Велин Шапкаров ръководи екип Agile Excellence в Банка ДСК от края на 2023 г. Има повече от 15 години професионален опит зад гърба си като проектен мениджър, Scrum Master, Agile Coach и ръководител на екипи, в т.ч. е част от лидерския екип в дигитални и Agile трансформации.
Амбициран е да допринесе за успешната трансформация и на Банка ДСК, затвърждавайки я като лидер на пазара чрез иновации и фокус към клиента, но и като все по-голям притегателен център за млади и мотивирани професионалисти от всички сфери, включително от IT индустрията.
Как се вписва Agile методологията във всичко това и кой подход е най-добър за целите на финансовата институция? Велин Шапкаров споделя в интервю за DEV.BG.
Велин, как Agile методологията влияе върху операциите и културата на една традиционна банка?
Това е доста комплексна тема. За мен Agile е на първо място нов начин на мислене, принципно различен от този, с който повечето хората в големите организации, и особено по-консервативните от тях като банките, са свикнали да прилагат.
Средата покрай нас се променя все по-бързо и непредвидимо в глобен аспект. Голяма част от решенията в бизнеса, които преди са носели конкурентни предимства и бизнес стойност, вече не са или няма да са приложими съвсем скоро. В последните години много от традиционните банки осъзнаха това предизвикателство и започнаха, макар и със закъснение, да се трансформират, като акцентират основно върху технологична оптимизация и дигитализацията.
За мен обаче по-сложните аспекти на промяната са трансформацията в корпоративната култура и фокусът върху потребностите на клиента. В Банка ДСК насочваме много усилия именно там. Работим с малки, адаптивни кросфункционални екипи от специалисти с различен профил, но с обща цел, които активно участват и допринасят във всички етапи от жизнения цикъл на дигиталните ни продукти – от генериране на идеи и валидирането им с клиенти до доставката на решенията и последващото им надграждане.
Опитваме се да разбираме по-добре какво искат нашите клиенти директно от тях и съответно да анализираме как може да адаптираме нашите дигитални продукти, така че да доставяме по-бързо това, което е наистина е важно и приоритетно.

Какви са основните разлики между Kanban и Scrum и кой от двата подхода използвате в Банка ДСК?
Kanban и Scrum методите са едни от най-познатите Agile практики в световен план. Докато Kanban е по-гъвкав и приложим за оптимизация при процесен модел на работа или управление на поток от задачи, то Scrum акцентира на фокусирана екипна колаборация в кратки срокове, като използва инкременталния и итеративен подход на работа.
В Банка ДСК имаме екипи, които използват самостоятелно и двата метода, като в много от случаите се стремим да комбинираме методите и да взимаме максимална полза от тях в рамките на един екип (напр. използвайки Kanban за Product Discovery фазата, а Scrum – в Delivery фазата на работа), като адаптираме подхода спрямо спецификата на продуктите и зрелостта на самия екип, а не просто за да приложим формално „универсални решения“.
Финансовите институции работят в силно регулирана среда. Как балансирате гъвкавостта на Agile с необходимостта от стриктно съответствие с регулациите?
Банковият сектор в Европа наистина е един от най-стриктно регулираните. Никой не обича регулациите, но те са нещо, с което сме длъжни да се съобразяваме. И тук смятам, че конкурентно предимство на банките пред fintech компаниите е това, че ние сме свикнали да правим бизнес и да оперираме ефективно в силно регулирана среда, в т.ч. имаме много добре подготвени и опитни в тази сфера колеги, на които можем да разчитаме.
Много често се коментира, че регулаторните промени са приложими за управление като проекти само и единствено по Waterfall методологията. За мен обаче гъвкавостта на Agile всъщност много помага да намираме оптималния начин да анализираме, приоритизираме и интегрираме имплементацията на регулаторните изисквания като елементи в продуктовия backlog.
Също така ни позволява да включваме важните заинтересовани страни възможно най-рано и във всички ключови стъпки от жизнения цикъл на имплементация и така да минимизираме значително времето за работа, както и да управляваме по-ефективно промените и регулаторните очаквания.
Как Agile допринася за подобряване на клиентското изживяване при банковите продукти и услуги?
Най-просто казано, позволява ни да насочваме усилията си към работа по истински важните и ценни за клиентите ни промени и нови функционалности, да скъсяваме времето за имплементация и да използваме оптимално възможностите си.
Все още много банки се осланят само на усета и навика си, че знаят в детайли какво искат техните клиенти и няма нужда да валидират каквото и да било с тях. Това води до много комплексност на решенията им, бавна имплементация и много често – неприятна изненада от ниската използваемост на въпросните продукти и услуги и влошеното клиентско изживяване.
Ето защо важен компонент от работата на Agile екипите в Банка ДСК от миналата година е въвеждането на т.нар. Continuous Product Discovery модел за често и динамично взаимодействие с клиентите ни за откриване как те (биха искали да) използват нашите приложения, кои от нашите идеи за промени действително са ценни за тях и как най-оптимално да ги реализираме.
Explore more
Би ли споделил скорошен пример за това как Agile методологията ви помага да преодолеете предизвикателство или да постигнете впечатляващ резултат?
Примерите са много, разбира се. Agile методите на работа предполагат непрекъсната промяна и често заради динамиката не виждаме веднага резултатите от нея. Давайки си сметка за това, аз се опитвам да обръщам внимание и на онези малки, съзнателни стъпки в избрана посока, които целят да доведат до постигането на очакваните резултати за в бъдеще.
Например преди няколко дни много приятно впечатление ми направиха ентусиазмът и самоинициативата на колегите от един от нашите Agile екипи да си отделят допълнително време, за да се развиват като екип и да работят за постигането на т.нар. Т-shaping на ролите им. Така те мога да намалят непропорционалното натоварване и стрес на част от тях в предстоящи разработки и по този начин всички заедно като екип да могат да допринесат за по-бързата и качествена имплементация на планираните промени.
На макрониво, разбира се, искам да обърна внимание и на енергията и отдадеността на колегите ми от екипите, които в тясно взаимодействие, използвайки Scaled Agile рамка, създадоха и активно развиват новото ни мобилно приложение, което съвсем скоро ще бъде достъпно за всички наши клиенти и ще им предостави качествено ново клиентско изживяване.
Какво прави Банка ДСК привлекателно място за Agile професионалисти като теб, които искат да се развиват?
На първо място е възможността да виждам реално мащаба и ефекта от работата на моите колеги и мен, коeто допринася за това нашите 2,5 млн. клиенти да получават по-добри и удобни за тях дигитални продукти и услуги.
Отделно от това трансформацията на Банка ДСК с цел да се затвърди като лидер на пазара чрез иновация и фокус към клиента е уникална възможност както за професионалисти с над 15 години опит като мен, така и за млади и амбициозни хора. Тя ни дава шанс да бъдем част от наистина голяма и важна промяна и да имаме съществена роля и принос за нейния успех.
Не на последно място, това, което ме мотивира най-вече и ме кара с удоволствие да идвам на работа всеки ден, са колегите, с които имам щастието да работя, и с които обменяме идеи, опитваме различни подходи и техники, и съвместно се учим един от друг.