+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

77+31 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

„Hello, Life“! Иновацията ResQcare в обученията по първа помощ

© Текстът е предоставен от ResQcare
Кои са ResQcare?

Георги Влайков (CEO/Paramedic – instructor): Ще започна оттам, че с екипа се занимаваме с аварийно-спасителна дейност от години. Даваме доброволни дежурства в спешни отделения и в ЦСМП (Центрове за спешна медицинска помощ) на линейки. Впечатлението, което добихме с натрупването на опит, е че много малко хора знаят как да окажат адекватно първа помощ в спешна ситуация. В много случаи – дори да искат, по-скоро застрашават себе си, или причиняват допълнително вреда, заради неправилно поведение или много остарели знания.

В добавка към опита – непрекъснато ходим на курсове в България и в цяла Европа, и в един момент решихме, че искаме да предадем уменията, които имаме, на възможно най-много хора. Първо, защото в голямата картинка това ще облекчи работата на спешните медици, и второ – едно общество, което е наясно с правилно поведение в спешни ситуации, има по-голям процент спестени трагедии. Така се появи мисията ни, а създаването на ResQcare бе естествено решение за постигането ѝ. В екипа сме аз, Илина, Ивелина, Николай и Стилиана – всеки от нас идва с различни умения и извън парамедицината, така че се постарахме да създадем стартъп, в който да комбинираме и оползотворим всичко това 🙂

Какви обучения провеждате?

Заради аварийно-спасителната дейност имаме много опит при работа с граждани и се убедихме колко е важно информацията и практиката да бъдат предоставени по опростен, структуриран и интересен начин. Така хората възприемат и запаметяват по-лесно и трайно, а това ни е цел.

Разделихме обученията на модули – един основен (Basic Life Support), където преподаваме най-новите и международно утвърдени правила за поведение в спешни медицински ситуации – как да се пазим, как да повикаме помощ, да оценим състоянието на пострадалия, и да реагираме на някои от най-често срещаните спешни случаи, които могат да ни убият, преди да дойде медицински екип с линейка.

Всеки, който е преминал през основния модул, може да разшири уменията си с някой от следващите ни модули – за овладяване на кръвотечения, травми, помощ при най-често срещаните атравматични състояния (инфаркт, инсулт, диабет, астма, епилепсия, хипо и хипертермия), алергична реакция и шок, спешни състояния при деца и бебета и т.н.

Имаме обучения в контекста на катастрофи, земетресения, както и обучение по първа помощ, адаптирано за ученици.

Модулният формат на курсовете ни дава гъвкавост да ги ориентираме спрямо специфични нужди – първа помощ за учители и хора, работещи с деца, обучения за планинари и практикуващи екстремни спортове, за спортни треньори, треньори по бойни изкуства, модули за трудова медицина със специфични рискове на работното място, тактическа медицина за хора в охранителния и военен сектор и други.

Опитът ни показва, че когато курсът е в ясни, кратки модули, с определена тема и специфика, постигаме по-добри резултати, отколкото с едно дълго обучение с множество теми, които в крайна сметка не се усвояват добре на практика.

С какво се отличават обученията на ResQcare спрямо тези на други компании?

Ние сме екип от парамедици и спасители, и като first responders знаем, че най-важният приоритет е да окажем първа помощ и да стабилизираме пострадалия до пристигането на линейка или транспортирането му до болница. Само че first responder може да е всеки гражданин! Така че уменията, които преподаваме, са доста опростени, профилирани, и се стараем да следват последните насоки за спешна медицина в световен мащаб. Екипът ни се обучава и се старае да предава знания, следвайки протоколите и оборудването, които са последните новости в спасяването на животи. Ние не преподаваме сложна медицинска теория, ние обучаваме в практическите умения на прост и разбираем език. На присъствени обучения избягваме дълги и скучни презентации, като използваме специално разработена методика, която смятаме е далеч по-ефективна.

Днес те питаме…

Как предпочиташ да комуникираш с колегите си на работа?
Loading ... Loading …
Ръководим се от принципа: Simple skills save lives!

Друго, което смятаме, че ни отличава са нашите симулационни обучения – там целенасочено режисираме т.нар “полезен стрес” за хората, които имат възможност да учат чрез грешки, чрез вероятност да “убият/не спасят” пострадал в симулативна среда, за да отренират правилните подходи отново и отново, да проверят дали това, на което ги учим, работи наистина в ситуация, когато трябва да действат бързо и под напрежение. Да оценят сами и да усетят колко добре са се подготвили в рамките на курса ни. Ако сега някой колабира пред вас и започне да се гърчи интензивно – какво е първото нещо, което ще направите? А ако някое дете дойде при вас, хване ви за ръката и се опита да ви каже нещо, но не може, защото едва си поема въздух? Ваш колега започва да фъфли леко докато сте в среща, и ръката му не може да държи добре мишката – какво може да се случва? Виждате на улицата група хора, стоящи прави около лежащо по гръб момиче и не правят нищо – как ще реагирате? Кое е най-важно да се направи в случая?

Защо идват при вас хора и екипи да се обучават?

Защото са ставали свидетели на спешни ситуации и са се страхували да направят нещо. Защото искат да са подготвени да помогнат на близките си при нужда.

Инфаркт, инсулт, травма, задавяне, епилепсия, астма, сърдечен арест са не просто думи от учебник по медицина, а състояния, които можем да срещнем всеки ден на всяко място – в дома, в офиса, в училище, в планината. За съжаление, когато някой загуби живота си, и ние сме част от свидетелите, започваме да се питаме – можех ли да реагирам по-добре, какво можех да направя, ако знаех?

Понякога инцидентите се случват на отдалечено място или в малките населени места, където линейка стига трудно и бавно, а тогава оцеляването на пострадалия до пристигането ѝ е в ръцете на околните и зависи от това колко добре са подготвени да помогнат.

Каква е общата култура по оказване на първа помощ в България, според вас и вашия опит до момента?

Хората като цяло имат желание да помогнат. Това е страхотно, но при нас все още витаят много митове, заради остарели и непроверени практики, които всъщност могат да навредят сериозно и за съжаление всички сме чували такива примери. Това, което не чуваме, е да се говори достатъчно за протоколи за оказване на първа помощ, а точно те позволяват на човек без медицинско образование, озовал се на мястото, да помогне навременно и адекватно и дори да спаси живот. Опитваме се да променим това и да говорим много за протоколите в нашите обучения. Така подготвяме тези, които искат да помогнат, но не знаят как, и опитваме да сменим нагласата на тези, които предпочитат да снимат с телефона си, и си казват “не е моя работа – някой друг ще помогне”.

Explore more

Виж
IBM DOORS обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
NumPy обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Internet of Things обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Objective-C обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
 
Трудно ли се учи как да окажеш първа помощ?

Зависи кога питаме нашите курсисти (смее се). В началото на курса всички мислят, че е много сложно, гледат съсредоточено, напрегнато и дори леко уплашено, но накрая на обучението и симулациите групата осезаемо вибрира от увереност, усмивки, и не се притеснявам да го кажа – облекчение.
Това се случва понеже са “усетили на гърба си” как „Simple skills save lives“.

94% от курсистите, които са преминали Basic Life Support при нас се записват и за другите ни обучения – Bleeding control, Trauma, Medical conditions или Crash. Връщат се да научат още, и това ни е страшно силна мотивация да се развиваме и да обогатяваме курсовете си.

А ние продължаваме да преследваме целта си – все повече хора да следват мотото ни – Protect.Adapt.Respond и да отговарят положително на въпроса ни – „Ще спасиш ли утре“?