+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

74-47 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Наръчник за растеж: Как да кажем „не“, без да отблъснем човека отсреща

Снимка: iStock

Всеки от нас поне веднъж е водил разговор, в който е трябвало да каже „не“ на някой колега в офиса, на бизнес партньор или пък на близък. Как обаче се възприема? Бяхте ли достатъчно деликатни в ситуацията и имаше ли горчивина в отношенията ви след това? 

Ако искате да не оставяте такава следа след себе си, тази статия е за вас. В DEV.BG стартираме специална поредица съвместно с партньорите ни от Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват уменията си за работа с други хора и изграждат силни tech екипи. Заедно с тях ще обръщаме внимание на съвети и примери от работата и живота, които помагат да ставаме по-добри.

На какво е посветена днешната тема? 

Ще ви покажем как да не се съгласявате с отсрещната страна, но деликатно и с разбиране. И ще ви дадем реален пример от комуникация с клиент.

Следвайте тези съвети, ако… 

Отказвате да направите нещо, но в същото време:

  • Не искате да сте груб и да звучите агресивно;
  • Не искате да бъдете пасивен и искате да дадете уместен отговор;
  • Искате да кажете истината, без да се преструвате;
  • Искате отсрещната страна да се чувства чута и разбрана (в момента продължавате да четете, вероятно защото е важно за вас да имате добра комуникация с другите);
  • Имате аргументи за това да кажете „не“ и е важно отсрещната страна да ги чуе и разбере;
  • Не искате да предизвиквате негативни емоции в човека отсреща.
Как да кажем „не“?

Има две опции за това:

  1. Техниката на Фийби от „Приятели“

Приложима е, ако не искате да се обяснявате, в крайна сметка е ваше право.

  1. Несъгласие с отсрещната страна по асертивен начин

Приложимо е, когато наистина искате човекът отсреща да чуе аргументите ви. Именно върху тази опция ще се фокусираме сега. 

Най-големият проблем с думата „не“ е, че затваря диалога. Веднага щом чуе, че е отхвърлен, човекът отсреща е много вероятно да се затвори. Каквото и да кажете след „не“, няма да бъде чуто и разбрано.

Има подход от пет стъпки, чрез който не се съгласявате, но в същото време човекът ви изслушва и разбира. С тях може да засилите асертивното си поведение, с други думи – златна среда, в която няма нито агресия, нито пасивност и съгласие с всичко.

Асертивното поведение означава да поставиш нуждите си наравно с нуждите на другите. Честно, директно и с уважение към човека отсреща да представиш какво искаш и какво – не.

Днес те питаме…

Коя е най-голямата трудност, с която се сблъсквате при търсенето на работа в IT сектора?
Loading ... Loading …

За да не се провалите, важно е вашето „не“ да не бъде чувано преди стъпка 5. Ако усещането на несъгласие се появи по-рано, рискувате отсрещната страна да влезе в спор или да се затвори. И вече е по-малко вероятно да ви изслуша докрай.

Не използвайте думи като „съжалявам“, „обаче“, „но“ и други подобни фрази с негативен привкус.

Explore more

Виж
WordPress обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Micronaut обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Postman обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Swagger обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
 
Истински пример от практиката

Soft Skills Pills има свой подкаст – Радиоточка 2, в който създателите му, Васи и Хари, изследват различни теми за работа в екип и лидерство. В повечето епизоди канят технически хора, с които заедно разглеждат тези теми, като изборът на гостите е изцяло техен. 

За да развият платформата и подкаста си, от Soft Skills Pills си партнират с IT компаниите, като извършват employer branding услуги за тях – споделят информация за тях в публикациите си, както и в подкаста.

Ето какво запитване получават от една IT компания.

Ето и отговор на база на 5-те стъпки, които са описани по-горе.

Стъпка 1: Казваш „да“ на гледната точка на отсрещната страна, което не означава, че трябва да се съгласяваш с нея.

Стъпка 2: Казваш защо мислиш, че отсрещната страна има такава гледна точка.

Стъпка 3: Заявяваш, че ще изразиш позицията си

Стъпка 4: Обясняваш причините за твоята гледна точка.

Стъпка 5: Казваш „не“, без да се извиняваш и да се чувстваш неудобно.

Стъпка 6: Предлагаш компромисен вариант (няма го в примера по-горе, тъй като е по избор), например: „Може да направим среща, в която да поговорим и да помислим за варианти за съвместна работа.“

Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за меки умения на Soft Skills Pills – A Dose of Soft Skills.