+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

73+36 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Мариян Александров от Пощенска банка за тенденциите в платформите за мобилно банкиране и тяхната еволюция

Текстът е предоставен от Пощенска банка

Мариян Александров е ръководител на отдела за развитие и поддръжка на банкови и IT приложения в Пощенска банка. Има 17 години опит във финансовия сектор, включително и на други мениджърски позиции, на които отговаря за  дигитална трансформация, подобряване на качеството на дигиталните продукти и услуги и организирането на работата на IT екипите.

В специално интервю за DEV.BG Мариян разказва повече за работата и плановете за развитие на Пощенска банка.


Мариян, как очакванията на клиентите се промениха през годините и какви ще бъдат новите тенденции в бъдеще?

Клиентите в наши дни очакват силно персонализирани услуги, които да работят с лекота, без технически проблеми и със силно ниво на сигурност

Навлизането във финансовите услуги на гиганти като Amazon, Apple и Google води и до съответната еволюция на банковите приложения, така че да не изостават. Най-новата тенденция, която ще има все по-силно отражение върху задържането и придобиването на нови клиенти, е хиперперсонализацията. Тя, подкрепена от изкуствен интелект, ще доведе до нови типове услуги, които правят разликата между традиционното банкиране и нуждите на поколението Z (Gen Z). 

В допълнение се обръща и все по-голямо внимание върху екологичния отпечатък и принципите на организациите, като потребителите предпочитат банки и доставчици на fintech услуги, които са в съответствие с техните ценности и култура.

Как изкуственият интелект променя клиентското преживяване във финансовия сектор?

Изкуственият интелект променя широк спектър от мобилни услуги, в това число и мобилното банкиране. С все по-широкото му разпространение се обръща внимание върху силно персонализирани финансови анализи за типове приходи и разходи, инвестиции, кредитиране и автоматизирани услуги. 

В допълнение чатботовете стават все по-ефективни и на база на натрупани данни прогнозните анализи помагат на клиентите да управляват ефективно финансовото си състояние. 

Какви са новостите в сигурността на мобилното банкиране, как банките балансират между сигурността и удобството на потребителите?

Иновациите в сферата на сигурността включват все по-голямо използване за биометрия (пръстов отпечатък и лицево разпознаване) за автентикация, анализ на поведението и превенция на измами, използвайки алгоритми, базирани на изкуствен интелект. 

Мултифакторната автентикация (MFA) еволюира към клиентско преживяване без пароли, което позволява на клиентите по-бързо и гладко да използват мобилни приложения. 

Предизвикателствата в тази сфера се фокусират основно върху осигуряването на висока сигурност на нашите средства, което не трябва да е за сметка на клиентското преживяване. Струва си да се обърне внимание и на възможностите за адаптивна сигурност, която на база на клиентско поведение и AI модели динамично да променя нивото на сигурност. 

Как отвореното банкиране (PSD2) трансформира финансовия сектор? 

PSD2 отвори възможността по сигурен начин финансовите институции да споделят информация помежду си, както и с други fintech компании. Отключвайки подобна възможност, на първо място се стимулираха иновациите в сектора, като се появиха персонализирани услуги, автоматизирано бюджетиране на база на данни от няколко банки, както и инвестиционни и кредитни съветници. 

Разбира се, това е директива, която се прилага само в ЕС, но други пазари като САЩ и Китай вече адаптират регулаторната си рамка за подобни инициативи. 

Днес те питаме…

Получаваш ли редовно обратна връзка след интервюта за работа?
Loading ... Loading …

Трябва ли банки с традиции от години на пазара да преминат към модела на суперприложение (Super-app), или да останат фокусирани към основните си услуги? 

Моделът на суперприложение е непознат у нас и силно развит в Азия (WeChat, Grab и Gojek са най-големите примери). Подобни приложения позволяват на клиентите да достъпят множество услуги от различни сфери през единно място. 

Докато традиционните банки правят понякога опити да репликират подобни услуги, истината е някъде по средата, в един хибриден модел, който ще позволи на банките да предоставят продукти и услуги на свои партньори, давайки допълнителна стойност на приложенията си, но не вярвам, че ще достигне нивата, които наблюдаваме в Азия.

Каква ще бъде ролята на блокчейн и дигиталните валути в бъдещето на финансовите услуги?

Със засиленото регулиране на криптоуслугите и регламентирането им в местното законодателство блокчейн технологията има потенциала да бъде възприета от банките и да подобри междубанковите плащания, да намали цената на трансакциите и цялостно да забърза обработката на различни типове операции в сектора. 

От друга страна, навлизането на дигитални валути, които са регулирани от Европейската централна банка (ЕЦБ) като дигиталното евро, ще позволи на правителствата да модернизират финансовите си услуги, да станат по-конкурентоспособни и да навлязат в пазар, в който изостават от известно време. 

Ще останат ли паролите в историята с все по-голямото навлизане на биометрия? 

Накратко – да. Както споменахме и по-рано, в навлизането на биометрията, гласовото разпознаване и поведенческия анализ виждаме края на постоянното въвеждане на пароли. Разбира, се няма да изчезнат напълно, тъй като предизвикателствата за осигуряване на надеждна защита на нашите данни и финанси остават налице. 

За мен бъдещето е в мерки за сигурност, които не позволяват постоянен вход в дадена система, но осигуряват същото през комбинация от биометрия и пароли с минималното участие на потребителя – zero-trust security

Коя е иновацията, която ще промени пазара след 5 години?

Определено в сферата на изкуствения интелект, като с навлизането на все повече и по-добри алгоритми скоро очаквам да видим банков консултант или асистент, който ще управлява финансите ни, ще плаща битовите ни сметки с гласово потвърждение или ще ни съветва къде да е следващата ни инвестиция, анализирайки финансови резултати и новини. 

Услуги, за които в момента се изисква специфично познание и много години опит. Отделно fintech компаниите все по-агресивно предизвикват традиционните банки, като предлагат кредитиране и инвестиции с различни условия и скорост.

Explore more

Виж
Matlab обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Dart обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Entity Framework обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
SIEM обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Каква е еволюцията на класическите банкирания, така че да дадат повече инвестиционни възможности на потребителите си? 

Платформите за мобилно банкиране през последните години търпят бурно развитие и растеж, като предоставят все повече услуги, различни от плащания. 

Управлението на инвестиции в различни финансови услуги е следващата стъпка, която става все по-достъпна през последните 10 години. От наличието на инвестиционни планове само за преглед, до активното им купуване и продаване за секунди. 

В сегашните услуги и продукти на различни банки и fintech компании се предлагат акции, крипто валути, инвестиционни фондове, стокови пазари и др. Предоставяйки всички тези услуги, клиентите преминаха от банкиране за проверка на баланс и плащане на битови сметки към такова, в което управляват цялото си портфолио от продукти и услуги. 

С бурното навлизане на изкуствения интелект в джоба ни ще имаме и дигитален инвестиционен съветник, който да ни дава препоръки къде и какво да купим или продадем.

Експресно кредитиране и безопасно пазаруване, възможно ли е кредитирането да бъде толкова бързо през мобилни приложения?

Категорично да, възползвайки се от отвореното банкиране и в партньорство с големите ритейлъри, банките могат с няколко потвърждения на самоличността бързо и сигурно да финансират закупуването на стоки или услуги, кредитирани от тях, при това без попълването на редица документи, изчакване за одобрение и т.н. 

Почти всички финансови институции в страната вече имат дигитален канал, през който може да се кандидатства от стоков кредит за няколкостотин лева до ипотека за няколкостотин хиляди. Очаквам тази тенденция да се засилва с времето и посещението в клон на банка да бъде с цел консултация, а всички останали ежедневни услуги – да са в джоба ни.

Ако можем да направим няколко извода, то:

  • Съветник, базиран на изкуствения интелект, ще преобрази банкирането, с което ще повиши финансовата култура на ползвателите без компромис в сигурността и регулациите. 
  • Всичко се базира на информацията (data-driven), решения, базирани на исторически данни, ще ни помагат да получаваме по-точни предложения за продукти и услуги. 
  • ESG ще има все по-голямо значение при избора на партньори, с които да работим. 

Бъдещето на мобилното банкиране е в посока на силно персонализирани услуги за конкретния клиент, които са базирани на съветници с изкуствен интелект. Разбира се, сигурността остава на първо място, но съчетана с клиентското удобство. Очакваме редица иновации и нови партньорства между традиционните банки и компании, чиято цел е осигуряване на бързи услуги и продукти изцяло дигитално.

Вижте участието на Мариян Александров и в подкаста ни DEV.BG Job Board Talks!