Автор: Ирена Стоянова, ITO Recruitment Team Lead, Manpower
Информационно-технологичният аутсорсинг (ITO) се утвърди като важен елемент в съвременната бизнес практика, като предлага значителни предимства за компаниите по целия свят. С технологичния напредък от последните десетилетия възникна и нуждата от по-комплексни и интегрирани бизнес решения, които могат да обслужват различни аспекти на оперативните функции на една компания едновременно. Но означава ли това, че всяка организация следва да изгради свой IT екип и да инвестира в собствени IT системи?
IT + BPO = ВНЛ

Краткият отговор е „Не“. Използването на subscription based софтуери за оптимизиране на определени бизнес процеси е широкоразпространена практика. И подобно на това „изнасяне“ на необходимостта да откриваме топлата вода всеки път, когато искаме да автоматизираме нещо, наблюдаваме и едно силно развитие в посока изнасяне на IT функции, водещо до утвърждаване на ITO сектор.
Тази интеграция между IT & BPO позволява на компаниите не само да увеличат своята ефективност, но и да предоставят по-високо качество на услугите си, което води до значителни конкурентни предимства на пазара.
Къде обаче се припокриват IT и BPO?
Информационните услуги традиционно се фокусират върху разработването на софтуер, управлението на данни и инфраструктура. От друга страна, BPO включва делегирането на бизнес процеси като човешки ресурси, клиентско обслужване и финанси на външни изпълнители. Сливането на тези два аспекта изисква интеграция на IT решения в традиционния процес на BPO, което води до подобрения в автоматизацията, ефективността и управлението на процесите – или на практика автоматизирано вземане на решения, по-бързо обработване на данни и увеличаване на точността и сигурността на процесите.
Например, чрез внедряването на чат-ботове и автоматизирани системи за обслужване на клиенти, компаниите могат да предоставят 24/7 поддръжка с по-малко човешки ресурси.

Нови иновации в продуктите и услугите, но и нови предизвикателства в търсенето на хора
Внедряването на IT решения, които директно адресират нуждите на BPO операциите подобрява специфичните процеси, но и добавя стойност към предлаганите от компанията услуги, като по този начин увеличава клиентското удовлетворение и лоялност.
Но носи и нови предизвикателства в намирането на точните хора, тъй като профилите стават все по-комплексни, а комбинацията от умения, все по-специфична.
Ключовата роля на рекрутмънта в такава динамична технологична среда като ITO, изисква дълбоко разбиране на технологичните нужди и бизнес процесите на компаниите. Действайки като стратегически партньор, участващ активно в планирането, анализирането на текущите и бъдещите нужди от умения и компетенции на бизнес стратегиите на компанията, важен аспект на управлението на таланти включва и задържането на хора, заедно с управлението на тяхната мотивация и ангажираност.
Explore more
Нов сектор с нови позиции
Интеграцията на IT и BPO роли води до създаването на хибридни позиции, които съчетават технологични умения и с разбиране и управление на бизнес процеси.
Давам пример – IT Project Manager с фокус BPO. Подобна роля изисква дълбоко разбиране на IT проекти, както и умения за управление на проекти и решения, свързани с аутсорсинг на бизнес процеси.
Друг пример е Business Analyst с IT специализация – роля, която е ключова в анализа и проектирането на IT системи, които поддържат BPO операции. Те работят тясно с IT отдели и бизнес потребители, за да идентифицират нуждите и да създадат подходящи технологични решения.
А роли с умения в областта на машинното обучение и статистическия анализ помагат за автоматизацията и оптимизацията на бизнес процесите, използвайки IT решения за подобряване на клиентското обслужване.
Подобни позиции илюстрират как IT и BPO могат да се сливат в рамките на ITO, създавайки възможности за нови роли, които изискват съчетаване на технически и бизнес умения.
С развитието на технологиите и нарастващите изисквания за ефективност, тези интегрирани роли ще стават все по-важни за успеха на съвременните организации.
Това е тенденция, която наблюдаваме като развитие в западните пазари в последните години и която стремглаво навлиза и в българските бизнес среди.
Като стъпка в посока посрещане на тези нови нужди на пазара, в Manpower България също обединяваме експертизата и силите на IT & BPO recruitment специалистите ни в един разширен ITO екип, който продължава да развива и допълва експертизата си в това ново направление.
Ако ви е интересно да продължим разговора, може да се свържете с мен тук.