*Тeкстът е предоставен от Milestone Systems Bulgaria
Майлстоун Системс е софтуерна компания с датски корени, създадена през далечната 1998 година. През последните 10 години в България се развиваме, растем и създаваме постоянно. Предлагаме иновативни решения за видеонаблюдение. Нашата отворена платформа е ядрото на нашия продукт Xprotect и помага на хората и бизнеса по цял свят. Към днешна дата софтуерът ни има приложение в много сфери и помага на болници, училища, правителства, летища и много други.
Sustaining Engineering екипът ни е ключов в поддържането и подобряването на нашия основен продукт Xprotect. Затова, Климент, Габриел и Йордан разказват за Aspiring Managers инициативата в Майлстоун Системс и какво е довело до нея.
Кратко описание на Климент и екипа
Климент започва своя път в Майлстоун Системс преди почти 10 години, през 2013 година в изцяло новосъздаденият Sustaining Engineering екип. Тук той разказва за екипа:
В началото бяхме малък екип от 4 души, като основната цел на екипа беше да помогне в разрешаването на софтуерни бъгове, с които нашите клиенти са се сблъскали в част от основните компоненти на нашият продукт – Xprotect.
През следващите няколко години екипът и компонените поддържани от екипа се увеличиха и през 2017 година беше основан втори Sustaining Engineering екип, като до края на 2018 година екипът наброяваше 14 души, от които 8 Software Engineers, 4 QA Testers, 2 Engineering Managers. Главният фокус в екипа беше и все още е подържане и подобряване на всички компоненти на XProtect.
В ролята си на Engineering manager поех през 2020 година, след като тогавашният ми мениджър встъпи в ролята на групов мениджър за Sustaining Engineering и Mobile & Web екипите. През следващите 2 години екипът се разрастна с още 5 души и към момента наброяваме 19 души. Моята огромна радост и гордост е, че всеки един от наетите през годините колеги е все още част от екипа.
В момента задълженията на Sustaining Engineering групата включват, не само разрешаването на софтуерни бъговe, но също така разработката на инструменти за диагностициране на клиентски инсталации, дистрибутиране на fix-ве, и рефакториране на компонентите на продукта с цел по-добра скалируемост и бързодействие.
Какво създаде нуждата за Aspiring Managers инициативата?
В Майлстоун Системс основен приоритет са хората, тяхното развитие и това да работят в екип и роля, която отговаря на техните амбиции, интереси и потенциал. В началото на 2022 година, моят колега, мениджър на тогавашния Sustaining Engineering 2, сподели че би искал да допринася повече към ежедневната работа на екипа и да се развива като Test Automation Engineer. Имайки предвид неговото желание, културата в Майлстоун системс и не на последно място 11-те му години опит като Test Automation Engineer, решението не беше сложно и той влезе в ролята си на Principle Software Engineer with TA(Test Automation) focus, през март 2022. След промяната на ролята му в екипа, прецених, че вместо да започне търсенето на Engineering Manager, който да заеме позицията му, е добър момент да се направи оценка на структурата в екипа, основните задължения, както и цялостния ни принос към организацията като екип. В резултат се роди инициативата Aspiring Managers.
Какво представлява Aspiring Managers инициативата и какви са предимствата?
Тези от вас, които са преминали през промяната от член на екип към негов мениджър и лидер, знаят, че това не е проста задача. Напротив, изисква огромни усилия и носи със себе си много промени не само в задълженията и отговорностите, но и в начина на мислене. Един ден отговаряш само за своята работа, на следващият ден отговаряш за екип от 7-8 души и основната ти цел е не да допринасяш като отделен член на екипа, а да осигуряваш необходимите ресурси за постигане на общите цели и да подпомагаш развитието на всеки един колега. Такава промяна е не само трудна да се премине от една роля в друга за младия мениджър, но и крие своите рискове за допускане на грешки.
Aspiring Manager инициативата има за цел в продължение на 6 месеца да запознае бъдещия мениджър с отговорностите, изискванията и някои похвати, които да улеснят преминаването му в новата роля. Освен чисто теоретичната подготовка, през този период, Aspiring Manager-а се запознава и започва да изпълнява различни аспекти от бъдещата му работа, като наемане на нови служители, 1:1 срещи и други ежедневни и периодични задължения и отговорности с помощта на неговия мениджър. Крайната цел е плавно навлизане в новата роля с осигурен инструментариум за нейното изпълнение.
Представяне и какво е да си Aspiring Manger – Габриел:
Габриел започва своето пътешествие в Майлстоун Системс през 2018 година и разказва какво му е помогнало да стане част от Aspiring Managers инициативата:
С Майлстоун ме срещна не кой да е, а Йордан, който е един от другите главни герои в тази история. С него се познаваме и работим заедно вече от около 7-8 години, което определено е голямо преимущество имайки предвид, че вече работата ни е много тясно свързана. Накратко казано – познаваме се толкова добре, че се разбираме с поглед.
Ръководенето на екип винаги ми е било интересно, до такава степен, че инцидетно записах и завърших допълнителна магистратура, от която се оказа, че не научих толкова за двете години в университета, колкото за шестте месеца като Aspiring Manager.
Още от самото начало бях заинтересован от Aspiring Managers инициатива, която е нещо изцяло ново за компанията. Това бе едно уникално приключение, в което аз и Йордан се впуснахме и смея да твърдя, че и двамата научихме много досега.
Както с всичко ново и непознато, в началото имаше известна доза притеснение, но благодарение на Климент през тези 6 месеца успяхме максимално да се потопим в същността на това не просто да си мениджър, а как да си лидерът, от който екипът се нуждае.
Най-голямото предимство, както всички от екипа посочиха, при идването на изцяло нов лидер в екипа, в процеса не е имало излишни трусове и смущения, обичайни при постъпването на нови колеги или мениджъри. Макар и с нови роли, ние сме си просто Габи и Данчо от Sustaining-а.
Едно от най-големите предимства на прогрмата за мен самия бе това, че преходът към новата позиция беше плавен и се получи някак, знам ли, естествено. С помощта на Климент успяхме да придобием достаъчно знания за процесите в компанията и управлението на екипи, наред с това и увереност, които да ни помогнат да се грижим за екипа и да го водим напред.
Месеците на подготовка се изнизаха неусетно. И това е напълно естествено, когато е интересно и всеки ден научаваш нови неща, не само за работа, но и за екипа и самия себе си. Разбира се, приключението едва сега започва и тепърва ще има да учим много неща.
Представяне и какво е да си Aspiring Manger – Йордан:
Част от Aspiring Managers инициативата е и Йордан, който стартира своя път с Майлстоун преди 5 години и разказва как е започнало всичко:
Когато започнах в компанията Sustaining Engineering се състоеше от общо 14 човека, разделени на два екипа, за всеки от които има мениджър. Ролята ми в екипа беше regular разработчик, а през годините израстнах до Senior Software Engineer, като през последните две години бях и в ролята на Scrum Master. Да се впусна в мениджърска длъжност беше трудно решение за мен, тъй като не знаех какво точно да очаквам от позицията.
Aspiring managers инициативата ми помогна да разбера повече и да се подготвя за ролята на лидер преди административното навлизане в длъжността. В Майлстоун получих невероятната възможност да изпробвам ново предизвикателство като същевременно ми даде време да се подготвя за него.
Как функционират екипите и каква е структурата на екипа в момента?
Климент: След промяната на ролята на моя колега, едно от първите неща, които направих, поемайки ролята на Engineering Manager зa 2-та Sustaining Engineering екипа, беше да проведа разговори с всеки един колега и да събера информация по какъв начин те виждата тази промяна и как виждат бъдещето ни. Макар и да имаше малки различия, три бяха основните направления, с които хората в екипа вярват, че допринасят към целите на компанията: “Bug Fixing”, “Product Improvements” & “Tools”.
В следващите седмици това вдъхнови стратегията и новата визия, както и задълженията и отговорностите на отделните екипи да бъдат финализирани и Sustaining Engineering групата се трансформира в 3 екипа: два Sustaining Engineering екипа, които в края на 2022 бяха поети от новите Aspiring Manager-и и трети – Product improvements & Tools екип.
Какво носи това на хората в екипа и какво е донесло това преструктуриране на организацията?
Преструктурирането има за основна цел да се дефинират ясно областите, в които членовете на Sustaining Engineering могат да допринесат най-много за стратегията и успеха на компанията. Също така всеки един от екипа ни да бъде ангажиран и да работи в областта, където потенциално има най-голям принос, а индивидуалните умения и интереси подпомагат за общите цели. Разпределението на хората по различните екипи беше съобразено не само с техните умения, но и с личните им предпочитания за вида на работа, с която да допринасят за общатата стратегия на Майлстоун и ролята на Sustaining Engineering групата.
Какъв е плюсът от тази трансформация за екипите?
Тази трансформация на екипите дава на хората възможността да работят и допринасят за целите на екипа в сферата на техните интереси, а на мениджърите дава възможността да се концентрират върху всеки един от членовете на екипа и да работят заедно с тях за професионалното и личностното им развитие.