+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

100-6 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Свободата и подкрепата в HedgeServ като основа за силния екип

Текстът е предоставен от HedgeServ

Пиер-Ив Шовен е директор на софтуерното инженерство в HedgeServ и отговаря за екипите за разработка на General Ledger и Middle Office. Успоредно с управлението на екипи все още намира време и за програмиране на фона на своя над 10-годишен опит в технологичния сектор.

В интервю за DEV.BG Пиер – както го наричат колегите му, споделя за развитието и менторството в компанията, както и за неговото собствено професионално израстване.

Пиер, ти си част от HedgeServ от около шест години. Как се е променил подходът на компанията към развитието на екипите през това време?

С разрастването на компанията екипите също се разрастват. Едно от предимствата на управлението в HedgeServ е, че екипите имат определена автономия в начина, по който се организират. Това води до органичен растеж и помага да се избегне прекомерната бюрокрация, която често се среща в големите организации, като позволява на екипите да останат гъвкави и фокусирани. 

Изградена е добра структура за улесняване на комуникацията и цялостното сътрудничество, което вероятно е най-голямата промяна, откакто се присъединих към компанията.

Какво според теб прави един екип от разработчици наистина овластен и свободен да действа? Как как HedgeServ подкрепя това?

Според мен един екип е наистина овластен, когато всеки член има глас относно това как екипът трябва да функционира. Различните екипи работят по различен начин. Важно е да се разберат и използват силните страни на всеки екип – кой, ако не самият екип, знае най-добре своите силни и слаби страни и какво работи за него. Един добър мениджър дава знания, обратна връзка и гледна точка, когато е необходимо.

Освен това екипът може да работи и напредва органично, само ако всеки е мотивиран и готов да даде най-доброто от себе си. За да се постигне това, ролята на мениджъра е да води индивидуални разговори с всеки член на екипа за неговите лични цели и да намери начин тези цели да се приведат в съответствие с целите на екипа и в крайна сметка на компанията. Това създава съгласуваност между личните, екипните и корпоративните цели – всички се движат напред с обща цел.

Благодарение на споменатата автономия, компанията позволява на мениджъри и директори да прилагат решения, съобразени с нуждите както на екипа, така и на отделния човек. Това не е обичайно за големи компании и се оценява високо – дава възможност за конкретност и близост в процеса на упълномощаване.

Менторството често е ключов фактор за професионалното развитие. Как HedgeServ насърчава споделянето на знания и менторството между инженерите?

Винаги съм бил впечатлен от ангажимента на HedgeServ към личностното израстване. Има множество възможности за обучение, споделяне на знания и кариерно консултиране. HedgeServ има цял екип, посветен на обучението – не само техническо, но и за развитие на меки умения и други аспекти. Достъпни са много ресурси и дори се насърчава използването на работно време за обучение и развитие.

Днес те питаме…

Колко често използваш AI инструменти за писане, редактиране и/или тестване на код?
Loading ... Loading …
В моите екипи всеки мениджър провежда индивидуални разговори с всеки член на екипа всеки месец, а компанията предлага структурирана програма за менторство, която подкрепя кариерното развитие. Това дава достъп до опитни ментори, които могат да насочват служителите в тяхното развитие.

Какви стратегии използваш, за да насърчиш поемането на отговорност и развитието на лидерски потенциал сред членовете на екипа?

Както вече споменах, упълномощаването идва от това екипите сами да се организират и всеки да има глас. С правилната рамка можем да водим и улесняваме разговора, без да накърняваме индивидуалността на екипа.

Имаме месечна ретроспекция, на която екипът определя целите, които иска да постигне, а мениджърът се грижи те да бъдат съгласувани с целите на компанията. След това се използва система за самооценка по петобална скала, за да се види дали целите са постигнати и къде има нужда от подобрение. Това помага за идентифициране на проблеми и блокери. 

Екипът сам предлага решения, които могат да доведат до промени в организацията или практиките му. След това се определят действия, които да бъдат изпълнени до следващата ретроспекция.

С други думи екипите разполагат с рамка, която им позволява да поемат пълна отговорност за начина, по който работят. Това мотивира и ги прави двигатели на собствения си успех. Ролята на мениджъра е да улеснява комуникацията, да подкрепя решенията на екипа и да съдейства за съгласуваността със заинтересованите страни.

Пиер-Ив (долу вляво) с част от колегите си в HedgeServ.

Как гарантираш, че всеки член на екипа има възможност да се развива – независимо дали иска да стане технически експерт, или да премине към лидерска роля?

Сядаме с всеки член на екипа и определяме личните му цели и това, което иска да постигне. После заедно изготвяме план за тяхното постигане – това може да включва работа по нова технология, менторство на по-млади колеги или поемане на мениджърски задачи. Има достатъчно разнообразие в работата, за да може всеки да прави това, което го вдъхновява и развива.

Едно от най-силните предимства в HedgeServ е наличието на две кариерни пътеки – една за технически роли и друга за лидерски. Това е чудесно, защото позволява на хората да напредват и получават същото възнаграждение, без задължително да стават ръководители. 

В много компании техническите експерти се сблъскват с таван в кариерата си, освен ако не преминат към мениджмънт – HedgeServ решава този проблем, като предлага две пътеки, които ценят както техническото, така и лидерското майсторство.

Какъв съвет би дал на инженери, които искат да поемат повече отговорности, но не знаят откъде да започнат?

Комуникацията е ключова – първата стъпка е да изразят желанието си пред мениджъра си. Дали ще бъде предприето нещо е друг въпрос, но поне ще има яснота. 

След това препоръчвам проактивност – да покажат, че са готови, като предлагат идеи или поемат инициативи в рамките на своята роля.

На мен винаги ми е помагало това, че върша задачите си съвестно, но също така отделям време да разглеждам нови идеи или създавам proof of concept – така показвам инициатива, без да пренебрегвам основната си работа.

Explore more

Виж
Flask обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Cosmos DB обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Ansible обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Cypress обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Как създаваш среда, в която хората се чувстват комфортно да предлагат нови идеи или да проявяват инициатива?

Всеки работи по различен начин и, както се казва: „Всеки е гений, но ако съдиш риба по способността ѝ да се катери по дървета, ще живее целия си живот с мисълта, че е глупава.“ Идеята е да дадем възможност на хората да работят по своя начин, да разберем какво ги мотивира и да им помогнем да се развиват.

Трудното е да се определи докъде се простира свободата. Аз създавам ясни рамки, граници и система за обратна връзка – така се изгражда „сигурно пространство“, където членовете на екипа могат свободно да изразяват себе си и знаят, че имат „мрежа за сигурност“. Създаването на среда за експериментиране без страх от грешки е от съществено значение за иновациите и растежа.

Екипите за разработка в HedgeServ често си сътрудничат с други бизнес звена. Как осигурявате ефективна комуникация и екипна работа?

В рамките на екипа провеждаме ежедневни stand-up срещи, които улесняват комуникацията. Освен това се старая да изграждам доверие и дух на сътрудничество – успехите са на целия екип, не на отделни хора. 

Насърчаваме работата в екип и даваме пример – когато някой се нуждае от помощ, го насочваме към колега с нужните знания, вместо мениджърите директно да отговарят. Така се насърчава вътрешноекипната комуникация и се избягва рискът от зависимост от конкретен човек. С времето екипите сами започват да си помагат и само ако е необходимо, ескалират заедно.

Използваме и pairing, но при нужда – за да не бъде прекалено формално. Peer review покрива останалото и гарантира качество.

На по-широко ниво всеки член на екипа, който поема задача или проект, комуникира директно със заинтересованите страни. Не е нужно мениджмънтът да бъде посредник. В зависимост от опита и увереността мениджърът може да участва в разговора. Cross-team комуникацията също е структурирана и се провеждат добре организирани срещи, които гарантират добър обмен на информация.

Каква е ролята на непрекъснатото обучение за успеха на екипа и как HedgeServ подкрепя развитието на умения?

Във всяка професия и индустрия ученето е ключ към напредъка – то позволява придобиване на нови инструменти, нови гледни точки и адаптиране към промените. Всеки екип се стреми не само да учи, но и да преподава – членовете често провеждат сесии за споделяне на знания.

На по-глобално ниво HedgeServ инвестира сериозно в обучението и развитието. Има специален екип, посветен на обученията, достъпни са платформи като Udemy и други ресурси. 

Всеки път когато нова технология се въведе в екосистемата на HedgeServ, се създават специални обучения за всички разработчици, независимо дали ще я използват директно, или не. Това дава по-добра представа за контекста и улеснява комуникацията между екипите.

Как виждаш развитието на подхода към упълномощаването на екипите в HedgeServ през следващите години?

Методологията и отношението на HedgeServ към упълномощаването вече са на много високо ниво. Въпреки че прогресът е необходим и промяната е постоянна, подходът на HedgeServ е проектиран да се развива органично, като същевременно остава верен на основните си ценности.