+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

92-64 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Една компания, много роли — кариерният път на Румяна Узунова с Entain

Историята на Румяна Узунова е позната на много нейни дългогодишни колеги в гейминг гиганта Entain, защото е типичен пример за здравословна упоритост. Упоритостта, от една страна, на човек, който е твърдо решен да граби с пълни шепи от огромния пул от опит и ноу-хау на технологичния лидер, и, от друга, на неотстъпчивостта на същия този лидер, който е заложил на постоянната еволюция, за да предложи на хората си кариерно развитие според индивидуалния им житейски и професионален етап.

Руми се присъединява към Entain преди близо 19 години, веднага след като завършва „Компютърни науки”. Избира ролята на QA специалист, тъй като все още няма достатъчно знания и търпение за програмист, а и защото умее да се справя ударно с проблемите. След няколко години любопитството и вече натрупаният опит я насочват към позицията Product Manager, а осигуреното от компанията обучение при гуруто на продуктовия мениджмънт Марти Кейгън я убеждава, че е взела точното решение в точния момент. След това професионалната ѝ „разходка” в Entain продължава като Business Analyst. Позицията я връща към техническите основи на бизнеса и след като се запознава с множеството вътрешни IT системи, отново взима осъзнато решение — този път да влезе в обувките на софтуерен инженер, който през годините е изградил нужното търпение (междувременно Руми е станала и майка на две деца) и вече има самочувствието, че ще се справи със сложни технически казуси.

От две години Руми е част от екипа със закачливото име Stateless, който отговаря за качественото състояние на огромната система, обслужваща 160 милиона уникални потребители на Entain, като за целта често работи и с колегите си от Австрия, Великобритания и Индия.

Руми, какво е обичайното състояние на екипа ти, с какво точно се занимавате?

Както подсказва името ни, нямаме обичайно състояние, защото подобно на другите IT екипи в Entain ние също сме Agile и шарени, постигнали сме баланс между начинаещи и опитни програмисти. В момента разработваме няколко нови функционалности за нашите сайтове за спортни залагания. Работата е основно front-end, като използваме Angular, който се е доказал като надежден framework за разработка на големи и сложни уеб приложения. В допълнение оперираме и с NgRx, който ни помага да менажираме стейта и ни позволява да управляваме реактивно различните информационни състояния. Заедно с Angular NgRx предоставя и чудесни възможности за дебъгване, а когато учим дадена технология, добре е да се ориентираме и в начините за дебъгване, защото в реална ситуация те са много важни. Тази комбинация помага на един експерт да навлезе плавно в цялата технологична ситуация, тъй като му дава възможност да спира и да повтаря действия в браузъра.

Каза, че имаш колеги с минимален практически опит с тези модерни технологии. През какво обучение преминават и доколко са сложни за овладяване?

Всички имат ментор, който се грижи за тях и подпомага развитието им не само на техническо ниво, но и като мотивация и напасване в екипа. Подкрепата на моя ментор беше огромна в началото, докато изучавах основите в програмирането, но когато вече имаш знания и работиш самостоятелно, той играе още по-важна роля, тъй като ти показва какви детайли имаш да наваксваш. Така че Angular се учи.

Това, което често изненадва новите колеги, е огромният сорс код. Той е трупан с години и отнема време да се ориентираш в него. Също така ние сме продуктова компания и като такава разработваме много сложен софтуер. Въпреки че следваме добрите практики, начинаещите програмисти, които все още не са уверени дали и как ще се справят в сложни ситуации, в началото чувстват дискомфорт. Но ако идват с правилната настройка, че ще учат дълго време, преди да започнат да пишат код, и че може да отнеме месеци, докато се запознаят с цялата ситуация, овладяването на Angular и NgRx не са никакъв проблем.

А какви са директните ползи на Angular и NgRx за крайните потребители? В какви продукти на Entain могат да ги усетят?

Ще дам пример със сайта ни Bwin Sports, който развиваме активно. Той представлява Angular single-page application и когато потребителят навигира из страниците, те не се презареждат цялостно. Съответно скоростта за навигиране е много по-голяма в сравнение със сайт, в който всеки линк зарежда нова страница. В същото време с помощта на NgRx съхраняваме информацията от бетслипа на потребителя — нещо като кошница, в която той добавя, например, на кой мач иска да направи залог. Тъй като предложенията на сайтовете ни за спортни залагания са много и разнообразни, всяка промяна в бетслипа води след себе си до множество сложни проверки и изчисления, но за потребителя това е незабележимо, защото те се случват мигновено. Освен това по време на мач динамиката се променя във всяка минута и тук също ни помага NgRx за смяна на коефициентите, които се обновяват на страниците ни паралелно със случващото се на терена.

Днес те питаме…

Получаваш ли редовно обратна връзка след интервюта за работа?
Loading ... Loading …
Стабилният „стейт” неминуемо води и до дългосрочно техническо качество. Какво точно означава то и как го реализирате с екипа ти?

Това е балансът, който сме постигнали между времето, през което пишем нови функционалности и оказваме техническа поддръжка, и времето, което отделяме в подобряване на сорс кода. Софтуерът в продуктовите компании е отговорност на екипа за години напред за разлика от аутсорсинг компаниите, които имат по-краткосрочна ангажираност към софтуера, който пишат. В Entain работим за себе си. Когато пишем качествен код, си помагаме в бъдеще, защото ако една създадена от нас функционалност причинява проблеми на колегите, след като бъде пусната, ние ще сме тези, които ще борят същите тези проблеми. За да постигнем баланса, за който говоря, имаме разбирането и подкрепата на бизнес екипа, защото разполагаме с гарантирано време, което да отделим за технически подобрения, независимо колко спешни проекти предстоят.

Всъщност част от роудмапа ни се състои от технически подобрения и понякога са много големи, например цялостното пренаписване на NgRx системата, което скоро приключихме. Върху сорс кода пишат стотици програмисти, така че качественият рефакторинг, който изисква време, подобрява живота на всички колеги. Това в дългосрочен план се изплаща многократно.

Често младите специалисти не са наясно какво е да работиш в продуктова компания. Кoe е различното?

Степента на сложност и дългосрочност, която имаме. Също така се привързваш към продукта, върху който работиш, приемаш го за собствено творение и ежедневно се вълнуваш в каква посока ще тръгне, как ще се развива. Другият плюс е, че компаниите, които пишат собствен софтуер като нашата, разполагат с най-разнообразни инструменти и имат свободата да експериментират с различни технологии. Не на последно място фактът, че системата ни е огромна и предлага такова разнообразие от услуги и инструменти, ни помага да трупаме опит с различни технологии. Може да омръзне, само ако човек няма подходящата настройка.

На теб не ти е омръзнало, защото си в Entain почти 20 години.

Така е. Започнахме от една малка компания с 40 души и преживяхме много бизнес трансформации. Фирмата се променя, технологиите се променят. Това, което остава, е че IT отделът е стабилен, хората са ангажирани и работата с тях върви гладко. Имаме много възможности да се развиваме в посоката, в която искаме, и разполагаме с хиляди ресурси да учим новости — нещо, което на мен много ми помага през всичките тези години. Харесва ми и че мога да сменям драстично ролята и да остана в същата компания. За мен това е ценно, защото се случва лесно и се чувствам сигурна, че няма да започна от нулата. Подобни движения постоянно се окуражават при нас.

От технологична гледна точка кои са най-големите промени, които настъпиха в Entain през тези години?

Това са ключовите промени за цялата индустрия. В началото всичко беше доста статично. Страницата с коефициентите например се обновяваше на две минути, но се появиха Push технологиите. След това дойде ред на мобилните версии на уебсайтовете ни, защото потребителите искаха да правят залагания през телефоните си. Следващата голяма технологична промяна беше преминаването ни от Java към .NET, което реши много проблеми с огромните ни бази данни. Започнахме да работим с по-дистрибутирана архитектура с много по-малки и по-стабилни бази данни, както и с Microservices. Сега отделните елементи са по-скалируеми, релийзите са по-лесни, а прекъсванията в системата са сведени до минимум.

А какво предстои да се случи в гейминг индустрията?

В Entain вече използваме собствени machine learning алгоритми за представяне на информация под формата на статистически данни. Екипите, които отговарят за потребителските данни, ги използват активно и за предвиждания като част от нашата програма за отговорни залагания. В роудмапа ни има много подобни функционалности, които тепърва предстои да видим в действие. Ще продължи да бъде интересно и вълнуващо.

Със сигурност — при 27 бранда, над 29 хиляди служители в цял свят и повече от 600 колеги от 18 националности в българския офис Entain не дава заявка, че на някой скоро ще му стане скучно в компанията, така че провери дали имат подходяща възможност и за теб в Job Board-а на DEV.BG, за да не гледаш утре бъдещето на гейминга в гръб.