Талантите, които търсят реализация и професионално развитие в областта на Product Ownership, Customer Support и Hardware & Engineering, вече могат да намерят подходящата за тях позиция в отделни категории в job board-а на DEV.BG. Обособяването им е резултат на обратната връзка на компаниите и HR агенциите, с които си партнираме от години, на нарасналото търсене на тези роли и на желанието ни да улесним IT експертите в намирането на работа, която да е максимално близка до техния профил, умения и желания. А тези, които все още се двоумят по кой кариерен път да поемат, по-долу ще намерят информация „от кухнята“, за да вземат информирано решение.
Product Owner (PO)
От 1995 г. насам, когато Scrum беше представен за първи път, той се превърна в предпочитан метод на работа в процеса на софтуерните разработки, а един от акцентите му е постоянната комуникация с клиента. За качеството на тази комуникация се грижи Product Owner-ът. Тук обаче „комуникация“ има много широк смисъл, тъй като PO е като диригент, който познава в детайли очакванията и изискванията на своята публика (крайните потребители), има визия каква партитура (roadmap) ще му е нужна, за да отговори на тях, знае как да разпредели отделните инструменти в нея (dev екип, дизайнери и др.) и следи всички те да работят в унисон, за да може крайният резултат да е наслада за ушите и очите.
Някои IT работодатели търсят специалисти и за позицията Technical Product Owner (TPO) — с какво се различава тя от PO? „Смятам, че основните отговорности и цели на PO и TPO са еднакви. Разликата идва от това, че TPO работи по развитието на чисто технически продукти, като улеснява ежедневната работа на екипа с детайлни технически спецификации. Той обикновено е човек с дев бекграунд и може да участва във вземането на архитектурни решения,“ обяснява Георги Петрушев, който e Manager, Product Owners в Amusnet.
В service компаниите ролята на PO е „да извлече максимална бизнес полза за продукта или проекта, в чиято разработка участва, като управлява, приоритизира и комуникира изискванията,“ коментира Веселин Политов, Principal Business Analyst в KPMG IT Service, и добавя: „Специфично за service компаниите като KPMG е разнообразието от клиенти, работещи в различни области. При „превключването“ между проектите PO трябва да бъде изключително адаптивен, да е готов да учи бързо и да изгражда отношения с екипите и клиентите.“
Задълженията на един PO включват много и най-разнообразни задачи, сред които управление на продуктовия backlog, активно участие в разработката на продукта, фасилитиране на комуникацията между всички страни в процеса, мониторинг на пазара и други. Ето защо наборът от нужни за ролята компетенции също е шарен: „Подходящият кандидат трябва да притежава критично мислене, адаптивност и решителност. Добрите product owner-и се открояват в трудни и комплексни ситуации, в които е нужно да обърнеш внимание на детайлите навреме, да погледнеш на ситуацията от различни гледни точки и да бъдеш решителен, за да поведеш екипа в правилната посока,“ коментира Георги Петрушев.
Освен това разбира в дълбочина бизнеса и проблема, по който работи, и е воден от мисълта за стойността на продукта, казва Веселин Политов: „За това решаващи са аналитичното, системното, ориентираното към резултати мислене и креативността. Уменията за комуникация, фасилитиране, лидерство и преговаряне са друга предпоставка за успех. Нужни са и умения като планиране и създаване на roadmap, структуриране и управление на backlog, писане на user stories и др., а разбирането на методологията за разработка и внедряване е задължително.“
Customer Support (CS)
Докато PO изгражда моста между клиента и осъществяването на неговите очаквания за продукта, Customer Support (или Customer Service) специалистът пази този мост от срутване и постоянно го подсилва, след като продуктът е излязъл на пазара. CS експертите заемат предната бизнес линия и са хората, към които се обръщат клиентите със своите похвали и оплаквания за продукта. Но CS ролята се простира отвъд първата точка на контакт: „Customer support в една компания, която се занимава с предоставянето на услуги, е много повече от това да комуникира с клиенти. Зад обслужването им, което е привидно еднообразна задача, стои дълбоко разбиране на процесите в компанията и нейните системи, през които се извършват операциите, свързани с въпросите на клиента. Крайната цел е той да остане доволен и казусът му да бъде разрешен,“ казва Илиян Адамов, Head of Customer Support в Sofia Stars.
Предвид че CS е свързан с разрешаването на конкретни клиентски проблеми, възникнали при използването на продукта, той обикновено е реактивен. Но целта му винаги е една — да осигури на клиентите положително изживяване с продукта и оттам с цялата компания, за да ги задържи и по този начин да привлече нови клиенти. Поради тази причина едно от задължителните умения на CS специалиста е да знае как да общува, но не само:
„Освен уменията да комуникира, да показва разбиране и емпатия към клиента, както и да умее да работи под напрежение, добрият customer support служител притежава изключителна аналитичност и е съумял да развие умението да комуникира кратко и ясно с колегите си от другите отдели, а това умение е от ключово значение за всяка една позиция в дадена компания,“ добавя Илиян Адамов.
Всеки се е сблъсквал поне веднъж с лошо обслужване по имейл или телефон, което вероятно е довело до решението да се обърне към конкурентен продукт, като не пропусне да сподели със света неприятното си изживяване. Всъщност според скорошно проучване некачественото обслужване на клиенти би могло да струва на организациите по света $3.7 млрд. в нереализирани продажби. Ето защо компаниите не спират да търсят CS специалисти, които знаят как да се грижат за най-ценния им актив — клиентите.
Hardware & Engineering (H&E)
Но нямаше да говорим нито за CS, нито за PO или за която и да е друга ключова роля от job board-а на DEV.BG, ако нямаше кой да създаде самия продукт. Това са Hardware & Engineering специалистите, които, най-общо казано, проектират и разработват компютърните системи и техните физически компоненти.
Отговорностите им са толкова разнообразни, колкото е различен бизнесът на отделните компании. Във Festo например основните H&E направления включват разработване на електронни решения за сензори за поток и налягане, сензори за позиция, контролери, пропорционални вентили и електрически задвижвания за промишлената автоматизация: „В рамките на хардуерния екип основните задължения са свързани с разработка на аналогови и цифрови схемотехнични решения, проектиране на печатни платки, развойни тестове, както и участие в процеса на индустриализиране на продуктите. Разработката на иновативни решения и осигуряването на безпроблемния жизнен цикъл на продукта са част от ежедневните задачи в екипа,“ споделя Румяна Илиева, която ръководи отдел „Развой на хардуер“ в техническия инженерен център на Festo в София.
Във Visteon основните H&E направления са: Electrical Engineering, където се работи върху изискванията, проектирането на схеми и тестване; Electrical Design & Simulations, който се занимава с анализи, симулации и измервания на т.нар. бързи сигнали и с електромагнитна съвместимост; Ecad/Layout Engineer с основен фокус проектирането на печатни платки и интегрирането на Electrical Design преди пускането на продукта в масово производство.
В същото време специалистите в Bosch Engineering Center Sofia разработват софтуерни и хардуерни решения като системи за автоматизирано шофиране, мониторинг и оценка на поведението на водача в превозното средство, мултимедия в автомобилите, електромобилност: „В допълнение към добре разработените системни и софтуерни направления развиваме и отдели за хардуер и механичен дизайн. Отворените позиции в областта на H&E са с широк спектър и ниво на опит и експертиза. Търсим както начинаещи, така и строго профилирани специалисти за разработването и тестването на хардуерната част на модулите за контрол на електрическите устройства в автомобила, системите за подпомагане на водача, комуникация на автомобила с външния свят и други,“ коментират от Bosch Engineering Center Sofia.
Това изобилие от задачи предполага и най-различни умения, свързани със спецификата на продукта. Позициите в Bosch Engineering Center Sofia например са подходящи както за хора с опит в индустрията и с добри познания за автомобилната електроника, така и за кандидати с опит в други сфери: „Държим на солидна основа от завършено техническо образование, добро разбиране на основните хардуерни компоненти и модули, опит с hardware design инструменти и измервания. За нас е изключително важно специалистите да са ориентирани към екипна работа, да имат желание да се развиват, да учат и да предават знания,“ допълват от центъра.
Румяна Илиева уточнява, че за H&E позициите във Festo ключови са твърди умения като Schematics Design, симулации и проектиране на печатни платки (PCB Layout) и оживяване на изделието, а за успешно валидирането на продукта е важно извършването на Power Integrity и Signal Integrity симулации. И още: „Част от задълженията на екипа е създаване и поддържане на техническа документация. Хардуерният екип участва в глобални проектни екипи, в рамките на които съгласува с продуктовия мениджмънт техническите параметри на изделието и намира оптималните решения за дизайн на новия продукт. Процесите на непрекъснато обучение и подобрение, работа по Agile методология, както и умения за работа в екип и в мултикултурна среда са ключови за успеха на всяка задача и проект.“
За Visteon мотивацията, любопитството и непрекъснатият стремеж към придобиване на знания за новите технологии са неизменна част от H&E ролите: „Работата в хардуерния инженеринг не е изолирана, а е част от богата екосистема, която включва софтуер, механика, проектен мениджмънт и системно инженерство. Материята е комплексна и изисква ясна и прецизна комуникация и педантичност към детайла, тъй като работата изиска проектиране на надеждни продукти с дълъг живот.“
Кариерните перспективи
Бясното развитие на технологиите и в частност на изкуствения интелект изправя много IT специалисти пред въпроса дали скоро няма да останат без работа и какво биха могли да направят, за да я запазят. По отношение на PO, CS и H&E ролите бъдещето остава ведро:
„Бурното развитие на технологиите ще доведе до все повече и по-комплексни системи с динамично променящи се изисквания, което ще увеличи нуждите за PO специалисти. Работата на PO ще бъде подпомагана от все повече базирани на AI инструменти за рутинните задачи, но човекът в тази роля няма да бъде заменен, тъй като се изисква голяма доза креативност. Технологиите и методите за тяхното внедряване стават все по-разнообразни и това ще доведе до необходимостта от специализиране на PO, като например за AI, роботика, невротехнологии, data analytics и др.“ Веселин Политов, KPMG IT Service.
„С напредването на технологиите един добър Product Owner би следвало да бъде любознателен човек, който да се развива в крак с тях и като нови технологии, и като методологии — изкуствен интелект, big data и още много други.“ Георги Петрушев, Amusnet.
„Зад крайния продукт във всяка една технологична фирма стои съвкупност от мрежи и процеси с висока степен на сложност, в които относителната все още самостоятелност на технологии като чат ботовете е далеч от това да замести един CS професионалист.“ Илиян Адамов, Sofia Stars.
„Във Festo H&E позициите се насочени към реализацията на продукти, които да покриват очакванията на индустрия 4.0. С навлизането на AI, интернет на нещата, разпределената интелигентност и цифровизацията на производството тези позиции ще продължат да бъдат от съществено значение за развитието на модерната промишленост и за създаването на иновативни продукти, отговарящи на изискванията на бъдещето.“ Румяна Илиева, Festo.
„Експертите на Bosch ECS отговарят за развойната дейност и тестването на все повече функционалности. Бъдещето на всеки един инженер и на хардуерния екип е в развитието и усвояването на нови технологии и знания и в разработването на нови високопроизводителни хардуерни платформи, които да послужат за основа на съвременните автомобилни системи.“ Bosch Engineering Center Sofia.
„Отговорността на хардуерните специалисти е дългосрочното обезпечаване на продукта във времена на непрекъсната и изключително бърза еволюция на технологиите. Потребителите стават все по-взискателни и очакванията към продуктите еволюират по-бързо. Ние сме фундаментът, без който дори софтуер продуктите няма как да функционират, и това носи изключително отговорна роля за хардуерните специалисти.“ Visteon.
Силен аргумент в подкрепа на реалните перспективи за професионална реализация и развитие в областта на Product Ownership, Customer Support и Hardware & Engineering са и свободните позиции за тези роли в job board-а на DEV.BG — над 130 възможности за junior и senior специалисти.