+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

85+43 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Наръчник за растеж: Преди да даваш обратна връзка, слушай

Снимка: iStock

Забелязвали ли сте как някои хора преминават в отбранителен режим, когато получават обратна връзка? Особено когато е негативна. 

Почти всеки се е сблъсквал с подобна ситуация, вероятно и самите вие – независимо дали сте давали обратната връзка, или сте били този, който я получава. Затова от DEV.BG обръщаме внимание на темата в рамките на партньорството ни със Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват комуникативните и лидерските си умения и изграждат силни tech екипи.


Капанът, в който мениджърите попадат

Много често мениджърите казват на хората в екипа си, че трябва да се променят. Че е необходимо поведението им да се подобри. Този подход кара хората да заемат отбранителна позиция. Защо?

Защото хората се чувстват сякаш ги съдиш. Когато мениджър поднася обратна връзка по този начин:

  • Разбива и нарушава представата на хората за самите тях;
  • Заплашва самочувствието им;
  • Изгражда бариера между себе си и въпросния човек.

А когато един човек се чувства съден или критикуван, се съпротивлява. Възможно е да не разбере и да не приеме нуждата от промяна особено лесно. Всъщност може да започне да ви пренебрегва като авторитет и да намери начин да ви избягва като такъв.

Какъв е резултатът? Обратната връзка не води до никаква промяна, а продуктивността на човека не се променя и дори може да се влоши. На този етап мениджърите може да си задават въпроса дали този човек изобщо може да бъде повлиян от ментор и да се промени. Може да се стигне дотам мениджърът да започне изобщо да избягва да дава негативна обратна връзка. С времето обаче това може да се отрази на резултатите на целия екип.

На какво е посветена днешната тема?

Има една важна стъпка, която много мениджъри пренебрегват, преди да дадат обратна връзка. Когато обаче започнат да я изпълняват, хората се чувстват:

  • По-спокойни;
  • По-запознати със своите силни и слаби страни;
  • По-склонни да размишляват върху обратната връзка, без да влизат в отбранителен режим.

Тази стъпка се нарича активно слушане с емпатия. Когато като мениджър изслушвате внимателно техните опит и гледни точки, създавате усещане за психологическа сигурност. Давате сигнал, че мнението на този човек е важно за вас.

Днес те питаме…

Колко често използваш AI инструменти за писане, редактиране и/или тестване на код?
Loading ... Loading …
Това е един от ключовите елементи, които карат хората да усещат, че са ценна и важна част от екипа.

Как да станете добър слушател? 

Да си добър слушател не означава просто да мълчиш и да слушаш. 

  1. Дайте 100% от вниманието си, не се преструвайте, че слушате
  • Без разсейващи фактори. Избягвайте да има компютър или екран между вас и човека, с когото говорите.
  • Поддържайте очния контакт.
  • Придържайте се към по-отворен език на тялото. Застанете срещу човека с отпусната и отворена стойка.
  • Ако трябва, отложете срещата. Ако нещо отклонява мислите ви в този ден, по-добре оставете диалога за друг път, вместо постоянно да се разсейвате.
  1. Не прекъсвайте човека отсреща
  • Учете се на търпение – то създава пространство за по-дълбоко разбиране. Това е умение и като всяко друго умения може да се научи.

Ето как да започнете:

  • Фокусирайте се върху настоящето. Вслушайте се в думите, които човекът използва, естествените паузи в речта му. 
  • Сдържайте се от това да запълните с думи всяка тишина, която се създава.
  • Не планирайте предварително какво да отговорите. По-добре помислете как да се потопите напълно в това, което изразява другият човек. Когато започнете да мислите за отговора, е много по-вероятно да прекъснете човека.
  1. Не съдете и не давайте оценки 
  • Недейте да тълкувате казаното.
  • Сдържайте се от това да правите заключения и предположения за това какво има предвид събеседникът ви.
  • Избягвайте осъдителни реакции. Бъдете внимателни с тона, израженията на лицето и езика на тялото.
  • Бъдете любопитни. Подхождайте с интерес към всеки подобен разговор.
  1. Не се втурвайте да давате решения
  • Вместо това помогнете на човека сам да стигне до решение, като предложите различни варианти.
  • Разгледайте и обсъдете заедно предложеното. 
  1. Задавайте добри въпроси

Преди да питате човека отсреща, запитайте самия себе си: Ако задам този въпрос, ще бъде ли от полза за човека?

  • Ако отговорът е да, тогава въпросът е добър.
  • Ако отговорът е не, обмислете го и го направете по-конструктивен и фокусиран върху нуждите на човека.

Ефективните въпроси помагат на другия да получи яснота и да вземе решение.

  1. Покажете подкрепа
  • Недейте да слагате бариера на емоциите си.
  • Ангажирайте се активно и вербално, и невербално.
  • Използвайте изрази като: Разбирам те.; Това е логично.; Наясно съм какво имаш предвид.
Слушането изгражда влияние 

…И добрият слушател получава престиж. Вместо да разчитате на сплашване или авторитет, за да поддържате контрол, печелите уважение и възхищение. Това естествено повишава вашия авторитет – без да създава бариери.

Слушането е инвестиция

Когато отделите от времето си, за да се фокусирате и да слушате, всъщност инвестирате в човека срещу вас. Така той се чувства чут, забелязан, разбран и по-свързан с останалите хора в екипа. Това усещане за принадлежност може да доведе и до по-висока продуктивност.

Редица проучвания показват, че мениджърите, които слушат, са възприемани като истински лидери. Те градят доверие, създават повече удовлетворение от работата и вдъхновяват креативността в екипите си.

Това не означава да не давате обратна връзка. Означава, че е добре първо да изслушате. Когато напълно разбирате перспективата на някого, създавате основа за по-смислени и конструктивни разговори.

Explore more

Виж
Snowflake обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Babel обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Cucumber обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Selenium обявите
Събрани на едно място
Right Arrow

Да обобщим накратко

Препоръки, които ще ви направят по-добър слушател:

  1. Дайте 100% от вниманието си, не се преструвайте, че слушате

Без екрани, без компютри, без други разсейващи фактори.

  1. Не прекъсвайте човека отсреща

Учете се на търпение и не планирайте предварително какво да отговорите.

  1. Не съдете и не давайте оценки 

Бъдете любопитни. Подхождайте към разговора с естествен интерес.

  1. Не се втурвайте да давате решения

Помогнете на човека сам да стигне до решение. Само му подскажете какво може да е то, като го насочите в правилната посока.

  1. Задавайте добри въпроси

Това помага на човека да постигне яснота и в крайна сметка да намери решение.

  1. Покажете подкрепа

Покажете емоция, бъдете ангажирани вербално и невербално. 

Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за меки умения на Soft Skills Pills – A Dose of Soft Skills.

Търсите ли си екип, в който може да приложите тези и още практики? Разгледайте обявите в Job Board-a на DEV.BG!