+
Вход

Въведи своя e-mail и парола за вход, ако вече имаш създаден профил в DEV.BG/Jobs

Забравена парола?
+
Създай своя профил в DEV.BG/Jobs

За да потвърдите, че не сте робот, моля отговорете на въпроса, като попълните празното поле:

102-49 =
+
Забравена парола

Въведи своя e-mail и ще ти изпратим твоята парола

Кариера без ограничения: как Bosch Digital развива своите таланти

Текстът е предоставен от Bosch Digital

Само до преди няколко десетилетия на кариерното развитие у нас се гледаше доста праволинейно, следвайки добре очертана пътека – завършване на университет, започване на работа и щастливо пенсиониране след дълга служба на едно работно място. Днес възможностите са неограничени. Кариерните промени са обичайни и даже до голяма степен препоръчителни за създаването на атмосфера, в която служителите в дадена компания се чувстват достатъчно мотивирани. Подобни промени са необходими, за да бъдем в крак както с технологиите, така и с нуждите на бизнеса.

Затова днес ще надникнем в света на Bosch Digital България – компания с дълга история у нас, която се грижи за дигиталната трансформация на Група Бош. Искаме да разберем как те развиват хората си и какви възможности им предоставят за надграждане на уменията чрез смяна на роли и работа в различни технологични направления.

Петър Кръстанов

Пример за такава промяна намираме в DevOps отдела, който Петър Кръстанов ръководи в София. Петър има дългогодишен опит в IT, заемайки различни роли – програмист, системен администратор, VoIP инженер и всичко това го ориентира към DevOps. Вече шест години е част от екипа на Bosch Digital и освен че оглавява DevOps отдела за България, участва в много инициативи и проекти относно развитието на DevOps в Бош.

Каква е нуждата от DevOps кадри?

Петър разказва, че през последните години нуждата от DevOps кадри нараства много поради бързото развитие на технологиите, с които се занимава домейна. Основната причина за това логично се крие в нуждата на бизнеса да се разраства все повече и в стремежа за по-високи резултати. С това все по-често започнаха да се чуват изрази като „скалируемост“, „облак“ и „автоматизация“.

„В Bosch Digital България се стремим да бъдем в крак с навлизащите технологии, но в същото време да се развиваме спрямо тях и спрямо нуждите на нашите клиенти. Затова можем да кажем, че и процесите ни за upskilling/reskilling се случват натурално“, казва Петър и описва техния подход в две стъпки:

· На първо място се интересуваме как нашите експерти искат да се развиват в компанията, кои са качествата, които искат да подобряват, с какви технологии биха желали да работят. Това се случва със задаването на правилните въпроси.

· След това съпоставяме вижданията, стремежите и мотивацията на колегите с нуждите на бизнеса и клиентите ни. Планираме от какво имат нужда в текущата обстановка и взимаме под внимание как искат да се развиват в бъдеще. Наша основна задача винаги е била да реализираме техните цели.

Комбинирайки и балансирайки тези два елемента предоставяме възможност на хората в компанията да продължат да се развиват и реализират като експерти.

По време на разговорите с екипа ми много пъти използвам един леко шеговит, но верен пример:

[(happy employee) + (happy customer)] * (perfect mapping) = win-win results.

Така разглеждано, изглежда като доста лесна формула за успех, нали?

Но как се постигат тези печеливши резултати за всички страни?
Милен Панков

Милен Панков е с дългогодишен опит в IT сферата и досега е заемал длъжности като системен администратор и DevOps инженер. В Bosch Digital е от година и половина като сега е част от отдела на Петър Кръстанов, заемайки позицията Technical Lead на DevOps екип към IoT проектите на компанията. Той също така е ментор на свои колеги, които предприемат преход към роля в DevOps домейна.

С Петър работят заедно за развитието на тези колеги показващи хъс, интерес и потенциал не само в техния отдел, но и тези, които биха искали да се развият и надградят в DevOps.

Ето как Милен става ментор:

„Възникна необходимост от роля на ментор в DevOps домейна и бивайки Technical Lead на такъв екип тя беше обсъдена с мен. В досегашната си практика вече няколко пъти бях работил с Junior колеги, което ми даваше опит и увереност, че бих се справил и със задачата да съм ментор на хора, които искат да сменят ролята си, пренасочвайки се към DevOps. Приех ролята на ментор поради две причини: имам желанието да подкрепям други колеги да постигнат целите си и да се развият като професионалисти в областта на DevOps. Втората причина се крие в удовлетворението от факта, че помагам на някой друг, което ме мотивира да бъда още по-добър експерт в работата си. Според моите разбирания, да бъдеш ментор, означава да играеш активна роля в насърчаването и подкрепата за развитие на друг човек, да му помагаш да постигне своите цели, но и да развива своя потенциал.“

Днес те питаме…

Какво мислите за предложеното увеличение на максималния осигурителен доход през 2025 г.?
Loading ... Loading …
Какво е необходимо, за да бъдеш ментор?

За Милен едно от ключовите условия е да притежаваш компетентност, необходимите знания и опит в съответната област. Освен това се изисква да имаш желание и личен подход за предаване на тези знания по най-ефективния начин на отсрещната страна.

„За да бъдеш добър ментор, трябва и самият ти да си готов да се учиш и развиваш, тъй като това е двупосочен процес – когато обучаваш някого, ти също получаваш нови знания и се учиш от този човек. Понякога е голямо предизвикателство да обясниш на някой друг технологии, които използваш и практикуваш ежедневно. Менторството е и процес, в който се обучаваш как да бъдеш съветник, преподавател, лидер и най-вече добър пример“, допълва Милен.

В какъв времеви период може да се осъществи преходът в друг домейн?

Преходът на един човек от друг домейн към DevOps отнема различно време и зависи от много неща, но най-големият фактор са текущите знания относно технологиите, основа на DevOps. На база на оценката на познанията на колегите се съставя план за развитие, който да следваме. Не по-малко важно е човекът да има необходимата мотивация и готовност за развитие. За мен, като ментор, е важно да оценя дали колегата отсреща има хъс да се учи и развива в дадената област или просто е решил да смени ролята си поради друга причина, без да влага необходимата мотивация и желание. Защото, когато имаш ясната перспектива защо го правиш, определено и предпоставките за успех са значително по-големи.

Explore more

Виж
Azure Synapse Analytics обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Prometheus обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Blazor обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Виж
Redshift обявите
Събрани на едно място
Right Arrow
Кои са най-големите предизвикателства при смяната на роля?

Определено бих казал, че най-голямото предизвикателство при смяната на домейна е излизането на човек от зоната му на комфорт. Както казах, много е важна правилната мотивация и желанието за учене. Тук идва и ролята на ментора, който трябва да успее да превърне това предизвикателство в стимул за човека, а не в пречка за неговото развитие.

Ето и един много интересен пример, в който Петър и Милен за три месеца успяват да помогнат на колега, който е Software QA Engineer да стане DevOps.

Милен разказва, че с Борислава, която е QA, са работили в един проект заедно. „Инициативата за смяна на домейна дойде от нея. Идеята стигна до мен по време на регулярните срещи на проекта. След като оценихме възможностите да ѝ помогнем в процеса по смяна на ролята и с цялостното ѝ преминаване в DevOps, решихме, че най-ефикасният за това начин би бил тя да започне като се включва в срещите на DevOps екипа с идеята постепенно да навлиза в материята, както и когато придобие необходимите знания, да помага и участва в реални технически задачи.“

Заедно с Милен провеждат няколко срещи, на които той прави оценка относно нивото на технически познания, на което тя се намира към момента и съставят план относно технологиите, с които следва да навакса.

„Първоначално тя започна да чете документация и да минава курсове самостоятелно, като се обръщаше към мен за съдействие само при неясноти или въпроси. Паралелно с това започна да изпълнява малки примерни задачи, които покриваха материала, който беше минала. Накрая на процеса я включихме пълноценно в екипа като понякога с помощ, но и самостоятелно започна да взима и изпълнява реални задачи. Целият процес при Борислава продължи около три месеца. Накрая тя вече притежаваше необходимите основи и знания, за да започне да работи в реален проект като DevOps инженер“, допълва Милен.

В последните два месеца Петър и Милен също така работят по план за прехвърляне на колега от FullStack към DevOps. Споделят, че резултатите са обещаващи и се надяват в най-скоро време той да има възможност самостоятелно да взима решения, да разрешава задачи в проект, където да се чувства полезен и удовлетворен.

В Bosch Digital има още много такива примери, защото кариерната трансформация е добър начин служителите да се развиват и да надграждат уменията си. В компанията регулярно се провеждат срещи между мениджърите на отдели и техните служители, като целта им е всеки колега да има своето време, в което да споделя за посоката, в която иска да се развива и какво иска да постигне. В допълнение служителите разполагат и с годишен бюджет за обучения, а компанията подкрепя различни конференции и събития, предоставяйки им възможност да ги посетят. Всичко това прави възможностите за развитие в Bosch Digital много и най-различни, като най-важното винаги остава мотивацията за промяна и желанието за развитие на специалистите в организацията.