Дигиталните технологии трансформираха начина, по който извършваме плащания – както по света, така и в България. Ключова част от тази трансформация са и българските IT специалисти, които усилено работят по решения, свързани с онлайн разплащанията и безконтактните технологии.
В този случай Банка ДСК не прави изключение. А какви са тенденциите в сферата и как се интегрира лесно и бързо виртуален ПОС в един сайт? Пред DEV.BG отговаря Мая Ангелова, управляващ директор пазар „Сигурни решения за разплащания“ в банката.
Мая, какви са предимствата на безконтактните плащания и защо са все по-предпочитани?
Безконтактните плащания отбелязаха значителен ръст, особено по време на пандемията. Те предлагат по-голяма бързина и удобство при извършване на трансакции и са предпочитани както от търговците, така и от крайните потребители. Основната причина е, че тези плащания спестяват време и значително улесняват процеса на плащане.
В България 99% от ПОС терминалите поддържат безконтактна функционалност, което ни поставя на едно от челните места в региона и дори в Европа. Една от най-значимите тенденции в електронните разплащания е навлизането на дигиталните портфейли и платформите за мобилни разплащания като Apple Pay и Google Wallet.
Тези иновативни решения позволяват сигурни и лесни трансакции чрез смартфони или други устройства, използвайки технологията на токенизация за защита на картовите данни.

Какво се случва с онлайн плащанията в световен мащаб и в България?
През последните години онлайн разплащанията бележат бърз растеж както глобално, така и у нас. В България около 40% от поръчките, направени по интернет, се заплащат електронно. Този процент е все още доста под средното за Европа, което достига около 70%, а в сравними пазари, като например Румъния, този процент вече е 60%.
Въпреки популярността на онлайн разплащанията основният начин на плащане у нас остава „при доставка“, въпреки че голяма част от тези плащания се осъществяват с карта, но на физическо ПОС устройство.
Какво представлява виртуалният ПОС от Банка ДСК и как се интегрира в онлайн магазините?
Виртуалният ПОС е платежна страница, чрез която се извършва плащане посредством криптирана връзка, спазвайки всички изисквания за сигурност. Банка ДСК притежава сертификат PCI DSS – световен стандарт за сигурност на картовите трансакции.

Интеграцията на виртуален ПОС в онлайн магазините е лесна и става чрез API, следвайки стандартите за сигурност. За най-популярните платформи имаме готови плъгини, които улесняват този процес, а с AI помощника в сайта за разработчици дори потребители без задълбочени технически познания могат да се справят.
Множество търговци вече интегрираха виртуалния ПОС на Банка ДСК и споделят своите положителни впечатления от него. Една от тези компании е Xiaomi, като нашите партньори описват процеса на интеграция като изключително бърз и лесен: „Интегрирането на виртуалния ПОС на Банка ДСК в нашия онлайн магазин се случи за по-малко от 15 минути! Чрез него успяхме да подобрим значително потребителското преживяване. Клиентите ни оценяват високата степен на сигурност и завършват трансакциите си бързо и лесно през най-популярните дигитални портфейли. Доволни сме, че след интеграцията приветстваме все повече лоялни клиенти!“
От Техномаркет, лидер в търговията с техника, също разказват за ползите от интеграцията на виртуален ПОС: „С виртуалния ПОС на Банка ДСК успяхме да предоставим сигурен и интуитивен начин за онлайн плащания, който отговаря на високите очаквания на нашите потребители. Благодарение на тази услуга, клиентите ни могат да пазаруват любимите си продукти с лекота и спокойствие, като запазват картите си за бъдещи плащания, а при необходимост, процесът на връщане на суми става за секунди!“
Explore more
Банка ДСК има специален дигитален хъб. Каква е ролята му за бизнеса?
Точно така, през май стартирахме проект, наречен „Дигитален хъб“, който има за цел да бъде ценен помощник на бизнеса. Хъбът предоставя информация и добри практики за всички етапи от развитието на един бизнес – от идеята до повишаване на продажбите и оптимизиране на разходите. Фокусът в момента е електронната търговия, но с времето ще разширим обхвата и с физически бизнеси.
Вярвам, че с развитието на безконтактните технологии и навлизането на дигитални портфейли, България показва сериозен потенциал за модернизиране на разплащанията. Чрез услуги като виртуалния ПОС и дигиталния хъб Банка ДСК помага на бизнеса да подобри потребителското изживяване, да увеличи сигурността на трансакциите и да създаде възможности за растеж и оптимизация.
Онлайн пазаруването се развива с всяка изминала година, а с него и начините за плащане – от картови трансакции до мобилни приложения и дигитални портфейли. Българският пазар вече прави важни стъпки към бъдещето.