*Текстът е предоставен от Godel Technologies
Преди двадесет години светът на управлението на качеството в софтуерното инженерство беше много различен от днешния. В този момент ясната дефиниция на гъвкавостта все още се формира и много екипи бяха свикнали с твърд подход към софтуерното инженерство, където „тестването“ беше конкретно дефинирана стъпка в процеса.
Въпреки това, дори преди 2002 г., компаниите увеличават зависимостта си от софтуера, което естествено означаваше, че трябва да ускорят скоростта на доставка на софтуер. Agile лесно може да се разглежда като безпроблемно решение, но пропускането на значението на ефективното управление на качеството в рамките на един гъвкав модел може лесно да доведе до катастрофа.
Управление на качеството: развиващо се, но вечно
През следващите две десетилетия нуждата от скорост само се засили, тъй като технологиите се подобриха и пазарната конкуренция се засили. Все по-често отличителната черта на една компания е нейната технология – погледнете еволюцията на SaaS или възхода на електронната търговия за доказателства. Тъй като технологията се превърна във фактор за успех на бизнеса, бързо стана ясно, че качеството често не само побеждава разходите по отношение на точките за продажба, но също така има много пряко въздействие върху общите разходи. Лошо тествана система има потенциала да струва много на бизнеса, дори и да е евтино построена. Поради това еволюцията на управлението на качеството на софтуера също беше ускорена и много богата на събития през годините.
Днес компаниите започват да осъзнават, че управлението на качеството може да се счита само за съществена част от бизнес стратегията. В идеалния случай това е на бизнес ниво, като качеството е вградено в цялата компания, като култура. В технологичната функция идеалният подход е управлението на качеството, което играе междуфункционална роля, която отговаря за гарантирането, че целият екип поддържа качеството на софтуера. Достигането на това ниво на управление на качеството не е лишено от предизвикателства на ниво хора, процеси и технологии.
От ръчно, през автоматизирано, до SDET – как качеството винаги е било основа в Godel
Първият manual QA инженер се присъедини към Godel през 2006 г. Този човек се присъедини, за да формира част от един от първите Godel Pods – специализиран екип за софтуерно инженерство. През годините Godel растеше и естествена част от този растеж беше съпътстващият растеж на нашия екип за управление на качеството.
През следващото десетилетие компаниите в много индустрии преминаха към пълно разчитане на софтуерни системи, където основните услуги се захранваха от технологии вместо от ръчни процеси. Естествено, с нарастването на сложността и обхвата на тези системи нараства и необходимостта от инвестиране в стабилни процеси за управление на качеството.
Бързо стана ясно, че търсенето на автоматизирано тестване расте рязко. Бързо развиващите се компании и клиентите на Godel сред тях се надпреварваха да намалят времето за изпълнение и да намалят SDLC. В резултат на това търсене, инструментите за автоматизация на тестването бързо се развиха и Godel започна да увеличава собствения си специализиран екип за автоматизация на тестването в тандем. До 2015 г. 22% от Godel се състои от персонал за управление на качеството, баланс, който остава същият и днес.
Тъй като клиентите усъвършенстваха своите технологични процеси, те започнаха да искат инженери за управление на качеството на Godel, които бяха „T-образни“ – хора, които имаха умения както в ръчното, така и в автоматизираното тестване. За да отговори на това ново търсене, Godel осъзна, че обединяването на отделите за ръчно управление и автоматизация е отговорът. В резултат на това сега имаме отдел за управление на качеството с два потока: QA (ръчно) и SDET (автоматизирано). Правейки това, инженерите на Управление на Качеството (QM) на Godel могат да прехвърлят най-добрите практики в споделена среда и да повишат уменията на колективния екип.
Ние също така признахме, че правим повече, от колкото да автоматизираме QA. Нашите инженери работят в тясно сътрудничество с целия екип, за да оформят качеството на продуктите и не само да определят правилните типове тестове, нива и области на отговорности, но също така да изграждат, разширяват и поддържат рамки за автоматизация на тестването, да изграждат и конфигурират CI-CD връзки, с цел да оптимизират доставката като цяло. Естественият резултат от това признание беше преименуването на ролята на инженер по автоматизация на SDET – инженер по разработка на софтуер в тестване.
Бъдещето на управлението на качеството
Отделът за Управление на Качеството (QM) винаги се учи, не само един от друг, но и от всички в Godel. Чрез обмен на опит и придобиване на специфични умения, отделът е по-силен, отколкото някога е бил.
Сега всеки от нас е активен играч в екипа за доставка, решава проблеми с добри умения за анализ на първопричината, професионалистът, който оспорва приетите стандарти и начин на работа, задава въпроси за подобряване на ефективността и качеството, допринася за културата на прозрачност на развиващия се екип, опит, учене, иновации и ентусиазъм и този, който не се страхува да признае провала и да се поучи от него.
Като отдел ние култивираме отговорност за предоставяне на висококачествени продукти, не само като QM инженери, а като екип.