+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

72-54 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Coherent Solutions – AI в полза на бизнеса

© По статията работи DEV.BG

Експертите от Coherent Solutions осъзнават ролята на изкуствения интелект в бързо развиващия се технологичен сектор. Това от своя страна води и до промени в изискванията на бизнесите, свързани с този сектор. Докато организациите се стремят да останат конкурентоспособни в един все по-дигитален свят, интегрирането на AI технологии предлага безпрецедентни възможности за ефективност, генериране на идеи и вземане на стратегически решения. От обработка на данни и прогнозен анализ, до автоматизация, AI дава възможност на бизнес анализаторите да боравят с огромен набор от данни и да рационализират сложни процеси.

Повече за трансформиращото въздействие на тази технология в работното ежедневие на бизнес анализатора, ще ни разкаже Зара Алексиева, Business Analysis експерт в Coherent Solutions с над 13 години опит в IT индустрията.

С какво се занимава един бизнес анализатор в Coherent Solutions накратко?

Моята основна задача в качеството ми на бизнес анализатор е да съм свързващо звено между бизнеса и development екипа (производствената работа). Ролята е тясно свързана с изготвянето на самите изисквания по отношение на разработката на дадени функционалности и съответно взимането на решения как най-добре да се подходи към тях. Комуникацията е много важна част и за двете страни – клиент и разработчици. Напоследък забелязвам, че темата с изкуствения интелект влиза много рязко не само в сферата на технологиите, но и в социалния живот на хората – как те са повлияни от него например.

Кога и по какъв начин се наложи AI технологията в твоята практика?
Зара Алексиева, Business Analysis експерт

С годините бизнес анализът се развива много интересно по отношение на използването на различен вид методи за събиране и дефиниране на продуктовите изисквания. В недалечното минало в много компании се изготвяше тежка документация, която да описва какво се очаква от системата да направи, включително и технически детайли. Към днешна дата вече с развитието на scrum екипи, бизнес анализаторите се изнасят повече към сферата на продуктовите отговорности.

Последните пет години на мен ми се налага да се фокусирам върху въпроса “от какво се нуждае бизнесът”? В този смисъл и стратегията за изграждането на един нов продукт се развива и разраства. Съответно AI технологията би могла да допринесе за по-качествения анализ, като например ефекта на predictive analysis възможността на изкуствения интелект, с помощта на който да се изгради далеч по-ефективна стратегия за клиентите ни на базата на събрана статистика и данни. Естествено, според мен тук човешката намеса няма да бъде заменена в близко бъдеще, защото тези специалисти по бизнес анализ ще продължават да бъдат от изключителна важност за вземането на решения. Защото все пак AI е само помощно средство за постигане на цели и не може да вземе под внимание допълнителни обстоятелства, които биха могли да повлияят.

Можеш ли да ни разкажеш за интересни насоки, които виждаш при използването на AI?
Днес те питаме…

Как предпочиташ да комуникираш с колегите си на работа?
Loading ... Loading …

Като пример мога да дам един наш клиент в сферата на здравното осигуряване на запад, за който бяхме разработили софтуерен инструмент, който дава възможност по-лесно да бъде препоръчан на крайния потребител подходящ здравен план. Това вече е готов recommendation AI model, който би могъл да замести по ефективно към днешна дата този инструмент. И като цяла насоката е такава – да се използват все повече AI frameworks, които, както да улеснят разработката, така и да я направят по-ефективна. Отново за същия клиент развиваме claim processing система с огромна база от данни, която сама по себе си комуникира с други звена, като банки, аптеки, болници, дори цели правителства.

В същото време от една страна други фирми, разработващи такива системи, вече започват да внедряват AI модели, от друга страна разплащателните процесори, с които такива системи неизбежно комуникират, са въвели AI fraud модели. Така малко по малко се обособява една среда, в която изкуственият интелект активно започва да „живее“. Подобен тип системи имат администратори, които въвеждат данни за клеймове от различен тип документи ежедневно, и тяхната работа вече е заменена от изкуствения интелект, който много по-ефективно сканира и синтезира подходящата информация, валидира я, след което я пренасочва към подходящия отдел за обработка.

По какъв начин тази технология ще промени твоята ежедневна работа?

Мога да кажа, че променя работата ми по отношение на това, че ме научава да бъда по-адаптивна, да свиквам да работя с нови AI помощни средства по-успешно. Съответно и от нас зависи да движим тази технология в една позитивна посока, като я използваме отговорно. Към настоящия момент в моята работа няма как да внедрим AI, защото вече сме си изградили специфични процеси, но като странично помощно средство определено е от полза.

Преди време, като бизнес анализатор ми се е налагало да работя на Microsoft power BI – който към днешна дата има развити AI функционалности. Този мощен софтуер за генериране и визуализиране на статистики и доклади е вече прекрасен „помощник“ за по- ефективни, качествени и лесни за генериране репорти.

Аз вече виждам много наши партньори, които използват AI в една или друга част от своя бизнес. Това става, защото статистически техните приходи и ефикасността на автоматизираните им системи водят до много положителни доклади. И тъй като това има икономическа логика и полза, естествено е все повече компании да поискат да адаптират тези технологии в своята работа. Ще бъдат постигнати два основни ефекта – продукти и услуги ще се доставят много по-бързо, и рискът от измами ще бъде минимизиран.

Според теб какво ще е бъдещето на AI в близките години?

Развива се без ние да осъзнаваме – аз виждам, че много компании в България вече започват активно разработката на изкуствен интелект. Виждам и колеги, които постоянно взимат участие в обучения и семинари по тази тема. Според мен по-важният въпрос е до колко хората са информирани за AI и до колко започват да се чувстват комфортно да минат в сектора на разработка на тази технология. В един момент тя просто ще се наложи, съответно повечето експерти няма да са подготвени – всеки е чувал думата “изкуствен интелект”, но много малко хора всъщност знаят какво точно представлява той. И това ни е необходимо тъй като ние обучаваме изкуствения интелект и е добре да обособим добри практики и модели, които да предадем, както като специалисти, така и като крайни потребители.

Вероятно изкуственият интелект ще стане по-умен от хората, защото разполага с почти неограничен капацитет, който човешкият мозък не може да достигне и когато изкуственият интелект се научи как да я ползва за една или друга, правилна или неправилна цел, може да бъде опасно. Виждаме вече хуманоидни роботи, (които дори правят коли и вече са заменили човешката ръка), автономни коли, гласови асистенти, игри, ботове, които активно навлизат в ежедневието и личното ни пространство.

Рано или късно на всички ще ни се наложи да се адаптираме към AI технологиите, а те от своя страна ще се развият още повече. Притеснението ми е единствено до колко правилно ще се използва AI в бъдеще, тъй като в момента основно бизнесът определя насоката, а той понякога може да бъде алчен и би искал изкуственият интелект да се подобрява единствено в името на ефикасност и приходи.

Стартирай своята IT кариера в сектора сега, като разгледаш отворените позиции в Coherent Solutions в Job Board-a на DEV.BG!