Всеки от нас поне веднъж е водил разговор, в който е трябвало да каже „не“ на някой колега в офиса, на бизнес партньор или пък на близък. Как обаче се възприема? Бяхте ли достатъчно деликатни в ситуацията и имаше ли горчивина в отношенията ви след това?
Ако искате да не оставяте такава следа след себе си, тази статия е за вас. В DEV.BG стартираме специална поредица съвместно с партньорите ни от Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват уменията си за работа с други хора и изграждат силни tech екипи. Заедно с тях ще обръщаме внимание на съвети и примери от работата и живота, които помагат да ставаме по-добри.
На какво е посветена днешната тема?
Ще ви покажем как да не се съгласявате с отсрещната страна, но деликатно и с разбиране. И ще ви дадем реален пример от комуникация с клиент.
Следвайте тези съвети, ако…
Отказвате да направите нещо, но в същото време:
- Не искате да сте груб и да звучите агресивно;
- Не искате да бъдете пасивен и искате да дадете уместен отговор;
- Искате да кажете истината, без да се преструвате;
- Искате отсрещната страна да се чувства чута и разбрана (в момента продължавате да четете, вероятно защото е важно за вас да имате добра комуникация с другите);
- Имате аргументи за това да кажете „не“ и е важно отсрещната страна да ги чуе и разбере;
- Не искате да предизвиквате негативни емоции в човека отсреща.
Как да кажем „не“?
Има две опции за това:
- Техниката на Фийби от „Приятели“
Приложима е, ако не искате да се обяснявате, в крайна сметка е ваше право.
- Несъгласие с отсрещната страна по асертивен начин
Приложимо е, когато наистина искате човекът отсреща да чуе аргументите ви. Именно върху тази опция ще се фокусираме сега.
Най-големият проблем с думата „не“ е, че затваря диалога. Веднага щом чуе, че е отхвърлен, човекът отсреща е много вероятно да се затвори. Каквото и да кажете след „не“, няма да бъде чуто и разбрано.
Има подход от пет стъпки, чрез който не се съгласявате, но в същото време човекът ви изслушва и разбира. С тях може да засилите асертивното си поведение, с други думи – златна среда, в която няма нито агресия, нито пасивност и съгласие с всичко.
Асертивното поведение означава да поставиш нуждите си наравно с нуждите на другите. Честно, директно и с уважение към човека отсреща да представиш какво искаш и какво – не.


За да не се провалите, важно е вашето „не“ да не бъде чувано преди стъпка 5. Ако усещането на несъгласие се появи по-рано, рискувате отсрещната страна да влезе в спор или да се затвори. И вече е по-малко вероятно да ви изслуша докрай.
Не използвайте думи като „съжалявам“, „обаче“, „но“ и други подобни фрази с негативен привкус.
Explore more
Истински пример от практиката
Soft Skills Pills има свой подкаст – Радиоточка 2, в който създателите му, Васи и Хари, изследват различни теми за работа в екип и лидерство. В повечето епизоди канят технически хора, с които заедно разглеждат тези теми, като изборът на гостите е изцяло техен.
За да развият платформата и подкаста си, от Soft Skills Pills си партнират с IT компаниите, като извършват employer branding услуги за тях – споделят информация за тях в публикациите си, както и в подкаста.
Ето какво запитване получават от една IT компания.

Ето и отговор на база на 5-те стъпки, които са описани по-горе.

Стъпка 1: Казваш „да“ на гледната точка на отсрещната страна, което не означава, че трябва да се съгласяваш с нея.
Стъпка 2: Казваш защо мислиш, че отсрещната страна има такава гледна точка.
Стъпка 3: Заявяваш, че ще изразиш позицията си
Стъпка 4: Обясняваш причините за твоята гледна точка.
Стъпка 5: Казваш „не“, без да се извиняваш и да се чувстваш неудобно.
Стъпка 6: Предлагаш компромисен вариант (няма го в примера по-горе, тъй като е по избор), например: „Може да направим среща, в която да поговорим и да помислим за варианти за съвместна работа.“
Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за меки умения на Soft Skills Pills – A Dose of Soft Skills.