*Текстът е предоставен от OpenTag
Съвременната софтуерна индустрия се характеризира с много висока степен на конкуренция, поради което едно от условията, които гарантират конкурентоспособността на компанията на пазара, е пускането на висококачествен софтуер.
Един от хората, отговорни за това в OpenTag, е QA мениджърът, като днес ще ви запознаем с един от тях – Венета Димитрова.
Здравей, Вени! Ти работиш в сферата на софтуерното тестване повече от 13 години, но преди това си упражнявала различни професии. Как се ориентира към работата като QA?
Здравейте! Всичко започна от университета. Във ФМИ имах възможността да срещна умни и интелигентни хора. Там се вдъхнових да тръгна в тази посока и да разбера с какво искам да се занимавам след като завърша. Паралелно със следването, работех като преподавател по Информатика в училище и се опитвах да запаля интереса на децата към софтуерните технологии. Този опит беше ценен за мен и ми помогна в бъдеще при работата с хора.
По стечение на обстоятелствата започнах работа във фирма за кредити, където имплементирахме софтуер за скоринг модели и поех отговорността за нейното тестване. Това ме накара да преосмисля какво искам да правя и ме насочи към QA.
Така попаднах в Experian, чийто офис в България не беше голям по онова време и в QA отдела бяхме 16 човека. За мен беше като сбъдната мечта да тествам математически и скоринг модели. Много от теоретичните знания, които получих във ФМИ, ми помогнаха в работата и виждах на практика това, което бях учила.
Смело мога да кажа, че оттам нататък имах възможност да се развивам и да работя с много опитни специалисти и лидери, от които да се уча и да черпя опит. Това много ми помогна в кариерата.
Преди да станеш QA Manager доста време си била на технически позиции. Какво за теб бе най-голямото предизвикателство при смяната на позициите?
В различните етапи при смяна на позициите предизвикателствата са били различни – работата с хора, комуникацията с други екипи и клиенти, работата с различни националности, изграждането на ефективни процеси и сложни въпроси от технологичен аспект. Именно предизвикателствата в работата ме мотивират и ми помагат да израсна в професионален и личностен план.
QA отделът в OpenTag е съставен от над 30 души, разположени в България и Украйна. Как работите така, че всички да бъдат ефективни и да им бъде обърнато внимание?
Да, така е. QA отделът е на две локации, като дори имаме и крос-функционални екипи. От една страна, в компанията има много добре разработени процеси и Scrum екипите се ръководят от тях. От друга страна, ние като мениджъри имаме добра комуникация с тех лийдовете и Scrum мастърите във всеки един проект. Заедно обсъждаме и поставяме годишните цели, които са ориентирани както към успеха на компанията, така и към растежа на хората. OpenTag окуражава екипната работа и знаем, че това е ключът за успеха.
Ние вярваме, че най-ценното предимство в една организация са хората. Създали сме среда, в която преди всичко има баланс между свободното време и работата, всеки се чувства ценен, споделя свободно идеи, получава признание и накрая се забавляваме заедно.

Какви технологии за писане на код и тестването му използвате? Би ли ни разказала за някое от по-големите предизвикателства пред QA-ите в OpenTag?
Платформата, която разработваме в OpenTag, e базирана на микросървисна архитектура, като използваме едни от най-модерните и иновативни технологии. Back-end стакът е Java, Go, PHP и NodeJS. Front-end е написан на React. Комуникацията между Back-end и Front-end сървисите се осъществява с GraphQL.
Основните технологии, които използваме са PostgreSQL и Redis, DevOps – Docker, Kubernetes и GCP, a за комуникация между сървисите – Thrift и Kafka. Имаме също различни инструменти за мониторинг като Jaeger, Sentry, Kibana и Grafana.
За осигуряване на качеството на нашия продукт сме изградили няколко нива на тестване. Първото ниво са автоматизираните тестове с Behaviour-Driven Development (gherkin и Cucumber). След това имаме голям набор от автоматизирани API тестове с Karate Framework. Горди сме, че следващото ниво на тестване е UI E2E автоматизирани тестове на Java (Selenium/Appium). Последното ниво в пирамидата е ръчното тестването, без което не можем.
За QA екипа е предизвикателство “да е в крак” с новите неща. Сами виждате, че в технологичен аспект нашите QA-и трябва да имат нужните технически познания, за да работят със споменатите инструменти. Целта ни е да имаме QA специалисти с познания в различни направления – Scrum, DevOps, Kafka, Dockers, бази данни, контернизация и т.н. Успяваме да го постигнем с регулярни вътрешни обучения и уъркшопи, както и необходимите външни обучения. Последното такова беше за Kubernetes.
Какво би препоръчала на хората, навлизащи сега в професията на QA, за да бъдат по-добри професионалисти?
IT сферата предлага много възможности и навлизането в QA професията може да се случи дори за хора, които нямат никакъв технически опит зад гърба си. Най-важното е да имат силна мотивация и да са последователни в действията си. Специално за QA не само техническите познания са достатъчни, а трябва да развият и така наречените “меки умения”, аналитично и критично мислене, и да са адаптивни. Всякакви умения и опит, които са натрупали в миналото, могат да им помогнат в бъдещото им развитие.
Ще завърша с едно клише: “Изберете професия, която обичате и няма да ви се налага да работите и ден в живота си”, aз наистина вярвам в тези думи и харесвам работата си.
Отворените позиции в OpenTag може да разгледате тук.