си, да работят и да се забавляват заедно и да подпомагат обществено-полезни каузи.
По отношение прилагането на добри практики в управлението, ние вероятно сме по-напред от повечето от дружествата в нашата индустрия, защото сме публична компания и сме доста ефективно регулирани от КФН и БФБ, както и от многото наши акционери. Работата на СД на СГХ и комитетите към него не е проформа – всеки носи отговорност за решенията, които взема, затова те винаги са добре обсъдени и аргументирани, а процедурите спазени.
Същата е и ситуацията с оперативното управление на дъщерните предприятия, които в крайна сметка се отчитат пред холдинговото дружество.
Как задаващата се рецесия в еврозоната ще засегне IT сектора в България. Каква е стратегията на Сирма Груп за подобен сценарий?
Поръчките от някои от големите европазари, като Германия, ще спаднат. Това вече се наблюдава. Съответно българските IT компании, работещи там, ще трябва или да се преориентират географски към Азия, Северна Америка, защо не Африка, което разбира се не става бързо. Компаниите могат да сменят малко бизнес модела и да станат по-малко придирчиви към проектите, които правят, или да се снишат и да преминат „на мускули“ през рецесията, ако са натрупали достатъчно резервен ресурс.
По отношение на Сирма Груп, част от отговора се съдържа в т.1 горе. В допълнение,
- Разполагаме със свободни собствени средства, които да ни осигурят някакъв комфорт за преминаване през кризата;
- Усилено разширяваме пазарите (достъпът до клиенти), на които работим, чрез придобивания и вътрешно корпоративно развитие;
- Подсилваме продажбените и маркетинговите екипи, за да са по-ефективни и при лоши пазарни условия;
Създадохте инкубатора за технологични стартъпи Sirma Venture Lab. Какви компании ще подкрепя той и как ще продължи да се развива дейността ви в тази насока през 2023 г.?
Това е първият ни такъв опит в партньорство с външна институция – Innovation Capital. За момента избрахме две компании, с които да продължим напред, които градят бизнеси в сферите на нашите компетенции и желание за развитие.
През 2023г. ние ще ги подкрепим технически, финансово и бизнес, а партньорът ни – финансово и бизнес. Ако изпълнят бизнес плановете си, Сирма ще продължи да инвестира в тях във всеки един от изброените аспекти и на следващия етап. Ако този модел се окаже успешен, ще го повторим.
Сирма е помогнала на над 30 стартъпа да израснат. Как виждате българската стартъп сцена в следващите години? Кога да очакваме нов еднорог?
България успя да създаде добра среда за развитие на стартиращи предприятия. Вече даже се вижда и съзряване на тази среда – идеите, които се зараждат и финансират, са доста по-практични и с цел да решават конкретни проблеми или да оптимизират дадена бизнес среда.
В началото имаше малко повече романтика и гол ентусиазъм. Това развитие на българската екосистема изглежда, че ще се запази, а защо не и забърза, през идните години.
Към момента, дори на прага на рецесия, инвестициите в световен мащаб в стартиращи бизнеси се увеличават за сметка на тези в компании в по-напреднал стадий, но инвеститорите са доста по-взискателни, скъсяват периода в който да постигнат възвръщаемост на инвестициите си (ROI).
Сирма Груп Холдинг оперира в различни сфери – софтуерни решения, мобилни технологии, електронно управление, банкиране, застраховане и други. Кой от тях ще расте най-бързо през следващите години, според вас?
Това е въпросът ни за 100 милиона долара, колкото искаме да постигнем като приходи в следващите 4-5 години. Всяка една от изброените горе сфери е актуална и не виждаме обективна причина да спре да се развива технологично. Напротив, доколкото софтуерните решения са по-всеобхватна сфера, бих заложил на тях.
Какви са прогнозите ви за приходите и финансовите резултати през 2023 г.?
Ако 2023 бъде нормална година, бихме очаквали да надхвърлим 100 милиона лева в консолидирани приходи и 10 милиона лева в печалба преди данъци. При настоящата икономическа и политическа ситуация, много фактори може да повлияят на резултатите.