Само до преди няколко десетилетия на кариерното развитие у нас се гледаше доста праволинейно, следвайки добре очертана пътека – завършване на университет, започване на работа и щастливо пенсиониране след дълга служба на едно работно място. Днес възможностите са неограничени. Кариерните промени са обичайни и даже до голяма степен препоръчителни за създаването на атмосфера, в която служителите в дадена компания се чувстват достатъчно мотивирани. Подобни промени са необходими, за да бъдем в крак както с технологиите, така и с нуждите на бизнеса.
Затова днес ще надникнем в света на Bosch Digital България – компания с дълга история у нас, която се грижи за дигиталната трансформация на Група Бош. Искаме да разберем как те развиват хората си и какви възможности им предоставят за надграждане на уменията чрез смяна на роли и работа в различни технологични направления.
Пример за такава промяна намираме в DevOps отдела, който Петър Кръстанов ръководи в София. Петър има дългогодишен опит в IT, заемайки различни роли – програмист, системен администратор, VoIP инженер и всичко това го ориентира към DevOps. Вече шест години е част от екипа на Bosch Digital и освен че оглавява DevOps отдела за България, участва в много инициативи и проекти относно развитието на DevOps в Бош.
Каква е нуждата от DevOps кадри?
Петър разказва, че през последните години нуждата от DevOps кадри нараства много поради бързото развитие на технологиите, с които се занимава домейна. Основната причина за това логично се крие в нуждата на бизнеса да се разраства все повече и в стремежа за по-високи резултати. С това все по-често започнаха да се чуват изрази като „скалируемост“, „облак“ и „автоматизация“.
„В Bosch Digital България се стремим да бъдем в крак с навлизащите технологии, но в същото време да се развиваме спрямо тях и спрямо нуждите на нашите клиенти. Затова можем да кажем, че и процесите ни за upskilling/reskilling се случват натурално“, казва Петър и описва техния подход в две стъпки:
· На първо място се интересуваме как нашите експерти искат да се развиват в компанията, кои са качествата, които искат да подобряват, с какви технологии биха желали да работят. Това се случва със задаването на правилните въпроси.
· След това съпоставяме вижданията, стремежите и мотивацията на колегите с нуждите на бизнеса и клиентите ни. Планираме от какво имат нужда в текущата обстановка и взимаме под внимание как искат да се развиват в бъдеще. Наша основна задача винаги е била да реализираме техните цели.
Комбинирайки и балансирайки тези два елемента предоставяме възможност на хората в компанията да продължат да се развиват и реализират като експерти.
По време на разговорите с екипа ми много пъти използвам един леко шеговит, но верен пример:
[(happy employee) + (happy customer)] * (perfect mapping) = win-win results.
Така разглеждано, изглежда като доста лесна формула за успех, нали?
Но как се постигат тези печеливши резултати за всички страни?
Милен Панков е с дългогодишен опит в IT сферата и досега е заемал длъжности като системен администратор и DevOps инженер. В Bosch Digital е от година и половина като сега е част от отдела на Петър Кръстанов, заемайки позицията Technical Lead на DevOps екип към IoT проектите на компанията. Той също така е ментор на свои колеги, които предприемат преход към роля в DevOps домейна.
С Петър работят заедно за развитието на тези колеги показващи хъс, интерес и потенциал не само в техния отдел, но и тези, които биха искали да се развият и надградят в DevOps.
Ето как Милен става ментор:
„Възникна необходимост от роля на ментор в DevOps домейна и бивайки Technical Lead на такъв екип тя беше обсъдена с мен. В досегашната си практика вече няколко пъти бях работил с Junior колеги, което ми даваше опит и увереност, че бих се справил и със задачата да съм ментор на хора, които искат да сменят ролята си, пренасочвайки се към DevOps. Приех ролята на ментор поради две причини: имам желанието да подкрепям други колеги да постигнат целите си и да се развият като професионалисти в областта на DevOps. Втората причина се крие в удовлетворението от факта, че помагам на някой друг, което ме мотивира да бъда още по-добър експерт в работата си. Според моите разбирания, да бъдеш ментор, означава да играеш активна роля в насърчаването и подкрепата за развитие на друг човек, да му помагаш да постигне своите цели, но и да развива своя потенциал.“
Какво е необходимо, за да бъдеш ментор?
За Милен едно от ключовите условия е да притежаваш компетентност, необходимите знания и опит в съответната област. Освен това се изисква да имаш желание и личен подход за предаване на тези знания по най-ефективния начин на отсрещната страна.
„За да бъдеш добър ментор, трябва и самият ти да си готов да се учиш и развиваш, тъй като това е двупосочен процес – когато обучаваш някого, ти също получаваш нови знания и се учиш от този човек. Понякога е голямо предизвикателство да обясниш на някой друг технологии, които използваш и практикуваш ежедневно. Менторството е и процес, в който се обучаваш как да бъдеш съветник, преподавател, лидер и най-вече добър пример“, допълва Милен.
В какъв времеви период може да се осъществи преходът в друг домейн?
Преходът на един човек от друг домейн към DevOps отнема различно време и зависи от много неща, но най-големият фактор са текущите знания относно технологиите, основа на DevOps. На база на оценката на познанията на колегите се съставя план за развитие, който да следваме. Не по-малко важно е човекът да има необходимата мотивация и готовност за развитие. За мен, като ментор, е важно да оценя дали колегата отсреща има хъс да се учи и развива в дадената област или просто е решил да смени ролята си поради друга причина, без да влага необходимата мотивация и желание. Защото, когато имаш ясната перспектива защо го правиш, определено и предпоставките за успех са значително по-големи.
Explore more
Кои са най-големите предизвикателства при смяната на роля?
Определено бих казал, че най-голямото предизвикателство при смяната на домейна е излизането на човек от зоната му на комфорт. Както казах, много е важна правилната мотивация и желанието за учене. Тук идва и ролята на ментора, който трябва да успее да превърне това предизвикателство в стимул за човека, а не в пречка за неговото развитие.
Ето и един много интересен пример, в който Петър и Милен за три месеца успяват да помогнат на колега, който е Software QA Engineer да стане DevOps.
Милен разказва, че с Борислава, която е QA, са работили в един проект заедно. „Инициативата за смяна на домейна дойде от нея. Идеята стигна до мен по време на регулярните срещи на проекта. След като оценихме възможностите да ѝ помогнем в процеса по смяна на ролята и с цялостното ѝ преминаване в DevOps, решихме, че най-ефикасният за това начин би бил тя да започне като се включва в срещите на DevOps екипа с идеята постепенно да навлиза в материята, както и когато придобие необходимите знания, да помага и участва в реални технически задачи.“
Заедно с Милен провеждат няколко срещи, на които той прави оценка относно нивото на технически познания, на което тя се намира към момента и съставят план относно технологиите, с които следва да навакса.
„Първоначално тя започна да чете документация и да минава курсове самостоятелно, като се обръщаше към мен за съдействие само при неясноти или въпроси. Паралелно с това започна да изпълнява малки примерни задачи, които покриваха материала, който беше минала. Накрая на процеса я включихме пълноценно в екипа като понякога с помощ, но и самостоятелно започна да взима и изпълнява реални задачи. Целият процес при Борислава продължи около три месеца. Накрая тя вече притежаваше необходимите основи и знания, за да започне да работи в реален проект като DevOps инженер“, допълва Милен.
В последните два месеца Петър и Милен също така работят по план за прехвърляне на колега от FullStack към DevOps. Споделят, че резултатите са обещаващи и се надяват в най-скоро време той да има възможност самостоятелно да взима решения, да разрешава задачи в проект, където да се чувства полезен и удовлетворен.
В Bosch Digital има още много такива примери, защото кариерната трансформация е добър начин служителите да се развиват и да надграждат уменията си. В компанията регулярно се провеждат срещи между мениджърите на отдели и техните служители, като целта им е всеки колега да има своето време, в което да споделя за посоката, в която иска да се развива и какво иска да постигне. В допълнение служителите разполагат и с годишен бюджет за обучения, а компанията подкрепя различни конференции и събития, предоставяйки им възможност да ги посетят. Всичко това прави възможностите за развитие в Bosch Digital много и най-различни, като най-важното винаги остава мотивацията за промяна и желанието за развитие на специалистите в организацията.