Лидерите на екипи попадат в най-различни ситуации, свързани с неприятни новини, които трябва да съобщят на колегите си – уволнение, лоши резултати по даден проект, недоволен клиент или партньор, очаквано повишение в неподходящ момент…
Как да споделяте тези неща, без това да се отрази дългосрочно на екипа и отношенията ви?
От DEV.BG разглеждаме темата заедно с партньорите ни от Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват комуникативните и лидерските си умения и изграждат силни tech екипи.
На какво е посветена днешната тема?
В един от епизодите на подкаста на Soft Skills Pills – Радиоточка 2, Васи и Хари обсъждат с team leader следния казус: „Имам няколко души в екипа, които очакват повишение. Но имам бюджет само за един от тях. Как да кажа на някой от екипа ми, че няма да получи повишение?“
Лесният отговор на този въпрос е да бъдеш отворен и честен, без да „захаросваш” нещата прекалено, но и без да се държиш грубо. И тук обаче има подводни камъни (иначе животът нямаше да бъде толкова интересен).
Защо е важно да сте отворени и директни, когато става дума за такива новини?
Колкото повече задържате и не споделяте информация с хората си, толкова повече неотговорени въпроси и неизвестни оставяте в съзнанието им.
Оскъдна информация → Повече неизвестни → Повече място за собствени интерпретации и конспирации → 🙁
Препоръка: Бъдете отворени и директни, когато споделяте информация, полезна за човека отсреща.
Преди разговора се подгответе
Помислете каква е целта ви, когато споделяте лошите новини. Например да си спечелите време, да разберете какви са истинските им нужди, да ги осведомите за някакво ново развитие.
Липса на ясна цел → Неясно послание → Мискомуникация → Грешни очаквания от колегите ви в екипа → 🙁
Приоритизирайте целите си. Изберете си не повече от две.
Прекалено много цели → Неясно послание → Мискомуникация → Грешни очаквания от колегите ви в екипа → 🙁
Препоръка: Споделете това, което е най-важно за вашите хора. Вижте метода на обърнатата пирамида, който се използва за представяне на информация.
Очаквайте възражения от хората, помислете предварително какво може да кажат и как ще се справите с това.
Неподготвени сте за възражения → Правите много импровизации → Измествате фокуса на срещата → Неясно послание → Мискомуникация → Грешни очаквания от колегите ви в екипа → 🙁
Препоръка: Вижте как да предвиждате възраженията.
Съобщавайте новините с намерението хората да ги чуят
Да разгледаме случая, в който искате колегата ви да бъде наясно с факта, че бюджетът ви е ограничен и само един човек от екипа може да получи повишение. И това не е човекът, който стои срещу вас.
Съобщете неприятните новини на четири очи, в one-on-one срещи.
- Предупредете човека, че ще му съобщите нещо неприятно.
- Съобщете го.
- Адресирайте възраженията му, които сте очаквали.
- Обяснете на базата на какви критерии сте взели решението си.
- Обяснете, че това решение е финално и няма да се промени.
Предупредете, че ще съобщите нещо неприятно
Ако сте в самолет, който предстои да се разбие, командирът на полета би казал: „Подгответе се за удар!“
В нашия случай: „Давам направо към една неприятна новина. Предполагам, че ще си много разочарован/а от това, което ще ти кажа. Но ще ти обясня решението си и какво да очакваш в бъдеще…“
Така помагате на човека да чуе и приеме по-добре неприятната новина. Давате им необходимото пространство.
Ако не сте искрен → Човекът се чувства манипулиран → Губите доверието му → 🙁
Съобщете лошата новина
Прекалено увъртане → Прекалено много „захаросване“ → Колегата се чувства глупаво → Вие се чувствате глупаво → 🙁
Ако съобщавате новината много директно → Оne-on-one срещата става монолог → Колегата мисли, че сте груб/а → Губите доверието му → 🙁
Препоръка: Действате с грижа за колегата отсреща – дайте му време да разбере това, което е чул, правете паузи в разговора, за да не се превръща в монолог. Бъдете отворени към това да го чуете.
Адресирайте очакваните възражения
Отговорете на възраженията, за които хората така или иначе си мислят. Представете ги от самото начало, за да ви изслушат по-внимателно.
Например: „Сега, след като съобщих новината, вероятно ще помислиш решението ми за несправедливо. Вероятно ще почувстваш ____ и ____. Разбирам това и искам да ти кажа въз основа на какви критерии взех това решение.“
Explore more
Обяснете на кои критерии наблегнахте
Твърде много подчертаване на ограниченията ви → Оправдаване на компанията → Позицията ви отслабва → Губите авторитета си → 🙁
Препоръка: Споделете само веднъж какви ограничения сте имали. Придържайте се към критериите ви.
Съобщете, че решението е финално и няма да се промени
Казвате го само веднъж → Мислите, че човекът ви е разбрал от първия път → Човекът ви разбира различно → Мискомуникация → Грешни очаквания от вашите хора → 🙁
Препоръка: Следвайте принципа на прекалената комуникация (overcommunication). Необходимо е да комуникирате посланието няколко пъти, за да се уверите, че е чуто и разбрано.
След като съобщите неприятната новина, проследете какво се случва във времето
Една от най-важните ви задачи като лидер е да заставате зад вашите хора. Правете регулярни срещи на четири очи и ги изслушвайте – разберете как се чувстват след неприятната новина, имат ли неясноти, какво разбират и какво – не. Не си правете заключения, а задавайте валидиращи въпроси.
Второ, трябва да сте в режим „изследовател“ – проучете каква е действителната ситуация за човека отсреща. Вижте тук как да мотивирате хората да ви казват истината.
Задавайте правилните въпроси, за да откриете истинските нужди на колегата ви. За целта вижте SPIN модела на Soft Skills Pills.
Ако искате да научите повече по темата, но с доза хумор…
За тези от вас, чийто лидер им е съобщил, че няма да получат повишение – ето един комикс от Work Chronicles.
Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за меки умения на Soft Skills Pills – A Dose of Soft Skills.