+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

85+43 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

„Отрази ми се много добре“: Предлагат ли творчески отпуск в IT компаниите?

След близо 17 години в IT индустрията Мартин Атанасов за първи път се възползва от по-дълга кариерна пауза. Причините са две — нужда от почивка и нужда от повече качествено време със семейството. „Този отпуск ми се отрази много добре, използвах го на максимум“, обобщава изживяването си Мартин без капка колебание.

Към момента компаниите в Job Board-a на DEV.BG, които предлагат творчески отпуск (познат и с английското си име sabbatical) се броят на пръсти, въпреки че компенсират с други полезни придобивки. Тази мода обаче тепърва ще набира скорост и тук, където заетите със сигурност не са имунизирани срещу „прегряване“. 

През 2022 г. например проучване на консултантската компания McKinsey сред 15 хил. служители от 15 държави показва, че един на всеки четирима заети има симптоми на burnout. Едновременно с това по данни на McKinsey Health Institute от края на миналата година поколението Z е по-изтощено от работа в сравнение с по-възрастните служители.

Снимка: iStock

За България липсват секторни данни за заетите, които страдат от burnout, но към 2019 г. данни на КНСБ сочат, че 50% от болничните и 30% от текучеството на кадри са били резултат именно на „прегряване“ на работното място. Ето защо все по-често се говори за превантивни мерки срещу burnout и творческите отпуски са една от тях.

Британската fintech компания Tide, в която работи Мартин от почти седем години, въвежда своя sabbatical програма през 2022 г. „Тя цели да подкрепи служителите с дългогодишен стаж в компанията, като им предостави възможност да си вземат продължителен отпуск и да насърчи тяхното личностно и професионално развитие извън работното място“, обяснява Ангелина Найденова, Lead People Partner в българския офис.

Но преумората не е единствената причина колегите ѝ да се възползват от програмата. Някои от тях го правят, защото току-що са станали родители, други искат да пътуват, трети — да придобият нова квалификация или да довършат личен проект. „Не задълбаваме в причината, защото това е свободното време на служителите, в което да се отдадат на личните си нужди“, допълва Ангелина Найденова. И точно това прави Мартин в продължение на цял месец.

Днес те питаме…

Кой е предпочитания ти модел на работа?
Loading ... Loading …

Анатомия на корпоративния sabbatical

Мартин Атанасов по време на своя творчески отпуск.

Един от най-вълнуващите въпроси за служителите е „Колко дълго мога да почивам?“ и отговорът е „Зависи“, защото всяка компания има свои собствени критерии, според които разписва политиката си за творческите отпуски. Според данните на The Sabbatical Project, които постоянно се обновяват, от Intel и LinkedIn осигуряват четири седмици творчески отпуск след четири години стаж в компанията, Adobe, Facebook и PayPal — след пет години, а Salesforce — след шест. 

Други като Tide предлагат едномесечен sabbatical след три години трудов стаж и всеки служител сам преценява как да използва свободното си време далече от мейлите и Slack. Мартин например си почива за кратко у дома, а след това се презарежда в Италия заедно със семейството си и в Рила със съотборници от Българската федерация по таекуондо, където е треньор и има сериозни ангажименти през цялата година.

Друг ключов аспект за продължителните отпуски е дали са платени. Отговорът отново е „Зависи“. В Tide служителите като Мартин с над три години непрекъснат стаж имат право на един месец платен творчески отпуск, който могат да допълнят с неплатена опция, а продължителността и на двете нараства с годините.

Например след три години в Tide служителите могат да си вземат един месец неплатен отпуск към платения sabbatical. Има опция и за два месеца платено отсъствие и шест месеца неплатено, когато един човек има поне осем години стаж в компанията. Тук Ангелина прави важното уточнение, че дългият отпуск — било то платен, неплатен или комбинация от двете, по никакъв начин не се отразява на позицията на служителя, когато се върне отново в офиса.

Дневникът на един творчески отпускар

Как се чувства Мартин след своя едномесечен sabbatical? „Презареден, изключително мотивиран и свеж, което ми даде възможност да помисля за моето бъдеще и за бъдещето на екипа. И ми хрумнаха идеи, които предстои да осъществя“, отговаря той. По отношение на физическото и ментално здраве не е усетил съществена разлика, защото, от една страна, спортува редовно и се радва на много добро здравословно състояние, а, от друга — знае как да преработва качествено стреса.

По време на дългата почивка Мартин се отдава на пътувания със семейството, включително в италианския град Алберобело.

В същото време не крие, че през първата back-to-work седмица се е сблъскал с някои предизвикателства в екипа си въпреки надлежните инструкции, които предварително е дал: „Когато се върнах, все едно започвах нова работа. Някои неща се бяха променили, други бяха излезли извън контрол. Трябваше ми малко време, за да влезе всичко в норми“, спомня си Мартин.

Това е и едно от нещата, които ще промени, преди да излезе във втори sabbatical — обмисляне на повече и по-детайлни планове за действие в негово отсъствиe, за да избегнат и той, и екипът му стреса на натрупалия се backlog.

Разпределението на работата по време на продължителен отпуск понякога е сложно и за работодателя, но само в случаите, в които служител ги уведоми за него в последния момент. „Това е предизвикателство, което срещаме, но не и проблем. Когато мениджърът е уведомен навреме, нещата протичат гладко“, обяснява Ангелина Найденова. Допълва, че когато служител излезе в по-продължителен отпуск, задълженията му или се разпределят между колеги, или компанията временно наема служител.

Какъвто и да е случаят, в края на своя sabbatical служителят е сигурен, че ще се върне на същата позиция или на сходна в случай на реорганизация. Условията обаче остават същите, които е имал и преди да излезе в творчески отпуск.

Explore more

Виж
Appium обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Kibana обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Helm обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Flink обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Повече време за себе си — HR инструмент, който дава свобода

Въпреки че холистичният подход в HR-a съществува още от 80-те години, пандемията от COVID-19 освети като фар в мъглата голямата картина, в която личните ни цели се оказаха толкова важни, колкото и професионалните.

Поради тази причина много работодатели предложиха по-стегнати, но и по-фокусирани инструменти, с които да задържат талантите си и по-лесно (и евтино) да привличат нови. Става дума не просто за висящи в обявата за работа бонуси, а за допълнителни придобивки, които да вървят ръка за ръка.

Ангелина Найденова, Lead People Partner в Tide

Ето защо в Tide sabbatical-ът е тясно свързан с възможността всеки служител да работи до три месеца в годината от всяка точка на света. „Преди пандемията подобна гъвкавост беше труднопостижима, но сега служителите могат да си позволят няколко месеца отпуск, без това да се счита за дупка в кариерата им. И този подход стимулира мотивацията и ангажираността им“, споделя Ангелина Найденова. 

Те са свързани и с family-friendly политиката на компанията, която покрива на 100% първите шест месеца от майчинството и четири седмици от бащинството, но след това младите родители могат да добавят и творчески отпуск, който да им осигури нужното спокойствие в този обикновено напрегнат момент.

Творческите отпуски несъмнено се доказват като мощен инструмент за задържане на ценни кадри. Но те може да имат и обратен ефект — привличат таланти, които в днешния работен свят рядко се виждат в същата компания след десет години, ако нямат достатъчно стимули за това. И, ако им се наложи да избират между работодател, който ще им подари един месец заслужена почивка по-скоро, отколкото друг, изборът се оказва лесен. 

Мартин вече се готви и за втория си sabbatical.

Това се отнася с пълна сила за поколението Z — „най-свежата кръв“ на пазара на труда, за което приказката „парите не могат купят щастие“ често не е вярна според скорошно проучване на Top Employers Institute. То включва мненията на 1700 души по света на възраст между 18 и 27 години и установява, че повече от половината от тях (62%) биха приели по-ниска заплата, ако това ще им осигури по-добър баланс между професионалния и личния живот.

И докато sabbatical програмите набират скорост и в България, Мартин вече е наясно какво ще прави със семейството си по време на предстоящия му втори творчески отпуск. Вероятно още от същото, защото: „Това е допълнителна придобивка, която използвах на 100% за себе си. И се чувствам повече от доволен!“