+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

87+39 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Кога един IT продукт е достатъчно добър: 8 съвета от екипа на ICT Strypes

Текстът е предоставен от ICT Strypes

„Ако считате, че софтуерният ви продукт е съвършен, вероятно имате проблем.“ Това ще ви отговорят Георги Богданов и Климент Мирчев от ICT Strypes, които имат повече от десетилетие съвместна работа по едни от най-големите IT проекти на компанията. 

ICT Strypes е ключов технологичен партньор на световния лидер в производството на фотолитографски машини, използвани при производството на микрочипове, каквито ще откриете във всяко едно съвременно електронно устройство. Екипът в България отговаря за редица процеси, жизненоважни за развитието на бизнеса на клиента, а с това и на цяла една индустрия в световен мащаб. 

Един от големите проекти, водени от компанията, е свързан с проактивния мониторинг на работата на машините с цел непредвидените спирания и поддръжка да бъдат ограничени до минимум. Благодарение на ICT Strypes клиентът разчита на непрекъсваемост на работата, максимална производителност и спестени разходи за поддръжка на може би най-ценния актив за своя бизнес. 

Как да усъвършенствате своите IT продукт или услуга?

Разработваният продукт е изключително сложен и включва редица процеси, за които отговарят Георги, Team & Technical Lead & Scrum Master, Климент, който е софтуерен архитект, и още над 20 души в техния екип. Как се справят с развитието на проекта и кои са най-важните стъпки за разрастването на един софтуерен продукт? Отговорите следват.


Съвет #1: Не търсете перфектния резултат

Преди повече от 5 години екипът стартира работа по проекта с целта да стабилизира развитието продукта и да осигури възможност за неговото скалиране в рамките на бизнес процесите на клиента.

Предизвикателствата пред екипа са многобройни, а в работата се откроява един основен извод и за двете страни: перфектният софтуерен продукт не съществува

Едва ли ще намерите колега в индустрията, който да ви каже, че е създал перфектен IT продукт или услуга. За мен има достатъчно добър, но не и перфектен продукт. Софтуерните продукти са като жив организъм и се развиват с нуждите на клиента. Уверен съм, че, ако погледнете код, който сте написали преди 4-5 години, със сигурност ще откриете какво да подобрите в него и това е съвсем естествено“, споделя Климент. 

Бих добавил, че достатъчно добър е продукт, който постига баланс между техническо качество, цели на клиента, ефективност и цена за изпълнение. Ако фокусът ви се измести от тези измерители, можете вечно да преследвате перфектното и никога да не достигнете до краен резултат и изпълнение на проекта“, добавя Георги.

Днес те питаме…

Как настоящият ИТ пазар влияе на желанието ти за смяна на работа?
Loading ... Loading …

Съвет #2: Ангажирайте подходящия екип по проекта

За да се развива успешно проектът през годините, ключова е ролята на хората в екипа и неговото управление и развитие в различните етапи. 

Тук дори не става въпрос да включите в проекта хората с най-голям опит, най-много проекти и най-дълъг стаж, а по-скоро тези, които могат да работят добре заедно. Индивидуалните качества и умения на хората нямат голямо значение, ако не можете да ги комбинирате и да постигнете синергия между тях. С разрастване на екипа ще става все по-трудно да се справяте, защото ще се появяват все повече хора с различни гледни точки и нагласи. В екипа сме наясно с предизвикателствата и наистина поставяме хората и взаимодействията между тях пред процесите и методологията на работа“, разказва Георги. 

Съвременните подходи в програмирането и разработката на сложни IT продукти изискват множество различни специалисти и дори екипи от специалисти. Ролята на един-единствен човек вече не е толкова важна, за разлика от способността на отделните хора да си партнират в развитието на проекта и да общуват ефективно с всяка от заинтересованите страни“, коментира Климент. 

Съвет #3: Ревизирайте процесите на работа в екипа

Георги Богданов,
Team & Technical Lead & Scrum Master в ICT Strypes

Scrum framework-ът на работа не предполага да имате повече от 12 души в екипа си, тъй като в един момент губите способност да комуникирате ефективно с всеки от тях. Ето защо и нашият голям екип е разделен на два подекипа, които работят по различни задачи. Предизвикателството при тази стъпка беше да разделим и балансираме хората по правилния начин така, че да повишим ефективността и производителността си, както и да установим правила на работа, които всеки да следва, разказва Георги. 

Важно е да уточним, че става въпрос за дефиниране на правила за важните неща, паралелно с даването на оперативна свобода на хората. Делегирането и задаването на целта са ваша отговорност като ръководител на екипа, но тактическото изпълнение и имплементацията на насоките ви съветвам да оставите за хората на оперативно ниво“, допълва Климент.  

Съвет #4: Спечелете доверието на клиента с прозрачност

Георги и Климент обръщат внимание, че когато става дума за „клиент“, може да имаме предвид дори човек или екип от нашата организация, в чиято полза са проектът или задачата, по които работим. 

Бъдете открити за проблемите, които срещате, за да бъдат и клиентите ви съпричастни към тях. При работа по големи проекти винаги ще имате зависимост от различни процеси и екипи и това трябва да се комуникира навреме. Опитът ни показва, че при правилен подход често клиентът става партньор в разрешаването на проблема, а доверието помежду ви може значително да се повиши. Вярваме, че подобна прозрачност трябва да имате към абсолютно всеки в екипа, за да се развива проектът в желаната посока“, казват Климент и Георги.

Explore more

Виж
New Relic обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Juniper обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Google Cloud обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Postman обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Съвет #5: Мислете за непрекъснато развитие на проекта

Как да подобрим и развием продукта? Нека този въпрос винаги да бъде на дневен ред за вас и екипа ви. Във всеки един момент разполагаме с дълъг списък от възможни подобрения, за които очакваме подходящия момент. Също така събираме обратна връзка от клиента и екипа за съществуващи и потенциални проблеми и я използваме, за да планираме следващите си стъпки. Понякога не можете да внесете съществена промяна в проекта с една-единствена задача, но можете да го направите с множество малки стъпки и добри последователни идеи“, подчертават от екипа на ICT Strypes

  

Съвет #6: Въвлечете клиента във всички стъпки от процеса

Съвсем скоро екипът на Климент и Георги започва работа по нов IT проект за същия клиент, като двамата коментират какво още е от значение за стартиращи проекти.

Добра практика е представител на клиента да бъде част от екипа от самото начало на проекта, както и във всички следващи етапи. Така ще сте сигурни, че в края на проекта ще доставите продукт, който отговаря на очакванията и нуждите на вашия партньор.“ 

Съвет #7: Гледайте на екипа и на проекта като на системи

Климент Мирчев,
софтуерен архитект в ICT Strypes

В екипа сме привърженици на системното мислене и винаги съветвам колегите да разглеждат проекта и продукта ни като една система, в която е важно не отделните елементи да са перфектни, а връзките между тях да работят както трябва. Аналогично може да разглеждате и всеки един екип – не е важно всички да са с блестящи качества и умения, но е критично за проекта всеки да се сработи с останалите“, отбелязва Георги.

Аз бих обвързал дори развитието на екипа с развитието на проекта. Израстването на хората като технически способности и меки умения веднага ще се отрази и на потенциала за развитие на продукта“, смята Климент.

Съвет #8: Намерете своето „Защо?“ 

Един от най-популярните съвети за бизнес лидерство е припознат и от Климент и Георги в подхода при работата с клиенти.

Не е достатъчно да изпълните техническото задание на клиента. Необходимо е да разберете защо се инициира даденият IT проект, за какви бизнес цели ще служи и какви проблеми ще разрешава. Така ще се фокусирате върху важните неща за вашия партньор и ще можете умело и прозрачно да балансирате между техническото изпълнение на проекта и въздействието върху бизнеса.