+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

100-6 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Предприемачи в офиса: как IT компании в България насърчават вътрешни продуктови иновации

Неведнъж сме чували, че компаниите активно насърчават иновативното мислене и проактивния подход на своите служители в разнообразни бизнес аспекти, а сред над 1200 IT работодатели в DEV.BG Job Board, са и добрите примери, когато иноваторският ентусиазъм се превръща в нещо повече.

Днес ще ви разкажем какво означава вътрешно предприемачество, какви са ползите му в съвременния бизнес контекст и кои са българските IT компании, които развиват вътрешно предприемачески инициативи.

За разлика от основаването на стартъп, “intrapreneurship” или вътрешното предприемачество, е процес, в които служители популяризират и разработват собствени идеи с подкрепата на компаниите, в които работят. Тези техни идеи за нови продукти и услуги имат за цел да внесат иновация в компанията и да дадат добавена стоийност за нейните служители и клиенти.

От онлайн инструмент за по-добра екипна колаборация, ново решение за събиране на обратна връзка от клиенти, до създаването на изцяло нови продуктови линии, вътрешното предприемачество може да приеме най-различни форми.

Вижте какви са иновационните инициативи и практики на 4 български компании, които насърчават предприемаческото мислене на своите служители и го развиват в интерес на подобряването на бизнес резултатите.

Дългогодишната предприемаческа история на Sirma Group

“От самото си създаване Sirma е посветена на развиването на иновативните идеи до успешен продукт или решение. Голяма част от продуктовите ни компании в исторически план са плод на вътрешно предприемачество,” споделя Момчил Зарев, Главен търговски директор в Sirma Solutions, част от Sirma Group, компания, специализирана в IT технологии и разработване на софтуерни решения, както и системна интеграция.

Едни от най-ярките представители за вътрешно предприемачески проекти на Sirma са Онтотекст (GraphDB), компания, която предлага семантични технологии и беше придобита от Integral Venture Partners за 30 милиона евро, и EngView Systems (CAD-CAM). Друг актуален пример за реализирана предприемаческа инициатива е приложението за управление на диабетни състояния, Diabetes:M, и компанията, която служителите са създали около него впоследствие – Sirma Medical Systems.

На базата на това приложение служителите в Sirma са създали и още един много функционален продукт за цифровизация на здравеопазването и телемедицина – Medrec:M. Продуктът представлява цифрово пациентско досие за записване на час за преглед при специалист, дистанционни прегледи, и споделяне на документи от образна диагностика с високо качество. Тази година компанията осъществи съвместна инициатива с Innovation Capital. “Sirma Venture Lab е продължение на традицията за подкрепа на обещаващите стартиращи компании – да развият потенциала си и изградят успешен бизнес и бранд,” казва Момчил Зарев.

“Не може да кажем, че имаме разписана специфична политика по насърчаване на вътрешното предприемачество в компанията, но насърчаваме иновативното мислене и предприемаческия ентусиазъм. Ако някой от колегите има идея и желание за развитие, или пък вече е създал приложение или прототип на продукт самостоятелно, сме готови да го подпомогнем, както финансово, така и технологично,” обяснява Йордан Недев, Директор инвестиции и сливания и придобивания (M&A) и член на съвета на директорите на Sirma Group.

Как VMware насърчава стартъп мисленето?

VMWare, най-голямата IT компания в България по приходи за 2021 година и глобален лидер в областта на мулти облачните решения пък държи да развива вътрешна култура, която насърчава стартъп начина на мислене и създаването на иновации.

“Във VMware имаме устойчива екосистема за вътрешно предприемачество, която обхваща целия път от зараждането на една идея до нейната реализация. Компанията предлага възможности за колаборация, обмяна на знания и опит между екипите (TechTalks), време за работа върху нови идеи (Take 3), форуми за представяне на тези идеи (RADIO) и ­­набор от механизми за финансиране и разработка в зависимост от техния мащаб и хоризонт (Flings, xLabs),” споделя Веселин Арнаудов, Director Advanced Development Center във VMware.

Всички тези инициативи са част от Office of the CTO бизнес групата на VMware, а част от работата на Аdvanced Development Center екипа, който Веселин Арнаудов ръководи, е да организира, промотира и следи­ за успеваемостта им.

Borathon, например, включва серия от хакатони, която се провежда два пъти годишно. Те дават възможност на служителите на VMware да работят в екип за създаването и представянето на продуктови подобрения. До този момент само от София има презентирани над 300 такива идеи, а тази година на челното място в глобалния Borathon се класира български екип.

Специално място в иновативните програми на компанията заема и тридневната технологична конференция RADIO (R&D Innovation Offsite). Тя е най-голямата платформа за представяне на идеи, която събира хиляди инженери от цял свят. Всяко предложение за продуктово подобрение минава през сериозна селекция, а най-добрите се представят на глобалния или регионалния RADIO chapter. За последните 15 години България е била домакин на 13 регионални издания, а български инженери участват и в журито, селектиращо най-добрите идеи.

Важен елемент в програмите за вътрешно предприемачество е достъпът до времеви и финансов ресурс. В допълнение към гореспоменатите инициативи всеки служител разполага с индивидуален бюджет за финансиране на участия в конференции, семинари и обучения и време за подготовка и участие в Borathon, RADIO или TechTalks. Най-добрите идеи намират място в т.н. innovation pipeline на компанията, където те могат да продължат развитието си като част от различни специализирани програми. xLabs, например работи като вътрешен фонд за рискови инвестиции. Освен финансиране, тя предоставя и инженерни ресурси за разработване на иновативните идеи, които имат потенциал да се превърнат в нови продукти или решения.

Днес те питаме…

Как предпочиташ да комуникираш с колегите си на работа?
Loading ... Loading …
Мисията на Bosch да подпомага иновационната екосистема

“Бош отдавна си сътрудничи със стартъпи, като в групата имаме различни предприемачески програми, които са насочени както вътрешно към самата организация, така и навън. Ние предлагаме иновативни решения за смарт домове, свързана мобилност, Индустрия 4.0, а в стратегията ни е заложено, че до 2025 г. всички продукти на Бош трябва да съдържат AI или да са разработени или произведени с негова помощ. За да подкрепим тази си стратегия сме отворени за партньорства с млади и иновативни компании, като ползите от подобни партньорства са много,” споделя Атанас Атанасов, Team Leader в Bosch.IO и ръководител на Bosch Startup Harbour за България.

От една страна това помага на компанията да развие иновации, да открие нови идеи, и да се свърже със специалисти, които работят много тясно в някоя определена технологична област, а от друга страна да насърчава развитието на стартъп екосистемите. Стартъпите от своя страна пък могат да получат от Bosch техническа експертиза в определен домейн, обучения, достъп до специфичен хардуер или софтуер, бизнес менторство и подпомагане за намиране на инвестиции.

Основните предприемачески програми на компанията Bosch Venture Capital GmBH и Bosch Startup Harbour accelerator са насочени към външни стартъпи. От тази година Bosch Startup Harbour отвори врати и за България, като в програмата участват два български стартъпа в областта на Machine Learning и Extended Reality. Това са Efemarai и QuarkXR. В следващите четири месеца ще бъдат определени конкретните проекти, по които ще работят заедно с експертите на Бош. В зависимост от постигнатите резултати партньорството може да продължи и след завършването на програмата.

“Макар програмата да е насочена към външни стартъпи, тя се осъществява в сътрудничество с нашите експерти от различните дивизии на Бош, така че това е още една възможност за нашите служители да развиват себе си и да обменят идеи със своите колеги от акселератора,” обяснява Атанас Атанасов.

Bosch има и вътрешна програма, наречена Grow, която работи в тясно сътрудничество с R&D екипа на групата. Grow e отделно дружество в Бош, вътрешен инкубатор, в който участват над 250 предприемачи от компанията и към момента в него има 11 активни стартъпа. Пример за техен продукт е интелигентният мобилен сензор Spexor, който предоставя функционалност за засичане на влизане с взлом, измерване на качеството на въздуха и температурата и дефиниране на аларма при преминаването на определена граница, засичане на пожар и измерване на нивото на полени във въздуха, което е нещо особено важно за хора с алергии. Друг иновативен продукт е Aqua Easy. С него фермите за скариди пестят време и ресурси, като оптимизират производствения си процес. Всичко се извършва посредством смарт сензори, които са свързани с облака, а производителите могат лесно да следят данните за качеството на водата и на продукцията, без да им се налага да съхраняват всичко на хартия.

Техническите вътрешни инициативи на SiteGround

SiteGround, българската технологична компания, една от водещите в сферата на уеб хостинга и софтуер услугите в света поощрява иновативното мислене и нестандартните подходи за решаване на технически предизвикателства. В резултат на това компанията има редица разработки, които надграждат основните им продукти, правейки ги по-конкурентни, гъвкави и адекватни за клиентите им.

Примери за вътрешни продукти, които са резултат на предприемаческата проактивност на служителите на SiteGround, са тяхната UltraFast PHP разработка, която забързва сайтовете на клиентите им с над 30% и комбинира изпълнение със сигурност. “При други имплементации на подобни решения, трябва да се жертва едно от двете и повечето компании жертват скоростта на зареждане на клиентските сайтове. Ние намерихме техническо решение, което да ни позволи да вдигнем производителността и да запазим и дори повишим сигурността на клиентските сайтове,” обясняват от SiteGround. Друг техен вътрешнопредприемачески проект е File Upload Malware Scanner and Quarantine – система, която в реално време спира зловреден код и го карантинира в отделна папка.

А освен технически решения, които най-често IT екипите им разработват, SiteGround имат примери и за социални вътрешно предприемачески инициативи. Една от тях е проектът им Host A Cause. Благодарение на него повече от 100 социални инициативи в страната имат безплатен хостинг и успяват чрез своите сайтове, да популяризират смислените каузи, на които са посветени. Host A Cause е отговорност на служителите в SiteGround, като всеки от тях има възможност да предложи кауза и да бъде неин “осиновител”, като се погрижи за това тя да получи техническото обезпечение на своята уеб страница.

Тази статия е част от съвместен проект междy DEV.BG и The Recursive (дигиталната медия за иновации и технологии от Югоизточна Европа).