Арсен Апостолов, Manager Data & Analytics в екипа на ПБ Лични финанси, част от Пощенска банка пред DEV.bg за AI технологиите в банковата сфера.
Как AI технологиите трансформират услугите в ПБ Лични Финанси, част от Пощенска банка?
AI технологиите играят ключова роля в трансформацията на услугите в ПБ Лични Финанси, подчертавайки ангажимента ни към иновации. Пример за това е нашият IDA (Instant Data Advisor), който предоставя на служителите ни веднага следващoто най-добро действие за клиентите, базирано на данни. С над 60 разработени случая на употреба, IDA осигурява съвети в рамките на само 0.4 секунди, като по този начин значително увеличава ефективността и качеството на обслужването на нашите клиенти. Това не само повишава удовлетвореността на клиентите, но и позволява на нашите служители да се фокусират върху по-човешките аспекти на взаимодействието, като по този начин се открояваме в конкурентната банкова среда.
Разкажете малко повече за IDA и за това как използването му подобрява бизнес резултатите?
Разработен изцяло вътрешно в компанията ни, за да отговаря на нашите уникални нужди, IDA е AI инструмент, който покрива 75% от контактите в компания ни. Интегриран е в потребителските интерфейси на системите ни, позволявайки на служителите да предлагат на клиентите най-подходящите продукти и услуги.
Измерването на резултатите е ключово за развитието на IDA в дългосрочен план, затова използваме контролни групи – клиенти, спрямо които да измерим добавената стойност за бизнеса. Мога да споделя, че при потребителските кредити виждаме сериозно по-добро представяне в следствие на IDA като там индикаторът, който следим, е с около 20% по-добър от този на контролната група!
Така IDA подчертава нашата способност да внедряваме иновативни решения, които директно допринасят за подобряването на качеството на обслужване и ефективността на работните процеси.
Каква роля играе културата на данните за успеха на вашата организация?
В Пощенска банка културата на данните е ключова за стимулиране на продължителен бизнес растеж и иновации. Разглеждаме данните като стратегически актив, който ни предоставя възможностите не само да оптимизираме съществуващите процеси, но и да предвидим бъдещи трендове и поведение на клиентите. За нас е важно всеки служител да разбира значението на данните, да умее да ги анализира и да прилага това знание в ежедневната си работа. Това води до подобряване на вземането на решения на всички нива и спомага за изграждането на по-голямо доверие и лоялност от страна на нашите клиенти. Нашата ангажираност към данните и тяхното използване осигурява, че оставаме на предната линия на иновациите в банковата индустрия.
Как Пощенска банка стимулира иновациите сред своите служители?
Пощенска банка активно насърчава иновациите, като инвестира в обучение и развитие на нашите служители. Развиваме Data Community, която действа като двигател за иновации и идеи, свързани с данни и дигитална култура. През 2023 година тази общност започна да генерира страхотни идеи за по-ефективно разпространение на културата на данните и вече в 2024 година внедряваме тези идеи чрез интерактивни комуникации и обучения. Това не само повишава ангажираността на служителите, но и подкрепя нашата визия за непрекъснато подобрение и иновации.
Explore more
Как виждате бъдещето на банкирането с помощта на AI?
В бъдещето AI ще играе още по-съществена роля в банкирането, правейки услугите ни по-персонализирани и ефективни. Визията на Пощенска банка е с помощта на AI и дигиталните инструменти да улесняваме нашите клиенти и служители, позволявайки им да се фокусират върху значимите човешки комуникации, вместо да губят време в оперативни процеси. Очакваме да внедрим още повече GenAI технологии, които ще ни позволят да предлагаме още по-персонализирано обслужване и да разработваме иновативни решения, които отговарят на уникалните нужди на всеки клиент.