Докато в Южното полукълбо лятото тепърва предстои, в Северното вече се сбогувахме с него и се върнахме към нормалния работен ритъм. Това се вижда от динамиката в Job Board-a на DEV.BG, както и от новините от IT индустрията.
У нас Sirma Group се преструктурира, а междувременно се появи и още един български стартъп – Uxify – трети общ бизнес за собствениците на NitroPack, които по-рано продадоха компанията на WP Engine. На този фон шефът на световния доставчик на хостинг услуги и конкурентът му от Automattic влязоха в спор, а Apple и Huawei мерят сили на полето на новите смарт устройства за годината.
В същото време през септември думата „изкуствен интелект“ (AI) се асоциира не само с OpenAI, както се случва напоследък, но и със срива в акциите на Nvidia, която поевтиня с близо 280 млрд. долара само за ден.
Това са само част от новостите по света и у нас. Какво още се случи през септември? Подробностите следват.
Какво ново у нас?
Wiser Technology влезе в BGTR30 – индекса на най-големите компании на Българската фондова борса
Бианор Холдинг, която работи под бранда Wiser Technology, направи първично публично предлагане (IPO) на акции на Българската фондова борса. IT компанията стана десетата, регистриана в Premium сегмента на БФБ, и влезе в BGTR30 като една от 30-те български публични компании с най-висока пазарна капитализация.
От Wiser Technology обявиха, че приходите им са нараснали със 192% през последните 12 месеца, както и че в момента са „в прoцес на увеличение на капитала през БФБ“, а целта е набирането на „до 24,6 млн. лева, с които да подкрепят си стратегията за разрастване“. За инвестиционен посредник беше избрана Sofia International Securities.
През септември от Wiser Technology съобщиха още, че са подписали стратегически договор с Европейската агенция по отбрана.
Sirma утвърди преструктурирането си
Акционерите на Sirma Group Holding одобриха вливането на шест дъщерни дружества в основната компания, както беше планирано по-рано, като част от стратегията за консолидиране на дейността и собствеността.
Шестте дъщерни дружества, за които става дума, са „Ейч Ар Ем Сълюшънс“ ЕАД, „Сайънт“ ЕАД, „Сирма Бизнес Консултинг“ ЕАД, „Сирма Иншуртех“ ЕАД, „Сирма Си Ай“ ЕАД и „Сирма Солюшънс“ ЕАД. Решението за тяхното вливане е одобрено от Комисията за финансов надзор през лятото.
От компанията посочват, че целта на този ход е компанията да стане „по-прозрачна и привлекателна за инвеститорите, като същевременно се насочи към по-ускорен растеж и придобивания на други дружества“. По-рано тази година стана ясно, че Sirma придобива 51% от румънския софтуерен разработчик Roweb.
Стартъп на хоризонта – основателите на NitroPack и SMSBump с нов проект
Георги Петров и Михаил Стойчев стартираха нов бизнес, след като по-рано обявиха продажбата на компанията NitroPack в сделка с американския хостинг доставчик WP Engine. Uxify разработва продукти, които още повече да ускорят сърфирането в един сайт. Едно от нещата, върху които компанията се фокусира, е Navigation AI.
„Navigation AI е значителен скок в технологията за уеб оптимизация, като използва напреднали алгоритми за машинно обучение, за да прогнозира поведението на потребителите и да оптимизира уебсайта в реално време“, коментира по-рано Георги Петров.
Това е трети съвместен проект за него и Михаил Стойчев, след като през 2020 г. продадоха и първия си общ бизнес – SMSBump, на американската Yotpo за близо 35 млн. долара.
Progress придобива облачна бизнес платформа
Американската компания обяви, че е постигнала сделка за придобиването на ShareFile – SaaS платформа с изкуствен интелект, която е част от Cloud Software Group.
С това Progress добавя над 86 хил. нови клиенти към базата си. „Клиентите на ShareFile ще се възползват от силния фокус на Progress върху тях, обширното продуктово портфолио, експертизата, както и от несравнимия опит, свързан с успеха на клиентите“, коментира главният изпълнителен директор на Progress, Йогеш Гупта. Сумата на сделката не се съобщава в официалното изявление на продуктовата компания, но според TechCrunch става дума за 875 млн. долара.
Според Job Board-a на DEV.BG тя има над 350 служители в IT отделите си в София и от близо 10 години има офис у нас.
Съдържание от DEV.BG
През изминалия период проведохме анкета в Job Board-а на DEV.BG и попитахме: „Кое е най-голямото предизвикателство, с което се сблъскваш при remote/home office работа?“
25% от респондентите отговориха, че най-голямото предизвикателство е поддържането на баланс между работа и личен живот, следвано от запазване на фокус и по-голямо разсейване с 20%. Други 19 на сто са посочили ефективната комуникация с членовете на екипа.
Въпреки тези предизвикателства remote начинът на работа остава един от водещите избори при търсене на ново място.
Ако и ти търсиш remote работа, посети нашата fully remote секция в Job Board-а на DEV.BG, като кликнеш ето тук.
AMPECO обяви партньорство с E.ON Drive Infrastructure (EDRI)
Един от водещите оператори на публична зарядна инфраструктура в Европа е избрал българската компания и нейната платформа за управление на зарядни станции за коли.
„Платформата на AMPECO не просто удовлетворява нуждите на компанията, но и ни дава необходимата гъвкавост, която е ключова за нашия растеж“, коментира оперативният директор на EDRI, Арян ван дер Ейк. Компанията управлява над 6000 зарядни станции в 11 европейски държави и планира да разшири мрежата си с нови 1000 в бъдеще.
AMPECO, която е базирана в София и основана през 2018 г., работи с над 160 оператори на мрежи за зареждане и има офиси във Великобритания, САЩ и Франция.
Anthill отвори още един офис в страната
Компанията за IT консултиране се разширява извън столицата, където е централният ѝ офис. Новата локация на Anthill се намира на пловдивската улица „Бетовен“, близо до квартал Капана.
„Офисът ни в Пловдив не е просто работно място. Това е хъб за иновации, колаборации и креативност. Място, където идеите ще процъфтяват и където нашият екип ще се събира, за да продължава да изгражда необикновени неща“, коментираха от компанията.
Anthill е създадена през 2019 г. и има над 130 служители в IT отделите според данните в Job Board-a на DEV.BG.
Adesso Bulgaria също избра Пловдив за нов офис
Международната компания има планове за локално присъствие във втория по големина град в България. За това стана ясно, след като Adesso Bulgaria получи инвестиционен сертификат клас Б от Българската агенция за инвестиции (БАИ).
Инвестиционният проект на компанията предвижда откриване на офис в Пловдив, а целта е да се увеличи достъпът до висококвалифицирани кадри. Инвестицията в града „ще разшири възможностите на компанията да предоставя висококачествени решения в цяла Европа“, се казва в изявление на БАИ.
Според профила на компанията в DEV.BG тя разполага с 10 хил. служители в глобален мащаб, от които 150 са в България. По-голямата част от тях работят в IT отделите.
Sofia Tech Park стана част от Google for Startups
Програмата на технологичния гигант подкрепя развитието на стартъпи, а от Sofia Tech Park обявиха, че това е една от първите организации от Централна и Югоизточна Европа, станали част от нея.
Sofia Tech Park е част от инициативата чрез South East European Innovators Program (SEEIP) – инкубационна програма, чрез която подпомага предприемачи и техните стартиращи компании основно на Балканите.
Чрез партньорството с Google бизнесите, които са част от програмата на Sofia Tech Park, могат да кандидатстват за услуги на Google for Startups, включително Google Cloud. Освен това има възможност за менторство от софтуерни инженери, достъп до Google Cloud Community и до Google Workspace Business Plus, както и до Google Cloud Skills Booster.
Условията за кандидатстване в SEEIP са достъпни тук.
Eleven Ventures с инвестиция в германски femtech стартъп
Българският фонд за рисков капитал инвестира 300 хил. евро във Vivian Lab – компания за женско здраве, базирана в Мюнхен и създадена от три жени с гръцки корени. Стартъпът е създаден по-рано тази година и работи по дигитални решения, свързани с женското здраве.
Инвестицията е направена чрез програмата Eleven Alpha, която подпомага стартиращи бизнеси в Югоизточна Европа. Средствата ще бъдат използвани за подобряване на услугите и потребителското изживяване, както и за навлизане на нови пазари, предимно в региона DACH (Германия, Австрия и Швейцария).
Първата програма на Vivian Lab е насочена към менопаузата, но има планове и за услуги, свързани с фертилността, бременността и грижите след раждане. Платформата съчетава образователни материали, здравни консултации и персонални планове за лечение. Освен това работи и по AI асистенти в тази посока.
Explore more
Развитието на компаниите за киберсигурност у нас
Българската екосистема за киберсигурност е все още сравнително млада и едва няколко компании имат около 10 години опит на пазара. Това пише основателят на Cyber Security Talks, Павел Георгиев, в доклад на бизнес акселератора Bulgarian Expansion Bridge (BEX).
Оттам посочват, че няколко сделки са оформили сферата на киберсигурността у нас – сливането на Bulpros и германската ec4u под името DIGITALL, както и придобиването на T-Soft от Acronis, която отвори офис у нас през 2018 г., а тази година EQT купи мажоритарен дял в базираната в Сингапур компания.
Освен това обобщават и кои са бизнесите, свързани с киберсигурността, като посочват, че има близо 20 service компании и само две продуктови.
В доклада се казва, че образователната система не успява да поддържа ритъма на бързо развиващия се сектор, като обученията в университетите, свързани с киберсигурност, са започнали преди около 4-5 години.
Изразява се обаче и оптимизъм. „Българският пазар за киберсигурност е настроен за стабилна експанзия, воден от нарастващата зависимост от дигитални платформи в сектори като финанси, телекомуникации и правителствени услуги. Търсенето се увеличава допълнително от регулации на ЕС като Закона за цифрова оперативна устойчивост (DORA) и Директивата NIS2, които подчертават нуждата от стабилни мерки за киберсигурност“, коментира президентът на Българската асоциация по киберсигурност, Миглен Евлогиев.
А за какво още ви разказахме през изминалия месец?
От класната стая до кода: Как IT индустрията променя образованието у нас
IT пазарът на труда: Mid или senior кадрите са по-търсени?
Успешен IT бизнес в България: Трима tech предприемачи разказват как се прави
От света
Изкуственият интелект (AI) влиза в устройствата на Apple… но по-късно
„Новото поколение iPhone е създадено за Apple Intelligence из основи“ – с тези думи Тим Кук представи новия смартфон на Apple, a след това ги повтори многократно по време на събитието It’s Glowtime, с което компанията съобщи, че изкуственият интелект (AI) официално „изгрява“ в устройствата ѝ.
От централата в Калифорния главният изпълнителен директор на Apple анонсира новите модели часовници, слушалки и iPhone 16 на фона на очакванията за интегрирането на генеративен изкуствен интелект (GenAI) във всички тях. И въпреки че устройствата излязоха на пазара, AI функциите все още не са достъпни.
Подробностите по темата четете тук.
Първият в света тройно-сгъваем смартфон вече е на пазара
Часове след събитието на Apple китайската компания Huawei отговори на новите AI функционалности на американския си конкурент с първия в света тройно-сгъваем смартфон. Моделът Mate XT е събрал над 4 млн. предварителни поръчки след официалното лансиране. Цената му надвишава 2800 долара в сравнение с 1199 долара за iPhone 16 Pro Max.
Смартфонът на Huawei се трансформира до 10,2-инчово устройство с размерите на таблет, има 50-мегапикселова основна камера, а батерията му е с капацитет над 5000 mAh. „Предлагаме ви продукт, за който всеки може да си помисли, но не може да създаде. Екипът ни работи усилено в продължение на пет години и никога не се отказа“, коментира изпълнителният директор на компанията, Ричард Ю.
Проучване на CNBC показва, че 8 от 10 потребители са заинтересовани от новите устройства и на Apple, и на Huawei.
Исторически спад: Nvidia поевтиня с 279 млрд. долара за един ден
Докато месецът беше успешен за едни, други записаха името си начело на негативните рекорди. Пазарната оценка на Nvidia се срина с 279 млрд. долара за един ден, което е най-големият спад в историята на САЩ. До момента „постижението“ държеше Meta, която поевтиня с 232 млрд. долара в рамките на ден през февруари 2022 г.
Пазарната капитализация на производителя на чипове отново падна под 3 трлн. долара, след като през лятото успя да стане най-скъпата компания на фондовите пазари в САЩ и открадна първата позиция от Microsoft. Нетното богатство на съоснователя и главен изпълнителен директор, Дженсен Хуанг, намаля с 10 млрд. долара за часове.
Причината за скока в цената на акциите на Nvidia през последните месеци беше водещата позиция на компанията, отредена от чиповете ѝ, които са ключови за обучението и работата на различните GenAI модели като ChatGPT. През март беше представен Blackwell – най-мощния чип на компанията, към който проявиха интерес Amazon, Apple, Google, Meta и редица други технологични гиганти.
Страстите обаче се охладиха, след като инвеститорите поставиха под въпрос последиците от новите AI технологии и скоростното им навлизане в живота и работата.
Automattic vs. WP Engine
„Тумор за WordPress“ – така шефът на платформата Automattic определи компанията за уеб хостинг WP Engine в изявление, с което я обвини, че се възползва от името на WordPress, за да се промотира. „Техните брандинг, маркетинг, реклама и цялото обещание към клиентите е, че ви дават WordPress, но не е така“, заяви Мат Мюленуег, който е основател и главен изпълнителен директор на Automattic. Компанията е собственик на WordPress – платформа, която над 40% от уебсайтовете в интернет използват.
От WP Engine се определят като „най-доверената WordPress платформа“ за над 1,5 млн. уебсайтове. Сега обаче Мюленуег настоява, че компанията има нужда от лиценз за търговска марка, ако иска да продължи бизнеса си.
В отговор от компанията за уеб хостинг казаха, че използват марката в съответствие със законите. Освен това призоваха Automattic и Мюленуег да оттеглят думите си и да спрат да правят „неверни, вредни и пренебрежителни изявления” срещу WP Engine. И допълниха още, че от Automattic са поискали да започнат да получават от конкурента си „значителен процент от брутните приходи – десетки милиони долари – на текуща база“ за ползването на търговската марка.
Amazon върна служителите обратно в офиса
Точи месец технологичният гигант се сбогува с хибридната работа и задължи екипите да започнат да посещават офиса пет дни седмично. „Решихме, че се връщаме към офиса по начина, по който беше преди началото на COVID-19“, коментира главният изпълнителен директор Анди Джаси. По думите му така служителите ще бъдат „достатъчно свързани помежду си“.
До момента от Amazon допускаха само три дни задължително присъствие, което ще продължи до 2 януари догодина. Това е крайният срок, в който служителите трябва да свикнат да прекарват отново по пет дни на бюрото в офиса. Изискването важи за всички, освен ако прекият им ръководител не е разрешил други условия на работа.
Заетите в Amazon по света – на пълно и частично работно време, са 1,5 млн. души. По-рано в централата на компанията в Сиатъл се стигна и до протести заради политиките за връщане към офиса.
Мениджъри на OpenAI напуснаха компанията
Главният технологичен директор Мира Мурати си тръгна от компанията след шест години и половина в екипа. „Взех трудното решение да напусна OpenAI… Никога няма идеално време да си тръгнеш от място, което цениш, но този момент изглежда правилен“, коментира тя.
След нейното изявление още двама души – Боб Макгрю и Барет Зоф – се сбогуваха с AI стартъпа, с което OpenAI остана съответно без главен директор по научната дейност и вицепрезидент по изследванията.
„Мира, Боб и Барет взеха тези решения независимо един от друг“, заяви главният изпълнителен директор Сам Олтман. Той отрече напусканията да са свързани с плановете за преструктуриране на компанията с цел да стане по-атрактивна за инвеститорите.
Според плана OpenAI, която е разработчик на ChatGPT, ще стане корпорация със стопанска цел, а по информация на Reuters Олтман ще получи дял от капитала.