+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

68-35 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Как IT компании в страната намаляват финансовия стрес на своите служители


Една от секциите в кариерните профили на компаниите в Job Board-а на DEV.BG, която се радва на особено голям интерес, са допълнителните придобивки. И това е така, защото с времето те стават все по-шарени — от премиум пакети за здравно осигуряване, фирмени събития, спорт, намаления и детски градини в офиса до най-различни курсове и обучения за надграждане на уменията. Но през последните няколко години tech работодателите започнаха целенасочено да предлагат и придобивки, с които подпомагат финансовото благосъстояние на своите служители редом със стандартните програми с акции на компанията и допълнителното пенсионно осигуряване.

Дали обаче тези financial wellbeing инициативи не са поредната мода за привличане и задържане на таланти или са обективна необходимост, наложена от пандемията, инфлацията, скокът на цените и неясното бъдеще? Според тазгодишно изследване на международната консултантска компания PwC личните финансови проблеми и произтичащият от тях стрес влияят на служителите физически, емоционално, психически и социално, като се отразяват негативно и върху продуктивността им, а оттам — и на крайните резултати на техния работодател.

В същото време проучване на DEV.BG показва, че едва 30% от заетите в индустрията проявяват интерес към придобивката „Финансово и инвестиционно планиране”. Защо е така? „Мнозинството от хората имат по-скоро краткосрочни нагласи за финансовото си бъдеще. COVID не повлия значително на IT сектора и доходите на работещите останаха на високи нива, но ще бъде интересно как ще се адаптират българските компании и техните служители при потенциална рецесия. В случай че заетостта започне да намалява, дългосрочното планиране на финансите може да придобие по-висок приоритет,” смята Йордан Генов, Изпълнителен директор на MoitePari Consult, където ръководи екипа за лични финанси и финансово планиране.

Но какво е „финансово здраве” и кои са неговите потребители?
Йордан Генов,
Изпълнителен директор,
MoitePari Consult

Едно от най-достъпните определения за financial wellbeing е: „Човек да знае, че може да си плати сметките днес, че може да се справи с неочакваното и следва пътя на здравословното финансово бъдеще. С две думи — има увереност и контрол над своите пари.” Българите, които държат да управляват финансовото си бъдеще, понякога се обръщат към експерти, които са налични и в пакетите от допълнителни придобивки на техните работодатели. „Най-често това са професионалисти с постоянна заетост, семейни с деца или с нагласа за създаване на семейство. Те желаят да осигурят дългосрочното финансово бъдеще на семейството си, да разберат какви са необходимите действия, които ще им позволят да постигнат финансовите си приоритети, без да поемат излишни рискове, и чувстват отговорност да управляват разумно парите си и да са от полза на близките си,” допълват от MoitePari Consult.

Според наблюденията на Йордан Генов финансов стрес предизвикват най-вече тревогата от топящите се спестявания заради високата инфлация, липсата на контрол върху личния бюджет и притеснението, че човек не постъпва отговорно към доходите си. „Макар и да има повтарящи се проявления на стрес, решението обикновено е индивидуално. Хората имат нужда да споделят индивидуалната си житейска ситуация и да изградят персонифицирана стратегия, която да е обвързана с конкретни приоритети.” Някои от тях го правят и на работното място, стига да имат тази възможност подръка.

Financial wellbeing в действие
Борислав Борисов,
Директор „Човешки ресурси”, UltraPlay

„Финансово здраве” и „финансово планиране” може да звучат абстрактно, но имат своите много конкретни приложения и едно от тях е фирменият „Кредитен консултант”. Такъв например предлагат UltraPlay от 2018 г., но служителите започват да се възползват масово от него през втората половина на 2019-та. Придобивката покрива широк диапазон от дейности като първоначална консултация за ипотечен или потребителски кредит, събиране и сравняване на оферти, избор на конкретна банка, набавяне и подаване на всички нужни документи, рефинансиране на съществуващ кредит, обединяване на задължения. Впоследствие UltraPlay разширяват услугата с „Брокер на недвижими имоти”, за да предложат цялостно решение на своите служители.

„Работим с две различни компании по доставянето на услугата „Кредитен консултант”, за да осигурим оптимален избор на колегите. Тя е безплатна за всички наши служители, а причината да я предложим беше желанието ни да им помогнем да получат по-добри кредитни условия, отколкото те сами биха уговорили, ако отидат в кредитния отдел на една банка. Кредитът обикновено е мост към мечта, която нашите служители биха желали да реализират — нов дом или автомобил. По този начин им помагаме да превръщат не само професионалните си, но и лични мечти в реалност,” обяснява Борислав Борисов, директор „Човешки ресурси”. Освен това кредитният консултант запознава служителите с финансовата конюнктура в страната, спестява време за попълване на документи и обикаляне от банка в банка, като по този начин намалява стреса от целия процес по теглене на кредит.

Маргарет Чонгарова,
Head of Brand & Community, LimeChain

Други работодатели предоставят финансова помощ на служителите си да закупят нов автомобил на лизинг след навършен определен стаж в компанията. Той е две години в LimeChain, които предлагат специализираната програма Car Allowance. „Тя съществува от една година, като подпомагаме служителите в покупката на нов лизингов автомобил както с избора и контакти на търговци на коли, така и с частично финансиране на ежемесечната лизингова вноска.

Днес те питаме…

Как предпочиташ да комуникираш с колегите си на работа?
Loading ... Loading …

Придобивките, които предлагаме на нашето Lime семейство, целят да предоставят гъвкавост и свобода на решенията, а развитието на програмата Car Allowance бе провокирано от това да обгрижим още по-добре колегите и да им дадем смелостта да изберат автомобила, който винаги са искали,” споделя Маргарет Чонгарова, Head of Brand & Community.

Нина Бояджиева,
Мениджър „Човешки ресурси”, Strypes

Вече над осем години Strypes развиват свои програми за лоялност, достъпни за всички служители с минимум три години стаж в компанията. Една от тях е Car Loyalty Program за закупуване на нов или използван личен автомобил. „Компанията заплаща значителна сума за първоначална вноска и месечен бонус за период от две до пет години, който расте като сума с достигане на четвъртата и петата година в Strypes Group. Ако служителят няма нужда от автомобил в момента, той получава Spring and Autumn Bonus, който се изплаща два пъти годишно. Размерът му също расте спрямо навършените години в групата и може да бъде прекъснат по всяко време с включване в Car Loyalty Program,” обяснява Нина Бояджиева, мениджър „Човешки ресурси”.

Спасена Христова,
People Operations Craftswoman, ST6

От началото на 2019 г. в ST6 намаляват финансовия стрес чрез самоопределяне на месечното възнаграждение. Това се случва два пъти годишно, като предварително се провеждат peer review сесии, по време на които служителите обсъждат индивидуалния си принос за всеки проект, реализиран през последните шест месеца. Те имат осигурен достъп до допълнителна информация като приходите и разходите на компанията, заплатите на другите колеги, актуалните пазарни нива на месечните възнаграждения, както и целите на организацията. Ако някой реши да предложи промяна на заплатата си, споделя това в Slack и се аргументира защо счита, че заслужава повишение.

„Самоопределянето на заплатите се основава на обратната връзка от колегите и доверието ни един в друг. Всеки човек в организацията трябва да бъде достатъчно смел и обективен при даването на честна и градивна обратна връзка. Също така при самоопределянето на заплатите отговорността се прехвърля от мениджмънта към членовете на екипа. Всеки трябва да има желание и готовност сам да поема отговорността за определяне на своята заплата и в същото време да се държим взаимно отговорни за взетите решения,” казва Спасена Христова, People Operations Craftswoman. Това нестандартно решение цели да изгради повече доверие, прозрачност, съвестност, отговорност и справедливост при определяне на месечните финансови параметри.

Елена Петрова,
Специалист „Човешки ресурси”, MentorMate

Друга financial wellness придобивка, която все още не се среща често, е инвестиционна сметка за служителите. Такава предлагат MentorMate от началото на миналата година. „Стремим се да предоставяме максимално разнообразие от придобивки, които да покриват различните сфери от живота на нашите хора. Водени именно от това желание, допълнихме кошницата от придобивки с инвестиционен план. Програмата е идеалният избор за колегите, които не държат да ползват стандартните социални придобивки и предпочитат нещо, което би им донесло полза в по-дългосрочен план,” обяснява Елена Петрова, специалист „Човешки ресурси”. „На всеки желаещ се разкрива персонален портфейл, в който компанията внася определена сума ежемесечно. Програмата е с продължителност от три години, като очакваната доходност е в размер на 4-12%. Сумата се инвестира в компаниите, които са част от фонда на нашия партньор. На неговата страница колегите имат достъп до месечни бюлетини с финансовото му представяне, както и подробна информация за фонда и управлението му.”

Резултатите не закъсняват

Вече близо 20% от служителите в UltraPlay са се възползвали от услугата „Кредитен консултант”. „Обратната връзка е много позитивна — спестено време, пари и един безценен компас в бурното море на кредитите. Освен това услугата не приключва с взимането на кредита, а продължава и след това като помощ в предоговаряне на условия и рефинансиране.”

Към днешна дата осем служители на LimeChain са се включили в програмата Car Allowance и над 190 участват в инициативите Car Loyalty и Spring and Autumn Bonus на Strypes. Обратната връзка в ST6 за практиката на самоопределяне на заплатите също е положителна: „Политическите игри са изкоренени, заплатите са справедливи, доверието ни един към друг е силно, нямаме разлики в заплащането, а текучеството е нулево.”

Не на последно място към инвестиционната сметка на MentorMate до момента са проявили интерес над 70 служители. Една година след старта на програмата резултатите показват, че инвестициите са донесли очаквания процент доходност, а прогнозите за оставащия период (краят на 2024 г.) са благоприятни.

Но каквито и придобивки за засилване на финансовия „имунитет” да предложат компаниите, отговорността за финансовото здраве е преди всичко лична. „Колкото и да са високи доходите ни, ако ние нямаме яснота как да ги управляваме по смислен начин, винаги ще остане притеснението, че финансовото ни състояние е нестабилно. В такива ситуации независим поглед и няколко насоки от професионалист могат да са безценни за добиване на увереност и поемане на целенасочен курс към финансова независимост,” казва Йордан Генов и добавя, че „управлението на личните финанси има изключително важна роля в живота на съвременния професионалист. Ако игнорираме финансовите си тревоги, те вероятно ще се задълбочат, особено в условия на несигурна икономическа обстановка.”

Ако те накарахме да се замислиш за финансовото ти настояще и бъдеще и искаш да намалиш нивата си на финансов стрес, виж какви други financial wellbeing придобивки се крият в кариерните профили на компаниите в Job Board-a на DEV.BG.