*Текстът е предоставен от Sirma
Позитивната психология в организационната култура придобива все повече популярност сред компаниите на българския пазар. Неограничени почивни дни, допълнителни придобивки, ексклузивни тиймбилдинг дестинации, морски офиси, работодателите измислят какво ли не, за да повишат удовлетвореността и благосъстоянието на своите служители. Всеки един от тези похвати носи добавена стойност за отделните личности, но кой е този елемент, който поддържа цялостно духа в една компания?
За Сирма, това е техният Happiness Manager, Михаела Здравкова, основният отговорен за изграждането на културата в компанията.
Разкажи ни какво означава да си Happiness Manager?

Happiness manager-ът е човекът между два основни отдела в една компания – Човешки ресурси и Маркетинг, като усилията му са фокусирани върху изграждане на организационната култура, събитиен мениджмънт и вътрешен брандинг. Това е позиция, в която попадат “сладките” ангажименти на човешките ресурси, динамиката в организирането и създаването на корпоративни и социални събития, креативността да брандираш вътрешните инициативи и да ги разпространяваш, въвличайки своите колеги в тях.
Неслучайно това е отделна работна позиция, зад която стои дългосрочна стратегия и много труд. Зад позитивната асоциация се крият много предизвикателства, трудности и всекидневни изненади, с които понякога се налага да се справяш просто с интуиция. Важно е да си много креативен, бързо адаптивен към всичко и винаги да имаш резервен план. Според мен има три важни качества, над които се акцентира и те са емпатия, дълбоко търпение и добре развита емоционална интелигентност. За да си успешен на такава позиция, трябва да разбираш хората и да се интересуваш искрено от тях, защото за мен позицията е отражение на емоциите и желанията на служителите в компанията.
Смея да кажа, че това е работа мечта за всеки човек, който обича разнообразието, динамичната атмосфера, общуването с най-различни, интересни хора, както и предизвикателството да излиза от комфортната си зона.
Защо за Сирма е важно да има такава позиция?
Работата ни е мястото, в което прекарваме най-голяма част от деня си и за да сме продуктивни и успешни, трябва да се чувстваме удовлетворени и мотивирани. Когато един служител има силно изградено чувство за принадлежност към компанията, в която работи, той е способен да надскочи дори собствените си възможности.
Ние в Сирма силно вярваме, че хората зад бранда са двигателят, който ни мотивира да се развиваме и растем като бизнес, затова и инвестицията в тях е основен приоритет. Моята роля е доказателство, че компанията вижда служителите като своите най-ценни активи и се интересува от тяхното благосъстояние и щастие, тя изгражда вътрешната комуникация, формира културата и подсилва връзките между всеки човек в Сирма.
Ролята ти е рядко срещана и буди интерес у всеки, как те приемат новостартиралите служители в компанията?
Действително ролята ми все още е доста иновативна за нашия пазар и най-редовно хората реагират изненадани, когато чуят името на позицията ми и най-вече с какво точно се занимавам. Разбира се, това винаги е в положителен аспект и много разчупва първоначалните разговори при нови запознанства.

Основните ми задачи са свързани с постоянното засилване на приятелската атмосфера в офиса и по непринуден начин да въвлека всички в нея, особено новодошлите служители. Още от първия им ден активно търся контакт с тях, развеждам ги и им разказвам накратко за компанията, за колегите и за това какво правим през годината и какво да очакват съвсем скоро. Правя всичко възможно новите ни служители да се чувстват комфортно и бързо да свикнат с промяната. Целта ми е да ме възприемат като доверен човек, към когото да се обръщат по всякакви въпроси, особено докато се климатизират на новото си работно място. За щастие почти винаги се случва още при започването си да знаят за моята позиция, дали през личното си проучване за компанията, или пък съвсем случайно са попаднали на публикации за наши вътрешни събития и инициативи, в които съм спомената аз. Това е още едно доказателство, че има голямо значение как се позиционира работодателят на пазара на труда.
Новостартиралите ни служители са огледало на това как се справяме с разпространението и споделянето на културата на Сирма навън, затова и тяхната обратна връзка е много ценна за мен.
Пет години по-късно, кои са основните подобрения в организационната култура на компанията след налагането на твоята позиция?
За да менажираш нещо, то първо трябва да съществува. Това важи и за щастието.
Аз имах късмет със Сирма, защото още в началото на моето стартиране заварих добре структурирани процеси, свързани с грижите за служителя от неговото наемане, през развитието на професионалния му път, до неговото напускане. Моите отговорности започнаха с надграждане на тези процеси – добавяне на нови придобивки, налагане на определени комуникационни практики, създаване на регулярни вътрешни инициативи и т.н.

Вътрешната ни обратна връзка сочи, че от създаването на моята позиция насам служителите на Сирма се чувстват по-удовлетворени в няколко аспекта: ефективна комуникация, допълнителни придобивки и разнообразие от активности.
Ролята ми на неформален представител на мениджмънта, пред който всеки се чувства комфортно и може да сподели, когато нещо не е наред, допринася много за изграждането на по-силна връзка между служителя и компанията. И тъй като тази връзка трябва да се подсилва регулярно, дори и пет години по-късно не спирам да работя усилено в тази посока, налагайки нови инициативи, които да подчертаят индивидуалното отношение към всеки един колега.
Празнуваме годишнини на наши служители, като с голяма благодарност поднасяме персонализирани подаръци, които подбираме според желанията, нуждите и интересите на всеки. Личните празници са също така важни за Сирма и не остават незабелязани от компанията. За рождените дни винаги има изненада и поднасяме подаръчна кутия с добре подбрани луксозни лакомства и напитки. Когато семейството на Сирма се увеличи, заедно с цялата си любов и добри пожелания, изпращаме до адреси персонализирани и брандирани бебешки кутии.
В такъв офис работят щастливи хора и това ги изгражда като общност, която ги кара да се чувстват удовлетворени и ценни, а от своя страна те го изразяват навън сред близките си. Това е моят начин да “брандирам” щастие.

Сподели ни примерни активности и инициативи, които си организирала, както и добри практики, които си създала.
Ако отворите една обява на компания в IT сферата, може да видите редица придобивки, които с всяка изминала година стават все повече. Разбира се ние предлагаме всички тях, а моята позиция ги прави по-използваеми и по-полезни за служителите ни като ги разширява или редуцира спрямо индивидуалните нужди на колегите. Надграждам придобивките с вътрешен marketplace и ежеседмични събития, като нетуъркинг обяди всеки петък, офисно парти всеки месец, морски тиймбилдинг, коледно парти, спортни активности, ежегодни еко и благотворителни инициативи и много други. Организирам кампании с различна продължителност от 1 до 3 месеца, които представляват чести активности с обща тематика.
Турнирът: „Sirma Games“, например, е с продължителност близо 3 месеца. Състезанията се провеждат в нашата стая за релакс, оборудвана с всичко необходимо. Провеждат се с класирания и награди за победителите под формата на купи, медали и подаръчни ваучери за спортни магазини. При последното му издание бяха раздадени награди на победителите в различните дисциплини– тенис на маса, билярд, джага, дартс, покер, бридж, шах, табла, белот и други.
В офисите ни задължително имаме разнообразни сезонни плодове, безалкохолни напитки и сладки изкушения, като всеки петък организирам и нетуъркинг събитие чрез различни тематични обяди, на които винаги има висока посещаемост от страна на нашите служители. Те споделят, че това събитие е идеална възможност да се видят спокойно с колегите си в края на работната седмица, след като са отметнали важните задачи.





Като друга добра практика е оценена и организацията ми на ежемесечното офисно парти, което винаги е тематично (FuckUp Nights, Successful Stories, Cocktails Workshop, Quiz night, Street food party, Shisha and stories, Beer tasting и др.).
Най-често външните активности пък са свързани със спорт и се случват през цялата година. По време на зимния сезон отиваме заедно на кънки или караме ски в планинските курорти. Не се учудвайте ако видите по пистите множество хора с раници, на които пише “Sirma”, това вероятно са нашите служители, които са изключително добри в зимните спортове. Друга част от колегите може да видите на учебните писти с инструктори, които компанията е предоставила за тях и техните деца.
През пролетта пък сме по екопътеките на Витоша, защото тогава провеждаме “Healthy lifestyle” кампанията ни, по време на която чрез апликация следим крачките си и се надпреварваме кои трима ще вземат наградите за най-спортни натури. Лятото сме били на каяци, кайт и ветроходство в Панчарево.
Събитията, разбира се, не свършват до тук. Годишният ни тридневен тиймбилдинг винаги е във внимателно подбран комплекс на морето или в планината, като събираме служителите си от всяка точка на света. На това мащабно събитие обикновено се включват над 80% от колегите. Елементите, които задължително се включват в програмата са: нетуъркинг вечер с цел запознаване и на живо, тиймбилдинг игри с цел опознаване и сплотяване, парти вечер с много забавления.
Друга кампания, която е много важна за мен е “We do green”. В нашата компания има служители, които са изключително отдадени на това да опазват околната среда и да се грижат за нея заради това и започнахме регулярни лекции и уъркшопи на тема ”Zero waste”, в които ни учат как лесно и с малко усилия можем да помогнем за намаляване на замърсяването на планетата.


Още една от нашите гордости е “Sirma Forest”. В края на 2022 година намерихме терен в близост до София и инвестирахме – време, човешки ресурс и парични средства, и докато се забавлявахме заедно, засадихме 500 нови дръвчета. Плановете ни са всяка година да продължим да инвестираме за поддръжка и нашата горичка да расте все по-високо и все по-широко.
Разбира се, благотворителните ни кампании са много, участваме в “Капачки за бъдеще”. При всеки голям празник провеждаме вътрешни инициативи за събиране на средства, които даряваме на различни институции, събираме хранителни продукти за възрастни хора, продаваме мартеници, направени от деца без родителски грижи и други.
На база опита ти до сега, да си отговорна за удовлетвореността и благосъстоянието на своите колеги е работа или призвание?
Категорична съм, че е призвание, което ако го имаш вродено, можеш да го развиеш, но ако го нямаш, не можеш да го научиш.
По образование съм психолог и бранд мениджър – това ме научи на емпатия, да уважавам личността и да знам, че отношението към нея и подкрепата са важни за психичното здраве, както и за чувството на удовлетвореност и щастие. Другото, на което ме научи, е, че можеш да „брандираш“ всичко, включително и щастието.
По професия и по душа съм Мениджър “Щастие”, по душа – винаги, а в корпоративния свят – от близо 5 години. В живота съм оптимист, авантюрист и мечтател. Всичко позитивно ме привлича. Обожавам места пълни с хора, запознанствата, приятелските отношения и разнообразието на живота. Бягам от сивото ежедневие, обичам да импровизирам и често се случва да излизам от зоната си на комфорт. Това ме кара да преоткривам нови хоризонти за изучаване, които искам да споделя с другите хора.
Цял живот вярвам, че съм късметлийка и в крайна сметка се оказах права. Имах късмета да намеря щастието и за мое учудване то се намира в офис: офисът на “Сирма”, където работя вече почти 5 години.