+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

72-15 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Глобалният възход на e-commerce сектора: тенденции и технологичен напредък

В днешната изключително динамична дигитална ера, секторът на глобалната търговия преминава през ключови изменения, водени от развитието на e-commerce като основна “еволюционна сила”. Именно електронната търговия е начело на новите трендове в начина, по който бизнесът и потребителите си взаимодействат. От удобството на онлайн пазаруването до тънкостите на управлението на глобалните вериги за доставки, e-commerce сегментът се превръща в крайъгълен камък на съвременната икономика.

За да разберем повече за експоненциалния растеж на електронната търговия, технологичния напредък, който я съпътства, както и разнообразния набор от възможности за развитие и предизвикателства, разговаряхме със специалисти от три компании с присъствие в Job Board-a на DEV.BG. Това са Жени Маркишка, Директор Софтуерно развитие в AIOPSGROUP, a valantic company, Тихомир Иванов, Salesforce Fuse Practice Lead в Tryzens Bulgaria, и Клара Бешева, софтуерен инженер в Merkle.

E-Commerce секторът в глобален мащаб

Електронната търговия отбеляза значителен растеж през последните години, като глобалните онлайн продажби надхвърлят трилиони долари. Това развитие се осъществява чрез фактори като увеличение на достъпа до интернет, масовото използване на смартфони и предпочитанията на потребителите към дигитално пазаруване. Основните играчи на световния пазар за електронна търговия са Amazon, Alibaba, eBay, JD.com и Walmart.

Според мащабно проучване на Gitnux, kъм 2022 година приблизително 20% от световните продажби на дребно са извършени онлайн (което е и увеличение с 9,7% в сравнение с предишната година). Според тогавашните прогнози, до 2026 година пазарът на онлайн търговия би трябвало да достигне близо 25% от глобалните продажби. Съответно трансгранични продажби (по електронен път) са се покачили от $450 милиарда през 2018 година, до $627 милиарда през 2022г. Те от своя страна са част от оборот в размер на $5,7 трилиона, обхващащ всички видове електронна търговия в световен мащаб. Лидер в този сектор е Amazon с пазарна капитализация от $1,081 милиарда (към 2022 година), следван плътно от Alibaba със скромните $308 милиарда.

Жени Маркишка, Директор Софтуерно развитие, AIOPSGROUP, a valantic company

Жени Маркишка от AIOPSGROUP, a valantic company, определя състоянието на e-commerce отрасъла в момента по следния начин: “През последните 4 години е-commerce индустрията отбеляза значителен растеж, ускорен от глобалната пандемия, започнала през 2020 г., която насочи потребителите към онлайн пазаруване. Тази тенденция на растеж продължава, тъй като потребителите оценяват удобството, разнообразието и често по-добрите цени, достъпни онлайн. От друга страна, през последната година и половина IT секторът, в това число и е-commerce, беше изправен пред бюджетни ограничения и съкращения. Тези предизвикателства принудиха компаниите за електронна търговия да правят иновации и да се адаптират, което в крайна сметка може да укрепи индустрията в дългосрочен план.”

По статистики от Artios, значителният растеж в e-commerce сектора продължава и през 2023 година – международните приходи достигат до над 6 трилиона долара, като се очаква тази стойност да достигне 6,9 трилиона долара през 2024 г. и 8,148 трилиона долара до края на 2026 г. Текущият брой дигитални купувачи е 2,64 милиарда по целия свят, като Китай има най-силно изразен дял тук, следван от САЩ, Обединеното кралство и Япония. Процентът на разпространение на електронната търговия сред потребителите се очаква да достигне 25% до 2027 година (от 19% през 2022 година). Що се отнася до предпочитаните продукти – с най-висок процент на продажби са дрехите, обувките, потребителската електроника, книгите, филмите, домашните развлечения и предметите за лична грижа и красота.

Тихомир Иванов, Salesforce Fuse Practice Lead, Tryzens Bulgaria

Последната година отрасълът показва все повече признаци на така наречения етап на зрялост, а именно: клиентите са все по-предпазливи при вземането на решения за нови инвестиции и промени в технологиите, обслужващи бизнесите им. В частност това са платформите за онлайн търговия и интегрирането им с другите системи в цялостната архитектура. Все по-често се обсъждат множество различни варианти с детайли за Return On Investment, за да се избере най-оптималният вариант. Основен фактор при вземане на решения е цената, въпреки очевидните предимства на някои от по-скъпите решения”, споделя своя анализ Тихомир Иванов от Tryzens Bulgaria.

Очакванията към развитието на e-commerce сектора са много, но някои от най-важните включват следните прогнози:

● предвижда се приходите от продажби на M-commerce (мобилно пазаруване) да достигнат $534,18 милиарда през 2024 г.

● социалната търговия има очакван сложен годишен темп на растеж (CAGR) от 31,6% между 2023 г. и 2030 г.

● очаква се трансграничната електронна търговия да нарасне с огромните 108% между 2023 г. и 2028 г.

● предвижда се появата на нови методи за плащане да продължи възходящата си вълна, като водещи са безконтактните плащания като мобилни портфейли, крипто, QR кодове и дебитни карти.

● устойчивостта ще се превърне в основен приоритет за предприятията за електронна търговия с високото потребителско търсене и необходимостта от прозрачност в социалните и законодателни аспекти на бизнеса.

Актуални тенденции

Много от сегашните тенденции в е-commerce сектора и IT индустрията са нетрайни, но това не означава, че не трябва да бъдат анализирани с цел подобрение и развитие. Именно те информират бизнеса относно желанията на потребителите спрямо дигиталните платформи за електронна търговия и различните възможности за достъп до тях. Например разпространението на мобилни устройства засилва особено силно растежа на електронната търговия, позволявайки на потребителите да пазаруват удобно от своите смартфони. В резултат на това много e-commerce платформи оптимизират своите уебсайтове и разработват множество приложения, за да се погрижат максимално добре за този нарастващ потенциал от потребители.

От голямо значение са и нововъзникващите технологии като изкуствен интелект (AI), машинно обучение, добавена реалност (AR) и виртуална реалност (VR), които трансформират ефективно тенденциите, свързани с електронната търговия. Например според проучване на Zendesk, за 72% от фирмите е приоритет разширяването на AI и чатботовете в user experience частта, признавайки по този начин увеличаващите се предимства на технологията. А всички нови технологии спомагат за подобряване на процеса на пазаруване, персонализирането на потребителските препоръки, както и оптимизиране на операциите по веригата за доставки и борба с кибер измамите.

За Жени Маркишка именно ролята на AI като технология ще бъде голяма при промените в сектора: “Е-commerce платформите предлагат чатботове и виртуални асистенти, основани на AI алгоритми, които анализират клиентските данни, за да предоставят персонализирани препоръки за пазаруване. AI също така помага при прогнозиране на търсенето, като по този начин се оптимизират наличностите и се намалява свръхналичността или изчерпването им. Други алгоритми се използват за динамично ценообразуване като коригират цените в реално време въз основа на търсенето, конкуренцията и други фактори.

AI е навсякъде. Може би много хора не осъзнават, но AI е интегриран в e-commerce платформите и се забелязва при всяка интеракция с конкретния бизнес през различните канали при персонализирано потребителско изживяване, например чрез препоръки на продукти, базирани на предишното поведение на пазаруване и предпочитанията на клиентите. AI чатботовете и автоматизацията на процеси като обработка на поръчки и обслужване на клиенти допринасят за по-голяма ефективност на бизнеса, съпътствана с намаляване на разходите. Освен това, AI може да бъде използван при анализ на големи обеми от данни, което подобрява вземането на решения и стратегическото планиране. От гледна точка на разработчиците, AI помага при учене на нови технологии, анализ на документация, генериране на код, архитектурни диаграми и много други задължения, през които трябва да преминем бързо, за да сме по-ефективни”, добавя Тихомир Иванов.

Все по-нарастващ е акцентът върху устойчивостта на e-commerce сектора, заедно с отговорността към опазване на околната среда. Например все повече компании прилагат екологично чисти опаковки, оптимизират транспортните маршрути, за да намалят въглеродните емисии, и проучват нови решения към възобновяема енергия за своите търговски операции.

Проучване на HSBC Business Go пък гласи, че все повече се развива така наречената “социална търговия”. Тоест, социалните медийни платформи ефективно се трансформират в динамични онлайн пазари. Например TikTok и Instagram имат функции за пазаруване, позволявайки на потребителите да намират и купуват продукти на своите мобилни устройства, без да излизат от приложението.

Клара Бешева, софтуерен инженер, Merkle.

Според Клара Бешева от Merkle, e-commerce сферата еволюира с фокус създаване на по-добро и цялостно преживяване за потребителите:“Пандемията ни принуди да започнем да пазаруваме повече онлайн – това е най-голямата революция в e-commerce сферата (след създаването ѝ) и промени света завинаги. Тя ни показа, че онлайн пазаруването е опция, съпоставима с физическото пазаруване, която даже има и предимствата си – например, доста е удобно, седейки вкъщи на дивана с чаша кафе, да поръчаш поредния пакет памперси за бебето.

Днес те питаме…

Колко често използваш AI инструменти за писане, редактиране и/или тестване на код?
Loading ... Loading …
Изискванията на e-commerce сектора

На въпроса кои са най-важните умения, които един IT специалист трябва да притежава, за да се развива успешно в сектора на e-commerce, специалистите от AIOPSGROUP, a valantic company, Merkle и Tryzens дават конкретни отговори:

Жени Маркишка, AIOPSGROUP, a valantic company, – “Както в целия IT сектор, така и в e-commerce, са необходими умения в различни области. На първо място за един инженер е техническата експертиза – владеенето на езици за web разработка (HTML, CSS, JavaScript) и опит с платформи за електронна търговия (SFCC, Magento, Shopify) са от решаващо значение. В същото време, за добрия e-commerce специалист е важно да разбира бизнеса, за да може да анализира клиентски данни и пазарни тенденции и да предлага решения. Не на последно място SEO и дигитален маркетинг, UX/UI дизайн, опит с облачни изчисления и разбиране на AI алгоритмите за персонализиране на клиентския опит и оптимизиране на операциите.

Клара Бешева, Merkle – “Иска ми се да избягам от клишето, което включва умения като педантичност към детайла, работа в екип и други подобни – това всички го знаем. Бих обърнала внимание по-скоро на качествата, които хората подценяват, като например винаги да следим новите технологии, за да сме в крак с тях. Историята е показала, че иновацията подобрява. Хубаво е човек да отделя време на новостите (езици, frameworks, библиотеки и т.н.)не само професионално, но и в личния си живот. Също така, друго важно умение е балансът при решаването на проблеми – способността ни да открием най-продуктивното и практично решение. Много често, когато научим някоя нова технология, търсим как да я приложим, дори и да не е най-практичното решение за даден проблем. Разбира се, трябва да следим и за обратното – не трябва да попадаме в капана на сигурното и да решаваме проблеми по един и същ начин. Не на последно място – умението да комуникираш с хора. Нека не забравяме, че за да постигнем целите си, важни са ни хората, а не компютрите. Те са просто инструмент. Това, че можеш да се разбереш лесно с компютъра, не означава, че ще се постигнеш съгласие с човека.

Тихомир Иванов, Tryzens Bulgaria – “От гледна точка на технически умения, определено бих препоръчал на IT специалистите, които се фокусират в разработка, да се развиват като full-stack специалисти, тъй като работата с клиенти често изисква познания както по frontend, така и по backend частта на приложенията, които интегрираме. Също така бих препоръчал на специалистите да се фокусират върху водещите enterprise commerce платформи като Salesforce Commerce Cloud, Shopify, Adobe Commerce, BigCommerce, или Commerce tools, за да имат възможност да се докоснат до добре замислени и организирани платформи, както и да бъдат сред професионалисти на световно ниво, работейки с клиенти от глобална величина. Това ще им даде много по-различен поглед върху бизнеса в различните индустрии и ще им даде възможност да се сблъскат с много разнообразни и специфични проблеми, които ще засилят познанията им по платформата и интеграциите на конкретни решения. Не на последно място, способността за адаптация към бързо променящите се технологии и тенденции, което разбира се включва и използване на Generative AI за по-голяма ефективност.

Explore more

Виж
Hyper-V обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Kotlin обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Entity Framework обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Flux обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Бъдещето минава през палитра от предизвикателства

Въпреки че секторът на електронната търговия предоставя доходоносни възможности за растеж, той е изправен пред конкретни предизвикателства. Сред тях са интензивната конкуренция, заплахите за киберсигурността, логистичните сложности и вечно променящите се предпочитания на потребителите. Въпреки това, тези предизвикателства ще отключат и възможности за значително разширение на потребителски бази, оптимизирани маркетингови кампании, благодарение на AI и генеративно съдържание, и навлизане в съвсем нови пазарни ниши. За Жени бъдещето на този сектор е тясно свързано с технологичната еволюция – “Бъдещето на сектора ще продължи да еволюира и да се развива във възходяща посока, отговаряйки на все по-големите очаквания на потребителите. Напредъкът в AI очаквано ще доведе до още по-персонализирани изживявания при пазаруване, гласово и визуално търсене. Все по-гъвкави методи за разплащане, както и нови варианти за по-бърза доставка.

Конкретно през 2024 година някои от най-големите предизвикателства, с които онлайн търговците на дребно се очаква да се сблъскат, са навигирането в сложна трансгранична логистика и конкурирането с нарастващия възход на нови търговски марки.

Предстоят интересни времена. Предвиждам все по-агресивно използване на Generative AI решения при потребителското преживяване и автоматизация на труда. Представете си AI асистент, моден експерт, който на базата на вашия външен вид, да избере най-подходящите дрехи за вас за дадено събитие или ежедневието, да направи необходимото проучване и да намери продуктите на най-изгодна цена. Оттам и увеличаване на конкуренцията между различните онлайн търговци. Същото може да се каже и за използването на AI за разработка на специфичен софтуер за нуждите на бизнеса. Компаниите, които успешно интегрират AI в техния работен процес, ще са в пъти по-ефективни и конкурентни от тези, които не мислят за това по една или друга причина”, добавя Тихомир.

За финал, въпреки множеството предизвикателства и динамично променящия се свят, Клара е оптимист по отношение на бъдещето на този сектор: “Базирано на всичко, което казах дотук, смело мога да твърдя, че бъдещето на сектора ще е светло. То ще донесе много нови възможности и за нас – хората, които ще построим това бъдеще.


Сега и ти можеш да станеш част от динамичната e-commerce сфера, като разгледаш отворени позиции в компаниите в Job Board-a на DEV.BG.