+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

77+43 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Сигурността започва със стратегия: Как Асен Тасков гради реална сигурност в myPOS

Текстът е предоставен от myPOS

В свят, в който киберсигурността е по-важна от всякога, Асен Тасков я превръща в стратегическо предимство за myPOS.

Той е новият Chief Information Security Officer (CISO) на myPOS и като такъв не просто въвежда мерки – той променя културата. Със своите над 15 години опит във fintech сектора Асен не вярва в баланса между стандартните подходи и персонализираната сигурност според нуждите и приоритетите на компанията. Вярва в професионализма, постоянството и в това, че сигурността не е спринт, а маратон, който не трябва да спира бизнеса – а да го ускорява.

В момента той изгражда екип от амбициозни, самостоятелни и стратегически мислещи професионалисти. Ако търсиш място, където сигурността има реална тежест, въздействие и смисъл – myPOS е за теб.

  • Какво значи да си CISO в бързо развиваща се fintech компания?
  • Как се приоритизира, когато всичко изглежда критично?
  • И защо AI не е решение – а само инструмент?

Асен разказва за всичко това и още в специално интервю за DEV.BG.

Асен, кариерният ти път минава и през технически, и през стратегически роли. Как се запали по CISO позицията, за да стигнеш до нея и в myPOS

Един от ключовите моменти в кариерата ми беше, когато ми повериха управление на програма с над 40 инициативи, които никой не успяваше да завърши четири години подред. Това беше неофициалната ми първа роля като CISO. От мен се очакваше не да изпълня всичко, а да покажа какво е възможно в почти невъзможна ситуация. Този опит ми помогна да изградя подход, който използвам и днес в myPOS.

Как подходи към приоритизацията на проектите, когато се присъедини към myPOS?

Първите стъпки в изграждането на програма са разбирането на бизнеса, технологията и хората, за да може да се премине от концептуална към контекстуална сигурност. 

Втората стъпка е приоритизация спрямо риска и дефиниция за успех на всяка инициатива. Това, което направихме, беше да въведем рамка за приоритизация, базирана на риска спрямо ползите за организацията. 

В сигурността изборите са трудни. Както ми каза моят ръководител, двете най-трудни неща в бизнеса са разбирането кои са важните неща, както и фокусирането безкомпромисно върху тях, без да се позволява всички останали неща да ви губят времето. Всяко нещо, в което инвестирате време, означава, че не правите нещо друго. 

Следвайки това правило, през последните два месеца с екипа минахме през всички рискове, одити и налична информация от различни екипи. Така очертахме техните приоритети и проблеми и създадохме програма, която обхваща всички важни инициативи за нас. Тя е съобразена с бюджета, а екипът, който изграждаме, е фокусиран върху доставянето и поддържането на киберсигурността в компанията. 

Голяма роля в изграждането на стратегията е и разбирането на бизнеса и подсигуряването на бъдещите му нужди, за да мога да позиционирам информационната сигурност като бизнес партньор.

 

Каква е ролята на комуникацията в процеса?

Комуникацията е ключова. Без нея няма как да създадете реална интеграция между екипите, както и да разбирате нуждите на вашите колеги, както и те да разбират защо има нужда да се инвестира време в различните security инициативи. По този начин може да работите с колегите, а не просто да „спускате“ нареждания и да се надявате всички да следват сляпо. 

Втората част от комуникацията е яснотата при планиране. Никой не обича изненадите. Спешен, некомуникиран проект, който може да разбие планирането на половината компания, е добър пример как сигурността може да се превърне във враг номер едно на компанията. И това би могло да бъде избегнато с лекота, ако сте планирали добре годината, комуникирали сте това с останалите екипи и най-вече с тези, който ще бъдат пряко засегнати от инициативите. 

И най-важното – ако държите хората близо, това ще ви позволи, дори когато сте пропуснали нещо и имате нужда от помощ, останалата част от организацията да ви подкрепи, като застане зад вас.

Така че, комуникацията е жизненоважна. Тя ви помага да разберете всички останали екипи и техните нужди и проблеми, както вие очаквате те да разбират и подкрепят вашите. 

Днес те питаме…

Колко често използваш AI инструменти за писане, редактиране и/или тестване на код?
Loading ... Loading …
Последната част от комуникацията е честността. Не може да бъдете селективни при комуникацията. Постижения и провали трябва да се комуникират по един и същи начин. Това изгражда доверието, което се очаква от вас като професионалист. Проблеми и провали има винаги. Вашата роля е да се справяте с тях и да бъдете абсолютно прозрачни, когато нещо не се достави по планирания начин.

Използвате ли AI и автоматизация в работата по сигурността?

Да, това са важни елементи. Но те не са цел, а средство. Първо трябва да разбереш програмата и процесите, за да знаеш къде има смисъл да автоматизираш. Също така трябва да разбираш силните и слабите страни на изкуствения интелект. Той трябва да се ползва по правилния начин. От сумиране на записки, разработване на рамка за процеси или документи, до анализиране на информация и модели. Ползите за хората, които имат визията и уменията да интегрират изкуствения интелект в ежедневната им работа, ще са огромни. 

Може би това, което не разбират хората, е че с времето пропастта между производителността на хората, които ползват AI, ще става все по-голяма и хората не трябва да изпуснат влака, който ще ги отведе в бъдещия модел на работа. 

Кутията на Пандора е отворена и от вас зависи кой как ще я ползва. В част от моята работа ползвам AI и това ме прави по-продуктивен, но отново, искам да подчертая, че не може просто да накарате AI да работи вместо вас (или поне не още) и това може да е нож с две остриета. Вие трябва да сте интелектът, а AI изпълнителят, не обратното. 

Как поддържаш мотивацията в екипа, когато често се налага да се „гасят пожари“?

Неизвестността е най-големият враг на мотивацията. Реактивната сигурност води до бързо изтощение и демотивация. Със стратегия, която има дългосрочен план, дори в най-критичните моменти, екипът е издръжлив и фокусиран. Така всеки знае докога трябва да се работи под напрежение и кога има време за възстановяване и планиране. Важно е също да се елиминират повторяеми и неефективни задачи чрез автоматизация и да се дава възможност за растеж и учене. 

В някои случаи обаче кризите са неизбежни. Важното при тези кризи е да не отиват на вятъра. Всяка криза учи организацията на нещо. Обикновено това са много дълги и болезнени уроци. Тези уроци обаче могат да донесат много за вас, вашия екип и начина на работа с останалата част от организацията. 

Атака към основните приложения на компанията може да доведе до безсънни нощи, комуникация към мениджмънта, към регулаторите, борда на директорите и до особено неприятно изживяване. Но, ако имате правилната стратегия, кризата ще се превърне във възможност да демонстрирате уменията си за управление. 

Това често води до повече подкрепа и приоритизация, за да подобрите защитата на продуктите. А и да направите информационната сигурност видима и значима за организацията. Това, разбира се, не означава да чакате кризи, за да защитите системите, а просто да ги ползвате като инструмент и да постигнете възможно най-много от неприятните ситуации. 

Какви качества търсите в хората, които искате да привлечете в екипа си?

Търсим хора, които са на първо място професионалисти. Хора, които искат да израстват и да учат заедно с организацията. Хора, които са лоялни, мотивирани, постоянни, самостоятелни, мислят стратегически и умеят да работят в динамична среда. Екипът за мен е като професионален отбор – всеки играе своята роля. 

Когато има нужда, се влиза в различни роли и всеки разчита на останалите да изиграят своята роля по най-добрия начин, с идеята, че сумата от всички части е по-голяма от индивидуалните части. Също така е важно да изградим екип, който не просто изпълнява задачи, а участва в изграждането на сигурността като неразделна част от бизнеса.

Explore more

Виж
ELK stack обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Entity Framework обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Qlik Sense обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Maven обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Какво ще посъветваш човек, който тепърва започва кариера в киберсигурността?

Всяко начало е трудно. Добър старт би била правилната среда. Ако сте завършили техническа специалност, контактите, които имате, са незаменими за всеки един човек. Но, идеята не е просто да имате контакти. Трябва да сте доказали какво можете по време на следването, за да може всеки един колега да знае, че вие сте правилният човек и да сте първият избор, когато той или тя трябва да препоръча човек във фирмата, в която вече работи. 

Втора стъпка е взимането на колкото може повече релевантни сертификати. Да, за съжаление трябва да има нещо, което да ви открои от всички останали. 

Стъпка три е да намерите някой от сферата, който да ви научи как да се държите на интервю. Това е умение, което се развива и има нужда от много тренировки. Как да се представите, как да говорите и за какво да говорите. Трябва да имате ясна представа за всеки потенциален въпрос и подходящия отговор. Ако не вложите труд в подготовката за интервюто, как някой ще повярва, че ще вложите усилия в работата?

Стъпка четири е да научите каквото можете за професията и за основното техническо знание – като почнете от мрежи, операционни системи, програмиране, уязвимости, основни продукти на пазара до cyber security frameworks – ISO27001, NIST, ISO22301. 

Инвестирайте в комуникационни и презентационни умения. Това никога няма да ви навреди и е нещо, което ще ви помогне безкрайно много в цялостното ви развитие като професионалист. 

И последната стъпка е наистина да инвестирате време и усилия. Първите стъпки винаги са най-тежки и трябва да инвестирате много време, за да се развиете възможно най-бързо. Няма нужда да чакате години, за да стигнете, където искате, но трябва да сте готови да платите цената. 

И накрая – каква е визията ти за бъдещето на сигурността в myPOS?

Информационната сигурност не е един екип, а е култура, която се развива във всяка една компания. Разпознаването на важността от всички екипи е критично в изграждането на структурирана защита на компанията. 

myPOS е компания, която иска да предоставя сигурни и надеждни плащания на своите клиенти. За целта тя инвестира много както в технически решения, така и в развитие на екипите и културата в компанията. Визията ни е да превърнем сигурността и устойчивостта в основен компонент и конкурентно предимство на продуктите ни, както и да улесним работата с клиенти и партньори. 

Сигурността е съзнателно решение, интегрирано в културата и процесите на компанията. Когато растем, сигурността трябва не само да ни следва, а да бъде двигател за устойчивото развитие. 

Вярвам, че можем да изградим сигурност, която е интегрирана в продукта, в процесите и в хората. Защото когато бизнесът расте, сигурността трябва не само да го следва, а и да му помага да се развива устойчиво.