„Ако считате, че софтуерният ви продукт е съвършен, вероятно имате проблем.“ Това ще ви отговорят Георги Богданов и Климент Мирчев от ICT Strypes, които имат повече от десетилетие съвместна работа по едни от най-големите IT проекти на компанията.
ICT Strypes е ключов технологичен партньор на световния лидер в производството на фотолитографски машини, използвани при производството на микрочипове, каквито ще откриете във всяко едно съвременно електронно устройство. Екипът в България отговаря за редица процеси, жизненоважни за развитието на бизнеса на клиента, а с това и на цяла една индустрия в световен мащаб.
Един от големите проекти, водени от компанията, е свързан с проактивния мониторинг на работата на машините с цел непредвидените спирания и поддръжка да бъдат ограничени до минимум. Благодарение на ICT Strypes клиентът разчита на непрекъсваемост на работата, максимална производителност и спестени разходи за поддръжка на може би най-ценния актив за своя бизнес.
Как да усъвършенствате своите IT продукт или услуга?
Разработваният продукт е изключително сложен и включва редица процеси, за които отговарят Георги, Team & Technical Lead & Scrum Master, Климент, който е софтуерен архитект, и още над 20 души в техния екип. Как се справят с развитието на проекта и кои са най-важните стъпки за разрастването на един софтуерен продукт? Отговорите следват.
Съвет #1: Не търсете перфектния резултат
Преди повече от 5 години екипът стартира работа по проекта с целта да стабилизира развитието продукта и да осигури възможност за неговото скалиране в рамките на бизнес процесите на клиента.
Предизвикателствата пред екипа са многобройни, а в работата се откроява един основен извод и за двете страни: перфектният софтуерен продукт не съществува.
„Едва ли ще намерите колега в индустрията, който да ви каже, че е създал перфектен IT продукт или услуга. За мен има „достатъчно добър“, но не и „перфектен“ продукт. Софтуерните продукти са като жив организъм и се развиват с нуждите на клиента. Уверен съм, че, ако погледнете код, който сте написали преди 4-5 години, със сигурност ще откриете какво да подобрите в него и това е съвсем естествено“, споделя Климент.
„Бих добавил, че достатъчно добър е продукт, който постига баланс между техническо качество, цели на клиента, ефективност и цена за изпълнение. Ако фокусът ви се измести от тези измерители, можете вечно да преследвате „перфектното“ и никога да не достигнете до краен резултат и изпълнение на проекта“, добавя Георги.

Съвет #2: Ангажирайте подходящия екип по проекта
За да се развива успешно проектът през годините, ключова е ролята на хората в екипа и неговото управление и развитие в различните етапи.
„Тук дори не става въпрос да включите в проекта хората с най-голям опит, най-много проекти и най-дълъг стаж, а по-скоро тези, които могат да работят добре заедно. Индивидуалните качества и умения на хората нямат голямо значение, ако не можете да ги комбинирате и да постигнете синергия между тях. С разрастване на екипа ще става все по-трудно да се справяте, защото ще се появяват все повече хора с различни гледни точки и нагласи. В екипа сме наясно с предизвикателствата и наистина поставяме хората и взаимодействията между тях пред процесите и методологията на работа“, разказва Георги.
„Съвременните подходи в програмирането и разработката на сложни IT продукти изискват множество различни специалисти и дори екипи от специалисти. Ролята на един-единствен човек вече не е толкова важна, за разлика от способността на отделните хора да си партнират в развитието на проекта и да общуват ефективно с всяка от заинтересованите страни“, коментира Климент.
Съвет #3: Ревизирайте процесите на работа в екипа

Team & Technical Lead & Scrum Master в ICT Strypes
„Scrum framework-ът на работа не предполага да имате повече от 12 души в екипа си, тъй като в един момент губите способност да комуникирате ефективно с всеки от тях. Ето защо и нашият голям екип е разделен на два подекипа, които работят по различни задачи. Предизвикателството при тази стъпка беше да разделим и балансираме хората по правилния начин така, че да повишим ефективността и производителността си, както и да установим правила на работа, които всеки да следва“, разказва Георги.
„Важно е да уточним, че става въпрос за дефиниране на правила за важните неща, паралелно с даването на оперативна свобода на хората. Делегирането и задаването на целта са ваша отговорност като ръководител на екипа, но тактическото изпълнение и имплементацията на насоките ви съветвам да оставите за хората на оперативно ниво“, допълва Климент.
Съвет #4: Спечелете доверието на клиента с прозрачност
Георги и Климент обръщат внимание, че когато става дума за „клиент“, може да имаме предвид дори човек или екип от нашата организация, в чиято полза са проектът или задачата, по които работим.
„Бъдете открити за проблемите, които срещате, за да бъдат и клиентите ви съпричастни към тях. При работа по големи проекти винаги ще имате зависимост от различни процеси и екипи и това трябва да се комуникира навреме. Опитът ни показва, че при правилен подход често клиентът става партньор в разрешаването на проблема, а доверието помежду ви може значително да се повиши. Вярваме, че подобна прозрачност трябва да имате към абсолютно всеки в екипа, за да се развива проектът в желаната посока“, казват Климент и Георги.
Explore more
Съвет #5: Мислете за непрекъснато развитие на проекта
„Как да подобрим и развием продукта? Нека този въпрос винаги да бъде на дневен ред за вас и екипа ви. Във всеки един момент разполагаме с дълъг списък от възможни подобрения, за които очакваме подходящия момент. Също така събираме обратна връзка от клиента и екипа за съществуващи и потенциални проблеми и я използваме, за да планираме следващите си стъпки. Понякога не можете да внесете съществена промяна в проекта с една-единствена задача, но можете да го направите с множество малки стъпки и добри последователни идеи“, подчертават от екипа на ICT Strypes.
Съвет #6: Въвлечете клиента във всички стъпки от процеса
Съвсем скоро екипът на Климент и Георги започва работа по нов IT проект за същия клиент, като двамата коментират какво още е от значение за стартиращи проекти.
„Добра практика е представител на клиента да бъде част от екипа от самото начало на проекта, както и във всички следващи етапи. Така ще сте сигурни, че в края на проекта ще доставите продукт, който отговаря на очакванията и нуждите на вашия партньор.“
Съвет #7: Гледайте на екипа и на проекта като на системи

софтуерен архитект в ICT Strypes
„В екипа сме привърженици на системното мислене и винаги съветвам колегите да разглеждат проекта и продукта ни като една система, в която е важно не отделните елементи да са перфектни, а връзките между тях да работят както трябва. Аналогично може да разглеждате и всеки един екип – не е важно всички да са с блестящи качества и умения, но е критично за проекта всеки да се сработи с останалите“, отбелязва Георги.
„Аз бих обвързал дори развитието на екипа с развитието на проекта. Израстването на хората като технически способности и меки умения веднага ще се отрази и на потенциала за развитие на продукта“, смята Климент.
Съвет #8: Намерете своето „Защо?“
Един от най-популярните съвети за бизнес лидерство е припознат и от Климент и Георги в подхода при работата с клиенти.
„Не е достатъчно да изпълните техническото задание на клиента. Необходимо е да разберете защо се инициира даденият IT проект, за какви бизнес цели ще служи и какви проблеми ще разрешава. Така ще се фокусирате върху важните неща за вашия партньор и ще можете умело и прозрачно да балансирате между техническото изпълнение на проекта и въздействието върху бизнеса.“