Графичният дизайн е не само изкуство, но и наука, която съчетава креативност, технологии и стратегическо мислене. Той играе ключова роля в съвременния дигитален свят, оформяйки визуалната комуникация и потребителското преживяване.
През годините графичният дизайн като професионално направление се развива, за да отговори на технологичните иновации, обществените промени и културните тенденции. В този контекст ролята на дизайнерите става все по-важна за успеха на компаниите.
Днес ще се потопим в света на графичния дизайн в една глобална компания и ще разберем как новите технологии и тенденции се интегрират в ежедневната работа на Мартина Мицинова, eTail Design Team Lead на екип, работещ с един от ключовите клиенти на Pwrteams – голяма мултинационална компания за производство на компютърни периферни устройства и аксесоари.
Тя ще ни разкаже за професионалния си път, за предизвикателствата, с които се сблъсква, и ще даде съвет за младите хора, които искат да се развиват в тази област.
Мартина, разкажи ни за себе си и за професионалния си път дотук.
Стартирах професионалния си път като графичен дизайнер на постери и визуални материали за дигитална реклама в галерия за съвременно изкуство и живопис. Изпълнявах тази роля в продължение на две години. След това преминах през позиция в агенция за фотография, видео обработка и дигитална реклама, като екипът обслужваше много и различни компании. Там се занимавах както с уеб, така и с принт дизайн.
Впоследствие реших да оставя печата настрана и да задълбоча познанията си в сферата на уеб дизайна. Около година бях freelancer. Това време беше изключително полезно за мен, тъй като научих много неща генерално за уеб процесите. Но да бъда специалист на свободна практика, не беше точно това, което търсех като развитие. Осъзнах, че искам стабилност, напредък и перспектива, затова насочих вниманието си към чуждестранни компании, които могат да ми ги осигурят.
В България компаниите, които са тясно свързани с дизайн, често функционират като startup-и. В тях всеки служител трябва да разбира от всичко и нерядко липсва екипна работа. Това е контрапродуктивно за човек, решил да се занимава професионално с дизайн – професията изисква групова работа и е строго специфична. Не можеш да бъдеш едновременно дизайнер и маркетолог или някакъв друг вид support. Крайният резултат няма да бъде задоволителен нито за служителя, нито за компанията.
След това работих за компании, базирани във Великобритания, като Laptop Outlet и 5Tech. Въпреки че беше стъпка напред, работата не беше това, което търсех. Липсата на добра комуникация в и между екипите, както и недостигът на анализи при изпълнението на проектите, върху които работих, ме подтикнаха да продължа да се оглеждам за нови професионални възможности. Не се отказах и най-сетне открих мястото си в един от ключовите екипи на Pwrteams – този, който е ангажиран с голяма мултинационална компания за производство на компютърни периферни устройства и аксесоари.
Какво те подтикна да се развиваш в сферата на графичния дизайн?
Образованието ми е много тясно свързано с концептуалните визуализации, които „рисуват“, създават теоретична и методологична връзка между човешкото възприятие и въображението. Светът на символите е крос-културен, дълбок, интересен и е от голямо значение за съвременното общество. Графичният дизайн беше част от образователната ми програма и винаги ме е привличал, особено с възможностите на Adobe Creative Cloud програмите, които позволяват на всеки да изрази своята креативност.
В процеса на надграждане на уменията ми с уеб и UI/UX осъзнах, че креативността сама по себе си не е достатъчна, за да се превърнеш в успешен дизайнер. Това ме стимулира да потърся работа в компания, която е индустриален лидер, където има възможности за развитие и се работи в среда, поощряваща постигането на положителни резултати.
Можеш ли да ни опишеш как минава един твой работен ден като Design Operations Team Lead в Pwrteams?
Моят работен ден започва с разпределянето на задачите в екипа или обсъждането на текущите процеси с колегите, за да установя дали някой от тях среща трудности. Един от големите ми приоритети е да идентифицирам възможности за оптимизация и премахване на блокажите въз основа на тези затруднения. Използваме Asana, за да следим изпълнението на задачите и да събираме необходимите ресурси за успешното финализиране на проектите. Чрез определени функции на софтуера успяваме да проследим напредъка на екипа и ефективността на ръководствата.
В дизайн екипа работим тясно с двама координатори по част от проектите, като основният ни фокус е върху eTail (B2C & B2B) – eлектронна търговия, отнасяща се до дейностите, свързани с продажбата на продукти чрез платформи като Amazon, мобилни приложения, социални мрежи за търговия. Също така работим и върху DTX задачи, които включват оптимизация на бизнес процеси, платформи и потребителско изживяване чрез интеграция на нови технологии.
Провеждам седмични срещи с различни екипи, по време на които обсъждаме създаването на рекламни кампании, представянето на нови продукти или „освежаването“ на стратегически важни продуктови визуализации. Eдна от основните ми задачи е да създавам правилния информационен поток и механизъм на работа между нашия и останалите екипи – грижа се за ефективната вътрешна и външна комуникация.
В постоянна връзка съм с моя мениджър, с когото се стараем да мислим извън рамките и да бъдем иновативни в работата си. Много често правим ретроспекции на дадена ситуация, за да извлечем положителните и отрицателните страни. Също така имам ежедневни ключови дизайнерски задачи. Дните са много динамични и разнообразни, и винаги се стремя да обобщя или обновя ръководствата ни.
С какви предизвикателства се сблъскваш най-често в работата си и как ги преодоляваш?
Най-голямото предизвикателство, с което се сблъсквам, е да намеря златната среда между науката зад успешното дигитално съдържание за потребителя и спазването на ръководните принципи на бранда и изискванията на по-влиятелните e-tailers (електронни платформи като Amazon). Преодолявам това чрез създаване на функционални дизайни, които лесно се модифицират към различните потребности. Често за целта правим т.нар. A/Б тестове и работим с изпитани във времето практики.
Друго предизвикателство е да се стремя да мисля иновативно, дори когато съм потънала в рутината на ежедневните си задачи. Справям се, като редовно следя подкасти и онлайн учебни лекции. Платформите за бизнес комуникация като LinkedIn също са място, където намирам полезна информация. Най-важно обаче е да общуваш с колеги в същата професионална среда. Благодарение на общността на Pwrteams това е възможно и много приятно.
Как би представила работата в екипа, който управляваш, на потенциален кандидат, обмислящ дали да изпрати своето CV?
На потенциален кандидат бих казала, че на тази позиция ще намери нещо уникално. Тук няма да бъде просто уеб дизайнер. Работата съчетава множество аспекти – създаване на дизайни на падащи страници, продуктов дизайн и локализации на дизайни за целия свят. Работим с много чуждестранни колеги и отношенията между всички са изключително позитивни.
Като екип ние сме отговорни за поддържането на brand equity, тъй като работим за правилното създаване на визуалните активи. Работим върху оптимизация и автоматизация на много от процесите, които са част от ежедневието ни. Всеки от нас има мисии, например свързани с навлизането на AI инструментите и тяхната интеграция. Създаваме различни ръководства и шаблони като работим паралелно по няколко проекта.
Всеки член на екип носи отговорност за своите проекти, но винаги сме готови да помогнем един на друг. Тук идва ключовият елемент на организацията на дизайн проектите. Всеки един от тях трябва да е възможно най-добре структуриран, ясен, точен и „чист“.
Това, което най-много ми харесва в работата, е, че всеки от екипа може чрез самоинициатива да начертае своя път на развитие в компанията, а всяко усилие се забелязва и оценява. Нашата работа е много важна и сме част от голяма глобална организация, която предлага много възможности за развитие и иновации.
Explore more
Кои са отличителните характеристики на Pwrteams като работодател, които биха подтикнали хората да се присъединят към компанията?
На първо място, положителното отношение и стремежът за развитие са изключително важни за всички в компанията. Всеки екип е строго специализиран в своята област и работи с утвърдени практики. Именно те и интересните събития, които се организират, правят Pwrteams привлекателен работодател.
Всеки, който се интересува от технологични иновации, би се чувствал на място тук. Работните условия са гъвкави, което позволява лесно постигане на баланс между професионален и личен живот. В офиса ни има място за отдих и игри, което допринася за добрата атмосфера.
Социалният пакет на компанията и допълнителното здравно осигуряване са също важни предимства, които правят Pwrteams предпочитан работодател.
А можеш ли да ни разкриеш какви са обичайните кариерни пътища за израстване в твоето професионално направление?
Първата стъпка за навлизане в сферата е владеенето на Adobe Suite. Това осигурява добра основа за намиране на работа като графичен дизайнер и за усвояване на базовите техники за изграждане на UI концепции. След това – уеб дизайн, като е важно да се работи с програми като Figma или Adobe XD. От съществено значение е познаването на основните принципи за дигитален маркетинг и дори основите на програмирането. Всичко това ще има качествено отражение върху крайния резултат и ще подпомогне разбирането на някои „закони“ в уеб дизайнa.
Добре е да се натрупа опит и в сферата на UX дизайна (той може да се извършва и от хора, които не са дизайнери, но ако са, това е голям плюс). Фотографските умения (дори и базови) също са важни, за да бъде един дизайнер успешен в своята работа.
Как успяваш да намериш баланс между професионалните и личните ангажименти? Имаш ли хобита и/или активности, които ти помагат да се заредиш за следващия работен ден?
Да, разбира се. Всеки знае, че да работиш пред лаптопа или компютъра по 9 часа на ден може да доведе до умора и неразположения. Старая се да поддържам активен начин на живот. Редовно правя разходки сред природата, карам колело или тичам, било то дори за 30-40 минути на ден. По време на обедната почивка, ако времето го позволява, предпочитам да съм на открито и да гледам „надалеч“.
Почти винаги участвам в събития, благотворителни състезания, колоездене и маратони, организирани или спонсорирани от Pwrteams. Всичко това ми дава добър старт за следващия работен ден и ми помага да се разтоваря. Друго, което ме разсейва и зарежда, са документалните филми, предавания и канали за животинския свят на земята и в океаните. И, естествено, както много мои колеги, обичам да пътувам.
Любими теми, които ме интересуват и за които обичам да чета, са алхимията на съзнанието и теориите за изчезналите цивилизации. Теориите и идеите на Брус Липтън дори ме вдъхновиха да създам собствен подкаст, посветен на неговите екзистенциални, научни и медицински идеологии.
Откъде черпиш вдъхновение за проектите, по които работиш? Има ли книги, уебсайтове или творци, които те вдъхновяват?
Честно казано, най-голямо вдъхновение черпя, когато наблюдавам конкуренцията на компанията. Това ми помага да науча нови неща и е безкрайно поле за иновации и идеи. Също така участвам в много UX дизайн събития на живо или онлайн. Включвам се в уебинари по различни теми, свързани с уеб дизайн. Често гледам онлайн семинари, като например 24-часовите, които се организират от екипа на Figma.
И, разбира се, слушам подкасти – “Dive club – where designers never stop learning from the top designers”, “Design Details” и “A Responsive Web Design”, които ми дават допълнително творческо вдъхновение. От около година следя YouTube канала и курсовете на Гари Саймън, които също са много полезни за моето развитие.
Кои нови тенденции и технологии в графичния дизайн ти правят най-голямо впечатление и как ги интегрираш в работата си?
Една от най-впечатляващите тенденции е използването на AI за генериране и манипулация на визуални елементи, което помага значително за ускоряването на работния процес по даден проект.
Също така един графичен дизайнер трябва да се опитва да работи с новите софтуери, предназначени за целта (например Figma). Остарелите програми и практики могат да доведат до много пропуснати възможности.
Ако трябва да дадеш съвет на младите хора, които искат да се занимават с графичен дизайн, какъв би бил той?
Смятам, че ако си готов да отдадеш времето си и имаш страст към дизайна, ще бъдеш успешен. Има почва за развитие както в България, така и в чужбина, както и множество пътища за специализация в различни направления от тази сфера. Работата на графичния дизайнер е динамична и предоставя възможности за непрекъснато надграждане, така че никога не може да ти бъде скучно ако се опитваш постоянно да прогресираш.
Графичният дизайн изисква креативност, информираност, екипност, постоянство, внимание към детайла, търпение, презареждане и самокритичност. Но най-хубавият момент е, когато погледнеш крайния резултат и си доволен от себе си.
Последвайте страниците на Pwrteams в социалните мрежи, за да следите всичко най-актуално, или разгледайте отворените позиции тук.
Уебсайт: https://pwrteams.com
Facebook: https://www.facebook.com/pwrteams.company
Instagram: https://www.instagram.com/pwrteams/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/pwrteams/