+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

100-6 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Наръчник за растеж: Как да задаваме ясни очаквания в екипа?

Снимка: iStock

Имало едно време в една не толкова далечна tech организация един лидер…

Engineering мениджърка лежи в леглото си. Минава 22:30 ч., затворила е очи, но не може да заспи.

Умът ѝ препуска. Мисли за програмист от нейния екип. Той не постига очакваните резултати. А тя трябва да полага допълнителни усилия, за да отговори работата му на стандартите за качество в екипа. Чувства се изтощена.

„Не е ли достатъчно това? Време ли е да се разделят пътищата ни?, чуди се тя.

Управлението на екипи носи десетки предизвикателства на мениджърите, които стоят зад тях. Но всеки казус има и своето решение. 

В публикация за DEV.BG няколко такива решения предлагат партньорите ни от Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват комуникативните и лидерските си умения и изграждат силни tech екипи.


На какво е посветена днешната тема? 

На това как правилно да управляваме очакванията. 

Никой не иска да бъде лошият 

От Soft Skills Pills често се натъкват на ситуации като тази, а в някои случаи общото между тях е отбягването на проблема.

Мениджърите избягват да са откровени, защото не искат да бъдат лоши. Затова „захаросват“ нещата, не са директни и оставят неясноти в отношенията с другите.

Но:

Липсата на яснота → липса на разбиране → липса на ангажираност → откъснати хора → изтощени мениджъри

Ако сте мениджър, именно тази липса на яснота няма да ви остави намира. А преди да се разделите с някого, му дължите именно яснота.

Ако пък сте осигурили тази яснота и все пак човекът от екипа ви не носи резултати, тогава вижте съветите на Soft Skills Pills в това видео.

Днес те питаме…

Как настоящият ИТ пазар влияе на желанието ти за смяна на работа?
Loading ... Loading …

Как да стигнем до тази яснота? 

Златното правило на свръхкомуникирането 

„Моментът, в който ви омръзне да повтаряте едно послание, е моментът, в който хората започват да слушат.“

Най-голямата грешка на мениджърите е, че казват едно нещо веднъж и очакват хората да го разберат.

Сивата зона на активност

Ако погледнете графиката по-горе, в нея има три зони на очакваното поведение:

  • Зелена зона. Ясно се разбира, че нещо е задължително;
  • Червена зона. Ясно се разбира, че нещо е забранено;
  • Сива зона. Всичко останало, което не е ясно.

Вашата цел е винаги да правите сивата зона по-малка по размер. Да бъдете взаимно наясно с очакванията ви едни към други.

Explore more

Виж
Tableau обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Kafka обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Azure обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Cisco обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Как тогава мениджърката да постигне това с програмиста от екипа си? 

Ето един примерен сценарий.

  1. Контекст. Фокус върху областта/ситуацията, в която има несъответствие.
  2. Зелена, червена и сива зона. Всеки от двамата – и мениджърът, и програмистът – ги очертават за себе си.
  3. Сравняване на списъците.
  4. Дискусия с кое са съгласни и за кое имат различни очаквания.
  5. Ясно определяне на несъответствията. Те са или зелени, или червени*.

*Може умишлено да оставите дадена тема и в сивата зона, когато зависи от програмиста да реши дали да прави дадено нещо, или не. Но тогава не можете да го държите отговорен. 

Съветът на Soft Skills Pills е да използвате това упражнение като част от онбординга на нови хора в екипа. И го правете регулярно, докато не се стигне до пълна яснота.

Разминаване в очакванията. Помнете, че всеки си има очаквания, някои от които изобщо не са обсъждани. Така се стига до разминавания в очакванията.

Разминаване в представите. Човек има очаквания, защото си представя, че определени неща се случват по определен начин.

Разминаване в преживяванията. Човек има очаквания на базата на собствените си преживявания в миналото (на предишна работа или друго).

Междуличностни разминавания. Човек има очаквания въз основа на това, че другите хора около него имат или правят нещо. 

Не е ваша вината, че очакванията са такива, каквито са. Но е ваша работа да ги откриете и да ги управлявате правилно.

Да обобщим накратко как се управляват очакванията

  1. Свръхкомуникиране. Моментът, в който ви омръзне да повтаряте едно послание, е моментът, в който хората започват да слушат.
  2. Помнете, че има разминавания в очакванията. Невинаги ги създавате вие, но те са там. И трябва да ги управлявате.
  3. Бъдете ясни какви са очакванията ви и давайте директна обратна връзка, когато човекът отсреща не е отговорил на тези очаквания.
  4. Постепенно стеснявайте сивата зона (тази на неясните очаквания). Следвайте я, обсъждайте и синхронизирайте очакванията си.

Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за лидерство на Soft Skills Pills – A Leader’s Tale.