Когато всяка втора компания говори за щастливия си екип и страхотната си култура, в опит да привлече повече кандидати, става все по-трудно да се отдели корпоративното клише от действителността. Happiness at work, колкото и важна в действителност концепция, се е превърнала в мантра, която в много случаи трудно се подплатява с данни и конкретни практики, а и компаниите, готови да споделят конкретика се срещат рядко. Ние все пак намерихме изключение: Resolute Software.
Тригодишната тех консултантска компания през 2020 за втори път получи световно признание за щастлива и ориентирана към хората си организация. Отличието идва от датската AI компания Heartcount, която на база на целогодишни ежеседмични анкети на всеки от служителите изчислява действително колко са щастливи хората в дадена организация. Методологията пък е разработена от Александър Кйерулф, един от най-известните изследователи на щастието на работното място (виж карето).

За основателите си, Христо Георгиев и Вели Пехливанов, Resolute Software е първо компания за развитие на хора, и чак след това за разработка на софтуер. Те и с тази идея я стартират – за да се обградят с хора, с които да им е приятно и да работят по собствените си правила. На тези принципи са посветени и процесите на подбор на хората, включващи няколко личностни теста, начинът на работа, технологиите, които се използват, подбирането на клиентите и проектите. Всичко това е част от рецептата им за създаване на измеримо щастлив екип.
“Много е важно да имаш метрики, когато целта ти е подобрение. Ако искаш да видиш прогреса на екипа си, да разбереш как се справят с определени ситуации, как се чувстват, как мислят, не мисля, че можеш да го направиш ефективно, ако не е “на хартия” или измерено с ясни количествени и качествени показатели,”
казва ни и Милица Йович, оперативен директор на Heartcount.
Александър Кйерулф и неговите три компонента за щастие на работното място
На база на изследването си, проведено сред 2500 души по цял свят през 2018, датският изследовател и предприемач Александър Кйерлуф, извежда три фактора, които имат най-голямо значение за това хората да се чувстват добре на работното си място. Един от важните компоненти е субективното усещане за постигане на резултати и напредък, за добавяне на стойност към работата на цялата компания. Автономността и свободата да работиш самостоятелно и по собствения си начин също оказват значително влияние върху това служителите да се чувстват щастливи. Не на последно място са връзките с колегите, тяхното добро настроение и приятелско отношение. В проучването на Кйерулф, най-често добрите дни на работа са асоциирани с добре свършена работа заедно с колегите, а най-рядко се посочват фактори като скорошно повишение, увеличение на заплатата, бонуси или социални придобивки като масажи в офиса, happy hour и др. (разгледай в детайл тук). Кйерулф е един от основателите на компанията за измерване на щастието на служителите в реално време Heartcount, чийто AI базирани инструменти стъпват на дългогодишните му изследвания в областта.
“В основите на компанията сме заложили тези изследвания и благодарение на тях лесно можем да разграничим вътрешни и външни мотивационни фактори, материални от професионални и т.н.
Много от компаниите бъркат двете категории. Външните мотиватори са пари, заплата, титла, най-общо казано материалното. Вътрешните са тези, които са свързани с хората около теб, връзките с тях, автономността, да можеш да преследваш своите идеи и да добавяш сам стойност към организацията, да работиш по задачите, които те мотивират най-много,” обобщава Христо Георгиев. И допълва, че е много важно да се разграничават удовлетворението, което идва от външните фактори и реалното щастие, свързано с вътрешните. Тези принципи в Resolute Software не са само на думи, а са обвързани и със съвсем конкретни практики, за които основателите ни разказаха по-подробно.
Бавното наемане и шестте личностни теста в търсене на съвместимост
Когато Христо и Вели създават Resolute, решават, че не искат компанията никога да надвишава 99 души (днес са около 30). Идеята зад това е да могат да запазят неформалната си структура и атмосфера, и въпреки, че предоставят консултантство и услуги, последното, което искат да продават е брой програмисти. Целта им са малко на брой дългосрочни клиенти, за които да са стратегически партньор. Затова качеството на хората, които наемат, и най-вече тяхната съвместимост с останалите членове на екипа е ключова, а процесът на опознаване и подбор на кандидатите не е бърз и включва няколко интересни компонента.
“Разговорите преди евентуална оферта продължават минимум две седмици, включват 2-3 срещи, на които да обсъдим в детайл какви са кариерните пътеки при нас. Говорим си много за визията на компанията и искаме да сме сигурни, че човекът е мотивиран да постига целите на компанията, както сме мотивирани и ние.
Успоредно с това правим и тези 5-6 личностни теста, които ни показват дали имаме съвместимост на принципите, ценностите, характерите, чисто на човешко ниво. Използваме доста богат инструментариум от данни, за да можем да потвърдим, че сме се усетили правилно и на интервюто,”
обяснява Христо. В споменатия инструментариум са включени тестове за IQ, EQ (емоционална интелигентност), поведенчески, личностен и тест за ценностите, както и създаването на human design профил. По думите на Вели до интервю стигат около 15% от кандидатите, и около 10% от тях получават оферти. “Смятам, че най-важният фактор човек да се чувства добре на работното си място е какви са заобикалящите го хора. Начинът, по който Resolute Software подбира всеки един кандидат до голяма степен допринася за хармонията и добрите взаимоотношения в офиса,” коментира Алек Христов, който се присъединява към компанията около месец след създаването й.
Екипът си избира клиентите и проекти, по които иска да работи
За да подсигурят, че хората ще се чувстват заети с правилните за тях задачи, Resolute си избират внимателно битките. “При нас удовлетвореността от свършената работа започва още в началото с избирането на правилните предизвикателства. Това се случва по две основни направления. Първо, имаме достатъчно широко портфолио от прогресивни и интересни технологии, с които работим и съответно имаме възможността да прилагаме много различни умения и техники в работата. Това не винаги е така в софтуерни екипи, които работят според нуждата на клиента и проекта,” обяснява Вели, който е и CTO на компанията. Resolute предлага консултантски услуги и разработки в сферата на софтуерни системи, архитектура на бизнес системи, облачна инфраструктура, модернизация на софтуерни системи, UX/UI Design, уеб приложения, мобилни приложения.

Второ, но не и по важност, в Resolute клиентите се избират от екипа, а не от мениджмънта. “Колегите имат различни възможности, от които да избират. От тях получаваме и обратна връзка, кои са интересните за тях проекти, по които искат да работят. Що се отнася до клиентите, избираме такива, при които преценяваме, че можем да сме най-успешни за тях и ще получат най-голяма добавена стойност от нас. Това са такива, за които ние сме стратегически партньор. Ние не работим като подизпълнители, а обикновено управляваме техническата стратегия на проекта, понякога и изцяло стратегията на клиента,” допълва Вели. Решенията как да се подходи към даден проект, дори чисто технически, също са резултат от дискусия в екипа.
“Много важен фактор за това да се чувствам добре е разнообразието от технически предизвикателства, които имаш възможност да решаваш. Resolute ми дава много добра възможност да развивам себе си като софтуерен инженер и едновременно с това да бъда максимално полезен за компанията,”
казва Иван Бухов, който се присъединява към екипа като инженер преди няколко месеца.

Прозрачност: Всеки има думата, всеки е видим
Освен че всеки има възможност да избира по какво да работи и има думата как да стане това, в екипа на Resolute се държи и на това всеки да може да комуникира работата си с клиента. “В екипа ни има различни роли – архитекти, мениджъри, програмисти, UI/UX дизайнери, но всички ние сме консултанти на първо място и сме в постоянен контакт с клиентите си,” обяснява техническият директор, и допълва, че не искат да крият например програмистите си зад проектните мениджъри. По тази причина едно от важните изисквания към всеки в компанията е добро ниво на комуникация и добър английски. “Вярваме, че това овластява колегите и им дава още по-голямо усещане за принос,” казва Христо.
Прозрачността е част и от вътрешните правила в компанията. Всеки може по всяко време да види и да даде обратна връзка на всеки без оглед на старшинство и титла. Затова способстват “праволинейните процеси” изградени в Resolute. Така според основателите се гради доверието в компанията, което е ключово и за приятелските взаимоотношения в екипа.

Автономност в екип от приятели
“Автономността, или това ти сам да намериш начин да добавиш стойност към екипа си, е един от трите стълба на щастието на работното място. За нас именно такива хора са лидери и цялата ни среда е организирана около автономността. Тази среда обаче не е подходяща за всеки, затова внимаваме да подбираме още в началото хора с такава нагласа,” обяснява Христо. На практика, в Resolute неограничената работа от вкъщи и ненормираното работно време са част от дизайна от самото начало, а важното са резултатите накрая. Алек например прекарва по три месеца на морето и в планината, докато други негови колеги предпочитат по-често да са в офиса.
Макар че не са задължително постоянно заедно физически докато работят, екипът си е изградил различни механизми да прекарва време заедно. Не защото трябва, а защото искат. Така поддържат приятелските си взаимоотношения и са си опора както по чисто работни, така и по лични казуси, споделя Вели.
“В Resolute, времето ни заедно извън офиса е не по-малко от часовете в офиса. Когато си прекарал уикенда, карайки ски с колеги в планината, понеделнишката сутрин няма как да е мрачна,”
споделя Иван.
Максимум 99 души и 100% фокус
Точно такива искат да запазят отношенията и културата Христо, Вели и колегите им. “Още на първото ми интервю, бях уверен, че ще бъда част от изграждането на културата на тази компания и близо две години по-късно мога наистина да кажа, че това е така. Когато човек е част от по-малък екип, той има много по-голяма възможност за impact в него, а това определено ми харесва,” споделя и Алек.
Затова са си обещали и че няма да пораснат повече от 99 души, също и че няма да променят практиката си винаги да се работи само по един проект в даден отрязък от време.
“Да имаме 100% фокус върху един проект е нещо изключително важно за нас. Не го виждаме като по-малка продуктивност, дори напротив, смятаме, че покачва качеството на работата ни,”
обяснява Вели.
Основателите казват, че искат да работят умно, а не за обеми, и това ги отличава от типичните компании за услуги. “За нас е по-интересно да мислим как с 99 човека да предоставяме повече услуги и да поемаме повече бизнес. Предпочитаме да сме мозъкът на операцията за интересни клиенти, а не подизпълнителят с многото инженери,” категоричен е Христо.
Така на практика Христо, Вели и екипа прилагат науката на Александър Кйерлуф и доизграждат всеки ден заедно правилата на тяхната си игра. А явно и им се получава, за да попадат две поредни години в топ 10 на най-щастливите компании на Heartcount – “състезание” за участието, в което не си плащаш, а резултатите се изчисляват от машина на базата на отговори, които целият екип дава всяка седмица в продължение на година.
Разгледай отворените позиции на Resolute Software.