Автор: Светослав Димов, главен изпълнителен директор (СЕО) на DEV.BG
Започвам със свалени карти на масата – пиша тази статия, защото DEV.BG започва нов проект в различна сфера и търсим човек с маркетинг профил, който да поеме CEO функцията (виж в края на статията). Надявам се следващите редове да са полезни за всички, които обмислят подобна трансформация!
I LOVE MARKETING (или първата любов ръжда не хваща)
Всъщност първите ми професионални флиртове не бяха с маркетинг, а с туризъм. Но там имахме „непреодолими различия в характера“ и нещата не ни се получиха.
С маркетинга обаче беше любов от пръв поглед. Обичам я тази игра. Да се опиташ да влезеш в главата на хората, да разгадаеш как мислят и какво би им харесало… Да прецениш кога има смисъл да ги питаш какво искат и кога ти трябва „да им кажеш какво искат“. Да се учиш да приложиш правилно и последователно вече доказан метод в твоя контекст.
Да измисляш изцяло нови щуротии, за да привлечеш внимание (например тази статия). Да експериментираш, да мериш, да променяш, да си цапаш ръцете… И накрая, като „облечеш“ в цифри всичко това, Excel се превръща в увлекателен роман, който разказва и разказва – и добри истории, и лоши. Абе, магия!
Маркетинг мениджър vs CEO – повече от същото, но не съвсем
Лично за мен израстването към CEO е като да минеш на следващото ниво в играта! По-предизвикателно е, но и по-интересно. Пак работиш с бюджети, но с повече редчета.
Пак целеполагаш, планираш, изпълняваш, после се чудиш защо не си стигнал целите. Шегувам се, винаги си преизпълняваме целите!
Пак работиш с екип, но по-голям и по-разнообразен. И си по-зависим от него. И всичките неща, които ти харесват (и които не понасяш) в работата с хора, са по 10!
Пак носиш отговорност, но по-голяма. И не можеш да се оправдаеш с нищо. Защото и хората, и стратегията, и процесите зависят от теб.

Пак трябва да имаш особено полезното умение да сменяш бързо фокус, без да полудяваш. Но ако до момента си сменял от „да одобря списъка с TikTok инфлуенсъри към „трябва да сменим SEO агенцията“, като CEO си между „какво правим с AI ние и трябва ли да правим нещо“ и „какво да ги правя тези, които от „Счетоводство и продажби“ не могат да ги накарат да си платят фактурата от пет месеца“ (който се разпознае в последното, да знаете че мисля за Вас!).
Пак решаваш всевъзможни интересни казуси. Но по-сложни и разнообразни. Обама беше казал нещо от сорта на: „Проблемите, които стигат до моето бюро, са най-трудните, защото, за да стигнат до мен, значи никой друг няма уменията или правата да ги реши“.
И ако смяташ че сега си натоварен, питай колегите ми колко време чакат да им отговоря на имейлите. Това сега трябваше ли да го казвам публично? 🙂

Коя е основната разлика?
CEO-тата не са по-умни, по-трудолюбиви или по-свестни от вас. Но това си го знаете, защото вие вече работите със CEO-та. 🙂 Основното нещо, което може да попречи на един успешен маркетинг мениджър да стане успешен CEO, е устойчивост.
Или, ако трябва да използвам английската дума за повече тежест и модерност – имате ли resilience? Ако си CEO, когато целият свят се срутва, ти трябва да си опората. Да преодолееш собствените си страхове и нервност, да се фокусираш, да направиш някакъв план и да действаш. И ви обещавам, че нещо ще се срутва почти всеки ден. Веднъж на няколко години ще се срутва всичко. Когато е най-трудно и всички се отказват, защото не може да стане, ти трябва да намериш начин. Можеш ли го?
Липсва ли ми маркетингът?
Добрата новина е, че маркетинг мисленето е основополагащо за успеха ти в новата роля. Аз лично не знам за успешен бизнес, чийто CEO е спрял да мисли как да бъде от полза на клиентите си и как да ги убеди, че е по-полезен от алтернативните решения.
Да, липсва ми да си цапам ръцете с кампании и послания, но имам много други интересни играчки. 🙂 А, тръпката е по-голяма, макар и леко различна.
Със сигурност ще ви е най-трудно да пуснете контрола върху тази функционална област. Помага, когато работите с топ хора. Затова искам да благодаря на Камелия Павлова, с която извървях този процес за първи път. И на Лили и Емо, с които имам честта да работя в момента. И използвам възможността да се извиня за всичките пъти, когато е трябвало да казвате „това няма нужда да го одобряваш и ти“.
CEO на Amazon vs CEO на DEV.BG – прилики и разлики

Ще бъда кратък – прилики няма!
В по-малките компании, за да си предадем повече тежест и да си галим Linkedin егото, си слагаме титлата CEO. Но моята работа/отговорности/проблеми нямат нищо общо с тези на CEO-то на Amazon.
Обичам да използвам алегорията с играещ треньор. В началото на една компания ти си 80% играч и 20% треньор. С други думи – 80% от времето изпълняваш рутинни задачи и максимум 20% се занимаваш с това, което си си представял – да ковеш стратегия и да вземаш умни решения. На този етап се изисква много труд, пот, сълзи и сополи. 🙂
Естествено, с разрастването на организацията това се променя – ролята ти на треньор нараства, а тази на играч – намалява. Когато сте над 10 души, е добре вече да си треньор в 80% от времето, а играч – 20% от времето. Предизвикателствата стават по-трудни, но от различно естество.
Защо избрах малка компания?
Когато бях в началото на кариерата си, ме побъркваше идеята за „кариерна стълбица“ в големите компании. Независимо колко съм надъхан, работещ, умен, усърден, учещ, то си има някакви правила, има си някакви нива на заплати и задължителни стъпки, през които трябва да минеш, за да растеш в йерархията.
Големите компании не са лошо място за работа. В повечето случаи те имат по-структуриран начин да ти предадат знания и умения и да ти предоставят мащаб за действие. Ако аз управлявах огромна компания, пак щях да направя правила и кариерни стълбици, защото трябва да управлявам риска.
Но когато имам амбицията, устойчивостта и готовността да положа усилията, малката организация ми дава възможност да тествам лимитите си по-бързо. А, когато си CEO, от теб зависи дали тази компания ще остане малка или ще расте.
Explore more
Как се случи при мен?
Първият ми опит като CEO на малка компания беше провал. С един съученик направихме собствен бизнес. Тогава си бяхме просто управители – нямахме още лъскави длъжности. Общият оборот на компанията достигна 0 лева, преди да я закрием. Опитът и приятелството пазя и до днес!
После започнах работа в една малка, но бързо развиваща се компания като маркетинг мениджър – WebGround. Бях петнадесетият служител и първият маркетинг човек за компанията. Аз бачках и бях проактивен, а Евгени Блажев имаше неблагоразумието да ми дава все повече отговорности, за което съм му много благодарен. След 2 години компанията се беше разраснала повече от 2 пъти, а на мен ми гласуваха доверие да стана заместник управител. Ролята ми беше най-близка до оперативен директор.

След WebGround отново се съсредоточих върху изграждане на проекти от нулата. Първият ми успех беше с малка компания за организиране на събития за необвързани – speed dating, и партита за необвързани. Продадох я през 2013 г., а компанията продължава да се развива от новите собственици. Понастоящем съм CEO на DEV.BG – Job Board за IT общността.
CEO в новия проект на DEV.BG
Както писах в началото, DEV.BG стартира нов проект и търси своето CEO, което да го ръководи и развива. Маркетинг опитът ни е важен. Ако си натрупал опит, ако си градил от нулата и си готов за следващата стъпка, изпрати CV/Linkedin профила си на [email protected]. Ще се свържем само с кандидатите, които отговарят на персоната, която сме си изградили за длъжността. Разгледай обявата тук, а повече информация за проекта ще научиш на следващата стъпка.