Имало едно време в една не толкова далечна tech организация един лидер…
Engineering мениджърка лежи в леглото си. Минава 22:30 ч., затворила е очи, но не може да заспи.
Умът ѝ препуска. Мисли за програмист от нейния екип. Той не постига очакваните резултати. А тя трябва да полага допълнителни усилия, за да отговори работата му на стандартите за качество в екипа. Чувства се изтощена.
„Не е ли достатъчно това? Време ли е да се разделят пътищата ни?“, чуди се тя.
Управлението на екипи носи десетки предизвикателства на мениджърите, които стоят зад тях. Но всеки казус има и своето решение.
В публикация за DEV.BG няколко такива решения предлагат партньорите ни от Soft Skills Pills – платформа, чрез която IT хората развиват комуникативните и лидерските си умения и изграждат силни tech екипи.
На какво е посветена днешната тема?
На това как правилно да управляваме очакванията.

Никой не иска да бъде лошият
От Soft Skills Pills често се натъкват на ситуации като тази, а в някои случаи общото между тях е отбягването на проблема.
Мениджърите избягват да са откровени, защото не искат да бъдат лоши. Затова „захаросват“ нещата, не са директни и оставят неясноти в отношенията с другите.
Но:
Липсата на яснота → липса на разбиране → липса на ангажираност → откъснати хора → изтощени мениджъри
Ако сте мениджър, именно тази липса на яснота няма да ви остави намира. А преди да се разделите с някого, му дължите именно яснота.
Ако пък сте осигурили тази яснота и все пак човекът от екипа ви не носи резултати, тогава вижте съветите на Soft Skills Pills в това видео.


Как да стигнем до тази яснота?
Златното правило на свръхкомуникирането
„Моментът, в който ви омръзне да повтаряте едно послание, е моментът, в който хората започват да слушат.“
Най-голямата грешка на мениджърите е, че казват едно нещо веднъж и очакват хората да го разберат.
Сивата зона на активност
Ако погледнете графиката по-горе, в нея има три зони на очакваното поведение:
- Зелена зона. Ясно се разбира, че нещо е задължително;
- Червена зона. Ясно се разбира, че нещо е забранено;
- Сива зона. Всичко останало, което не е ясно.
Вашата цел е винаги да правите сивата зона по-малка по размер. Да бъдете взаимно наясно с очакванията ви едни към други.
Explore more
Как тогава мениджърката да постигне това с програмиста от екипа си?
Ето един примерен сценарий.
- Контекст. Фокус върху областта/ситуацията, в която има несъответствие.
- Зелена, червена и сива зона. Всеки от двамата – и мениджърът, и програмистът – ги очертават за себе си.
- Сравняване на списъците.
- Дискусия с кое са съгласни и за кое имат различни очаквания.
- Ясно определяне на несъответствията. Те са или зелени, или червени*.
*Може умишлено да оставите дадена тема и в сивата зона, когато зависи от програмиста да реши дали да прави дадено нещо, или не. Но тогава не можете да го държите отговорен.
Съветът на Soft Skills Pills е да използвате това упражнение като част от онбординга на нови хора в екипа. И го правете регулярно, докато не се стигне до пълна яснота.
Разминаване в очакванията. Помнете, че всеки си има очаквания, някои от които изобщо не са обсъждани. Така се стига до разминавания в очакванията.
Разминаване в представите. Човек има очаквания, защото си представя, че определени неща се случват по определен начин.
Разминаване в преживяванията. Човек има очаквания на базата на собствените си преживявания в миналото (на предишна работа или друго).
Междуличностни разминавания. Човек има очаквания въз основа на това, че другите хора около него имат или правят нещо.
Не е ваша вината, че очакванията са такива, каквито са. Но е ваша работа да ги откриете и да ги управлявате правилно.
Да обобщим накратко как се управляват очакванията
- Свръхкомуникиране. Моментът, в който ви омръзне да повтаряте едно послание, е моментът, в който хората започват да слушат.
- Помнете, че има разминавания в очакванията. Невинаги ги създавате вие, но те са там. И трябва да ги управлявате.
- Бъдете ясни какви са очакванията ви и давайте директна обратна връзка, когато човекът отсреща не е отговорил на тези очаквания.
- Постепенно стеснявайте сивата зона (тази на неясните очаквания). Следвайте я, обсъждайте и синхронизирайте очакванията си.
Публикацията е базирана на брой на нюзлетъра за лидерство на Soft Skills Pills – A Leader’s Tale.