Ефективното управление на разходите за облачни услуги е критично предизвикателство за всяка компания, която използва публична облачна инфраструктура. В HedgeServ екипът по автоматизация и интеграция в облака играе централна роля в осигуряването на ефективно използване на AWS ресурсите, като балансира между производителност, мащабируемост и разходна ефективност.
Как в компанията подхождат към оптимизирането на разходите, автоматизацията и FinOps? Навлизаме в тези детайли с Огнян Костадинов, Директор Cloud Automation & Integration. Той споделя за най-често срещаните предизвикателства, най-добрите практики и бъдещето на управлението на разходите в облачната среда.
Огнян, разкажи ни за кариерния си път. С какво се занимаваш в HedgeServ?
Вече 15 години съм част от IT индустрията. През годините станах свидетел на множество революционни технологии, които се появяват, доминират пазара и след това или отстъпват място на следващата „гореща“ тенденция, или се утвърждават дългосрочно. Работя с публични и частни облачни платформи още от ранните етапи на развитието на тази технология.
В HedgeServ ръководя екипа по автоматизация и интеграция в облака. Отговарям за ефективността на публичните облачни услуги, които компанията използва. Екипът ми оценява различни облачни услуги, разработва нови концепции, внедрява успешни решения в продукционна среда и максимизира възвръщаемостта на инвестициите за всяко използвано решение.
С какво екипът ти помага за оптимизирането на разходите за облачни услуги в организацията?
Моят екип е ключов участник във FinOps групата в HedgeServ. Стремим се да следваме Well-Architected Framework на нашия облачен партньор, което гарантира гладка и ефективна функционалност. Разработили сме вътрешни инструменти и сме внедрили външни решения, които осигуряват детайлна видимост върху разходите за облачни услуги.
Тъй като използването на облака е изключително динамично – бизнес целите се променят с всяко ново приложение – ние работим усърдно, за да следим ежемесечните разходи. Нашата цел е постоянно да балансираме между неизбежните разходи по дейността и разходите, които могат да бъдат избегнати.
Какви са основните предизвикателства при управлението на разходите за публични облачни услуги?
По време на „големия облачен бум“ много компании се втурнаха да мигрират към облака и да се откажат от локалната си инфраструктура в изключително кратки срокове. Това доведе до преобладаването на стратегията lift-and-shift, която невинаги е финансово ефективна в публична облачна среда.
Повечето облачни доставчици не предлагат същата гъвкавост на CPU/RAM, каквато имат съвременните локални хипервизори, което принуждава компаниите да свръхосигурявят изчислителните си ресурси, за да гарантират стабилност на услугите.
Най-голямото предизвикателство в управлението на облачните разходи е да разберем дали наистина получаваме най–доброто за парите си. Въпроси като: „Може ли този софтуер да работи ефективно с по-малко RAM, но с по-нов CPU?“ или: „Имам ли наистина нужда от 5TB свръхбърз диск, или мога да използвам евтино обектно съхранение?“, често остават без отговор, защото решаването им изисква сложна и скъпа преработка на софтуера.
За съжаление, максимата „ако не е счупено, не го поправяй“ може да бъде изключително скъпа в облака. Всеки път когато компанията избере да не преоценява хардуерните изисквания на дадено приложение, тя вероятно приема ненужни дългосрочни разходи.
Какви стратегии препоръчваш за максимизиране на разходната ефективност в публичния облак?
Следването на Well-Architected Framework, особено частта за оптимизация на разходите, трябва да бъде в основата на всяка FinOps стратегия. Друг ключов фактор е отделянето на необходимото внимание – независимо дали чрез отделен екип, или междуекипна FinOps група.
Всеки голям облачен доставчик предлага инструменти за постигане на разходна ефективност, но отговорността на FinOps екипа е да оспорва статуквото и да задава правилните въпроси. Управлението на техническия дълг с FinOps нагласа също е от съществено значение – компаниите трябва редовно да преразглеждат известните неефективности, за предпочитане на всеки шест до дванадесет месеца.
За да бъде успешна една FinOps стратегия, е излючително важно да има ясна отговорност за разходите. Всеки екип трябва да бъде отговорен за собствения си бюджет, а всеки потребител трябва да бъде обучен в основите на управлението на разходите.

Как автоматизацията помага за намаляване на ненужните облачни разходи?
Когато дадена задача се автоматизира, променливостта на разходите намалява. Автоматизацията позволява предвидими модели на разходи и по-добро бюджетиране в средносрочен план. Компаниите могат ясно да дефинират приемливи месечни разходи, да ги сравняват с други показатели и да оценяват възвръщаемостта на инвестициите въз основа на реални данни.
Автоматизацията също така позволява динамично мащабиране – никога не трябва да се допуска неизползвани изчислителни ресурси да бъдат включени в месечните разходи.
Какви инструменти и услуги намирате за най-ефективни при мониторинга и оптимизацията на разходите?
Освен външните платени инструменти, ефективни са и следните интегрирани решения на облачния ни партньор:
- Cost Explorer. Основен, но важен инструмент за анализ на фактурите.
- Anomaly Tracking. Интегрира откриването на аномалии в разходите с мониторинг и известия.
- Tagging. Всеки ресурс трябва да бъде правилно отбелязан към съответния разходен център – без изключения.
- Kubecost. Безценен инструмент за проследяване на ресурсната консумация в Kubernetes клъстери.
- Dashboards. Осигуряват разширена визуализация и прогнозиране на разходите.
Как компаниите могат да се уверят, че използват правилните типове инстанции и конфигурации, за да избегнат свръхосигуряване?
Правилното оразмеряване (right-sizing) е основен принцип в оптимизацията на разходите (cost optimization) и добре документирана тема.
Въпреки това изчислителните изисквания на вътрешния софтуер не трябва да се приемат за даденост. Поне веднъж годишно трябва да си зададем въпроси като дали използваме правилната версия на даден framework и трябва ли да направим една голяма API заявка, или няколко по-малки паралелно. Това помага да се предотврати неконтролируемо нарастване на разходите.
Решение, което е било оптимално през последната четвърт на 2023 г., може вече да не бъде рентабилно в началото на 2025-а.
Explore more
Какви са най-честите грешки, които организациите допускат в управлението на разходите за облачни услуги?
Най-голямата грешка е подценяването на важността на оптимизацията на разходите. Някои конкретни примери включват:
- Използване на остарели поколения инстанции. По-новите поколения често предлагат по-добра производителност на същата цена.
- Разчитане на стандартните настройки на autoscaler-а. Те невинаги са оптимални за конкретните цели.
- Липса на събитийно-ориентирана архитектура. Мащабирането трябва да отчита в реално време колебанията в натоварването.
Как бизнесът може да намери баланс между спестяването на разходи и поддържането на оптимална производителност и надеждност?
Не трябва да има компромис между разходната ефективност и надеждността – целта е да се намалят разходите, без да се увеличават рисковете.
Производителността обаче е различен въпрос. Въпреки че моментната скорост често е желана, е важно да се оцени дали е действително необходима. Компаниите трябва да правят разлика между критичната за бизнеса скорост (например UX) и некритичните процеси (например фонови задачи, агрегирани отчети).
Наистина ли ви е важно отчет, агрегиран извън работния ден, да се генерира за 30 минути, или 90 минути биха били напълно приемливи?
Разбирането на тези компромиси помага да се разграничат съществените разходи от „приятни, но скъпи и несъществени“ функции.
Как изглежда бъдещето на управлението на разходите за облачни услуги?
Както при всичко в технологиите, FinOps ще бъде силно повлиян от AI. Очаквам AI-базирани модели за прогнозиране и оптимизация на разходите да навлязат широко сред потребителите.
Какъв съвет ще дадеш на облачните инженери, които искат да подобрят разходната ефективност днес?
Винаги задавайте правилните въпроси и оспорвайте „утвърдените“ факти и статукво. Особено наблягайте на това дали нещо наистина ви е необходимо в мащаба, в който е в момента, както и дали има по-рентабилна алтернатива.
И накрая – никога не правете компромис с оптималната софтуерна разработка, когато оптимизирате изчислителни ресурси. Спестяването на човекочасове на програмиста сега може да доведе до по-високи разходи в бъдеще.