+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

83+5 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

От идея в България до клиенти в Канада за 1 година

Как един български стартъп изкачва върховете на успеха

 
snimka

Идеята за създаване на платформата за анализ на данни на посетителите в търговските обекти ShopUp се ражда в края на 2015 година. Двамата основатели Серги и Иван виждат възможност да предоставят услуга на търговците, която до този момент или не е налична или е технологично сложна и скъпа за внедряване. ShopUp дава възможност на потребителите си да получават информация за потока от клиенти в търговските им обекти. Платформата предоставя данни за обема от посетители, траекторията на движение, времето прекарано в обекта, предпочитани места, както и дали става въпрос за нови или регулярни клиенти. Целта и е подпомагане управлението на търговските обекти и налагането на разпознаваем бранд.

Кой кой е

ShopUp е основана през 2015 г. от Серги Сергиев и Иван Иванов. Серги е завършил Executive MBA във Виена, а богатия му професионалният опит включва както работа за големи корпорации като IngramMicro, Experian и Coca Cola, така и работа в няколко стартъп-и, като той е и един от основателите на Data Science Society. Той се занимава основно с бизнес development, продажби и анализ на данни.

Иван се занимава с програмиране повече от 15 години и работи върху изграждането на функционалностите на платформата. Неговият богат опит включва фирми като Nokia, Texas Instruments, Qualcomm, където той е работил като консултант или архитект на решения.

Технологията

 „Решението ShopUp е базирано на разработване на софтуер за управление на хардуерни устройства с помощта, на които по лесен и достъпен начин се събират анонимизирани данни за посетителите в търговските обекти. Събраните от устройствата данни се качват в SAP HANA, където се анализират, обработват и в последствие визуализират“ разказва единият от основателите на платформата Серги Сергиев.

Цялата бизнес логика за агрегиране, анализ и визуализация на данни е написана върху SAP HANA. Преимуществата на HANA като база са най-вече скалируемост и поддръжка, а на XS като платформа – всички изчисления се извършват вътрешно в базата, което позволява бързо действие без пренос на големи количества данни.

Сензорите, които събират данните, използват софтуер, който е написан на C, а анализа и моделирането на данните е на Python.

Първите стъпки

За първи път Серги чува за състезанието HCP Challenge от негов приятел, който работи в SAP Румъния. Когато разбират, че състезанието се провежда отново, веднага вземат решението да участват. „Хубаво е човек да избере състезание, което да има интересно жури, за които знаеш, че са иноватори. Така отделеното за участие в състезанието време би ти донесло някаква форма на валидация за идеята или продукта ти.“ – казва Серги.

За по-малко от месец екипът изгражда прототип върху идеята си. „Седнахме и за много малко време свършихме огромен обем работа. Смятах, че работата върху прототипа ще ни отнеме месеци, а реално, след втората седмица, вече имахме нещо работещо. Вярно е, че повечето от нещата бяха базирани на open-source, но имахме прототип, което показва, че на базисно ниво имаме технология, която можем да ползваме. От там нататък останалото е надграждане и създаване да продукт съобразен с нуждите на нашите клиенти.“ – припомня си Серги.

Днес те питаме…

Как настоящият ИТ пазар влияе на желанието ти за смяна на работа?
Loading ... Loading …

Едно от преимуществата, които Иван изтъква, за да постигнат тези бързи темпове на работа, е възможността да използват платформата на SAP – SAP HANA – „SAP предоставят демо акаунти, благодарение, на които лесно може да използваш библиотеката им и да направиш приложение. Много бързо можеш да превърнеш идеята в продукт и да покажеш, че работи, а с последващи доработки, да изградиш цялостен продукт“.

Големите мечти

Серги носталгично си припомня: „много вярвахме в идеята, но въпреки всичко бяхме много изненадани, че сме едни от победителите. Това е от онези мигове, в които наистина разбираш, че има смисъл да направиш този продукт“. Година по-късно ShopUp е презентирана на 2 големи изложения в Унгария и Чехия и се планират 3 други в Румъния, Сърбия и България, с помощта на SAP. „Вече представихме компанията на 2 изложения – едното в Будапеща, а другото в Прага. Скоро предстои да отидем на още 3. Направихме първи контакти, свързахме се с местния екип по продажби на SAP. Аудиторията и в Прага, и в Будапеща, проявява голям интерес към ShopUp.“ – разказва Серги.

Една от причините, която Серги и Иван изтъкват, че стои зад участието им в начинанието, е не само възможността да валидираш идеята си с голяма скорост и достъпа до 5-те изложения на SAP разпръснати в Централна и Източна Европа, а и достъпа до база от клиенти на SAP. Според Серги „част от мотивацията ни е, че когато си в началото, много си заслужава да участваш в подобни инициативи, защото по този начин печелиш ползи, които ти се предлагат, на много ранен етап. Програма на SAP има предимството, че има сравнително малко стартъп-и и има реална възможност твоята апликация да влезе в SAP store-ът, което ти дава конкурентно предимство, разпознаваемост и достъп до големи клиенти. Получаваш достъп до близо 300 000 големи клиента, което също е допълнителна полза. Мотивира ни факта, че ще получим маркетинг разпространение и обратна връзка за идеята на ранен етап от развитието си“.

ShopUp излиза от фазата, в която се нуждае от валидация и вече има своите големи клиенти, като mr. Bricolage и Debenhams, които се доверяват на услугата, а момчетата от компанията стоят пред предизвикателството да сключат следващата голяма сделка. Предстои компанията да работи заедно с канадска фирма, която има опит от 30 години и над 150 инсталации в света и предимно в САЩ и Канада за броене на потока на посетители в големи молове. Те смятат, че заедно ще могат да създадат един уникален продукт, обединявайки двете технологии, който ще предоставя цялостна информация, както за потока на хора така и за тяхното поведение и навици в големи търговски обекти. През октомври ShopUp стартира пилотен проект в един от моловете намиращи се в Торонто, като след успешното му приключване ще имат достъп за инсталиране на системата в над 30 други мола.

Тяхното послание

И двамата са категорични, че успеха се крие в наличието на няколко лайтмотива – „добра идея, страхотен екип, упоритост, много работа и да не спирате да експериментирате – това е нашата рецепта за стартиране на бизнес!“.

Автор: Стеляна Луизова
Визия: Личен Архив