Забелязвали ли сте как някои хора преминават в отбранителен режим, когато получават обратна връзка? Особено когато е негативна.
Почти всеки се е сблъсквал с подобна ситуация, вероятно и самите вие – независимо дали сте давали обратната връзка, или сте били този, който я получава. Затова от DEV.BG обръщаме внимание на темата в рамките на партньорството ни със Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват комуникативните и лидерските си умения и изграждат силни tech екипи.
Капанът, в който мениджърите попадат
Много често мениджърите казват на хората в екипа си, че трябва да се променят. Че е необходимо поведението им да се подобри. Този подход кара хората да заемат отбранителна позиция. Защо?
Защото хората се чувстват сякаш ги съдиш. Когато мениджър поднася обратна връзка по този начин:
- Разбива и нарушава представата на хората за самите тях;
- Заплашва самочувствието им;
- Изгражда бариера между себе си и въпросния човек.
А когато един човек се чувства съден или критикуван, се съпротивлява. Възможно е да не разбере и да не приеме нуждата от промяна особено лесно. Всъщност може да започне да ви пренебрегва като авторитет и да намери начин да ви избягва като такъв.
Какъв е резултатът? Обратната връзка не води до никаква промяна, а продуктивността на човека не се променя и дори може да се влоши. На този етап мениджърите може да си задават въпроса дали този човек изобщо може да бъде повлиян от ментор и да се промени. Може да се стигне дотам мениджърът да започне изобщо да избягва да дава негативна обратна връзка. С времето обаче това може да се отрази на резултатите на целия екип.
На какво е посветена днешната тема?
Има една важна стъпка, която много мениджъри пренебрегват, преди да дадат обратна връзка. Когато обаче започнат да я изпълняват, хората се чувстват:
- По-спокойни;
- По-запознати със своите силни и слаби страни;
- По-склонни да размишляват върху обратната връзка, без да влизат в отбранителен режим.
Тази стъпка се нарича активно слушане с емпатия. Когато като мениджър изслушвате внимателно техните опит и гледни точки, създавате усещане за психологическа сигурност. Давате сигнал, че мнението на този човек е важно за вас.

Как да станете добър слушател?
Да си добър слушател не означава просто да мълчиш и да слушаш.
- Дайте 100% от вниманието си, не се преструвайте, че слушате
- Без разсейващи фактори. Избягвайте да има компютър или екран между вас и човека, с когото говорите.
- Поддържайте очния контакт.
- Придържайте се към по-отворен език на тялото. Застанете срещу човека с отпусната и отворена стойка.
- Ако трябва, отложете срещата. Ако нещо отклонява мислите ви в този ден, по-добре оставете диалога за друг път, вместо постоянно да се разсейвате.
- Не прекъсвайте човека отсреща
- Учете се на търпение – то създава пространство за по-дълбоко разбиране. Това е умение и като всяко друго умения може да се научи.
Ето как да започнете:
- Фокусирайте се върху настоящето. Вслушайте се в думите, които човекът използва, естествените паузи в речта му.
- Сдържайте се от това да запълните с думи всяка тишина, която се създава.
- Не планирайте предварително какво да отговорите. По-добре помислете как да се потопите напълно в това, което изразява другият човек. Когато започнете да мислите за отговора, е много по-вероятно да прекъснете човека.
- Не съдете и не давайте оценки
- Недейте да тълкувате казаното.
- Сдържайте се от това да правите заключения и предположения за това какво има предвид събеседникът ви.
- Избягвайте осъдителни реакции. Бъдете внимателни с тона, израженията на лицето и езика на тялото.
- Бъдете любопитни. Подхождайте с интерес към всеки подобен разговор.
- Не се втурвайте да давате решения
- Вместо това помогнете на човека сам да стигне до решение, като предложите различни варианти.
- Разгледайте и обсъдете заедно предложеното.
- Задавайте добри въпроси
Преди да питате човека отсреща, запитайте самия себе си: „Ако задам този въпрос, ще бъде ли от полза за човека?“
- Ако отговорът е „да“, тогава въпросът е добър.
- Ако отговорът е „не“, обмислете го и го направете по-конструктивен и фокусиран върху нуждите на човека.
Ефективните въпроси помагат на другия да получи яснота и да вземе решение.
- Покажете подкрепа
- Недейте да слагате бариера на емоциите си.
- Ангажирайте се активно и вербално, и невербално.
- Използвайте изрази като: „Разбирам те.“; „Това е логично.“; „Наясно съм какво имаш предвид.“
Слушането изгражда влияние
…И добрият слушател получава престиж. Вместо да разчитате на сплашване или авторитет, за да поддържате контрол, печелите уважение и възхищение. Това естествено повишава вашия авторитет – без да създава бариери.
Слушането е инвестиция
Когато отделите от времето си, за да се фокусирате и да слушате, всъщност инвестирате в човека срещу вас. Така той се чувства чут, забелязан, разбран и по-свързан с останалите хора в екипа. Това усещане за принадлежност може да доведе и до по-висока продуктивност.
Редица проучвания показват, че мениджърите, които слушат, са възприемани като истински лидери. Те градят доверие, създават повече удовлетворение от работата и вдъхновяват креативността в екипите си.
Това не означава да не давате обратна връзка. Означава, че е добре първо да изслушате. Когато напълно разбирате перспективата на някого, създавате основа за по-смислени и конструктивни разговори.
Explore more
Да обобщим накратко
Препоръки, които ще ви направят по-добър слушател:
- Дайте 100% от вниманието си, не се преструвайте, че слушате
Без екрани, без компютри, без други разсейващи фактори.
- Не прекъсвайте човека отсреща
Учете се на търпение и не планирайте предварително какво да отговорите.
- Не съдете и не давайте оценки
Бъдете любопитни. Подхождайте към разговора с естествен интерес.
- Не се втурвайте да давате решения
Помогнете на човека сам да стигне до решение. Само му подскажете какво може да е то, като го насочите в правилната посока.
- Задавайте добри въпроси
Това помага на човека да постигне яснота и в крайна сметка да намери решение.
- Покажете подкрепа
Покажете емоция, бъдете ангажирани вербално и невербално.
Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за меки умения на Soft Skills Pills – A Dose of Soft Skills.
Търсите ли си екип, в който може да приложите тези и още практики? Разгледайте обявите в Job Board-a на DEV.BG!