Галин Георгиев е специалист с над 11 години опит в софтуерната индустрия, който обединява техническа експертиза с лидерски умения. Специализира в разработката на решения с .NET, ASP.NET, Azure, C#, JavaScript, Microsoft SQL Server, React и TypeScript, като през годините успешно прилага тези технологии в разнообразни проекти – от IoT решения, до системи за резервации, електронни ваучери и плащания.
В момента работи в Сирма по проекти в сферата на здравеопазването, където активно участва в разработката, бизнес комуникацията и писането на техническа документация. Тази комбинация осигурява ефективно взаимодействие между техническия и бизнес аспект на проектите.
За Галин работата не е просто разработка на софтуер – той е отдаден на това да отговаря на нуждите на потребителите. Същевременно помага на екипа си да расте, като се фокусира върху намирането на ефективни решения на сложни предизвикателства.
Затова в статия за DEV.BG дава съветите си за изграждането на добър продукт.
В днешната динамична технологична среда успехът на един продукт или услуга зависи не само от иновативността, но и от качеството на изпълнението, което IT екипите предоставят. Като team lead, наблюдаващ различни аспекти на разработката, виждам няколко ключови принципа, които може да помогнат на всеки екип да създаде успешен продукт, независимо дали е нов на пазара, или вече утвърден.
1. Ясно дефиниране на целта и визията на продукта
Визията трябва да бъде добре разбрана както от бизнес страната, така и от техническия екип. Независимо дали става въпрос за нов продукт, или за подобрение на съществуващ, важно е екипът да знае каква е основната му цел, кой е основният потребител и какви проблеми решава.
Важно е да не се подценява и провеждането на редовни срещи между ключовите заинтересовани страни, за да се осигури синхрон между очакванията и възможностите на екипа. Така всеки ще бъде наясно какво следва, като се насърчава споделянето на мнение. Не е рядкост посоката и визията да се променят или да се вземат решения в движение поради технически проблеми или правни ограничения, затова комуникацията трябва да е на отлично ниво.

2. Използване на Agile методологии
Agile е една от най-подходящите методологии за работа в среда, в която изискванията често се променят или се очакват бързи резултати. Инкременталното развитие позволява ранно тестване на хипотези, бърза реакция на обратна връзка от пазара и оптимизиране на времето за доставка на нови функции.
В Сирма Agile е сред предпочитаните методологии в процеса на продуктова разработка, защото позволява на екипа да има ясни спринтове и чести срещи за ревизия на напредъка. Предложения за подобрения, базирани на нови идеи и резултати, също са добре дошли. По този начин се ограничава изгубеното време вследствие на неправилен подход или неясно разбиране на идеята.
Не се страхувайте да пуснете нещо, което не е готово на 100%. Подобен пример е последното събитие на Tesla По време на него беше представен роботът Optimus, който зад сцената се управляваше от хора. Това е и един добър начин да се проверят потребителските реакции.
3. Поставяне на качеството в центъра на процеса
Качеството на софтуера е критично както за първоначалния успех на продукта, така и за неговата дългосрочна устойчивост. Това включва не само функционалните аспекти, но и надеждността, сигурността и производителността. Тестването не трябва да бъде само последният етап от разработката – то трябва да бъде част от всеки от етапите.
Чрез интегрирането на автоматизирано тестване и CI/CD процеси ще гарантирате стабилността и високото качество на продукта дори при бързи темпове на развитие. Не подценявайте QA екипа! Много често той може да направи разликата между посредствен и успешен продукт. И не само това, може да спаси продукта ви! Интересен е примерът с Knight Capital Group от 1 август 2012 г. (вижте историята, заслужава си).
Explore more
4. Инвестиране в потребителското изживяване (UX)
Независимо дали продуктът е насочен към крайни потребители, или е вътрешен корпоративен инструмент, потребителският опит е от решаващо значение. Често IT екипите се фокусират изцяло върху функционалността, като подценяват важността на лесния за използване interface. Добре проектираният UX може да бъде решаващ фактор за успеха на един продукт.
Работете в тясно сътрудничество с UX/UI дизайнери, за да оптимизирате потребителското изживяване и събирайте редовна обратна връзка от реални потребители. Провеждайте експерименти на живо с хора, които не познават продукта, за да получите свежа перспектива.
Добър пример за значението на потребителското изживяване е успехът на iOS спрямо Android. Въпреки сходната функционалност на двете операционни системи Apple привлича и задържа потребители с интуитивен и опростен дизайн, безпроблемна интеграция на хардуера и софтуера и последователно изживяване на всички устройства.
Това води до висока потребителска удовлетвореност и лоялност към марката, като потребителите дори са склонни да инвестират повече, което подчертава колко важен е UX-ът за успешния продукт.
5. Непрекъснато подобряване чрез обратна връзка
Един от ключовите фактори за успешния продукт е способността на екипа да слуша потребителите и да се адаптира към техните нужди. Продуктът никога не трябва да се счита за напълно завършен – винаги има място за подобрения. Дори утвърден продукт може да загуби позиции, ако не се развива и не отговаря на новите очаквания.
Внедрете механизми за събиране на обратна връзка чрез анализ на потребителските данни, анкети или директни интервюта с клиенти. Използвайте тази информация, за да ръководите бъдещите актуализации. Опитайте се да създадете общество около продукта, като активно „слушате“ гласа на потребителите.
Заключение
Успехът на един продукт не е само в ръцете на IT екипа. Ключът е в комбинирането на техническата експертиза с ясна визия, гъвкав процес и стремеж към качествено потребителско изживяване. Независимо дали се фокусирате върху нова разработка, или усъвършенстване на вече утвърден продукт, тези пет принципа може да помогнат на екипа ви да постигне оптимални резултати.
Автор: Галин Георгиев, Team Lead в Сирма